De tijd waarin wij leven...

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Mara »

Zoals ik het lees, redeneert hij vanuit zijn eigen gg achtergrond.
Tenminste, zo komt het op mij over.
Wie de dingen niet vertelt zoals daar gewoon is, valt er eigenlijk min of meer buiten.
Ik had liever gelezen dat hij bewogen was met Rutte, Grapperhaus, en allen die bezig zijn om de georganiseerde misdaad te bestrijden.
Als je vaak met buitenkerkelijken spreekt, moet je anders gaan luisteren.
Er is regelrechte vijandschap jegens God, maar ik zie vaker twijfel.
Zoals Rutte weleens gezegd heeft: ik heb 49% twijfel en 51% zekerheid.
Segers komt openlijk voor zijn geloof uit, draagt het uit, en spreekt er vrij gemakkelijk over.
Tiberius schreef:Ik ben het met DDD eens dat het jammer is dat ds. Van Olst niet meer aan het woord is geweest in dat artikel.
Ds. van Olst is werkzaam in de evangelisatie, daarom weet hij de juiste toon te treffen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Bezorgd »

Ik lees niets raars.
Het zijn ongeveer de woorden die ik zei tegen mijn vrouw toen ik het hoorde.
In 1,5 jaar tijd, de hele wereld onder de slaande hand van de Heere hoor je niets over gebed van onze regering, een bij een aanslag op een individu noemt iedereen het. Dat is toch vreemd. Al kun je het positief duiden dat er dus op de bodem van het hart een besef overblijft dat er een God is die helpen en redden kan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:O, maar ik heb niets tegen publiek commentaar. Maar dan wel graag iets zinnigs. Niet constateringen zonder enig kenbaar begrip van de situatie, pratend vanuit een geheel eigen wereldbeeld.

Een dominee die commentaar heeft op de ander, moet op zijn minst de ander verstandelijk begrijpen. Is dat niet het geval, dan is zijn mening een curiositeit, maar het RD zou die niet als opiniërend moeten plaatsen. Als de blinde de blinde leidt, dan vallen ze beiden in de gracht, zei onze Heere Jezus al.
Blijkbaar kun jij wel beoordelen dat ds. Huijser een blinde is. Wellicht kan ds. Huijser dan ook beoordelen dat Rutte niet als een christen leeft.
Het gaat niet zozeer om zijn levenswandel, maar om het oordelen van zijn hart. Daarmee gaat hij de grens van de Bijbel en de belijdenis over.
Ik begrijp niet dat je onze verontwaardiging daarover raar vindt.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

De tijd waarin wij leven...

Bericht door Charles »

Bezorgd schreef:Ik lees niets raars.
Het zijn ongeveer de woorden die ik zei tegen mijn vrouw toen ik het hoorde.
In 1,5 jaar tijd, de hele wereld onder de slaande hand van de Heere hoor je niets over gebed van onze regering, een bij een aanslag op een individu noemt iedereen het. Dat is toch vreemd. Al kun je het positief duiden dat er dus op de bodem van het hart een besef overblijft dat er een God is die helpen en redden kan.
Ja, precies dit. Idem bij ons thuis.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Het gaat niet zozeer om zijn levenswandel, maar om het oordelen van zijn hart. Daarmee gaat hij de grens van de Bijbel en de belijdenis over.
Ik begrijp niet dat je onze verontwaardiging daarover raar vindt.
Ik heb het citaat er nog even bijgepakt:

Bij Rutte en Grapperhaus is dat laatste niet het geval, vreest de Sliedrechtse predikant. „Ik zie niet dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven. Toen de Heere met de coronacrisis blies in onze vermeende onafhankelijkheid, meenden ze alles in eigen hand te hebben.”

Leg jij mij eens uit waar jij een veroordeling leest die buiten de kaders van Gods Woord komt?

Verder eens met @Bezorgd. Hij zegt precies wat ik ook zei.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Het gaat niet zozeer om zijn levenswandel, maar om het oordelen van zijn hart. Daarmee gaat hij de grens van de Bijbel en de belijdenis over.
Ik begrijp niet dat je onze verontwaardiging daarover raar vindt.
Ik heb het citaat er nog even bijgepakt:

Bij Rutte en Grapperhaus is dat laatste niet het geval, vreest de Sliedrechtse predikant. „Ik zie niet dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven. Toen de Heere met de coronacrisis blies in onze vermeende onafhankelijkheid, meenden ze alles in eigen hand te hebben.”

Leg jij mij eens uit waar jij een veroordeling leest die buiten de kaders van Gods Woord komt?

Verder eens met @Bezorgd. Hij zegt precies wat ik ook zei.
Precies dat wat jij citeert. Hoe kan hij nou oordelen dat ze meenden alles in eigen hand hebben?

En verder het citaat:
"Onchristelijke mensen hebben het vaak over ergens voor duimen. Maar iemand die nog enig religieus besef heeft, wil toch bidden als er dingen gebeuren die zijn kunnen te boven gaan. Dat zie je nu ook bij deze ministers. Hoe ze dat invullen, weet ik niet. De vraag is of ze hiermee hun machteloosheid uitdrukken of dat ze doelen op wat bidden werkelijk is: omgang zoeken met God.”
Ongelooflijk gewoon.

Ik ben het eens met de (korte) reactie van ds. Van Olst.

Maar ik vrees dat dit soort veroordelingen van alles wat maar een klein beetje afwijkt van wat men in eigen kaasstolp waarneemt, steeds meer de gereformeerde gezindte gaat overwoekeren, helaas. Ik zal maar geen verdere voorbeelden noemen, die vind je hier op het forum voldoende.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:O, maar ik heb niets tegen publiek commentaar. Maar dan wel graag iets zinnigs. Niet constateringen zonder enig kenbaar begrip van de situatie, pratend vanuit een geheel eigen wereldbeeld.

Een dominee die commentaar heeft op de ander, moet op zijn minst de ander verstandelijk begrijpen. Is dat niet het geval, dan is zijn mening een curiositeit, maar het RD zou die niet als opiniërend moeten plaatsen. Als de blinde de blinde leidt, dan vallen ze beiden in de gracht, zei onze Heere Jezus al.
Blijkbaar kun jij wel beoordelen dat ds. Huijser een blinde is. Wellicht kan ds. Huijser dan ook beoordelen dat Rutte niet als een christen leeft.
Nee. Als ik zeg dat iemand geen verstand van zaken heeft, is dat een standpunt over iemands publieke uitlatingen.

Als ik zou zeggen dat iemand ongelovig is of iets anders zou zeggen over iemands geestelijke staat, dan zou dat heel ongepast zijn. In dit geval temeer daar hij predikant is. Maar genade en gebrek aan inzicht kunnen heel goed samengaan, natuurlijk. Mijn punt is alleen, dat iemand zonder inzicht in de maatschappij geen predikant zou moeten zijn.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Ik lees niets raars.
Het zijn ongeveer de woorden die ik zei tegen mijn vrouw toen ik het hoorde.
In 1,5 jaar tijd, de hele wereld onder de slaande hand van de Heere hoor je niets over gebed van onze regering, een bij een aanslag op een individu noemt iedereen het. Dat is toch vreemd. Al kun je het positief duiden dat er dus op de bodem van het hart een besef overblijft dat er een God is die helpen en redden kan.
Natuurlijk is dat niet vreemd. Het is eerder vreemd dat jij niet begrijpt dat iemand die niet in jouw subcultuur leeft, het omgekeerd vreemd vindt. Heb je nog nooit met een ongelovige over dit onderwerp gesproken?

Ik blijf mij verbazen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Posthoorn »

@Tiberius en @DDD, ik vraag mij af waarom jullie continu je afzet tegen de bubbel waar Refoforum deel van uitmaakt. Wat doe je hier dan?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door DDD »

Ik zet mij helemaal nergens tegen af. Ik begrijp alleen niet waarom iemand met een leidinggevende positie niet kan inzien waarom iets vreemd is. En ik vind dat zulke uitlatingen niet in de refobubbel plaatshoren.

En bovendien vind ik bidden tegen corona helemaal niet zo'n vanzelfsprekendheid in de refobubbel.

Waarom ga je trouwens net als Charles, consequent niet in op wat ik schrijf? Je begrijpt heel goed wat ik schrijf.

Maar goed, er zijn dus mensen hier die het normaal vinden om te bidden tegen corona. Ik hoor dat ook wel eens in de kerk. Dat geldt eigenlijk nooit bij andere natuurverschijnselen. Als het warm is, hoor ik wel eens de vraag of mensen geen last hebben van de warmte, maar nooit of de temperatuur wat kan dalen.

Doen jullie dat dan ook tegen malariamuggen of klimaatverandering? En hoe dan precies?

Vragen of de besmettelijkheid van het virus afneemt? Ik probeer mij er een voorstelling van te maken hoe iemand zo'n gebed voor zich ziet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Het gaat niet zozeer om zijn levenswandel, maar om het oordelen van zijn hart. Daarmee gaat hij de grens van de Bijbel en de belijdenis over.
Ik begrijp niet dat je onze verontwaardiging daarover raar vindt.
Ik heb het citaat er nog even bijgepakt:

Bij Rutte en Grapperhaus is dat laatste niet het geval, vreest de Sliedrechtse predikant. „Ik zie niet dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven. Toen de Heere met de coronacrisis blies in onze vermeende onafhankelijkheid, meenden ze alles in eigen hand te hebben.”

Leg jij mij eens uit waar jij een veroordeling leest die buiten de kaders van Gods Woord komt?

Verder eens met @Bezorgd. Hij zegt precies wat ik ook zei.
Precies dat wat jij citeert. Hoe kan hij nou oordelen dat ze meenden alles in eigen hand hebben?

En verder het citaat:
"Onchristelijke mensen hebben het vaak over ergens voor duimen. Maar iemand die nog enig religieus besef heeft, wil toch bidden als er dingen gebeuren die zijn kunnen te boven gaan. Dat zie je nu ook bij deze ministers. Hoe ze dat invullen, weet ik niet. De vraag is of ze hiermee hun machteloosheid uitdrukken of dat ze doelen op wat bidden werkelijk is: omgang zoeken met God.”
Ongelooflijk gewoon.

Ik ben het eens met de (korte) reactie van ds. Van Olst.

Maar ik vrees dat dit soort veroordelingen van alles wat maar een klein beetje afwijkt van wat men in eigen kaasstolp waarneemt, steeds meer de gereformeerde gezindte gaat overwoekeren, helaas. Ik zal maar geen verdere voorbeelden noemen, die vind je hier op het forum voldoende.
Ik maak me ernstige zorgen om hetgeen wat je hier allemaal schrijft. Je hebt het over alles wat 'maar een klein beetje afwijkt'. Maar het punt en de grote zorg is nou juist dat álles afwijkt van Gods Woord! Hoe kun je belijdend christen zijn en tevens op zondag buigen voor koning Voetbal? Hoe kun je belijdend christen zijn en tevens een motie ondertekenen die versoepelingen voor abortus en euthanasie voorstelt? Hoe kun je belijdend christen zijn en anderhalf jaar zwijgen over de sprake Gods die over ons land en de wereld gaat?

Je zegt hele vreemde dingen. Ik vraag me werkelijk af of je ook beseft wat je zegt. Want in je laatste zinnen veroordeel je wel de gehele reformatorische gezindte, inclusief je medeforummers. Ik sluit me aan bij @Posthoorn.

En ik ben benieuwd wat anderen van deze visie vinden. Ik vind het verbazingwekkend en uitermate vervreemdend.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:@Tiberius en @DDD, ik vraag mij af waarom jullie continu je afzet tegen de bubbel waar Refoforum deel van uitmaakt. Wat doe je hier dan?
Ik vraag me af waarom je dit vraagt in de context van dit topic.
De 'bubbel waar Refoforum deel van uitmaakt' is best duidelijk omschreven in de forumregels, namelijk: 'de Bijbel en de 3 formulieren van enigheid als grondslag, en in de lijn van Reformatie en Nadere Reformatie'.
Volgens mij laat noch de Bijbel, noch de 3FVe ruimte om over iemands hart te oordelen, wat hier duidelijk wel gebeurt.

Zover ik weet (en invloed heb) is er hier op het forum nooit ruimte geweest voor GPPB-achtige (en anderen) oordelen.
Tot mijn spijt moet ik constateren dat dat steeds meer aan het oprukken is in de gereformeerde gezindte.
Het is zoals ik hierboven al schrijf: iets hoeft maar een klein beetje af te wijken van wat men gewend is, of het wordt al neergesabeld.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Excuses, dat spijt me.
Maar dat staat toch los van elkaar? Een predikant kan veel voor je geestelijk leven betekenen, maar op een ander moment ook onjuiste uitspraken doen?
Petrus en andere apostelen waren toch ook niet zondeloos?

Dat is m.i. ook een lijn van dit forum om persoon en zaak (proberen) te scheiden. Sorry als me dat niet altijd lukt.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
Dus misschien is het toch goed om je eens te verplaatsen in medechristenen die menen dat ds. Huijser wel gelijk heeft. Want je bent, samen met @DDD, tot nu toe de enige persoon die zo fel van leer trekt tegen ds. Huijser.
Waarin vind je dat ik fel van leer trek? Mara heeft haar eigen toon, maar ik bedoel niets anders te zeggen dan wat zij zegt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Excuses, dat spijt me.
Maar dat staat toch los van elkaar? Een predikant kan veel voor je geestelijk leven betekenen, maar op een ander moment ook onjuiste uitspraken doen?
Petrus en andere apostelen waren toch ook niet zondeloos?

Dat is m.i. ook een lijn van dit forum om persoon en zaak (proberen) te scheiden. Sorry als me dat niet altijd lukt.
Nee. Ds. Huijser is scherp en eerlijk. Het is gewoon zo dat de bestuurders van ons land meer hebben vertrouwd op de cijfers van het RIVM dan op het wijs beleid van de allerhoogste God van hemel en aarde. Als dat niet zo was, dan was de oproep van gebed niet van de week al gedaan, maar begin maart 2020. En dat bedoelt ds. Huijser nou ook.

Dus jouw visie is veel te kort door de bocht. Maar de vergelijking met GPPB vind ik echt vreselijk. In die context snap ik @Posthoorn heel goed.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gesloten