Ordinantie vs sacrament
Geplaatst: 04 sep 2021, 21:15
Wat is het verschil tussen ordinanties en sacramenten? Spurgeon noemt het Heilig Avondmaal geen sacrament. Waarom wij wel?
Nee, daar doel ik niet op. Ik doel op dit:-DIA- schreef:Ordinantie verschil met ordonnantie?
Ik weet het niet, ik ken het woord ordonnantiën van een boek dat in mijn boekenkast staat. Wat de titel precies betekent weet ik zelf niet, maar de inhoud in meditatief.
Daarom misschien meteen een vraag hieraan vastknopen: wat wordt bedoeld met Zwijgende ordonnantiën?
https://www.deboekenkamer.nl/tweedehand ... ien_20410/
Je hebt vrijzinnige baptisten, arminiaanse baptisten, gereformeerde baptisten, en nog vele andere schakeringen.Susanna schreef:Baptisten noemen de sacramenten ordinanties en beweren dat ze geen genademiddelen zijn. Wat is precies het verschil tussen hun Avondmaal en ons Avondmaal.
Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
Ik heb het boek omstreeks 1977 gekocht, getuige de datum die ik voorin het boek heb geschreven. Ik heb het boek toen ook wel gelezen, maar het ook weer hoog tijd voor een herlezing. Ik hoop er vanavond aan te beginnen. De meditaties zijn meest blijvend actueel.gallio schreef:Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
Er is in het boek een preek/overdenking met de zelfde titel als het boek. Ik vermoed zomaar dat je daarin het antwoord kunt vernemen. Ik vermoed zomaar, de andere titels te lezen, dat de kern van de uitleg is dat de ordonnantiën (inzettingen) niet meer gehouden worden en de betekenis daarvan niet meer doorklinkt, waarmee dus de inzettingen zwijgen in hun betekenis.-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
Ik heb de overdenking "Zwijgende ordonnantiën" gelezen. We moeten het wel met aandacht een geestelijk oordeel lezen. Het is een zwaar oordeel dat op de Kerk rust.gallio schreef:Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
OK. Wat bedoelde hij met de woorden "Zwijgende Ordonnantiën" ?-DIA- schreef:Ik heb de overdenking "Zwijgende ordonnantiën" gelezen. We moeten het wel met aandacht een geestelijk oordeel lezen. Het is een zwaar oordeel dat op de Kerk rust.gallio schreef:Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
De overdenking is tevens lang. Ik wil wel enkele gedeelten eruit plaatsen bij "Meditaties". We zie dan dat ook ds. Lamain deze tijd voorzag, wat we ook opmerkten bij o.a. ds. Mallan of ds. Chr. van der Poel. We konden af en toe wel profetische gaven zien bij deze predikers. Denk ook aan wat er in R. gebeurde met het neerkomen van een V1 in de Tweede Wereldoorlog. Als je dan leest wat ds. Laiman zei in de Bevrijdingspreek in 1946, dan zag hij toen al welke kant het met de kerk opging. Ik denk (weet niet zeker) dat deze bevrijdingspreek ergens op internet staat, wellicht bij Theologienet. Wel zeer de moeite waard om te lezen, en de ontwikkelingen in onze tijd erbij in ogenschouw te nemen. We weten wel dat velen liever wat anders willen horen. Dan wil men wel een ruim Evangelie, maar van deze dingen willen we doorgaans niet meer weten. Ook een waarschuwing op zich.
De twee volgende hoofstukken sluiten hierbij aan, en voren eigenlijk een verder vervolg op wat in "Zwijgende Ordonantiën" wordt gezegd.
De hoofdstukken "Wat ons past" en "1948 en nu..." zijn bijzonder actueel, en bevatten ernstige waarschuwingen aan de kerk en de Kerk.
*Bij 1948 en nu... moeten we 'nu' verstaan als jaren 60 of 70.
Kort samengevat: De Geest onttrekt Zich meer en meer aan de kerken, en de kerken merken het niet. Maar het beslag wordt weggenomen, doorbrekend licht wordt zeer schaars enz. Om het duidelijk te maken zou ik het hele hoofstuk, blz. 83 t/m 110 moeten schrijven. Dat zal moeilijk zijn, maar zoals ik zei, ik wil er wel enkele punten uitnemen en die plaatsen bij Meditaties.gallio schreef:OK. Wat bedoelde hij met de woorden "Zwijgende Ordonnantiën" ?-DIA- schreef:Ik heb de overdenking "Zwijgende ordonnantiën" gelezen. We moeten het wel met aandacht een geestelijk oordeel lezen. Het is een zwaar oordeel dat op de Kerk rust.gallio schreef:Na even zoeken zie ik dat het over een bundel meditaties van ds. Lamain gaat. Een meditatie daarin heeft ook die titel. Als je die meditatie leest zal het hopelijk wel duidelijk worden wat hij bedoelde. Laat het hier maar even weten...-DIA- schreef:Na alle reacties is er blijkbaar (of schijnbaar) nog niemand die kan zeggen wat "Zwijgende Ordonnantiën" zijn. Ik zou namelijk de titel van het mooie boek ook willen begrijpen.
De overdenking is tevens lang. Ik wil wel enkele gedeelten eruit plaatsen bij "Meditaties". We zie dan dat ook ds. Lamain deze tijd voorzag, wat we ook opmerkten bij o.a. ds. Mallan of ds. Chr. van der Poel. We konden af en toe wel profetische gaven zien bij deze predikers. Denk ook aan wat er in R. gebeurde met het neerkomen van een V1 in de Tweede Wereldoorlog. Als je dan leest wat ds. Laiman zei in de Bevrijdingspreek in 1946, dan zag hij toen al welke kant het met de kerk opging. Ik denk (weet niet zeker) dat deze bevrijdingspreek ergens op internet staat, wellicht bij Theologienet. Wel zeer de moeite waard om te lezen, en de ontwikkelingen in onze tijd erbij in ogenschouw te nemen. We weten wel dat velen liever wat anders willen horen. Dan wil men wel een ruim Evangelie, maar van deze dingen willen we doorgaans niet meer weten. Ook een waarschuwing op zich.
De twee volgende hoofstukken sluiten hierbij aan, en voren eigenlijk een verder vervolg op wat in "Zwijgende Ordonantiën" wordt gezegd.
De hoofdstukken "Wat ons past" en "1948 en nu..." zijn bijzonder actueel, en bevatten ernstige waarschuwingen aan de kerk en de Kerk.
*Bij 1948 en nu... moeten we 'nu' verstaan als jaren 60 of 70.
Graag, wat mogelijk is. Ik houd het in de gaten.-DIA- schreef:Ik wil wel enkele gedeelten eruit plaatsen bij "Meditaties".
Ik bedoelde reformatorische baptisten.J.C. Philpot schreef:Je hebt vrijzinnige baptisten, arminiaanse baptisten, gereformeerde baptisten, en nog vele andere schakeringen.Susanna schreef:Baptisten noemen de sacramenten ordinanties en beweren dat ze geen genademiddelen zijn. Wat is precies het verschil tussen hun Avondmaal en ons Avondmaal.
Het is dus lastig te zeggen wat het verschil is van het avondmaal van de baptisten, en ons avondmaal.
Als het gaat om de Gereformeerde baptisten, dan zal er niet veel verschil zijn. De reden dat Spurgeon het woord sacramenten vermeed, was omdat de hoogkerkelijke traditie in de Anglicaanse kerk in de 19e eeuw in omkomst was, en als een gevaar gezien werd. De visie die men daar op de sacramenten had was vergelijkbaar met de Rooms Katholieke visie.
Omdat dat 1 van de fronten was, wilde hij waarschijnlijk die associatie vermijden.