Beroepingswerk discussie [7]

MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Job schreef: 09 mei 2023, 13:18
MGG schreef: 09 mei 2023, 13:10
Erskinees schreef: 09 mei 2023, 12:54 Dat is online toch allemaal al te beluisteren? Bovendien leggen sommige nieuwere studenten ook nog eens een beelduitzendingsverbod op aan kerkenraden.

Er worden ook kansels gesloten voor predikanten die nooit fysiek zijn langsgeweest.
De optie is er inderdaad, maar ik ben of het ook daadwerkelijk gebeurt. Zonder een preek van iemand gehoord/gelezen te hebben en kansel sluiten zou ik bijzonder vinden.
Helaas liggen veel predikanten onder stigma's die gewoon niet kloppen. Wat meer harten en (kansel)deuren open en veel vooroordelen zouden de prullenbak in kunnen.
100% mee eens. Door de week probeer ik daarom een breed aanbod van preken te beluisteren.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 09 mei 2023, 13:21
Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 13:15
MGG schreef: 09 mei 2023, 13:10
De optie is er inderdaad, maar ik ben of het ook daadwerkelijk gebeurt. Zonder een preek van iemand gehoord/gelezen te hebben en kansel sluiten zou ik bijzonder vinden.
Daarnaast zal niet iedereen uit de gemeente mee gaan luisteren. Ik vind dat een student simpelweg in elke gemeente dient voor te gaan. Of dit nou OGGiN, GGiN of GG is of welke denominatie dan ook!
Volgens mij worden in de GG(iN) de gemeente in Canada, VS en Zuid-Afrika standaard overgeslagen ;).
Klopt is een keuzepakket in het studieprogramma :D
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

Job schreef: 09 mei 2023, 13:18
MGG schreef: 09 mei 2023, 13:10
Erskinees schreef: 09 mei 2023, 12:54 Dat is online toch allemaal al te beluisteren? Bovendien leggen sommige nieuwere studenten ook nog eens een beelduitzendingsverbod op aan kerkenraden.

Er worden ook kansels gesloten voor predikanten die nooit fysiek zijn langsgeweest.
De optie is er inderdaad, maar ik ben of het ook daadwerkelijk gebeurt. Zonder een preek van iemand gehoord/gelezen te hebben en kansel sluiten zou ik bijzonder vinden.
Helaas liggen veel predikanten onder stigma's die gewoon niet kloppen. Wat meer harten en (kansel)deuren open en veel vooroordelen zouden de prullenbak in kunnen.
Bijna een vorm van etnisch profileren.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

MGG schreef: 09 mei 2023, 13:21
Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 13:15
MGG schreef: 09 mei 2023, 13:10
Erskinees schreef: 09 mei 2023, 12:54 Dat is online toch allemaal al te beluisteren? Bovendien leggen sommige nieuwere studenten ook nog eens een beelduitzendingsverbod op aan kerkenraden.

Er worden ook kansels gesloten voor predikanten die nooit fysiek zijn langsgeweest.
De optie is er inderdaad, maar ik ben of het ook daadwerkelijk gebeurt. Zonder een preek van iemand gehoord/gelezen te hebben en kansel sluiten zou ik bijzonder vinden.
Daarnaast zal niet iedereen uit de gemeente mee gaan luisteren. Ik vind dat een student simpelweg in elke gemeente dient voor te gaan. Of dit nou OGGiN, GGiN of GG is of welke denominatie dan ook!
Volgens mij worden in de GG(iN) de gemeente in Canada, VS en Zuid-Afrika standaard overgeslagen ;).
Is ook een ander kerkverband toch? Overigens komen de studenten uit Canada/VS ook niet in NL voorgaan.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Bruna schreef: 09 mei 2023, 13:29
MGG schreef: 09 mei 2023, 13:21
Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 13:15
MGG schreef: 09 mei 2023, 13:10

De optie is er inderdaad, maar ik ben of het ook daadwerkelijk gebeurt. Zonder een preek van iemand gehoord/gelezen te hebben en kansel sluiten zou ik bijzonder vinden.
Daarnaast zal niet iedereen uit de gemeente mee gaan luisteren. Ik vind dat een student simpelweg in elke gemeente dient voor te gaan. Of dit nou OGGiN, GGiN of GG is of welke denominatie dan ook!
Volgens mij worden in de GG(iN) de gemeente in Canada, VS en Zuid-Afrika standaard overgeslagen ;).
Is ook een ander kerkverband toch? Overigens komen de studenten uit Canada/VS ook niet in NL voorgaan.
De gemeente in het buitenland horen bij de GGiN. De gemeente in Nieuw-Zeeland en de gemeente in Zuid-Afrika horen bij de GG. De 'GG gemeente' in Canada/VS vormen een eigen kerkverband.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef: 09 mei 2023, 13:34
De gemeente in het buitenland horen bij de GGiN. De gemeente in Nieuw-Zeeland en de gemeente in Zuid-Afrika horen bij de GG. De 'GG gemeente' in Canada/VS vormen een eigen kerkverband.
Dat is de GGiN niet anders. De gemeente Pretoria hoort bij de GGiN, classis Zuid. Canada/Amerika vormt een eigen verband, namelijk de RCNA.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 09 mei 2023, 14:35
MGG schreef: 09 mei 2023, 13:34
De gemeente in het buitenland horen bij de GGiN. De gemeente in Nieuw-Zeeland en de gemeente in Zuid-Afrika horen bij de GG. De 'GG gemeente' in Canada/VS vormen een eigen kerkverband.
Dat is de GGiN niet anders. De gemeente Pretoria hoort bij de GGiN, classis Zuid. Canada/Amerika vormt een eigen verband, namelijk de RCNA.
Dank voor de correctie. Omdat ds. vd Tang nog als predikant van de GGiN vermeld staat, dacht ik dat het een kerkverband was.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

MGG schreef: 09 mei 2023, 13:21
Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 13:15 Daarnaast zal niet iedereen uit de gemeente mee gaan luisteren. Ik vind dat een student simpelweg in elke gemeente dient voor te gaan. Of dit nou OGGiN, GGiN of GG is of welke denominatie dan ook!
Volgens mij worden in de GG(iN) de gemeente in Canada, VS en Zuid-Afrika standaard overgeslagen ;).
Dat zal wel een praktische oorzaak hebben. Zoiets van dat er dan toch nog een predikant naartoe moet voor de bediening van de sacramenten. Of dat de studenten de taal niet genoeg machtig zijn.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

gallio schreef: 09 mei 2023, 17:27
MGG schreef: 09 mei 2023, 13:21
Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 13:15 Daarnaast zal niet iedereen uit de gemeente mee gaan luisteren. Ik vind dat een student simpelweg in elke gemeente dient voor te gaan. Of dit nou OGGiN, GGiN of GG is of welke denominatie dan ook!
Volgens mij worden in de GG(iN) de gemeente in Canada, VS en Zuid-Afrika standaard overgeslagen ;).
Dat zal wel een praktische oorzaak hebben. Zoiets van dat er dan toch nog een predikant naartoe moet voor de bediening van de sacramenten. Of dat de studenten de taal niet genoeg machtig zijn.
In beide gemeente in Zuid-Afrika worden de diensten in het Nederlands gehouden. In de GG wordt wel de Afrikaanse Bijbel gebruikt.
De GG in Nieuw-Zeeland vormt een appart kerkgenootschap, maar valt onder de classis Utrecht. Ik dacht dat de diensten in het Engels gehouden worden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reforme ... ew_Zealand
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

MGG schreef: 09 mei 2023, 17:52 ...
De GG in Nieuw-Zeeland vormt een appart kerkgenootschap, maar valt onder de classis Utrecht. Ik dacht dat de diensten in het Engels gehouden worden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reforme ... ew_Zealand
Hoe kan het een kerkgenootschap zijn met maar één gemeente. Volgens mij is het gewoon een buitenlandse gemeente van de GG, net als Randburg.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

gallio schreef: 09 mei 2023, 17:59
MGG schreef: 09 mei 2023, 17:52 ...
De GG in Nieuw-Zeeland vormt een appart kerkgenootschap, maar valt onder de classis Utrecht. Ik dacht dat de diensten in het Engels gehouden worden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reforme ... ew_Zealand
Hoe kan het een kerkgenootschap zijn met maar één gemeente. Volgens mij is het gewoon een buitenlandse gemeente van de GG, net als Randburg.
Zo staat het ook min of meer in de link.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

MGG schreef: 09 mei 2023, 18:10
gallio schreef: 09 mei 2023, 17:59 Hoe kan het een kerkgenootschap zijn met maar één gemeente. Volgens mij is het gewoon een buitenlandse gemeente van de GG, net als Randburg.
Zo staat het ook min of meer in de link.
Ik las het ook. Misschien is het jaarboek van de GG in dit geval meer betrouwbaar dan Wikipedia.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef: 09 mei 2023, 11:39 Maar een gemeente/kerkenraad kan toch niet verplicht worden om iemand op het preekrooster te zetten?
In de GG zijn plaatselijke gemeenten autonoom. Kerkrechtelijk kan er dus nooit een verplichting worden opgelegd om wie dan ook op het preekrooster te zetten.

Maar ja, wat kerkrechtelijk klopt, blijkt in de praktijk toch wel eens anders te lopen....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

MGG schreef: 09 mei 2023, 11:29
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 11:18
Oke dus alle gemeenten op de Veluwe moeten ook maar verplicht alle predikanten uitnodigen?
Een beetje Kersteriaanse nuchterheid kan geen kwaad:
"Niet elke gemeente past bij elke predikant en niet elke predikant past bij elke gemeente"
Als een student 1x voor laten gaan al teveel gevraagd is. In vacante gemeente op de Veluwe gebeurt dit ook. Ik vraag mij af of de hele kerkenraad de studenten dan eerst zelf gaat beluisteren.
Ja. Wonderlijk. Dat geloof ik nooit. Eigenlijk mogen preken van studenten ook niet openbaar worden uitgezonden, al glipt er weleens wat doorheen. Hoe komt zo'n oordeel dan toch tot stand? Is er een circuit anders dan de Saambinder onder ambtsdragers waarbinnen elkaar inside info wordt toegespeeld? En neemt een kerkenraad in z'n geheel dan een keuze: die mag komen en die niet? Dat is toch nauwelijks voor te stellen... :bobo Of geeft de consulent mogelijk tips? Ben ook wel benieuwd welke rol het curatorium daarin heeft cq. zou kunnen spelen. Zij zouden hierin bij uitstek een samenbindende rol op zich kunnen nemen. Onder hen bevinden zich ook predikanten die niet overal welkom zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bovendien leert het verleden ons dat de woonplaats van de student lang niet altijd gelijk is aan welke ligging iemand heeft qua prediking. Er komen heel wat rechtse broeders uit linkse gemeenten en vice versa.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie