Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door BJD »

Ik vind het altijd wat houtain overkomen. :huhu
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door helma »

Ik vind verbeteren ook niet sympathiek.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het wel leerzaam om spelling-feedback te krijgen.

Idee:
Spellingsfeedback niet in het topic zelf doen, maar in een speciaal daartoe bestemd topic. Mensen die geen feedback willen zien, negeren dat topic gewoon.
Fijn dat je het leerzaam vindt. Hoewel ik bij jou geregeld fouten zie in het d/t- en ei/ij-gebruik, vind ik het niet zo prettig om je daar steeds op te wijzen. Dus ik laat dat dan maar voor wat het is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3001
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Job »

Inderdaad: zeg je er iets van, met welke frequentie en op welke toon? En liefst dan met begrip voor het feit dat er mensen zijn die het niets interesseert en mensen die een complete error :wiz ervaren bij het zien van een spelfout. Ik ben met dat laatste ook regelmatig behept en ik blijf dat toch fascinerend vinden. Je gewoon niet meer op een tekst, rouwadvertentie of geboortekaartje kunnen concentreren door de spel- en stijlfouten die je tegenkomt :bobo . Ik wil het niet, maar het is er. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de errors die sommige vertegenwoordigers van romantische en populaire orgelculturen ervaren bij het horen van elkaars spel, of van Italiano's die crashen bij het zien van ananas op pizza's.
Zeeuw
Berichten: 11633
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Zeeuw »

BJD schreef:Ik vind het altijd wat houtain overkomen. :huhu
Dit moet een bewuste zijn...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8984
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Fijn dat je het leerzaam vindt. Hoewel ik bij jou geregeld fouten zie in het d/t- en ei/ij-gebruik (...)
Ben ik me van bewust :)

Ik ben begonnen wekelijks de oefeningen op https://www.gespeld.nl/noregtest te maken. Hopenlijk treed er verbetering op :slurp
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Tiberius »

*treedt
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8984
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:*treedt
Bedankt! :OO3
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Dodo »

Ik zie van sommige forummers dat ze gewoon niet goed zijn in spelling, en daarom veel fouten maken. Dan heeft het ook niet veel zin om er wat van te zeggen, want het beklijft dan toch niet.
Er zijn ook forummers die graag een ander op fouten wijzen, vooral als ze het niet met de schrijver eens zijn, terwijl ze zelf ook vaak fouten maken. Dan moet ik wel eens op mijn handen gaan zitten.

Misschien moeten we eens een paar forummers noemen die vrijwel nooit fouten maken. Helma, Mara, DDD, Valcke, Tiberius.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Bezorgd »

RTL nieuws schreef: Erger jij je aan spelfouten en kun je het niet laten om iemand te wijzen op een taalfout? Dan ben je een onaangenaam mens en zelfs een beetje lomp.

Erger jij je mateloos aan een dt-fout? En verbeter je graag iemand die een verkeerde taalcombinatie maakt? Dan heb je, als we de onderzoekers van de Universiteit van Michigan mogen geloven, niet het allerleukste karakter.

Karakter
De onderzoekers beweren dat er een duidelijke relatie is tussen taal en persoonlijkheid. De manier waarop iemand taal gebruikt, zegt iets over zijn of haar karakter.

De onderzoekers lieten 83 proefpersonen meerdere e-mails doorlezen. In sommige mails zaten veel typefouten en grammaticale fouten, anderen waren foutloos. Na het lezen van de mails werd de proefpersonen gevraagd wat ze van de teksten vonden. De proefpersonen mochten de schrijvers beoordelen op onder meer intelligentie en vriendelijkheid.

Vriendelijk versus niet lomp
Voor de test moesten de proefpersonen allerlei informatie over zichzelf geven en vragen beantwoorden. Zo kwamen de onderzoekers meer over hun karakter te weten. Wat bleek? Personen die als vriendelijk bekendstonden, konden door de spelfouten heen prikken en beoordeelden de schrijvers van de mails meer op de inhoud.

De proefpersonen die als minder aardig bekendstonden, ergerden zich veel meer aan de fouten in de mails en benoemden dat ook. Vooral de grammaticale fouten zorgden voor veel ergernis bij deze onaangename types.

Volgens de onderzoekers kunnen deze mensen minder goed met afwijkingen omgaan en staan zij in het dagelijks leven te boek als minder vriendelijk en zelfs een tikkeltje lomp.
https://www.rtlnieuws.nl/node/644541


:nananere
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Fijn dat je het leerzaam vindt. Hoewel ik bij jou geregeld fouten zie in het d/t- en ei/ij-gebruik (...)
Ben ik me van bewust :)

Ik ben begonnen wekelijks de oefeningen op https://www.gespeld.nl/noregtest te maken. Hopenlijk treed er verbetering op :slurp
*Hopelijk treedt
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Mistig »

Dodo schreef:Ik zie van sommige forummers dat ze gewoon niet goed zijn in spelling, en daarom veel fouten maken. Dan heeft het ook niet veel zin om er wat van te zeggen, want het beklijft dan toch niet.
Er zijn ook forummers die graag een ander op fouten wijzen, vooral als ze het niet met de schrijver eens zijn, terwijl ze zelf ook vaak fouten maken. Dan moet ik wel eens op mijn handen gaan zitten.

Misschien moeten we eens een paar forummers noemen die vrijwel nooit fouten maken. Helma, Mara, DDD, Valcke, Tiberius.
Ik doe het vaak niet als ik het constateer. Soms wel. En zeker als ik het oneens ben met de schrijver. ;)
Tegelijk vind ik het wel prettig als ik er zelf ook op gewezen wordt, wanneer ik iets fout heb geschreven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Ik vind het heel fijn om op fouten gewezen te worden. Dat speelt natuurlijk een rol bij wat je ervan vindt als iemand anders dat doet.

@Bezorgd: vriendelijkheid moet niet tot normloosheid worden, natuurlijk. Maar goed, dat is zelfs bij spelling dus een dilemma.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Bonny »

Sommigen zijn wel heul volhardend:
Thomas de Mahy, Marquis de Favras is known for his last words, "I see that you have made three spelling mistakes," upon reading his death sentence warrant.
The Groom's still waiting at the altar
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Ik vind het heel fijn om op fouten gewezen te worden. Dat speelt natuurlijk een rol bij wat je ervan vindt als iemand anders dat doet.

@Bezorgd: vriendelijkheid moet niet tot normloosheid worden, natuurlijk. Maar goed, dat is zelfs bij spelling dus een dilemma.
Dat zal zeker een rol spelen.
Ik vind het irritant omdat ik er toch niets aan kan veranderen. Mede omdat het me ook niet zoveel interesseert.
Al vind ik wel dat je in officiële mails en brieven secuurder moet zijn. Maar op vluchtige social media (o.a. dit forum) vind ik het minder van belang.

Dat onderzoek vond ik wel grappig. En kan me er wat bij voorstellen. Al zijn de onverbeterlijke corrigeerders op dit forum best vriendelijk zover ik weet.
Plaats reactie