Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Refojongere »

DDD,

Ben nog benieuwd naar je antwoorden op mijn vragen.
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Refojongere »

HHR schreef: 16 mar 2024, 08:28
Refojongere schreef: 16 mar 2024, 07:48 Beste HHR,

Kan je dan wel lid zijn van een kerk waarin zowel een bijbelse als onbijbelse prediking wordt toegelaten? Is zo'n kerk dan niet pluraal?
Wat bedoel je precies?
Ik reageer hiermee op je uitspraak:
"In ons geval waren wij het niet (net als veel andere gemeenteleden) die veranderden, maar de gemeente die onder invloed van predikant en aantal ambtsdragers in een paar jaar tijd totaal van kleur en koers veranderde."

Ik neem aan dat dit met name de prediking betrof. Maar dat je naar een gemeente in hetzelfde kerkverband bent gegaan waar het wel bijbels is.

Dan ook mijn vraag of je lid kan zijn van een kerkverband dat zowel bijbelse als onbijbelse prediking toelaat.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door HHR »

Refojongere schreef: 16 mar 2024, 19:15

Dan ook mijn vraag of je lid kan zijn van een kerkverband dat zowel bijbelse als onbijbelse prediking toelaat.
Nee wij zijn naar een gemeente gegaan in een ander kerkverband.
Het gaat ons primair om de plaatselijke gemeente.
Kerkverband is secundair. Daar mogen bepaalde verschillen zijn (wel binnen bepaalde grenzen)
Bv Aansluiten bij een PKN gemeente zou ik heel lastig vinden.


En, een zeer eenzijdige prediking is nog wat anders dan een onbijbelse prediking.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Bruna »

HHR schreef: 16 mar 2024, 20:55
Refojongere schreef: 16 mar 2024, 19:15

Dan ook mijn vraag of je lid kan zijn van een kerkverband dat zowel bijbelse als onbijbelse prediking toelaat.
Nee wij zijn naar een gemeente gegaan in een ander kerkverband.
Het gaat ons primair om de plaatselijke gemeente.
Kerkverband is secundair. Daar mogen bepaalde verschillen zijn (wel binnen bepaalde grenzen)
Bv Aansluiten bij een PKN gemeente zou ik heel lastig vinden.


En, een zeer eenzijdige prediking is nog wat anders dan een onbijbelse prediking.
Het is nogal wat als GG predikanten je opbellen en je gelijk geven dat je van GG naar ander kerkverband gaat.
Dan is hier toch wel wat mee gedaan? Zulke zeer eenzijdige prediking moet toch worden aangepakt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Al te eenzijdig is op een bepaald moment ook onbijbels.
Ik herken dat trouwens ook, van die bellende predikanten.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door HersteldHervormd »

Waarom krijg ik zo vaak het idee dat óf de GG vol zit met dominees en kerkgangers die de GG te moeilijk vinden óf het is een stugge, behoudende kerkgenootschap waar men vooral zeer terughoudend is met meer links gedachtegoed.

GG predikanten is meervoudsvorm, maar het komt op mij over alsof dat niet bij twee dominees gebleven is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef: 16 mar 2024, 21:44 Waarom krijg ik zo vaak het idee dat óf de GG vol zit met dominees en kerkgangers die de GG te moeilijk vinden óf het is een stugge, behoudende kerkgenootschap waar men vooral zeer terughoudend is met meer links gedachtegoed.

GG predikanten is meervoudsvorm, maar het komt op mij over alsof dat niet bij twee dominees gebleven is.
Begrijp ik het nu goed dat je antwoord op de topicvraag geeft? :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door HHR »

Bruna schreef: 16 mar 2024, 21:05

Het is nogal wat als GG predikanten je opbellen en je gelijk geven dat je van GG naar ander kerkverband gaat.
Dan is hier toch wel wat mee gedaan? Zulke zeer eenzijdige prediking moet toch worden aangepakt?
Neen. Je kent de de GG duidelijk niet.
Alles heeft te maken met gebrekkige gesprekscultuur. Er is ook onder collega's bijna geen gesprek mogelijk.
Ook voor predikanten geldt: of je loopt mee, of je vertrekt. Als je dat laatste niet wil, moet je je afzijdig houden om staande te kunnen blijven.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door HHR »

HersteldHervormd schreef: 16 mar 2024, 21:44 Waarom krijg ik zo vaak het idee dat óf de GG vol zit met dominees en kerkgangers die de GG te moeilijk vinden óf het is een stugge, behoudende kerkgenootschap waar men vooral zeer terughoudend is met meer links gedachtegoed.

GG predikanten is meervoudsvorm, maar het komt op mij over alsof dat niet bij twee dominees gebleven is.
'Vol' niet. Zeker niet onder predikantenkorps. Maar ook onder predikanten is er wel een deel die zorgen hebben over de steeds verdere isolatie vd GG tov andere kerken. Onder het gewone 'kerkvolk' is wel een heel groot deel die moeite heeft. Al zal dat in het Westen en in Zeeland een grotere groep zijn dan op de Veluwe.
Het tweede van je zin is deels wel waar.
En ik denk dat de intentie opzich nog niet verkeerd is.
Vanuit een nog steeds aanwezige angst voor een herhaling van 1953, wil men koste wat het kost een eenheid forceren.
Elke andere of enigszins afwijkende mening wordt gezien als een gevaar.
Maar deze houding is nu precies wat voor veel onrust zorgt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door pierre27 »

Bruna schreef: 16 mar 2024, 21:05
HHR schreef: 16 mar 2024, 20:55
Refojongere schreef: 16 mar 2024, 19:15

Dan ook mijn vraag of je lid kan zijn van een kerkverband dat zowel bijbelse als onbijbelse prediking toelaat.
Nee wij zijn naar een gemeente gegaan in een ander kerkverband.
Het gaat ons primair om de plaatselijke gemeente.
Kerkverband is secundair. Daar mogen bepaalde verschillen zijn (wel binnen bepaalde grenzen)
Bv Aansluiten bij een PKN gemeente zou ik heel lastig vinden.


En, een zeer eenzijdige prediking is nog wat anders dan een onbijbelse prediking.
Het is nogal wat als GG predikanten je opbellen en je gelijk geven dat je van GG naar ander kerkverband gaat.
Dan is hier toch wel wat mee gedaan? Zulke zeer eenzijdige prediking moet toch worden aangepakt?
Ik vind het lastig te plaatsen dergelijke belletjes. Wellicht heeft het te maken met onderlinge contacten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 16 mar 2024, 07:48 Beste HHR,

Kan je dan wel lid zijn van een kerk waarin zowel een bijbelse als onbijbelse prediking wordt toegelaten? Is zo'n kerk dan niet pluraal?
Het was geen vraag aan mij, toch? Maar als je doelt op deze vraag: de GG hebben ook een meer en minder bijbelse prediking. Ik denk niet dat in de CGK gemiddelde genomen minder bijbels gepreekt wordt dan gemiddeld genomen in de GG. Er zijn in de GG zelfs predikanten die afwijken van de belijdenisgeschriften. Ik weet niet of dat in de CGK ook voorkomt, al sluit ik het niet uit.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door huisman »

DDD schreef: 18 mar 2024, 00:06
Refojongere schreef: 16 mar 2024, 07:48 Beste HHR,

Kan je dan wel lid zijn van een kerk waarin zowel een bijbelse als onbijbelse prediking wordt toegelaten? Is zo'n kerk dan niet pluraal?
Het was geen vraag aan mij, toch? Maar als je doelt op deze vraag: de GG hebben ook een meer en minder bijbelse prediking. Ik denk niet dat in de CGK gemiddelde genomen minder bijbels gepreekt wordt dan gemiddeld genomen in de GG. Er zijn in de GG zelfs predikanten die afwijken van de belijdenisgeschriften. Ik weet niet of dat in de CGK ook voorkomt, al sluit ik het niet uit.
Dat komt voor in de CGK. Ambtsdagers (CGK Hoogeveen) die in het kerkblad van het noorden afstand nemen van de kinderdoop. Is maar één voorbeeld,
Graag een concreet voorbeeld dat GG predikanten afwijken van de 3FvE. (Zelf heb ik er zaterdag één gelezen)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Waarom vraag je naar de bekende weg? Ik heb hier al vaker voorbeelden genoemd, en je kunt ze ook gewoon zelf opsommen.

Vraag en antwoord 74 van de HC is een voorbeeld. Als je ds. Clements moet geloven, dan ontbreekt het woordje 'niet' in de tekst.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door huisman »

DDD schreef: 18 mar 2024, 00:33 Waarom vraag je naar de bekende weg? Ik heb hier al vaker voorbeelden genoemd, en je kunt ze ook gewoon zelf opsommen.

Vraag en antwoord 74 van de HC is een voorbeeld. Als je ds. Clements moet geloven, dan ontbreekt het woordje 'niet' in de tekst.
Omdat jij de bekende weg betwijfeld. In ‘mijn’ CGK wordt openlijk de 3FvE betwijfeld. Ik kan jou niet kwalijk nemen dat jij niet alle CGK publicaties leest (bv de Wekker en ambtelijk contact) maar heb er dan ook geen mening over.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Ik had er geen mening over. Ik zei: ik weet niet of het voorkomt, maar ik sluit het niet uit. Ik denk in ieder geval dat er minder predikanten zijn in de CGK die in hun preken afwijken van de belijdenis dan in de GG.
Plaats reactie