Eigentijdse muziek

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Eigentijdse muziek

Bericht door parsifal »

Beste allemaal,

Binnen de Christelijke wereld wordt er heel verschillend gedacht over eigentijdse Christelijke muziek. Zelf ben ik door dit soort muziek wel eens op mijn plaats gezet en op andere momenten heb ik er heel veel steun aan gehad. Hoe wordt hier gedacht over bijvoorbeeld de muziek van Keith Green, Rich Mullins, Don Fransisco of bijvoorbeeld ook Rebecca St James?

Of om ook nog naar typisch reformatorische teksten te kijken: Caedmon's Call of Sara Groves.

Vaya con Dios,

parsifal

P.S. Laat deze discussie alsjeblieft niet gebruikt worden om elkaar in hokjes te stoppen of om elkaar eens lekker af te kraken. Juist over dit onderwerp zou zoiets kunnen gebeuren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Beste allemaal,

Binnen de Christelijke wereld wordt er heel verschillend gedacht over eigentijdse Christelijke muziek. Zelf ben ik door dit soort muziek wel eens op mijn plaats gezet en op andere momenten heb ik er heel veel steun aan gehad. Hoe wordt hier gedacht over bijvoorbeeld de muziek van Keith Green, Rich Mullins, Don Fransisco of bijvoorbeeld ook Rebecca St James?

Of om ook nog naar typisch reformatorische teksten te kijken: Caedmon's Call of Sara Groves.

Vaya con Dios,

parsifal

P.S. Laat deze discussie alsjeblieft niet gebruikt worden om elkaar in hokjes te stoppen of om elkaar eens lekker af te kraken. Juist over dit onderwerp zou zoiets kunnen gebeuren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Het best is het om de muziek te luisteren op internet. Bijvoorbeeld op de sites van de bands of personen zelf? Ook kun je luisteren bij bijvoorbeeld Amazon.com en een fragment luisteren van de muziek.

Zelf zou ik de muziek van Keith Green en Rich Mullins omschrijven als rustige popmuziek met heel veel nadruk op de tekst. Don Fransisco en Sara Groves zijn respectieveliek een mannetje met een gitaartje en een vrouwtje met gitaartje. Ook heel veel nadruk op de tekst, net iets rustiger dan Keith Green en Rich Mullins.

Rebecca St. James maakt stevige Rockmuziek. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is met de populaire popmuziek, maar het is wel te vergelijken qua stijl met rock uit de jaren 80.

Caedmon's Call is een beetje country rock een heel eigen stijl, ik kende dit soort muziek nog niet echt voor ik de seculiere muziek niet meer luisterde.

Het gaat me niet zozeer om deze bands maar meer om de algemene houding tegenover muziek. Er zijn mensen die bepaalde muziekstijlen afkeuren en mensen die alle stijlen oke vinden om God te prijzen (elke stijl wel binnen bepaalde grenzen) Psalm 137 vrolijk zingen is niet echt gepast en psalm 150 in een stijl die een meer deprimerende stijl heeft ook niet.

Vaya con Dios,

parsifal
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

http://www.martinmans.nl

meer zeg ik niet :- :-
Calvo

Bericht door Calvo »

Martin Mans is niet echt mijn smaak! Ik hou meer van echt klassiek. Bach, Beethoven enz. Ik draai op het moment elke dag de Matheus-passion, nog wel een beetje vroeg maar toch verschrikkelijk mooi.

Calvo
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Laat martin mans nou ook van Bach houden!!!

MM begeleidt tegenwoordig ook het Holland Boys Choir! die de MP straks met Pasen ook weer uitvoeren! Calvo:

kijk op http://www.hollandboyschoir.nl

:bou:
Calvo

Bericht door Calvo »

Sorry, dan ben ik niet helemaal goed ingelicht over MM.
Ruth

Bericht door Ruth »

beste parsifal

ik ben iemand die nooit oordeelt hoe iemand muziek brengt.
als ik hoor in een lied of nummertje dat de zanger of zangeres voluit Gods eer zingt en bedoelt.
kan het bij mij niet snel fout wezen
de genoemde namen komen mij dan ook bekend voor ja
zelf luister ik veel naar WOW worship of hillsongs uit australie

tip heel veel nummertjes te vinden van deze muziek op Kazaa!!
ook keith green enzo en ook veel opwekking
david

Bericht door david »

Hoe wordt hier gedacht over bijvoorbeeld de muziek van Keith Green, Rich Mullins, Don Fransisco of bijvoorbeeld ook Rebecca St James?
Keith Green... Ik was altijd al favoriet van hem en heb ook al zijn cd's. Maar toen ik het boek gelezen heb wat zijn vrouw over hem geschreven heeft... Dat was echt fantastisch.
Als ik nu zijn muziek beluister, dan kruipen de rillingen over mijn rug en krijg ik bijna kippe(n)vel. Zo mooi, zo vol van de Geest... Ik voel me haast teveel als ik naar zijn nummers luister, alsof het iets heel persoonlijks is tussen God en hem. Vooral het nummer 'when I stand in glory'.

Don Francisco hoor ik ook heel graag, maar het kippe(n)vel/rillingen-element mis ik daar wel in. Voor mezelf, bedoel ik.

Ik denk dat het belangrijk is dat je van zulke zangers iets meer weet dan alleen de muziek die je hoort. Ik luisterde ook altijd graag Michaël W. Smith, maar had er toch mijn vraagtekens bij. Toen heb ik zijn boek 'laat zien waar je staat' gelezen. En sindsdien luister ik met andere oren, voel ik me ook met hem verbonden.

Als je het boek van Keith Green nog niet gelezen hebt maar je bent wél fan van hem, laat het me dan onmiddellijk weten! Daar moet iets aan gedaan worden. :,

Met een groet,
David
Lecram

Bericht door Lecram »

De meeste artiesten die je noemt luister ik ook naar. Over het algemeen geweldige muziek. Ik wil Third Day daar nog graag aan toevoegen. Mooie teksten in een stevig jasje.
Soms luister ik bewust naar de teksten, soms zet ik de cd in mn auto gewoon even een stukje harder om naar de muziek te luisteren. Net als vanmorgen: Come quickly Lord, van Rebecca st. James een beetje hard zetten. Dat gaat er bij mij wel in.

You're close, very close
But Lord I miss You
Here's where I find hope
You're coming soon
And I long so much to see You that I cry
Everywhere are the signs that the end is near
I say
-
Come quickly, Lord
When the sun grows dark
And the moon will shine no more
Quickly, Lord
When the stars fall out of the sky above
Won't You come, dear Lord
-
Be ready, is what I want to be
When You come for me
No sitting on my hands
I won't be caught sleeping
And I long so much to see You that I reach for the sky
And I lift up my hands and I hold them high, high
-
Come quickly, Lord
When the sun grows dark
And the moon will shine no more
Quickly, Lord
When the stars fall out of the sky above
Won't You come, dear Lord
Come dear Lord, dear Lord
-
Come quickly Lord Jesus - please come for me
Come quickly Lord Jesus - please come for me
-
Come take us away to be with You
Come take us away
-
Come quickly, Lord
When the sun grows dark
And the moon will shine no more
Quickly, Lord
When the stars fall out of the sky above
-
(repeat)
-
Come take us away to be with You
Come take us away
(2x)


[Veranderd op 15/7/02 door Lecram]
Lecram

Bericht door Lecram »

Jaaa, Simple Minds luisterde ik vroeger ook wel naar, maar dat is al weer even geleden. Zijn deze artiesten ook christenen?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Eigentijdse muziek

Bericht door jvdg »

De paus heeft een muziekkeuze waarbij ook eigentijdse geluiden te horen zijn.
In hoeverre de berichtgeving betrouwbaar is weet ik niet.

Het past eigenlijk niet op RF, maar ik wilde jullie dit niet onthouden:
Paus houdt van hiphop
VR 04 dec 2009 | 09.18

Het Vaticaan heeft sinds donderdag een muzieklijst op haar MySpace gezet en daaruit zou je kunnen afleiden dat de paus een liefhebber is van rap en rock.

Op de muzieklijst staat voor de hand liggende muziek zoals Music From the Vatican en Mozarts Don Giovanni, maar ook Changes van rapper Tupac Shakur en Uprising van Muse. Als verklaring staat er naast de muziek dat het een "perfecte mix is van klassieke muziek, wereldmuziek en hedendaagse muziek".

De lijst is samengesteld door St. Paul's Multimedia, een kerkelijke uitgever. Het is niet bekend of de paus alle tracks zelf ook heeft beluisterd

MySpace is een netwerksite waar het Vaticaan eerder dit jaar lid van werd.

Bron: NOS
Ik wil hier niet lacherig over doen omdat ik weet dat ook in de NL kerken steeds meer en meer eigentijdse muziek opgang doet, welke beslist niet tot Gods Eer is aan te merken.
Waarmee ik absoluut niet direct wil stellen dat alle eigentijdse muziek per definitie verkeerd zou zijn.
Plaats reactie