Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik herinner me dan Ditbenik ook stevig regeerde in het verleden toen ds. Roelofsen door deze VOGG werd beroepen, en dit uberhaubt in overweging nam. Ds. Roelofsen had het zelfs niet in overweging mogen nemen. Ditbenik was toen van mening dat ds. Roelofsen zijn studie terug moest betalen bij eventueel aannemen.

Vergeef me de uitdrukking, maar het komt mij een beetje kerkistisch over. Ik vind dergelijke uitwisseling van predikanten eigenlijk wel in de geest van het boekje van ds. Hoogerland.

Al begrijp ik dat het wel een schok is in Katwijk. Je verwacht een ds toch voor minstens 4 jaar in je midden te mogen hebben.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 21 mei 2021, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Dat is maar net hoeveel waarde je aan kerkelijke orde hecht. Mensen kunnen allerlei redenen hebben om niet te doen wat de bedoeling is. In dit geval vind ik het ook wel wat twijfelachtig. Maar goed. Zet de dominee hiermee zijn pensioen aan de kant of werkt dat in de HHK niet zo?
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Dat is maar net hoeveel waarde je aan kerkelijke orde hecht. Mensen kunnen allerlei redenen hebben om niet te doen wat de bedoeling is. In dit geval vind ik het ook wel wat twijfelachtig. Maar goed. Zet de dominee hiermee zijn pensioen aan de kant of werkt dat in de HHK niet zo?
Ds Reinders heeft gemeld dat hij het beroep moest aannemen. Hij zegt er bij in het artikel van het RD "Het is goed wat de Heere doet."
Geldt dat dan ook niet ten aanzien van een kerkorde? Als de Heere de dominee naar Oldebroek leid, dan is de kerkorde ondergeschikt aan de wil van de Heere. En dan zal het ook wel goed komen met zijn pensioen. Want wat de Heere doet is goed!
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hoopvol »

J.C. Philpot schreef: Vergeef me de uitdrukking, maar het komt mij een beetje kerkistisch over. Ik vind dergelijke uitwisseling van predikanten eigenlijk wel in de geest van het boekje van ds. Hoogerland.
Mee eens, ik zie dit als een mooi begin. Een voorbeeld wat navolging verdiend.

Ik stel voor dat er diverse gemeentes van de Gereformeerde Gemeenten dominees gaan beroepen van de GGiN.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Hoopvol schreef:
DDD schreef:Dat is maar net hoeveel waarde je aan kerkelijke orde hecht. Mensen kunnen allerlei redenen hebben om niet te doen wat de bedoeling is. In dit geval vind ik het ook wel wat twijfelachtig. Maar goed. Zet de dominee hiermee zijn pensioen aan de kant of werkt dat in de HHK niet zo?
Ds Reinders heeft gemeld dat hij het beroep moest aannemen. Hij zegt er bij in het artikel van het RD "Het is goed wat de Heere doet."
Geldt dat dan ook niet ten aanzien van een kerkorde? Als de Heere de dominee naar Oldebroek leid, dan is de kerkorde ondergeschikt aan de wil van de Heere. En dan zal het ook wel goed komen met zijn pensioen. Want wat de Heere doet is goed!
Op zich kan ik meekomen in je woorden, maar anderzijds zou ik toch voorzichtig willen zijn met de gedachte: we hebben wel een kerkorde, maar...

Want arglistig als ons hart is, is het gevaar aanwezig dat we onze wil voor Zijn wil aan gaan zien.

Waarbij ik nadrukkelijk in het algemeen spreek, zonder verwijzing naar deze casus.
-
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Ik vind dat een heel vreemde redenering. Dan zou een ander kunnen zeggen: het is goed wat de Heere doet. Wij hebben de HSV, laat ik die maar gebruiken, want dat lijkt mij toch beter. Terwijl dat niet is afgesproken. Een ander heeft weer iets anders. Nee, ik kan het daar toch niet mee eens zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Vergeef me de uitdrukking, maar het komt mij een beetje kerkistisch over. Ik vind dergelijke uitwisseling van predikanten eigenlijk wel in de geest van het boekje van ds. Hoogerland.
Het zal mij benieuwen. De synode is erin geslaagd om veel vermeende vrijbuiterij aan banden te leggen. Dus ook in deze casus zal mogelijk een gevolg hebben. En dat terwijl vanouds in het gereformeerde deel van de hervormde kerk volop sprake was van evangelisten en eerwaarde heren. Ik vind die ontwikkeling bedenkelijk. Vooral ook omdat op het grondvlak een enorme verkettering plaatsvind als je wel eens een eerwaarde heer uitnodigt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Nou, nou @Herman die laatste zin is stevig. Verkettering van de eerwaarde heer, verkettering van de uitnodigende partij? Hoe bedoel je dit precies?

Het grondvlak lijkt mij juist heel hebbelijk in het accepteren van de sprekers, ongeacht studie, functie en titel. Als het maar past binnen de signatuur.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat is maar net hoeveel waarde je aan kerkelijke orde hecht. Mensen kunnen allerlei redenen hebben om niet te doen wat de bedoeling is. In dit geval vind ik het ook wel wat twijfelachtig. Maar goed. Zet de dominee hiermee zijn pensioen aan de kant of werkt dat in de HHK niet zo?
Hij krijgt sowieso AOW
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Nou, nou @Herman die laatste zin is stevig. Verkettering van de eerwaarde heer, verkettering van de uitnodigende partij? Hoe bedoel je dit precies?

Het grondvlak lijkt mij juist heel hebbelijk in het accepteren van de sprekers, ongeacht studie, functie en titel. Als het maar past binnen de signatuur.
Ik bedoel dat het voorgaan van eerwaarde heren enorm veroordeeld wordt. De kerk heeft besloten dat ze geen nationale maar plaatselijke preekbevoegdheid hebben en dus moet daarnaar geluisterd worden. Maar dat wordt dan als dekmantel gebruikt om de boodschap van dergelijke mannen buiten de deur te houden. Ik vind dat geen goede zaak. Uiteraard bedoelde ik niet het grondvlak in haar geheel, maar een diversiteit aan individuen op de grondvlak die daar opeens stevig op in kunnen gaan.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hoopvol »

Mannetje schreef:
Hoopvol schreef:
DDD schreef:Dat is maar net hoeveel waarde je aan kerkelijke orde hecht. Mensen kunnen allerlei redenen hebben om niet te doen wat de bedoeling is. In dit geval vind ik het ook wel wat twijfelachtig. Maar goed. Zet de dominee hiermee zijn pensioen aan de kant of werkt dat in de HHK niet zo?
Ds Reinders heeft gemeld dat hij het beroep moest aannemen. Hij zegt er bij in het artikel van het RD "Het is goed wat de Heere doet."
Geldt dat dan ook niet ten aanzien van een kerkorde? Als de Heere de dominee naar Oldebroek leid, dan is de kerkorde ondergeschikt aan de wil van de Heere. En dan zal het ook wel goed komen met zijn pensioen. Want wat de Heere doet is goed!
Op zich kan ik meekomen in je woorden, maar anderzijds zou ik toch voorzichtig willen zijn met de gedachte: we hebben wel een kerkorde, maar...

Want arglistig als ons hart is, is het gevaar aanwezig dat we onze wil voor Zijn wil aan gaan zien.

Waarbij ik nadrukkelijk in het algemeen spreek, zonder verwijzing naar deze casus.
Ja, daar kan ik inkomen.
In deze casus geeft de dominee aan dat hij naar die gemeente moet. En als de Heere duidelijk leiding geeft dan is dat voor mij afdoende. De leiding van de Heere met de desbetreffende predikant is niet te controleren door mensen, in ieder geval niet door mij.

En stel dat de dominee zijn eigen wil verward met de wil van de Heere. Zou de Heere daar niet op terugkomen?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Nou, nou @Herman die laatste zin is stevig. Verkettering van de eerwaarde heer, verkettering van de uitnodigende partij? Hoe bedoel je dit precies?

Het grondvlak lijkt mij juist heel hebbelijk in het accepteren van de sprekers, ongeacht studie, functie en titel. Als het maar past binnen de signatuur.
Ik bedoel dat het voorgaan van eerwaarde heren enorm veroordeeld wordt. De kerk heeft besloten dat ze geen nationale maar plaatselijke preekbevoegdheid hebben en dus moet daarnaar geluisterd worden. Maar dat wordt dan als dekmantel gebruikt om de boodschap van dergelijke mannen buiten de deur te houden. Ik vind dat geen goede zaak. Uiteraard bedoelde ik niet het grondvlak in haar geheel, maar een diversiteit aan individuen op de grondvlak die daar opeens stevig op in kunnen gaan.
O, maar bijv dhr Lankhaar gaat nog in veel gemeente nog voor, mag dat dan niet?
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Reformer »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Nou, nou @Herman die laatste zin is stevig. Verkettering van de eerwaarde heer, verkettering van de uitnodigende partij? Hoe bedoel je dit precies?

Het grondvlak lijkt mij juist heel hebbelijk in het accepteren van de sprekers, ongeacht studie, functie en titel. Als het maar past binnen de signatuur.
Ik bedoel dat het voorgaan van eerwaarde heren enorm veroordeeld wordt. De kerk heeft besloten dat ze geen nationale maar plaatselijke preekbevoegdheid hebben en dus moet daarnaar geluisterd worden. Maar dat wordt dan als dekmantel gebruikt om de boodschap van dergelijke mannen buiten de deur te houden. Ik vind dat geen goede zaak. Uiteraard bedoelde ik niet het grondvlak in haar geheel, maar een diversiteit aan individuen op de grondvlak die daar opeens stevig op in kunnen gaan.
O, maar bijv dhr Lankhaar gaat nog in veel gemeente nog voor, mag dat dan niet?
Ja hoor, dhr. Lankhaar heeft de status van hulpprediker, en heeft daarmee preekconsent voor alle gemeenten. Deze bevoegdheid wordt steeds voor vijf jaar afgegeven.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerGem »

NRC beroept toch ook GG predikanten.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Dat is kerkordelijk voor 101% afgedicht en geregeld.
Plaats reactie