Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Ik kan mijn Instagram prima bijhouden in een half uur per week. Al wordt dat door de reels wel wat lastiger, maar die meld ik consequent als ongepast of ongewenst.

Ik denk dat de afgevaardigden niet bezorgd hoeven te zijn dat de berichten van de Jeugdbond erg veel onnodig verspilde genadetijd zullen opslokken en er evenmin op hoeven te rekenen dat jongeren geen Instagram nemen omdat de dominee dat zegt.

Sterker nog: ik begreep dat veel jongeren juist hun standpunt bepalen via sociale media. De kerk kan kiezen om ook iets te melden in dat aanbod, of er verder niet meer toe te doen. Veel andere smaken zijn er niet.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1790
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Er staan nog meer opmerkelijkheden in het verslag.

Bijvoorbeeld over de vermeende spanning tussen vorm en inhoud bij sociale media. Het blijft echter volstrekt onduidelijk wat daarover gezegd is. Als ik het goed begrijp, ziet ds. Huijser een spanningsveld tussen het gebruik van Youtube en het waarschuwen tegen overmatig gebruik daarvan. Zou hij ook een probleem zien als iemand die waarschuwt tegen de hele dag op je telefoon zitten zelf een 06-nummer heeft?

Wat er mis zou zijn met de christelijke pedagogiek van dr. Kunz en De Muynk is mij ook na lezing van het verslag nog volkomen onduidelijk. Maar meestal is ter synode een roep om 'duidelijkheid' een roep om een extreem standpunt in te nemen, dus dat voorspelt niet veel goeds.

Wat er tenslotte ingewikkeld is aan het inplannen van drie preekbeurten voor studenten is mij ook een raadsel. Als je nu begint bij Westzaan, dan Amsterdam en Hoofddorp neemt, dan heb je grote kans dat je voor een willekeurige zondag drie preekbeurten op korte afstand kunt regelen. Den Haag, 's Gravenzande en Delft precies zo. Daar is weinig ingewikkeld aan. Mocht dat niet in de buurt zijn, dan is de combinatie Deventer, Enschede en Enter ook altijd een optie met een vrijwel 100 procent-succes-garantie.
Mogelijk zijn ze min of meer recent van kerkverband gewisseld? :D dan kun je namelijk niet goed en geloofwaardig functioneren.

(Verder vind ik het prima dat MGG het woord namens jou gevoerd heeft hoor :huhu)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3560
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:Ik kan mijn Instagram prima bijhouden in een half uur per week. Al wordt dat door de reels wel wat lastiger, maar die meld ik consequent als ongepast of ongewenst.

Ik denk dat de afgevaardigden niet bezorgd hoeven te zijn dat de berichten van de Jeugdbond erg veel onnodig verspilde genadetijd zullen opslokken en er evenmin op hoeven te rekenen dat jongeren geen Instagram nemen omdat de dominee dat zegt.

Sterker nog: ik begreep dat veel jongeren juist hun standpunt bepalen via sociale media. De kerk kan kiezen om ook iets te melden in dat aanbod, of er verder niet meer toe te doen. Veel andere smaken zijn er niet.
Volgens bedoelde hij. Moet je iets aanbieden op een platform waar je niet achter staat. Net als best wat ondernemers met grote tegenzin 14% van de omzet afdragen aan thuisbezorgd, maar er toch actief op zijn met de gedachte beter extra omzet en 14% commissie betalen, dan geen extra omzet. Het kan als kerk(verband) best een spanningsveld zijn in hoeverre je mee gaat met allerlei mediakanalen/trends.

Overigens weet ik wel van jongeren die hun mediagedrag aangepast hebben (en soms ook apps als instagram verwijderd hebben) na een indringende jongerenavond. Als er vanuit een oprechte zorg gewaarschuwd wordt, kan dat best een impact hebben.
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Maar waarom zou je niet achter Youtube staan? Dat is dan toch de eerste vraag?
MGG
Berichten: 3560
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:Maar waarom zou je niet achter Youtube staan? Dat is dan toch de eerste vraag?
Ik was niet op de synode, dus het is/wordt invulkunde. Ik denk door de grote hoeveelheid troep die er aangeboden wordt. Volgens mij is dat ook de reden tegen tv's? Bij goed gebruik is er in mijn ogen weinig mis met Youtube of een tv. De kans op fout gebruik ligt altijd op de loer en daarom kan het een spanningsveld zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door refo »

DDD schreef:Er staan nog meer opmerkelijkheden in het verslag.

Wat er tenslotte ingewikkeld is aan het inplannen van drie preekbeurten voor studenten is mij ook een raadsel. Als je nu begint bij Westzaan, dan Amsterdam en Hoofddorp neemt, dan heb je grote kans dat je voor een willekeurige zondag drie preekbeurten op korte afstand kunt regelen. Den Haag, 's Gravenzande en Delft precies zo. Daar is weinig ingewikkeld aan. Mocht dat niet in de buurt zijn, dan is de combinatie Deventer, Enschede en Enter ook altijd een optie met een vrijwel 100 procent-succes-garantie.
Preken is voor de studenten belangrijk ivm het inkomen. Ze willen daarom graag driemaal preken, maar lopen er tegenaan dat predikanten die derde diensten inpikken.
Tenmiste, zo lees ik het verslag.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:
DDD schreef:Er staan nog meer opmerkelijkheden in het verslag.

Wat er tenslotte ingewikkeld is aan het inplannen van drie preekbeurten voor studenten is mij ook een raadsel. Als je nu begint bij Westzaan, dan Amsterdam en Hoofddorp neemt, dan heb je grote kans dat je voor een willekeurige zondag drie preekbeurten op korte afstand kunt regelen. Den Haag, 's Gravenzande en Delft precies zo. Daar is weinig ingewikkeld aan. Mocht dat niet in de buurt zijn, dan is de combinatie Deventer, Enschede en Enter ook altijd een optie met een vrijwel 100 procent-succes-garantie.
Preken is voor de studenten belangrijk ivm het inkomen. Ze willen daarom graag driemaal preken, maar lopen er tegenaan dat predikanten die derde diensten inpikken.
Tenmiste, zo lees ik het verslag.
Je zou ook als kerk 's middags en 's avonds diensten kunnen hebben. Zoals dat weleens in Wierden gebeurd. Vaak zie je dat in de ochtend dan leesdienst is, terwijl dat mijns inziens minder nodig hoeft te zijn, als men nog iets creatiever is in de kerktijden.
MGG
Berichten: 3560
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

refo schreef:
DDD schreef:Er staan nog meer opmerkelijkheden in het verslag.

Wat er tenslotte ingewikkeld is aan het inplannen van drie preekbeurten voor studenten is mij ook een raadsel. Als je nu begint bij Westzaan, dan Amsterdam en Hoofddorp neemt, dan heb je grote kans dat je voor een willekeurige zondag drie preekbeurten op korte afstand kunt regelen. Den Haag, 's Gravenzande en Delft precies zo. Daar is weinig ingewikkeld aan. Mocht dat niet in de buurt zijn, dan is de combinatie Deventer, Enschede en Enter ook altijd een optie met een vrijwel 100 procent-succes-garantie.
Preken is voor de studenten belangrijk ivm het inkomen. Ze willen daarom graag driemaal preken, maar lopen er tegenaan dat predikanten die derde diensten inpikken.
Tenmiste, zo lees ik het verslag.
Ik begreep uit de Saambinder (enkele maanden terug) dat het probleem is dat sommige dominees preken erg lang van tevoren afspreken. Hierdoor is het voor studenten soms lastig om hun preekbeurten in te plannen. Wat mij betreft legt de synode vast op welke termijn er preekbeurten afgesproken mogen worden. Hopelijk houden dominees en preekregelaars zich er dan aan en corrigeren ze elkaar als iemand zich niet aan de afspraak houdt.
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:Er staan nog meer opmerkelijkheden in het verslag.

Wat er tenslotte ingewikkeld is aan het inplannen van drie preekbeurten voor studenten is mij ook een raadsel. Als je nu begint bij Westzaan, dan Amsterdam en Hoofddorp neemt, dan heb je grote kans dat je voor een willekeurige zondag drie preekbeurten op korte afstand kunt regelen. Den Haag, 's Gravenzande en Delft precies zo. Daar is weinig ingewikkeld aan. Mocht dat niet in de buurt zijn, dan is de combinatie Deventer, Enschede en Enter ook altijd een optie met een vrijwel 100 procent-succes-garantie.
Preken is voor de studenten belangrijk ivm het inkomen. Ze willen daarom graag driemaal preken, maar lopen er tegenaan dat predikanten die derde diensten inpikken.
Tenmiste, zo lees ik het verslag.
Ja, maar dat is dus niet nodig. Ze kunnen in de genoemde gemeenten vrijwel iedere zondag terecht. Dat geldt voor predikanten trouwens ook. Ik vind het trouwens wel een beetje gezeur in een kerkverband waarin een groot deel van de gemeenten meer leesdiensten heeft dan preekdiensten. Ik zou in een half uur per week de lege plekken op kerktijden kunnen clusteren. Dat is echt niet ingewikkeld. Je zet twee of drie schermen van kerktijden open van gemeenten in de buurt, en het is geregeld. Nog eenvoudiger, verwacht ik althans: je vraagt een preekregelaar in Noord Holland een geheel verzorgde zondag te regelen, en je krijgt een route compleet met koffie en maaltijden. Als ik preekregelaar was, schreef ik een berichtje aan het moderamen dat er gemeenten zijn waar de studenten 45 zondagen per jaar voor het uitkiezen hebben.

Maar wellicht is de samenvatting van het RD niet helemaal adequaat.
Laatst gewijzigd door DDD op 12 okt 2022, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Simon0612 »

Amstelodamense schreef: Slecht voorbeeld. Roken is per definitie slecht, Social Media niet perse.
Dat betwijfel ik. Social media brengt meer kwaad dan goed. Onlangs nog een artikel in RD over het negatief zelfbeeld onder meisjes door social media. En moet je voor de grap eens door deze artikelen gaan, weinig positiefs te melden:
https://www.rd.nl/tag/1451-sociale-media?page=1
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3560
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:
refo schreef:
DDD schreef:Er staan nog meer opmerkelijkheden in het verslag.

Wat er tenslotte ingewikkeld is aan het inplannen van drie preekbeurten voor studenten is mij ook een raadsel. Als je nu begint bij Westzaan, dan Amsterdam en Hoofddorp neemt, dan heb je grote kans dat je voor een willekeurige zondag drie preekbeurten op korte afstand kunt regelen. Den Haag, 's Gravenzande en Delft precies zo. Daar is weinig ingewikkeld aan. Mocht dat niet in de buurt zijn, dan is de combinatie Deventer, Enschede en Enter ook altijd een optie met een vrijwel 100 procent-succes-garantie.
Preken is voor de studenten belangrijk ivm het inkomen. Ze willen daarom graag driemaal preken, maar lopen er tegenaan dat predikanten die derde diensten inpikken.
Tenmiste, zo lees ik het verslag.
Ja, maar dat is dus niet nodig. Ze kunnen in de genoemde gemeenten vrijwel iedere zondag terecht. Dat geldt voor predikanten trouwens ook. Ik vind het trouwens wel een beetje gezeur in een kerkverband waarin een groot deel van de gemeenten meer leesdiensten heeft dan preekdiensten.
Ze 'moeten' in alle gemeente voorgaan. Als gergem'er kun je vast een aantal gemeente opnoemen die praktisch altijd een dominee hebben. Er zijn gemeentes die aanzienlijk minder leesdiensten hebben, dan gemeente met een eigen dominee. Als studenten er niet tegenaan liepen, was het ook niet aan de orde gekomen.
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Aha. Nu je het zegt. Bodegraven bijvoorbeeld.

Maar in dat geval zou het beter zijn om die gemeenten over te slaan, vind ik zelf. Of gewoon aan hen om een compleet geboekte zondag te vragen.
MGG
Berichten: 3560
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:Aha. Nu je het zegt. Bodegraven bijvoorbeeld.

Maar in dat geval zou het beter zijn om die gemeenten over te slaan, vind ik zelf. Of gewoon aan hen om een compleet geboekte zondag te vragen.
In Bodegraven kan een drietal dominees vast wel een keer minder preken om (extra) ruimte te maken voor een student ;). Overigens mogen ze van mij gemeente die vol zitten ook overslaan. Als een gemeente de studenten graag wil horen met het oog op het beroepingswerk, dan moeten ze zelf maar ruimte maken.
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Precies.

De regel was vermoedelijk bedoeld om alle gemeenten gelijk te kunnen dienen en om iedereen de gelegenheid te geven om zich een oordeel te vormen over de prediking. Het lijkt me dat die paar gemeenten die zelf geen preekbeurten voor studenten regelen, het ook wel zonder kunnen doen.
MGG
Berichten: 3560
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:Precies.

De regel was vermoedelijk bedoeld om alle gemeenten gelijk te kunnen dienen en om iedereen de gelegenheid te geven om zich een oordeel te vormen over de prediking. Het lijkt me dat die paar gemeenten die zelf geen preekbeurten voor studenten regelen, het ook wel zonder kunnen doen.
Inderdaad en om daarmee direct te voorkomen dat afgelegen gemeente overgeslagen zouden worden.
Plaats reactie