10 of 15 geboden

Plaats reactie
Lambertus

10 of 15 geboden

Bericht door Lambertus »

Tegen de de RK wordt wel gezegd dat ze met de 10 geboden "geknoeid " zouden hebben maar volgens mij zijn er meer dan 10 geboden en wij kennen er maar 10

Vreemd .....wie weet hier meer van



1 Gij zult geen andere goden4) voor Mijn aangezicht hebben.
2 4 Gij zult u geen gesneden beeld,5) noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is,6) noch van hetgeen onder op de aarde is,7) noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.8)
3 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen;9) want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God,10) Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen,11) aan het derde, en aan het vierde12) lid dergenen,13) die Mij haten;
4 6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
5 7 Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken;14) want de HEERE zal niet onschuldig houden,15) die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
6 8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.16)
7 9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
8 10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee,17) noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.18)
9 12 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land,19) dat u de HEERE uw God geeft.
10 13 Gij zult niet doodslaan.
11 14 Gij zult niet echtbreken.
12 15 Gij zult niet stelen.
13 16 Gij zult geen valse getuigenis spreken20) tegen uw naaste.21)
14 17 Gij zult niet begeren uws naasten huis;
15 22) gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

[Aangepast op 11/11/04 door Lambertus]
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Tja, het Hebreeuws ken geen leestekens, dus ik neem aan dat je in principe volkomen gerechtigd bent zo te tellen. Ik kan ook zo snel geen tekst bedenken waaruit blijkt dat er 10 geboden op de stenen tafels stonden.
Toch wat op- en aanmerkingen op je systeem
- Jouw "tweede gebod" werd al direct door God zelf ondermijnd door het bevel de twee cherubs boven de ark te maken. De gouden kandelaar moest bloemmotieven bevatten. Salomo plaatste een koperen 'zee' op 12 runderen in de tempel. Enzovoorts. In de traditionele telling wordt deze zin denk ik terecht nauw verbonden met de volgende, en samen als een gebod genomen, namelijk het verbod om God te dienen door middel van afbeeldingen. Uit de geschiedenis van het gouden kalf wordt ook duidelijk dat dit de bedoeling is.
- Je 'vierde gebod' is helemaal geen gebod, maar een eigenschap van God: Ik (...) ben een ijverig God, (...) die barmhartigheid doe... Grammaticaal gesproken had er voor jouw uitleg 'doet' moeten staan, meervoud bevelende wijs.
Vergelijk vers 6 in de King James: And shewing mercy unto thousands of them that love me, and keep my commandments. (Dus niet: Show mercy...)
- Je 6e, 7e, en 8e gebod zijn duidelijk een. Zes dagen werken (jouw nr. 7) is geen apart gebod, maar tekent alleen wat de zes dagen tot niet-heilige dagen maakt, namelijk dat er dan gewerkt wordt. Jouw nr. 8 maakt dan duidelijk wat het gebod tot heiliging van de zevende dag (jouw nr. 6) concreet inhoudt: niet werken. Het feit dat nr. 7 tussen 6 en 8 instaat, maakt het onmogelijk het als een apart gebod te zien. Wat zou in jouw telling overigens het verschil zijn tussen nr. 6 en 8?

Zo, leuke vingeroefening, oude waarheid weer gered. Ik ga weer aan m'n werk.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Okay 8 is dan geen gebod het blijven er meer als 10 en kunnen we denk niet zeggen dat de RK "rommelt" Er zal toch wel een reden zijn waarom we van 10 geboden spreken ipv 14 (of 15)

Ik bedoel het wordt je geleerd maar het komt niet overeen met de bijbel en dat laatste vind ik ietwat vreemd
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Eh David

Het samenvoegen van geboden of weglaten van geboden of zeggen dat gebod 2 al wordt tegen gesproken klinkt wel aardig Maar dan dot de RK dus niets mis met de beelden en zijn wij dus ook bezig geweest om er 10 geboden van te maken dus is de kritiek op de rkk niet helemaal terecht of zie ik dit verkeerd
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Ja, dat zie je verkeerd. De RK voegt 'ons' eerste en tweede gebod samen, wellicht inderdaad om het vereren van beelden te kunnen rechtvaardigen. Uit de Bijbel (o.a. het gouden kalf) is echter duidelijk dat het eren van God dmv van beelden niet mag. Dus is het tweede gebod wel degelijk bedoeld als apart gebod, en kun je het niet samen nemen met het eerste. In mijn ogen is het anders onverklaarbaar dat het gouden kalf (en later de gouden kalveren in Dan en Betel) zo zwaar werden opgenomen door God.

Omdat er in het Hebreeuws geen leestekens staan en zeker geen opsommingsgetallen moet je er wel op deze manier achter proberen te komen wat de juiste telling is. Dat heb ik in mijn vorige posting geprobeerd, en ik kom dan op 10 uit. Ik voeg geen geboden samen, ik kijk waar het ene gebod ophoudt en het volgende begint. Vervolgens concludeer ik dat de traditie zo gek nog niet is.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Lijkt me duidelijk. Als je op basis van inhoud bij elkaar voegt (rekening gehouden met dat elk een gebod moet bevatten en over 1 onderwerp moeten gaan) kom je uit op:

1 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
2 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is, Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
3 Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
4 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
5 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
6 Gij zult niet doodslaan.
7 Gij zult niet echtbreken.
8 Gij zult niet stelen.
9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
10 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

Opzich valt er wat voor te zeggen om 1 en 2 als 1 gebod te zien, waarbij gebod 2 een toevoeging is van 1. Enige is dat je dan uitkomt op 9 geboden. Nu weet ik niet of er ergens in de bijbel genoemd word dat er 10 geboden zijn?

[Aangepast op 11/11/2004 door memento]
Lambertus

Bericht door Lambertus »

hmm

dat beelden anbidden van de RK daar zet ik zo me twijfels bij daar het gaat om degeen die het beeld voorstelt en hebben ze verder een duidelijk verschil tussen aanbidden en vereren net als bidden tot of voorspraak doen tot

maar goed..

als gebod 1 en 2 samengevoegd word (of gedaan zou zijn) dan omvat het (hun) eerste gebod toch hetgeen wat hier in 2 geboden verteld wordt want zo luidt het eerste gebod binnen de RK Gij zult geen afgoden vereren maar Mij alleen aanbidden en bovenal beminnen

Ik ben dus niet zo overtuigd dat onze (voorzover je het onze mag noemen) samgesteld 10 geboden de juiste is
Dat van die leesttekens in het heebreeuws dat die niet bestaan vind ik een goed argument maar toch.......
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

't Is me niet duidelijk wat je aarzelingen nu nog zijn t.a.v. deze telling. Zodra je er zelf uit bent hoor ik het graag.
Wat de RK-beelden discussie betreft, die is al vaak genoeg gevoerd. Op de verschillen tussen aanbidden en vereren etc. wil ik nu niet ingaan. Echter, er is een duidelijk verschil tussen het eerste en het tweede gebod dat wegvalt als je ze samenvoegt:
- Het eerste gebod gaat over Wie je moet dienen: JHWH alleen.
- Het tweede gaat over hoe Hij gediend moet worden: niet door middel van beelden.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

tzijn geen aarzelingen maar meer de mogelijkheid van het interpreteren hiervan Tuurlijk zijn en blijven het 10 geboden het enige wat ik dacht te zien is dat er behoorlijk wat vrijheid in zit en je dus niet kunt zeggen hun rijtje is fout en die van ons niet Of ik eruit ben jahoor...maar zo af en toe lees je wel eens wat of hoor je wel eens een uitspraak richtiing een andere kerk en dan blijkt dat er voor beidde wat te zzeggen is

groetjes
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Exodus 34

En hij was aldaar met den HEERE, veertig dagen en veertig nachten; hij at geen brood, en hij dronk geen water; en Hij schreef op de tafelen de woorden des verbonds, de tien woorden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Deut 4:

13 Toen verkondigde Hij u Zijn verbond, dat Hij u gebood te doen, de tien woorden, en schreef ze op twee stenen tafelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Deut 10

Toen schreef Hij op de tafelen, naar het eerste schrift, de tien woorden, die de HEERE, ten dage der verzameling, op den berg, uit het midden des vuurs, tot ulieden gesproken had; en de HEERE gaf ze mij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

De RK voegt volgens mij de eerste 2 samen en verdeeld de laatste.

Het aantal 15 is niet RKK

[Aangepast op 11/11/04 door gerrit de 2e]
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Kena

Bericht door Kena »

Ik ken er, vanuit diezelfde Bijbelboeken wel 613 geboden :!

[Aangepast op 11/11/04 door Kena]
Plaats reactie