Jehan Cauvin schreef:huisman schreef:
Lees de Bijbel dat is de enige suggestie die ik jou kan doen.
Blijkbaar heb jij nog nooit gehoord van het verbond, van het verbondsvolk Israël enz.
Ze hebben allemaal uit de steenrots gedronken en de steenrots was Christus. 1 Kor. 10.
In de woestijn gestorven vanwege hun ongeloof.
Wel rank, geen vrucht. Afgehouwen en in het vuur geworpen.
Dank voor je suggestie, daar kunnen we nooit genoeg in lezen.
In de Bijbel is veel symbolische taal te vinden ( gebaseerd op wijnstokken en wijngaarden. Ik noem er een paar om te checken: Markus 12 : 1 - 9 Mattheüs 21 : 33 - 41; Lukas 20 : 9 - 16; Mattheüs 20: 1-16; 21: 28 - 32; Lukas 13 : 6 - 9. Al deze gelijkenissen hebben één feit gemeen en dat is dat de wijngaard, of daarmee verbonden personen, Israël of het deel van Israël vertegenwoordigen. Niet te toekomende heidense gelovigen.
Tussendoor: @huisman, ik vind het belangrijk om dit vermelden omdat je verwijst naar het verbondsvolk Israël.
Wat wordt er gedaan in bovenstaande teksten? Er wordt een contrast getrokken tussen de vrucht die Israël, als Gods wijngaard, of de arbeiders in Zijn wijngaard, zou moeten dragen, of door arbeid moesten produceren. Genoemd worden de karige resultaten die er te vinden zijn. Door op dit contrast te wijzen, volgt het Nieuwe Testament de stappen van het Oude Testament (Jes. 5 : 1-7).
Wat zo bijzonder is aan Johannes 15 is dat Johannes wat op geheel Israël sloeg, op Jezus de Messias van Israël toepast. De wijnstok wordt hierdoor een christologische (messiaanse) definitie. De hele symboliek in dit hoofdstuk wordt beheerst door de openingswoorden. Jezus is alles wat de wijnstok werkelijk is. Jezus is de middelaar van het Nieuwe Verbond. Over deze materie gaat ook Hebreeën 8
En nu heeft
Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens
beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere
beloftenissen bevestigd is. Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest. Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
Het Nieuwe testament leert ons dat er maar één mogelijkheid is om gered te worden van de toorn van God, die op ons rust en eeuwig leven te hebben. Onder andere is dat heel duidelijk te vinden in Johannes 6:
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
57 Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den Vader; alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij.
58 Dit is het Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; niet gelijk uw vaders het Manna gegeten hebben, en zijn gestorven. Die dit Brood eet, zal in der eeuwigheid leven.
Daarom: het gaat in Johannes 15 over het met het hart geloven en met de mond belijden dat Jezus de Christus is. Dat is ook bepalend voor de definitie: wie zijn de takken die geen vrucht dragen? Het zijn degenen die Hem niet eten en drinken. Die geen deel aan Hem hebben, die niet tot Zijn schapen horen. Dat is de reden dat veel mensen afhaakten. Judas inclusief. In dit hoofdstuk is hij al verwijded.
Het gaat in Johannes 15 niet om wie hoort er bij de kerk maar over wie zijn het die in Hem blijven. Niet wie hoort er bij het verbondsvolk maar wie is er in Christus en wie leeft er vanuit Hem.
Omdat in Christus de scheidingsmuur neergehaald is tussen Jood en heiden, hebben niet alleen Joden toegang tot God door het bloed maar ook heidenen. Zij mogen erbij komen. Over hen zegt Paulus: "gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht; in Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft. En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende; uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende; en de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd. (dit geld de heilige, gelovige broeders in Christus, in Hem volmaakt zijn).
O, nu zie ik dat dit eigenlijk helemaal niet bij de topic past? Is het iets voor een andere topic?