Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Want ik weet zeker dat er predikanten zijn die jij misschien helemaal niet oppervlakkig of voorspelbaar vindt.

Zeker als ik denk aan de preek van onze consulent, afgelopen najaar.
Charles geeft aan: "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen."

Ik denk eerlijk gezegd dat veel predikanten die jij fijn vindt, incl. de door jou veelvuldig geprezen consulent, toch ook echt onder die classificatie vallen. Overigens bedoel ik dat niet negatief, maar dat is wel mijn ervaring. Het aaneenrijgen en gebruik van gezegden is namelijk een GG-breed gebruik van links tot rechts. En ik geloof dat dit ook meespeelt in het hoge getal van jonge mensen die weggaan.

De afgelopen drie zondagen heb ik tot drie maal toe het bekende rijmpje "Zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg etc." gehoord. De inhoud is ook prachtig. Maar de jeugd rolt met de ogen als steeds zulke uitdrukkingen herhaald worden. De betekenis raak je kwijt.
Dat is dan toevallig, ik hoor dat nauwelijks. In zekere zin zijn preken in de GG ook voorspelbaar gelukkig, maar ik begrijp dat dit sommigen tot ergernis is. In andere kerkverbanden zijn de preken weer voorspelbaar t.a.v. andere thema's.

Ik mag veel (lees)preken luisteren van verschillende predikanten uit de GG en zo slecht hebben we het echt niet in de GG qua prediking. Tel uw zegeningen.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Erskinees »

Ik zeg ook niet dat de prediking slecht is. Ik probeerde alleen aan te geven dat het gebruik van aaneenrijgingen, clichés en uitdrukkingen wel iets is dat in de prediking voorkomt.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Refiosi »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Want ik weet zeker dat er predikanten zijn die jij misschien helemaal niet oppervlakkig of voorspelbaar vindt.

Zeker als ik denk aan de preek van onze consulent, afgelopen najaar.
Charles geeft aan: "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen."

Ik denk eerlijk gezegd dat veel predikanten die jij fijn vindt, incl. de door jou veelvuldig geprezen consulent, toch ook echt onder die classificatie vallen.
Je hebt zeker ff gemist dat Charles nogal lovend was over een preek van ds. De Kok?

Gezeur over de prediking zal er altijd zijn. Het gras bij de buren lijkt vaak groener. Als je een dominee langere tijd hoort ga je ook wennen aan stokpaardjes en ga je je ergeren aan het een en ander in de voordracht.

Dat komt ook doordat we allemaal kinderen van de tijd zijn. Alles moet veranderen en we raken iets snel zat. Vroeger was het simpel. Je woonde je leven lang in hetzelfde huis, in hetzelfde dorp, met dezelfde buren, in dezelfde kerk, met dezelfde ouderlingen en je had hetzelfde werk. Tegenwoordig is alles op al die terreinen veel vluchtiger. En dat moet dan ook in de kerk. Ik denk dat ik dat zelf ook heb. Daarnaast is het zo dat in een kerk als de GG de kans groot is dat je een predikant krijgt die niet helemaal precies je smaak is. Maar om dan maar weg te gaan of te protesteren met veel kabaal...
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Philip »

Refiosi schreef:
Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Want ik weet zeker dat er predikanten zijn die jij misschien helemaal niet oppervlakkig of voorspelbaar vindt.

Zeker als ik denk aan de preek van onze consulent, afgelopen najaar.
Charles geeft aan: "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen."

Ik denk eerlijk gezegd dat veel predikanten die jij fijn vindt, incl. de door jou veelvuldig geprezen consulent, toch ook echt onder die classificatie vallen.
Je hebt zeker ff gemist dat Charles nogal lovend was over een preek van ds. De Kok?

Gezeur over de prediking zal er altijd zijn. Het gras bij de buren lijkt vaak groener. Als je een dominee langere tijd hoort ga je ook wennen aan stokpaardjes en ga je je ergeren aan het een en ander in de voordracht.

Dat komt ook doordat we allemaal kinderen van de tijd zijn. Alles moet veranderen en we raken iets snel zat. Vroeger was het simpel. Je woonde je leven lang in hetzelfde huis, in hetzelfde dorp, met dezelfde buren, in dezelfde kerk, met dezelfde ouderlingen en je had hetzelfde werk. Tegenwoordig is alles op al die terreinen veel vluchtiger. En dat moet dan ook in de kerk. Ik denk dat ik dat zelf ook heb. Daarnaast is het zo dat in een kerk als de GG de kans groot is dat je een predikant krijgt die niet helemaal precies je smaak is. Maar om dan maar weg te gaan of te protesteren met veel kabaal...
Hier mis je enigszins het punt van Charles, namelijk bij "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen." Veel predikanten lijken dus blijkbaar op elkaar. Het gaat niet om individuele stokpaardjes. Hier wreekt zich m.i. het gebrek aan een universitaire opleiding, maar dat is een andere discussie.

En het spreekwoord 'verandering van spijs doet eten' geldt ook voor geestelijke spijs. Juist een leespreek - die regelmatig uit een andere tijd stamt - valt dan op door de afwezigheid van de inmiddels overbekende voorbeelden, waarheden en gezegden. Twintig, vijftig, of honderd jaar geleden gebruikte men andere gezegden. De boodschap is dezelfde.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:Ik zeg ook niet dat de prediking slecht is. Ik probeerde alleen aan te geven dat het gebruik van aaneenrijgingen, clichés en uitdrukkingen wel iets is dat in de prediking voorkomt.
Dat zal vast gebeuren, de vraag in hoeverre dat problematisch is en of dat in andere kerkverbanden minder voorkomt. We moeten ook bezien dat de ene predikant meer talenten heeft gekregen dan de ander.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Refiosi »

Philip schreef:Hier mis je enigszins het punt van Charles, namelijk bij "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen." Veel predikanten lijken dus blijkbaar op elkaar. Het gaat niet om individuele stokpaardjes. Hier wreekt zich m.i. het gebrek aan een universitaire opleiding, maar dat is een andere discussie.
Dat is natuurlijk een beetje een generalisatie van Charles. Een universitaire opleiding zal dit ook niet verbeteren. Want er zijn ook universitair geschoolden, of predikanten met een universitair denkniveau, maar dat maakt niet dat ze dit heel anders doen.
En het spreekwoord 'verandering van spijs doet eten' geldt ook voor geestelijke spijs. Juist een leespreek - die regelmatig uit een andere tijd stamt - valt dan op door de afwezigheid van de inmiddels overbekende voorbeelden, waarheden en gezegden. Twintig, vijftig, of honderd jaar geleden gebruikte men andere gezegden. De boodschap is dezelfde.
Tja en een ander zal weer zeggen dat de hedendaagse predikanten teveel vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen gebruiken uit die oude preken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Want ik weet zeker dat er predikanten zijn die jij misschien helemaal niet oppervlakkig of voorspelbaar vindt.

Zeker als ik denk aan de preek van onze consulent, afgelopen najaar.
Charles geeft aan: "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen."

Ik denk eerlijk gezegd dat veel predikanten die jij fijn vindt, incl. de door jou veelvuldig geprezen consulent, toch ook echt onder die classificatie vallen. Overigens bedoel ik dat niet negatief, maar dat is wel mijn ervaring. Het aaneenrijgen en gebruik van gezegden is namelijk een GG-breed gebruik van links tot rechts. En ik geloof dat dit ook meespeelt in het hoge getal van jonge mensen die weggaan.

De afgelopen drie zondagen heb ik tot drie maal toe het bekende rijmpje "Zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg etc." gehoord. De inhoud is ook prachtig. Maar de jeugd rolt met de ogen als steeds zulke uitdrukkingen herhaald worden. De betekenis raak je kwijt.
Het punt is nu net dat ds. De Kok zoiets niet 3 keer achter elkaar citeert. Integendeel.

Zondag noemde hij 2 voorbeelden. Ik zal er hier 1 noemen.

Het ging dus over zondag 7 en het ware geloof.
Hij vertelde een verhaal voor de jeugd over een jongetje in Engeland. Daar was, ten tijde van Spurgeon, ergens een predikant die de gewoonte had om 1 keer per zoveel tijd een bidstond te houden. Iedereen kon dan gebedspunten indienen. Dat jongetje diende ook wat in. Of de dominee wilde bidden voor zijn zusje, of ze weer in de Bijbel wilde gaan lezen (want dat deed ze niet). De dominee vond het een beetje onzin, maar goed, hij zou het doen. Tot zijn ergernis bleek het jongetje tijdens de bidstond helemaal niet in de kerk te zijn. Maar goed, hij had het beloofd en zou dus toch bidden voor dat zusje van die jongen die niet meer in haar Bijbel las. Toen de dominee later die week het jongetje tegen kwam, vroeg hij waarom hij er nou toch niet was? Het jongetje was vol onschuld en verbazing en zei: 'Ja maar, dominee, ik wilde juist zo graag weer zien dat mijn zusje voor het eerst weer in de bijbel zou gaan lezen.'
Dan raak je de kinderen en hoor je een speld vallen in de kerk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door refo »

Maar was dat zusje nu inderdaad in de bijbel gaan lezen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:Maar was dat zusje nu inderdaad in de bijbel gaan lezen?
Jazeker.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Philip »

Refiosi schreef:
Philip schreef:Hier mis je enigszins het punt van Charles, namelijk bij "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen." Veel predikanten lijken dus blijkbaar op elkaar. Het gaat niet om individuele stokpaardjes. Hier wreekt zich m.i. het gebrek aan een universitaire opleiding, maar dat is een andere discussie.
Dat is natuurlijk een beetje een generalisatie van Charles. Een universitaire opleiding zal dit ook niet verbeteren. Want er zijn ook universitair geschoolden, of predikanten met een universitair denkniveau, maar dat maakt niet dat ze dit heel anders doen.
Nee, want de GG-opleiding richt zich daar niet op. Bij de hervormde opleiding wordt je preekconsent-aanvraag simpelweg afgewezen als je dit doet. Daarom komt dit binnen de hervormde kerk veel minder voor.
Refiosi schreef:
Philip schreef:En het spreekwoord 'verandering van spijs doet eten' geldt ook voor geestelijke spijs. Juist een leespreek - die regelmatig uit een andere tijd stamt - valt dan op door de afwezigheid van de inmiddels overbekende voorbeelden, waarheden en gezegden. Twintig, vijftig, of honderd jaar geleden gebruikte men andere gezegden. De boodschap is dezelfde.
Tja en een ander zal weer zeggen dat de hedendaagse predikanten teveel vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen gebruiken uit die oude preken.
Ook hier mis je mijn punt. Het gaat er om dat een oudere leespreek alleen al vanwege het verschil in ontstaansdatum andere waarheden, gezegden en uitdrukkingen bevat. Dat werkt verfrissend. Een moderne predikant kan daar wel wat uit overnemen, maar dat is een andere discussie. Ook heeft het niets te maken met uitgekeken raken op een predikant. Het gaat er om dat Charles klaagt dat de prediking eenheidsworst aan het worden is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Wellicht is het inderdaad beter om op te schalen naar een universitaire opleiding, of in ieder geval hbo.
Dat geeft ook meer diepgang.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:Wellicht is het inderdaad beter om op te schalen naar een universitaire opleiding, of in ieder geval hbo.
Dat geeft ook meer diepgang.
Ik zou er voor zijn om de studie in te bedden in de CGO. Daar geven ze les op HBO niveau en komen ze ook nog in contact met de ‘gewone’ mensen tijdens de studie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Wellicht is het inderdaad beter om op te schalen naar een universitaire opleiding, of in ieder geval hbo.
Dat geeft ook meer diepgang.
Ik zou er voor zijn om de studie in te bedden in de CGO. Daar geven ze les op HBO niveau en komen ze ook nog in contact met de ‘gewone’ mensen tijdens de studie.
Zoiets ja, of aansluiten bij de TUA. Eén professor kennen ze al. ;)
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GGotK »

Andere kerkverbanden leren ons dat een universitaire opleiding niet automatisch leidt tot meer diepgang in de preken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Wellicht niet, ik ken die voorbeelden overigens niet.
Maar andersom wel, blijkens de ervaringen van Charles en anderen meer.
Plaats reactie