Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
merel schreef:
Christen schreef:Volgens Inez Weski was het toch onzin? Ze heeft zwarte ogen maar ik geloof wel in haar. Ergens vind ik haar interessant want ze gaat er wel voor bijv. in andere zaken. Krachtige vrouw met hart voor rechtvaardigheid. Deze zaak vind ik ook moeilijk. Ik heb er geen verstand van.

Maar ik wil het nooit beter weten dan die er voor gestudeerd hebben. Heel sneu en met al die quarantaines weet iedereen wel hoe snel je het binnen zat bent als je gezond mag zijn.
Waarop baseer jij dat Inez Weski hart voor rechtvaardigheid heeft?
Er is eens (al jaren terug) een uitzending geweest van Zomergasten met haar. Daar heeft ze een inkijkje gegeven in haar beweegredenen.
Die aflevering heb ik ook gezien, maar hebben mijn twijfels omtrent haar beweegredenen niet weggenomen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Geytenbeekje schreef:
Mister schreef:
Erskinees schreef:Het is nooit verkeerd om goede en Bijbelse gedachten opnieuw te bundelen. Maar of onze reformatorische docenten dit massaal gaan lezen en zien als meerwaarde? Vast niet.
Lijkt me ook niet. Komt er straks ook een boekje met uitspraken van ds. G. Boer? Of prof. Wisse? Op zich nix mis met allerhande hele een halve stichtelijke werkjes, maar overbodig lijkt me.
En dan "tekst van ds. Kersten", "gedachtegoed van ds. Kersten", "erfenis van ds. Kersten", "boodschap van ds. Kersten", het is wel een beetje veel van ds. Kersten m.i. De man heeft goede dingen gezegd, maar het lijkt nu een beetje op moderne heiligenverering.
Dit dus, alhoewel ze bij ons ook best nog wel schermen met ds G. Boer en ds I Kieviet. Ben benieuwd wat Simon0612 erover denkt ;p
Het zou heiligenverering zijn als al die boekjes over ds. Kersten zouden gaan. Maar dat gaan ze niet. Ze gaan veelal over de God van ds. Kersten. En daar heb ik niets op tegen.

Verder maakt me het niet uit of dat boekje nu van ds. Kersten of Mallan of wie dan ook zou zijn. Het gaat om de inhoud.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Christen »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:
merel schreef:
Christen schreef:Volgens Inez Weski was het toch onzin? Ze heeft zwarte ogen maar ik geloof wel in haar. Ergens vind ik haar interessant want ze gaat er wel voor bijv. in andere zaken. Krachtige vrouw met hart voor rechtvaardigheid. Deze zaak vind ik ook moeilijk. Ik heb er geen verstand van.

Maar ik wil het nooit beter weten dan die er voor gestudeerd hebben. Heel sneu en met al die quarantaines weet iedereen wel hoe snel je het binnen zat bent als je gezond mag zijn.
Waarop baseer jij dat Inez Weski hart voor rechtvaardigheid heeft?
Er is eens (al jaren terug) een uitzending geweest van Zomergasten met haar. Daar heeft ze een inkijkje gegeven in haar beweegredenen.
Die aflevering heb ik ook gezien, maar hebben mijn twijfels omtrent haar beweegredenen niet weggenomen.
Oké, niet gezien, dit was korter geleden. Maar zal op hetzelfde uitkomen, denk ik.

Maar ook al wil je van harte rechtvaardigheid, je blijft mens. Ik zou zeggen... God help me.. dit is zó moeilijk.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Marck »

Artikel bij CVandaag met ds Belder:

"Ds. Belder werd ziek van de kerk: “Ik kreeg het advies om pizzakoerier te worden”"

Citaat:
"Conflicten zijn energievreters en behoren tot ongezonde spanning. Schaap en bok verkeren in een en hetzelfde hok, maar die schapen kunnen zich ook stoterig gedragen. Karakters doen vaak een forse duit in het kerkenzakje. De nieuwe mens spant zich niet altijd in om de oude mens te doden. Veel conflicten zijn te herleiden naar karaktereigenschappen. In kerken krijgen ze een theologische lading"
Laatst gewijzigd door Marck op 17 okt 2022, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Marck »

In het ND:

" Wat als autisme geloofsbeleving in de weg staat? ‘Je kunt ook geloven met alleen je verstand’

"In reformatorische kerken gaat het vaak over ervaring en bevinding, in evangelische gemeenten ligt veel nadruk op gevoel en vertrouwen. Wie kampt met autisme, loopt al gauw vast op dat soort termen: wat als je niets met gevoel hebt? Is je geloof dan niet echt? En wat als je juist heel intens voelt? "
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Marck »

Marck schreef:Artikel bij CVandaag met ds Belder:

"Ds. Belder werd ziek van de kerk: “Ik kreeg het advies om pizzakoerier te worden”"

Citaat:
"Conflicten zijn energievreters en behoren tot ongezonde spanning. Schaap en bok verkeren in een en hetzelfde hok, maar die schapen kunnen zich ook stoterig gedragen. Karakters doen vaak een forse duit in het kerkenzakje. De nieuwe mens spant zich niet altijd in om de oude mens te doden. Veel conflicten zijn te herleiden naar karaktereigenschappen. In kerken krijgen ze een theologische lading"

Zijn ook theologisch geladen conflicten op RF te herleiden naar verschillende karaktereigenschappen? In hoeverre moet je deze dan relativeren hierom?
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door alepha »

Marck schreef:In het ND:

" Wat als autisme geloofsbeleving in de weg staat? ‘Je kunt ook geloven met alleen je verstand’

"In reformatorische kerken gaat het vaak over ervaring en bevinding, in evangelische gemeenten ligt veel nadruk op gevoel en vertrouwen. Wie kampt met autisme, loopt al gauw vast op dat soort termen: wat als je niets met gevoel hebt? Is je geloof dan niet echt? En wat als je juist heel intens voelt? "
Jammer dat dit achter een muur staat!
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Marck schreef:
Marck schreef:Artikel bij CVandaag met ds Belder:

"Ds. Belder werd ziek van de kerk: “Ik kreeg het advies om pizzakoerier te worden”"

Citaat:
"Conflicten zijn energievreters en behoren tot ongezonde spanning. Schaap en bok verkeren in een en hetzelfde hok, maar die schapen kunnen zich ook stoterig gedragen. Karakters doen vaak een forse duit in het kerkenzakje. De nieuwe mens spant zich niet altijd in om de oude mens te doden. Veel conflicten zijn te herleiden naar karaktereigenschappen. In kerken krijgen ze een theologische lading"

Zijn ook theologisch geladen conflicten op RF te herleiden naar verschillende karaktereigenschappen? In hoeverre moet je deze dan relativeren hierom?
Ik denk inderdaad de meeste discussies.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Marck »

alepha schreef:
Marck schreef:In het ND:

" Wat als autisme geloofsbeleving in de weg staat? ‘Je kunt ook geloven met alleen je verstand’

"In reformatorische kerken gaat het vaak over ervaring en bevinding, in evangelische gemeenten ligt veel nadruk op gevoel en vertrouwen. Wie kampt met autisme, loopt al gauw vast op dat soort termen: wat als je niets met gevoel hebt? Is je geloof dan niet echt? En wat als je juist heel intens voelt? "
Jammer dat dit achter een muur staat!
Ja. Meer citeren mag denk ik niet. Maar was o.a. n.a.v. het volgende boek: Anders voelen, anders geloven https://www.hertog.nl/artikel/978904353 ... 20geloven/
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Marck »

DDD schreef:
Marck schreef:
Marck schreef:Artikel bij CVandaag met ds Belder:

"Ds. Belder werd ziek van de kerk: “Ik kreeg het advies om pizzakoerier te worden”"

Citaat:
"Conflicten zijn energievreters en behoren tot ongezonde spanning. Schaap en bok verkeren in een en hetzelfde hok, maar die schapen kunnen zich ook stoterig gedragen. Karakters doen vaak een forse duit in het kerkenzakje. De nieuwe mens spant zich niet altijd in om de oude mens te doden. Veel conflicten zijn te herleiden naar karaktereigenschappen. In kerken krijgen ze een theologische lading"

Zijn ook theologisch geladen conflicten op RF te herleiden naar verschillende karaktereigenschappen? In hoeverre moet je deze dan relativeren hierom?
Ik denk inderdaad de meeste discussies.
Neem je die gedachte mee in je beoordeling van de discussies hier? En kun je zo niet voorbijgaan aan de inhoudelijke punten? Zelf vind ik dat soms moeilijk.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Ja, dat neem ik vrijwel altijd mee in de afwegingen. De botsingen die mensen hier op het forum ervaren, zitten ook vrijwel altijd in het karakter van de beide betrokkenen. En dat geldt ook voor mijzelf, natuurlijk.

Ik heb hier op het forum wel eens geschreven dat ik verwacht dat het voor de meeste kerkelijke conflicten en kerkscheuringen precies zo geldt.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Marck »

DDD schreef:Ja, dat neem ik vrijwel altijd mee in de afwegingen. De botsingen die mensen hier op het forum ervaren, zitten ook vrijwel altijd in het karakter van de beide betrokkenen. En dat geldt ook voor mijzelf, natuurlijk.

Ik heb hier op het forum wel eens geschreven dat ik verwacht dat het voor de meeste kerkelijke conflicten en kerkscheuringen precies zo geldt.
Ok. Duidelijk hoe je er in staat.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door helma »

SermonAudio and Bob Jones University are cooperating in a mutually beneficial relationship to advance God's kingdom and to inspire the next generation.
It should be of great concern to every church that the level of hostility toward Christianity is escalating. The logical culmination of this hostility will be to silence the most offensive message of all, the Gospel of Jesus Christ, along with the plain teachings of the Bible. As we witness case after case of Big Tech cancelling voices that do not agree with their progressive agenda, churches will increasingly need to find a friendly platform that will safeguard their ability to proclaim the truth. We are aware of this impending threat and are working hard to maintain infrastructure resilience to ensure censorship resistance.

"A prudent man foreseeth the evil, and hideth himself." Proverbs 22:3.

Lees meer:
https://vault.sermonaudio.com/
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Vaak komt het "pleiten" hier op dit forum terug. Wel of niet pleiten op beloften of op de doop of evangeliebeloften.
Vanmiddag kwam ik dit fragmentje tegen, het verbaasde me best (positief) eerlijk gezegd.
https://www.youtube.com/watch?v=_5HoplAm2sA
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:Vaak komt het "pleiten" hier op dit forum terug. Wel of niet pleiten op beloften of op de doop of evangeliebeloften.
Vanmiddag kwam ik dit fragmentje tegen, het verbaasde me best (positief) eerlijk gezegd.
https://www.youtube.com/watch?v=_5HoplAm2sA
Het heeft 2 kanten.
Als je niet echt gelooft dan zegt het pleiten op de beloften niet zo. Pleiten is dat je zegt: Het is waar wat u belooft aan een ieder die recht tot U komt.
Dat voorhouden dat God daar een welbehagen in heeft, lijkt mij Bijbels, maar omdat iedereen zalig kan worden kan daarom ook aan iedereen die oproep gedaan worden. Maar pleiten doe je als je inziet dat je het zelf niet meer redden kunt met jezelf.
Plaats reactie