Herman schreef:Simon0612 schreef:Herman schreef:Simon0612 schreef:Dit is een onterecht verwijt.
In het licht van de rest van de reformatorische traditie zijn er wat opvallende verschillen te constateren. Juist op de punten die jij noemt.
Uhh, even geen idee wat je bedoeld of waar je op doelt. Misschien wil je het toelichten?
(1)Tja, achter navolgende link is bijvoorbeeld te lezen (als het gaat om dr. Steenblok, voorheen (?) een toonaangevend persoon in de GgiN) dat hij weliswaar het bevel van geloof en bekering in zijn polemische geschriften erkende, maar dat die in zijn preken niet terug zijn te vinden. Dat is een conclusie van P.L. Rouwendal. In het artikel kan ik niet achterhalen welke criteria deze onderzoeker heeft gehanteerd. Maar ik vind het in het licht van mijn opmerking een interessante parallel met de beweringen in het boekje wat je hier citeert, maar dat bij luisteraars geen instemming krijgt.
link naar digibron
Een tweede citaat:
Op welke punten week hij af van de hoofdstroom van de gereformeerde traditie?
"Dat in zijn preken een oproep tot geloof en bekering aan onbekeerden ontbreekt, is daarvan een voorbeeld. Ander punt: meerdere gereformeerde theologen hebben de beloften van het genadeverbond beperkt tot de uitverkorenen. Toch preekten ze doorgaans Christus en de beloften zo, dat ook een onbekeerde er in zekere zin werkzaam mee kon en moest worden. Bij Steenblok zie je dat niet. Ten slotte suggereert hij soms dat je eerst moet weten dat je ware ellendekennis hebt voordat je tot Christus mag gaan. In de gereformeerde traditie is doorgaans niet die indruk gewekt."
(2) Als je binnen de GGiN bent opgegroeid en vertrouwd met wat daar wordt verkondigd kan als heel positief worden ervaren. Als je echter ook preken van Luther, Calvijn, willekeurige puriteinen of huidige predikanten die op gereformeerde grondslag preken, dan kan je veel verschillen constateren.
(3) Bijvoorbeeld het volstrekt tegenovergestelde, namelijk dat je altijd tot Christus mag gaan, zelfs als het aan ellendekennis ontbreekt.
(1) Mooi artikel. Ik had het nog niet gelezen. Ik zou het niet durven zeggen, bij ons worden preken van ds. Steenblok vrijwel nooit gelezen (ik kan me het niet herinneren er ooit een gehoord te hebben, misschien om die reden?). In het huidige predikantenkorps is dit zeker niet het geval. Ik lees hierover ook niets terug in het betreffende boekje.
(2) Zoals ik al schreef in punt 1 is dit bij het huidige predikantenkorps zeker niet het geval. Vorig jaar heb ik zelfs reacties voorbij zien komen op dit forum (en ik was er niet bij betrokken
) dat er een stroming in de GG is die zelfs verder zouden gaan als ds. Steenblok. Nou lijkt me dat wel sterk, maar toch. Daarnaast is het zo dat er wel degelijk besef is dat de mate van ellendekennis kan verschillen. Daar wordt totaal niet geheimzinnig over gedaan. Tot slot is de GGiN misschien minder uitgesproken dan in 1953. Men weet bijvoorbeeld Spurgeon beter te duiden dan vroeger in de GG/GGiN werd gedaan. Zo staan er zo nu en dan citaten in de WS van Spurgeon. Maar ook daarin wordt geleerd, niet selectief lezen maar zie op de breedte van Spurgeon. Hij wordt natuurlijk nogal eens voor menig 'karretje' gespannen. Maar ook dit is Spurgeon:
‘Mijn hart lag braak en was bedekt met onkruid. Maar op zekere dag kwam de grote Landman en begon mijn ziel te beploegen. Tien zwarte paarden waren voor Zijn ploeg gespannen, de ploegschaar die hij gebruikte was scherp en de ploegers hebben diepe voren getrokken. Die tien zwarte paarden waren de tien geboden. Toen kwam er een dwarsploeging, want toen ik naar het huis Gods ging om het evangelie te horen vertroostte het mij niet. De kostelijkste beloften zagen mij dreigend aan en die bedreigingen waren als donderslagen in mijn oren. Ik bad maar ik vond geen verhoring des vredes. Zo was het lange tijd met mij.’
(3)Ds. Harinck schrijft over Calvijn in het boekje 'de toeleidende weg naar Christus':
Calvijn leert wel heel duidelijk, dat de kennis van onze ellende en de vernedering daarover voor God voorafgaat aan het zoeken van de genade van God in Christus.
Ik kan aan de hand van huidige predikanten, Calvijn en willekeurige puriteinen deze stelling (voorbeeld) net zo goed ontkrachten. Zie o.a. het hier bovenstaande citaat. Of lees het boek van Matthew Meade, de bijna-christen ontdekt. Etc.
Ik hoop dat ik een beetje richting een antwoord zit, is een beetje langdradig geworden en misschien iets afgedwaald.