Cognitieve gedragstherapie
Geplaatst: 10 feb 2022, 11:06
Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
M.i. is geloven wat anders als je denken sturen, methode toepassen. Geloven is overtuigd worden door de Geest. Via het Woord. Om het dan bevindelijk te kennen. En niet via ons eigen methodisch denken. Of bedoel je iets anders?Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Dan zou er iets mis moeten zijn, bv. in de psyche. Normaal gesproken zal dat niet kunnen, of zelfs niet mogen, denk ik.Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Cognitieve gedragstherapie is een volstrekt seculiere term. Toch denk ik dat je er ook met geloofsvraagstukken wel wat mee kunt, mits je binnen schriftuurlijke kaders blijft.Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Hoe zie je dat precies voor je?Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Wat is dat precies? Ik heb er wel eens van gehoord maar weet niet wat het is.Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Het gaat mij inderdaad om het toepassen van deze methode op bijvoorbeeld de toestand van Psalm 42. In de serie puriteinse klassieken is een boek uitgegeven van Christopher Love over deze tekst en hij behandelt deze tekst zeer uitvoerig met aandacht voor veel details en ook met aandacht voor mensen psychische moeiten. Maar het lezen van een boek is wat anders dan structureel je gedachten analyseren. Lezen is een passieve bezigheid en is het een hopen (in de slechte zin van het woord) dat er een keer een omkering komt.Mannetje schreef:Hoe zie je dat precies voor je?Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Als het gaat om het omvormen van je gedachten, dan denk ik dat Psalm 42 de weg wijst. "Wat buigt gij u neder, o mijn ziel! en zijt onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven voor de verlossingen Zijns aangezichts."
Maar om dat nu cognitieve gedragstherapie te noemen...
Daar is wikipedia voor.HersteldHervormd schreef:Wat is dat precies? Ik heb er wel eens van gehoord maar weet niet wat het is.Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Bedankt voor de uitleg.Herman schreef:Daar is wikipedia voor.HersteldHervormd schreef:Wat is dat precies? Ik heb er wel eens van gehoord maar weet niet wat het is.Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Als die geloofsvraagstukken tot gevolg hebben dat er psychopathologie (psychisch lijden) is ontstaan, dan kan cognitieve gedragstherapie (CGT) een goede behandelmethode zijn. Voordeel is dat het een behandelmethode is die voor een aantal aandoeningen een heel goede herstelscore heeft. Om over nadelen echt zinnige dingen te kunnen zeggen, moet je meer weten over dat psychisch lijden. Het kan zijn dat CGT niet geschikt is omdat de oorzaak van het lijden te complex is. CGT vraagt veel (energie) van de client en het kan behoorlijk pittig zijn om als client de strijd te moeten aangaan met je diepste gedachten en gevoelens.Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Ik zie dit uitsluitend als een methode om zaken te doordenken. Ik zou daarmee een brug kunnen slaan naar de zelfbeproeving. Dat is ook een onderzoek naar de innerlijke beleving van het geloof en een evaluatie ervan. Doorgaans wordt een serieus zelfonderzoek hartelijk aanbevolen en dat gaat (zeker in de puriteinse traditie) vaak vergezeld met een aanmoediging, zegen en een belofte.J.C. Philpot schreef:Cognitieve gedragstherapie is een volstrekt seculiere term. Toch denk ik dat je er ook met geloofsvraagstukken wel wat mee kunt, mits je binnen schriftuurlijke kaders blijft.
De kern is dan dat je je gedachten toetst aan wat Gods Woord zegt, en als de gedachte niet overeenkomen met Gods Woord, deze vervangt met de Waarheid van Gods Woord. En dit telkens doet met gebed om de leiding van Gods Geest.
Het gevaar is dat het een psychologisch "trucje" wordt - en daar is de bijbel niet voor bedoeld. Daarom is de afhankelijkheid van de leiding van de Heilige Geest zo belangrijk.
Als deeltijd-therapeut kan ik die oproep tot regelmatig psychisch onderhoud alleen maar toejuichen. De vergelijking, laat staan concurrentie, met huisbezoek wil ik liever niet aangaan.Herman schreef:Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
Soort psychische APK?Erik1960 schreef:Als deeltijd-therapeut kan ik die oproep tot regelmatig psychisch onderhoud alleen maar toejuichen. De vergelijking, laat staan concurrentie, met huisbezoek wil ik liever niet aangaan.Herman schreef:Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
En ik wil toch ook terughoudendheid bepleiten als het gaat om structureel zelfonderzoek zoals je dat beschrijft. Je hebt wel iemand nodig die je daar doorheen leidt.
Zoiets; we laten van alles en nog wat periodiek checken (zoals auto, cv-ketel, dakgoot). En dat doen we om schade en/of kosten te voorkomen. Met onze (geestelijke) gezondheid wachten we vaak tot we echt hulp nodig hebben. Als ik aan cliƫnten met burn-out-klachten vraag om de film eens terug te draaien om te onderzoeken welke signalen ze gemist hebben, is het antwoord in 99% van de gevallen dat er al enige tijd wat 'lampjes aan het branden waren'. Helaas is in ons zorgstelsel het woord 'preventie' nogal besmet, zeker aan de kant van de vergoedingen.HersteldHervormd schreef:Soort psychische APK?Erik1960 schreef:Als deeltijd-therapeut kan ik die oproep tot regelmatig psychisch onderhoud alleen maar toejuichen. De vergelijking, laat staan concurrentie, met huisbezoek wil ik liever niet aangaan.Herman schreef:Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
En ik wil toch ook terughoudendheid bepleiten als het gaat om structureel zelfonderzoek zoals je dat beschrijft. Je hebt wel iemand nodig die je daar doorheen leidt.
Naar mijn idee kom je niet veel verder met een goedbedoelde en nuttige tip. Veel christenen worstelen met allerlei tegengestelde meningen die in de kerk worden geventileerd en daaronder zijn er genoeg die dan hun toestand als totaal in de knoop ervaren. Een goed gesprek met een pastoraal werker helpt wel, maar lost niet alle onderliggende denkfouten op.Erik1960 schreef:Als deeltijd-therapeut kan ik die oproep tot regelmatig psychisch onderhoud alleen maar toejuichen. De vergelijking, laat staan concurrentie, met huisbezoek wil ik liever niet aangaan.Herman schreef:Therapie lijkt me dus een goede vorm en voor sommige mensen veel nuttiger dan een tweejaarlijks huisbezoek.
En ik wil toch ook terughoudendheid bepleiten als het gaat om structureel zelfonderzoek zoals je dat beschrijft. Je hebt wel iemand nodig die je daar doorheen leidt.