Kabinetsformatie 2021

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Binnen de CU is stevig commentaar op de move van Segers afgelopen vrijdag. Ik vind dat ook een van de merkwaardigste elementen uit de afgelopen dagen, alhoewel ik Segers zijn punt niet misgun.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Herman schreef:Binnen de CU is stevig commentaar op de move van Segers afgelopen vrijdag. Ik vind dat ook een van de merkwaardigste elementen uit de afgelopen dagen, alhoewel ik Segers zijn punt niet misgun.
En de jongerenorganisatie juicht dit standpunt juist toe. Tja, wanneer doe je het goed als partijleider he. Ik vind het ook lastig. Enerzijds heb ik niet veel vertrouwen in Rutte. Maar ik zie ook geen goede opvolger. Want Rutte is gewoon een enorm goede verbinder en een harde werker. En dat waardeer ik. Daarom vind ik het ook zo jammer dat hij zo gemakkelijk soms omgaat met de waarheid. En zaken liever wegmoffelt in plaats van openheid te geven. Anderzijds belooft hij nu wel beterschap.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

Herman schreef:Binnen de CU is stevig commentaar op de move van Segers afgelopen vrijdag. Ik vind dat ook een van de merkwaardigste elementen uit de afgelopen dagen, alhoewel ik Segers zijn punt niet misgun.
Ik blijf dat wat gek vinden. Een motie van afkeuring en de al uitgesproken reden waarom de motie van wantrouwen niet is gesteund door CU, gaf m.i. al aan dat CU niet verder wilde met Rutte als premier, maar dat op het moment zijn aftreden erger is dan doorgaan tot het einde van de rit. Sommige media zagen het niet steunen van de motie van wantrouwen als iets anders, en dat werd door Segers rechtgezet. Ik zou het vreemd vinden als D66 en CDA wel met Rutte als premier verder willen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

parsifal schreef:Sommige media zagen het niet steunen van de motie van wantrouwen als iets anders, en dat werd door Segers rechtgezet. Ik zou het vreemd vinden als D66 en CDA wel met Rutte als premier verder willen.
Uiteindelijk blijken de kaarten nu zo te liggen dat beide moties zijn in de zin van 'een standje krijgen' en 'heel erg op de vingers getikt worden' en we gaan vrolijk verder, uiteraard met het betalen van het nodige leergeld. Alleen Segers gaat echt niet mee.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Oprecht goede speech van Bosma, ik dacht dat hij wel extremer was, maar eigenlijk komt hij vrij mild over, wel duidelijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

HersteldHervormd schreef:Oprecht goede speech van Bosma, ik dacht dat hij wel extremer was, maar eigenlijk komt hij vrij mild over, wel duidelijk.
Duidelijker dan Bergkamp, in ieder geval. Ik hoop niet dat zij het wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Zita »

Van Bergkamp heb ik in de flarden die ik heb meegeluisterd tot nu toe vooral gehoord dat ze alles aan de kamer zelf wil overlaten, en dat ze HR-medewerker is geweest. Doe mij uiteindelijk maar Arib, maar dan wel met wat logopedie. Arib heeft na Van der Staaij de meeste dienstjaren. In deze chaotische tijden is het prettig om zoveel ervaring aan het hoofd te zetten.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Piet Puk »

Ik ben toch blij dat in mijn geval sollicitatiegesprekken met 3 sollicitanten sneller zullen gaan dan op deze manier. Wat een enorme aanfluiting en show is dit!

Volgens mij moet de Kamervoorzitter de Kamerleden vooral kort en bondig houden. Laten ze daar op selecteren.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef:Ik ben toch blij dat in mijn geval sollicitatiegesprekken met 3 sollicitanten sneller zullen gaan dan op deze manier. Wat een enorme aanfluiting en show is dit!

Volgens mij moet de Kamervoorzitter de Kamerleden vooral kort en bondig houden. Laten ze daar op selecteren.
Nou niet helemaal mee eens, een Kamervoorzitter moet er vooral voor zorgen dat de Tweede Kamer haar werk goed kan doen. Dus achter de informatievoorziening aanzitten die nog wel wat te wensen over laat. Kamerleden kort en bondig houden lijkt mij niet direct een primaire taak, wel ervoor zorgen dat argumenten niet eindeloos herhaalt worden. En jij beslis natuurlijk in je eentje, hier mag 150 man beslissen, en 17 man het woord doen. Dus dan gaat het wat langzamer.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Van Ewijk »

Ik ben gewoon voor nieuwe verkiezingen.
Als Rutte dan weer gekozen wordt als premier zo zij het, dan heeft het stemvee hem zelf weer een schone lei gegeven en kunnen we op nieuwe voet verder.
Zo niet, dan zonder Rutte.
Maar dit is gewoon trekken aan een dood paard.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door refo »

Van Ewijk schreef:Ik ben gewoon voor nieuwe verkiezingen.
Als Rutte dan weer gekozen wordt als premier zo zij het, dan heeft het stemvee hem zelf weer een schone lei gegeven en kunnen we op nieuwe voet verder.
Zo niet, dan zonder Rutte.
Maar dit is gewoon trekken aan een dood paard.
Wat heeft dat nou voor zin? Er is nog niet eens serieus gepoogd om tot een regering te komen.

De problemen die je met nieuwe verkiezing waarschijnlijk niet oplost zijn:
- Verregaande versplintering. De 7 kleinste partijen hebben samen 15 zetels
- Uitsluiting van PVV en FvD. Nog eens 25 zetels die niet serieus genomen worden.

Dat zal bij nieuwe verkiezing ook niet echt veranderen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

En dan eerst een kiesdrempel invoeren.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Herman schreef:En dan eerst een kiesdrempel invoeren.
Dat zal waarschijnlijk ten kostte gaan van de SGP, dat zou ik toch jammer vinden. Daarnaast ben je 'maar' 15 zetels kwijt met die hele kleine partijen. Het grootste probleem van de versplintering en het feit dat je 4 partijen nodig hebt voor een regering is dat er zoveel middelgrote partijen zijn van ongeveer 10-20 zetels, ipv enkele grote partijen. Wil je dat oplossen dan heb je een kiesdrempel nodig van minstens 15 zetels, dat zou ik wel een hele hoge drempel vinden en dat gaat ten kostte van het veelkleurige geluid in onze Tweede Kamer.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Mannetje »

Ik zie het uitsluiten van diverse partijen als een groter probleem dan het bestaan van kleine partijen. Die paar zetels in de marge maken het niet moeilijk, wel de PVV met meer zetels dan die kleine partijen samen.
-
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Mannetje schreef:Ik zie het uitsluiten van diverse partijen als een groter probleem dan het bestaan van kleine partijen. Die paar zetels in de marge maken het niet moeilijk, wel de PVV met meer zetels dan die kleine partijen samen.
Precies, het uitsluiten van elkaar bemoeilijkt de formatie. Nu worden de PVV en FVD uitgesloten, samen dus 25 zetels. Dat maakt coalitievorming wel lastig ja.
Plaats reactie