Beroepingswerk discussie [7]

Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Delftenaar schreef: 15 apr 2024, 18:29 Dat beeld zie je wel vaker bij vrije gemeenten die ontstaan zijn vanuit bepaalde situaties. Die lopen na verloop van tijd leeg.

Binnen de PKN zal hij wel een buitenbeentje worden.
Ik vind de argumentatie dat in 2004 een verkeerde keuze is gemaakt (wat ik veel predikanten zie doen die na gedoe in gemeenten overstappen) een beetje vervelend aandoen
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Johannes 3:16 »

Je moet toch wat als je dominee wilt blijven, maar de op zichzelf staande gemeente waar je aan verbonden bent geen toekomst meer heeft. Opmerkelijk dat je dan opeens kiest voor een ander kerkverband.

Kot is al 12 jaar weg uit de HHK. Raar dat hij nu nog over een 'verkeerde' beslissing van 20 jaar geleden begint om zijn overstap naar de PKN te rechtvaardigen. Als de vrije gemeente in Huizen nog toekomst had, had hij deze stap niet gemaakt immers.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

-
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 15 apr 2024, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zita »

Hij was in de HHK uit zijn ambt gezet. Dan is het wellicht wat lastig om terug te keren.
https://www.nd.nl/geloof/geloof/861141/ ... definitief
MGG
Berichten: 3565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Zita schreef: 15 apr 2024, 19:25 Hij was in de HHK uit zijn ambt gezet. Dan is het wellicht wat lastig om terug te keren.
https://www.nd.nl/geloof/geloof/861141/ ... definitief
Is later nooit officieel naar buiten gebracht waarom hij in eerste instantie maatregelen opgelegd kreeg en later uit zijn ambt gezet is?
cwind
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2022, 15:18

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door cwind »

Zeer opmerkelijk. Het argument van ds. A. Kot om zich niet te houden aan de tuchtmaatregelen van de HHK was altijd: ik kan deze kudde in Huizen niet aan hun lot overlaten.
Bijzonder dat dit blijkbaar nu niet meer voor hem geldt. En terugkomen op een verkeerde keuze in 2004 na bijna 20 jaar........
Misschien was het volgende statement beter/oprechter geweest: "VHG Huizen voorziet opheffing door teruglopend ledental. Ds. Kot wil daarom graag in toekomst verder in PKN-gemeentes als Valburg, Elspeet...."
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door claus »

Het duurt erg lang voordat ds. W. Visscher een beslissing heeft genomen ten aanzien van zijn beroep naar Doetinchem. Zou?
Hetzelfde geldt voor ds. J. van Rijswijk met het beroep naar Lisse. Zou?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8985
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

cwind schreef: 16 apr 2024, 10:26 Zeer opmerkelijk. Het argument van ds. A. Kot om zich niet te houden aan de tuchtmaatregelen van de HHK was altijd: ik kan deze kudde in Huizen niet aan hun lot overlaten.
Bijzonder dat dit blijkbaar nu niet meer voor hem geldt. En terugkomen op een verkeerde keuze in 2004 na bijna 20 jaar........
Misschien was het volgende statement beter/oprechter geweest: "VHG Huizen voorziet opheffing door teruglopend ledental. Ds. Kot wil daarom graag in toekomst verder in PKN-gemeentes als Valburg, Elspeet...."
Ik weet dat menselijke overwegingen niemand vreemd zijn, ook predikanten niet. Maar laten we er toch in het oordeel der liefde maar vanuit gaan dat ds. A. Kot ook meent en bedoelt wat hij zegt, en dat hij oprecht een verandering van inzicht heeft ondergaan.

Overigens vind ik het jammer voor de HHK dat destijds de predikanten Goudriaan, Jongejan en Kot de HHK hebben verlaten. Maar aan de andere kant gun ik behoudende PKN-gemeentes deze predikanten. Ds. J. Stoel vermeld ik daarbij niet, omdat die sterk van opvattingen veranderd lijkt te zijn, gezien zijn nieuwe gemeente.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Inwoner »

claus schreef: 18 apr 2024, 11:10 Het duurt erg lang voordat ds. W. Visscher een beslissing heeft genomen ten aanzien van zijn beroep naar Doetinchem. Zou?
Hetzelfde geldt voor ds. J. van Rijswijk met het beroep naar Lisse. Zou?
Wat wil je nou eigenlijk met zo'n post zeggen??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Inwoner schreef: 18 apr 2024, 13:36
claus schreef: 18 apr 2024, 11:10 Het duurt erg lang voordat ds. W. Visscher een beslissing heeft genomen ten aanzien van zijn beroep naar Doetinchem. Zou?
Hetzelfde geldt voor ds. J. van Rijswijk met het beroep naar Lisse. Zou?
Wat wil je nou eigenlijk met zo'n post zeggen??
Hij vermoedt dat de kans groter is dat het beroep aangenomen wordt naarmate de beslissing langer duurt.
Zou daar een statistiek van zijn?
Online
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Het zou voor mij in ieder geval een vreugdevolle zaak zijn, in beide gevallen.
MGG
Berichten: 3565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

claus schreef: 18 apr 2024, 11:10 Het duurt erg lang voordat ds. W. Visscher een beslissing heeft genomen ten aanzien van zijn beroep naar Doetinchem. Zou?
Hetzelfde geldt voor ds. J. van Rijswijk met het beroep naar Lisse. Zou?
De berichtgeving duurt lang, de beslissing niet.
Evangelist
Berichten: 515
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

MGG schreef: 18 apr 2024, 15:55
claus schreef: 18 apr 2024, 11:10 Het duurt erg lang voordat ds. W. Visscher een beslissing heeft genomen ten aanzien van zijn beroep naar Doetinchem. Zou?
Hetzelfde geldt voor ds. J. van Rijswijk met het beroep naar Lisse. Zou?
De berichtgeving duurt lang, de beslissing niet.
Wat een paniek! Hij loopt nog maar vijf dagen overtijd.
Hartelijke groet,
Evangelist
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Pas bij twee weken overtijd gaan ze het halen, toch?
-
Evangelist
Berichten: 515
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

Mannetje schreef: 18 apr 2024, 19:44 Pas bij twee weken overtijd gaan ze het halen, toch?
Ja, tang of vacuumpomp.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie