Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Jehan Cauvin schreef:
alepha schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Maar het zou ook lastig zijn als de kerk zich op dit punt zou houden aan de belijdenisgeschriften, want daarmee wordt het ook moeilijk om separerend te spreken, terwijl dat juist kenmerkend is voor de Gereformeerde Gemeenten.
Waartoe toch die behoefte aan separatie in preken?
Zonder separatie krijg je een zorgeloze leer die mensen op zichzelf terugwerpt.
Separatie maken of separeren is volgens mij scheiding aanbrengen of afscheiden. Als we puur kijken naar de woorden van de Heere Jezus zien we nergens dat hij scheiding maakt tussen mensen wat betreft het aanbod van genade. Dit wordt door separatie in de preken wel gedaan. Het aanbod van genade wordt ingekort en beperkt als we gaan separeren. Wat de Heere Jezus niet deed en wat ik verder ook niet terugvind in de Bijbel is dat Hij of andere Bijbel heiligen zich zorgen maakte over het feit dat andere mensen met een ingebeelde Gods kennis voor eeuwig verloren gingen. De Heere Jezus maakt alleen onderscheid tussen bekeerde en onbekeerde mensen, meer niet.
Laat ik maar herhalen wat ik eerder schreef in verschillende posts:Vooraf even een misverstand aan jouw kant.Separatie heeft niets te maken met een welmenend aanbod van genade.



De Heere Jezus preekt over de vierderlei uitwerking van het zaad. Hij preekt over die 10 maagden die uitgingen de bruidegom tegemoet maar 5 waren dwaas en stonden voor eeuwig buiten terwijl ze dachten in te kunnen gaan.
De Heere Jezus preekt over de wijze en dwaze bouwer. Het verschil was niet het huis maar het fundament!
Jezus liet zien dat schijn en zijn heel dicht bij elkaar kunnen liggen.
Hij waarschuwt in elke preek en vaak zelfs met de dreiging van de hel. Geworpen in de buitenste duisternis waar wening zal zijn en knersing der tanden. En over wie heeft Jezus het dan? Over de kinderen des Koninkrijks, zij worden buitengeworpen zolang ze zich niet bekeren.

Zou de prediking van de Heere Jezus op onze kansels nog geaccepteerd worden is een vraag die na het lezen van Zijn prediking opkomt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jehan Cauvin »

huisman schreef: Laat ik maar herhalen wat ik eerder schreef in verschillende posts:Vooraf even een misverstand aan jouw kant.Separatie heeft niets te maken met een welmenend aanbod van genade.

De Heere Jezus preekt over de vierderlei uitwerking van het zaad. Hij preekt over die 10 maagden die uitgingen de bruidegom tegemoet maar 5 waren dwaas en stonden voor eeuwig buiten terwijl ze dachten in te kunnen gaan.
De Heere Jezus preekt over de wijze en dwaze bouwer. Het verschil was niet het huis maar het fundament!
Jezus liet zien dat schijn en zijn heel dicht bij elkaar kunnen liggen.
Hij waarschuwt in elke preek en vaak zelfs met de dreiging van de hel. Geworpen in de buitenste duisternis waar wening zal zijn en knersing der tanden. En over wie heeft Jezus het dan? Over de kinderen des Koninkrijks, zij worden buitengeworpen zolang ze zich niet bekeren.

Zou de prediking van de Heere Jezus op onze kansels nog geaccepteerd worden is een vraag die na het lezen van Zijn prediking opkomt
Separatie heeft er wel zoveel mee te maken, dat, als er separatie wordt aangebracht, er ook separatie wordt aangebracht in het aanbod. Dit loopt in elkaar over. Dit is echter een zijlijntje.
Ik begrijp je punt, maar elk voorbeeld wat je aanhaalt geeft de scheiding tussen bekeerd en onbekeerd aan. Waar het pijnpunt in zit is dat predikanten gaan separeren. Laat dit maar over aan de Heilige Geest. God alleen ziet het hart aan. Volgens mij is de opdracht: verkondigt het Evangelie aan alle creaturen. Niet: breng separatie aan tussen creaturen. Want laten we wel wezen, predikanten kunnen we niet vergelijken met de Heere Jezus, zoals je hier wel suggereert.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jehan Cauvin schreef:
pierre27 schreef:
En wat is nu eigenlijk je punt in dit topic?
Dat het separeren zoals dat gebeurd in de GG en zoals ds. Moerkerken dat beschrijft niet vanuit Gods Woord af te leiden is. Dat het zelfs meer kwaad dan goed doet.
Okee, wat is volgens jou het meer kwaad dan goed?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jehan Cauvin »

pierre27 schreef:
Jehan Cauvin schreef:
pierre27 schreef:
En wat is nu eigenlijk je punt in dit topic?
Dat het separeren zoals dat gebeurd in de GG en zoals ds. Moerkerken dat beschrijft niet vanuit Gods Woord af te leiden is. Dat het zelfs meer kwaad dan goed doet.
Okee, wat is volgens jou het meer kwaad dan goed?
Het is niet de taak van een dominee om te separeren, mijns inziens. Er worden selecties gemaakt, waarmee de prediking opgedeeld wordt in vakjes. Dit kom ik allemaal niet tegen in de Heilige Schrift. Volgens mij zijn er maar twee wegen, die moeten terugkomen in de prediking. Of we zijn in Adam of in Christus. Voor de rest moeten we God God laten en niet aan Zijn Werk komen.
Conclusie: elke andere scheiding die wordt aangebracht anders dan in Christus of buiten Christus, is mijns inziens niet juist. Als er al andere scheidingen zijn, dan zijn deze voor God en niet voor de mens.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Jehan Cauvin schreef:
pierre27 schreef:
Jehan Cauvin schreef:
pierre27 schreef:
En wat is nu eigenlijk je punt in dit topic?
Dat het separeren zoals dat gebeurd in de GG en zoals ds. Moerkerken dat beschrijft niet vanuit Gods Woord af te leiden is. Dat het zelfs meer kwaad dan goed doet.
Okee, wat is volgens jou het meer kwaad dan goed?
Het is niet de taak van een dominee om te separeren, mijns inziens. Er worden selecties gemaakt, waarmee de prediking opgedeeld wordt in vakjes. Dit kom ik allemaal niet tegen in de Heilige Schrift. Volgens mij zijn er maar twee wegen, die moeten terugkomen in de prediking. Of we zijn in Adam of in Christus. Voor de rest moeten we God God laten en niet aan Zijn Werk komen.
Conclusie: elke andere scheiding die wordt aangebracht anders dan in Christus of buiten Christus, is mijns inziens niet juist. Als er al andere scheidingen zijn, dan zijn deze voor God en niet voor de mens.
Ik ben het met je eens. Ik hoor dit regelmatig gebeuren. Waarschijnlijk onder andere het gevolg van het feit dat een groot deel van de huidige predikanten onder ds Moerkerken is opgeleid.

Je proeft hier forse weerstand tegen dit standpunt. Voor mezelf denk ik dat het ligt aan in ieder geval 2 dingen:

- de GerGem is behoorlijk breed. Op links hoor je genoemde zaken niet zo, op rechts juist wel. Degenen die in een midden of linkse GerGem kerken, herkennen deze zaken niet zo, of in slechts zo geringe mate dat ze zich er niet druk over maken.

- men zit gevangen in de cultuur, waarbij commentaar op een predikant eigenlijk gelijk staat aan heiligschennis. Men is dit alles normaal gaan vinden. Zo normaal dat als iemand laat zien dat het anders was/kan/moet, ze hier niet mee overweg kunnen. Gods Woord wordt zo sterk gelezen door de bril van de eigen dogmatiek, dat er soms zaken in Gods Woord gelegd worden die er niet staan.

Je merkt aan verschillende reacties al dat je niet echt serieus genomen wordt. Het feit dat je hier nieuw bent zou helemaal niets uit moeten maken. Blijf gewoon reageren er reageert vanzelf iemand serieus terug.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ik las zojuist een gedeelte uit een preek van ds. Beukelman. Wat een separatie. Wat een gezonde Bijbelse visie op de standen in het genadeleven, uitmondend in de bewuste kennis van de vergeving der zonden, met veel Schriftbewijzen.

En hier blijven we wat hangen in cultuur. Hoe arm. Onderzoek de Schriften, mensen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Jehan Cauvin schreef:
pierre27 schreef:
Jehan Cauvin schreef:
pierre27 schreef:
En wat is nu eigenlijk je punt in dit topic?
Dat het separeren zoals dat gebeurd in de GG en zoals ds. Moerkerken dat beschrijft niet vanuit Gods Woord af te leiden is. Dat het zelfs meer kwaad dan goed doet.
Okee, wat is volgens jou het meer kwaad dan goed?
Het is niet de taak van een dominee om te separeren, mijns inziens. Er worden selecties gemaakt, waarmee de prediking opgedeeld wordt in vakjes. Dit kom ik allemaal niet tegen in de Heilige Schrift. Volgens mij zijn er maar twee wegen, die moeten terugkomen in de prediking. Of we zijn in Adam of in Christus. Voor de rest moeten we God God laten en niet aan Zijn Werk komen.
Conclusie: elke andere scheiding die wordt aangebracht anders dan in Christus of buiten Christus, is mijns inziens niet juist. Als er al andere scheidingen zijn, dan zijn deze voor God en niet voor de mens.
Interessante zienswijze. Oudvaders separeerden toch ook? En die waren vaak nogal scherp, zo scherp wordt tegenwoordig zelden meer gevonden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Jehan Cauvin schreef:
pierre27 schreef:
Jehan Cauvin schreef:
pierre27 schreef:
En wat is nu eigenlijk je punt in dit topic?
Dat het separeren zoals dat gebeurd in de GG en zoals ds. Moerkerken dat beschrijft niet vanuit Gods Woord af te leiden is. Dat het zelfs meer kwaad dan goed doet.
Okee, wat is volgens jou het meer kwaad dan goed?
Het is niet de taak van een dominee om te separeren, mijns inziens. Er worden selecties gemaakt, waarmee de prediking opgedeeld wordt in vakjes. Dit kom ik allemaal niet tegen in de Heilige Schrift. Volgens mij zijn er maar twee wegen, die moeten terugkomen in de prediking. Of we zijn in Adam of in Christus. Voor de rest moeten we God God laten en niet aan Zijn Werk komen.
Conclusie: elke andere scheiding die wordt aangebracht anders dan in Christus of buiten Christus, is mijns inziens niet juist. Als er al andere scheidingen zijn, dan zijn deze voor God en niet voor de mens.
Kun je eens een voorbeeld geven? Volgens mij haal je meerdere dingen ontzettend door elkaar.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jehan Cauvin »

Forummer schreef: Ik ben het met je eens. Ik hoor dit regelmatig gebeuren. Waarschijnlijk onder andere het gevolg van het feit dat een groot deel van de huidige predikanten onder ds Moerkerken is opgeleid.

Je proeft hier forse weerstand tegen dit standpunt. Voor mezelf denk ik dat het ligt aan in ieder geval 2 dingen:

- de GerGem is behoorlijk breed. Op links hoor je genoemde zaken niet zo, op rechts juist wel. Degenen die in een midden of linkse GerGem kerken, herkennen deze zaken niet zo, of in slechts zo geringe mate dat ze zich er niet druk over maken.

- men zit gevangen in de cultuur, waarbij commentaar op een predikant eigenlijk gelijk staat aan heiligschennis. Men is dit alles normaal gaan vinden. Zo normaal dat als iemand laat zien dat het anders was/kan/moet, ze hier niet mee overweg kunnen. Gods Woord wordt zo sterk gelezen door de bril van de eigen dogmatiek, dat er soms zaken in Gods Woord gelegd worden die er niet staan.

Je merkt aan verschillende reacties al dat je niet echt serieus genomen wordt. Het feit dat je hier nieuw bent zou helemaal niets uit moeten maken. Blijf gewoon reageren er reageert vanzelf iemand serieus terug.
Wat je zegt is waar, de eigen dogmatiek lijkt in deze dagen soms nog belangrijker dan het Woord zelf. Men is druk bezig met rangen en standen. Ik kom geen rangen of standen tegen in de Bijbel. Wat ik tegenkom zijn bekeerde of onbekeerde mensen, meer niet.

PS: ik lees al sinds 2016 mee, dus helemaal nieuw ben ik niet. :)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Een trieste reactie van jouw kant Forummer over het niet serieus nemen. Je spreekt hier een oordeel uit over andere forummers die ongegrond is. En als je goed kijkt zie je dat Jehan helemaal niet nieuw op het forum is. Van mijn kant waren mijn vragen gesteld om even helder te krijgen wat Jehan nu bedoelde. En ik vind hem daarin helder zijn antwoorden plaatsen.

Maar je kunt hem nu krijgen, al vanaf jouw aanmelding ben je aan het galbakken over de prediking waar je onder zit, elke topic waar je in reageert zijn jouw reacties overduidelijk negatief over de huidige GG. Menigmaal is jou gevraagd om hierin naar je eigen rol te kijken. Maar je blijft ermee door gaan. DIT VIND IK PAS TRIEST. Je zoekt het maar fijn uit met al je zogenaamde problemen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jehan Cauvin »

Jeremiah schreef: Interessante zienswijze. Oudvaders separeerden toch ook? En die waren vaak nogal scherp, zo scherp wordt tegenwoordig zelden meer gevonden.
Oudvaders separeerden zeker en inderdaad vlijmscherp. Maar we halen hier twee dingen door elkaar. We halen het separeren van de oudvaders door de war met het separeren van de hedendaagse predikanten. Hierin moeten we denk ik onderscheid in aanbrengen. De separatie van de oudvaders ging puur tussen bekeerd of onbekeerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de separatie die blijkt vanuit de bijlslagen. Dit is echter niet de separatie die ik hoor heden ten dage.
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jehan Cauvin »

Simon0612 schreef:
Kun je eens een voorbeeld geven? Volgens mij haal je meerdere dingen ontzettend door elkaar.
Waar wil je concreet een voorbeeld van? En welke dingen worden door elkaar gehaald?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Jehan Cauvin schreef:
Simon0612 schreef:
Kun je eens een voorbeeld geven? Volgens mij haal je meerdere dingen ontzettend door elkaar.
Waar wil je concreet een voorbeeld van? En welke dingen worden door elkaar gehaald?
Wat het verschil is tussen de oudvaders en hedendaagse separatie. En graag voorbeelden wat de hedendaagse dan in jouw ogen verkeerd separeren.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Jehan Cauvin schreef:
huisman schreef: Laat ik maar herhalen wat ik eerder schreef in verschillende posts:Vooraf even een misverstand aan jouw kant.Separatie heeft niets te maken met een welmenend aanbod van genade.

De Heere Jezus preekt over de vierderlei uitwerking van het zaad. Hij preekt over die 10 maagden die uitgingen de bruidegom tegemoet maar 5 waren dwaas en stonden voor eeuwig buiten terwijl ze dachten in te kunnen gaan.
De Heere Jezus preekt over de wijze en dwaze bouwer. Het verschil was niet het huis maar het fundament!
Jezus liet zien dat schijn en zijn heel dicht bij elkaar kunnen liggen.
Hij waarschuwt in elke preek en vaak zelfs met de dreiging van de hel. Geworpen in de buitenste duisternis waar wening zal zijn en knersing der tanden. En over wie heeft Jezus het dan? Over de kinderen des Koninkrijks, zij worden buitengeworpen zolang ze zich niet bekeren.

Zou de prediking van de Heere Jezus op onze kansels nog geaccepteerd worden is een vraag die na het lezen van Zijn prediking opkomt
Separatie heeft er wel zoveel mee te maken, dat, als er separatie wordt aangebracht, er ook separatie wordt aangebracht in het aanbod. Dit loopt in elkaar over. Dit is echter een zijlijntje.
Ik begrijp je punt, maar elk voorbeeld wat je aanhaalt geeft de scheiding tussen bekeerd en onbekeerd aan. Waar het pijnpunt in zit is dat predikanten gaan separeren. Laat dit maar over aan de Heilige Geest. God alleen ziet het hart aan. Volgens mij is de opdracht: verkondigt het Evangelie aan alle creaturen. Niet: breng separatie aan tussen creaturen. Want laten we wel wezen, predikanten kunnen we niet vergelijken met de Heere Jezus, zoals je hier wel suggereert.
Separatie in het aanbod? Weet niet wat ik mij daar bij moet voorstellen .
Zo maar een paar vragen omdat jij veel stelt maar niets onderbouwd vanuit de Schrift.

1. Wil jij de dwaze maagden ongewaarschuwd laten en ze zonder olie voor eeuwig laten buiten staan?
2. Is de vierderlei uitwerking van het zaad ( het Woord) geen werkelijkheid meer in 2021?
3. Wat zou jij zeggen tegen een dwaze bouwer die zonder het juiste fundament ook een geloof(huis) heeft gebouwd waar hij denkt veilig ze zijn.

Niet separeren in de prediking is zeer tegen Gods Woord omdat je dit in de hele Schrift tegenkomt. Lees bv openbaring 2 en 3. De zeven brieven aan de gemeenten in klein Azië.
Niet separeren is te diepste onbarmhartig omdat je de schijngelovige ongewaarschuwd verloren laat gaan .

In 2 Timotheüs 4 kun je de richtlijnen vinden voor een prediking die naar de Schrift. Die is niet anders en mag niet anders zijn als de prediking van de profeten, apostelen en van de hoogste Profeet. De Heere Jezus Christus.

En dat is ook separerend!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jehan Cauvin »

Simon0612 schreef:
Jehan Cauvin schreef:
Simon0612 schreef:
Kun je eens een voorbeeld geven? Volgens mij haal je meerdere dingen ontzettend door elkaar.
Waar wil je concreet een voorbeeld van? En welke dingen worden door elkaar gehaald?
Wat het verschil is tussen de oudvaders en hedendaagse separatie. En graag voorbeelden wat de hedendaagse dan in jouw ogen verkeerd separeren.
Om dominee Moerkerken maar te citeren: 'er loopt een scheidslijn, dwars door de kerk.'
Hierbij maakt hij dus scheiding/separatie.
Dit kom ik niet tegen bij oudvaders of in de Bijbel. We zijn allen zondig en hebben allemaal genade nodig. Door Gods uitverkiezende genade is er inderdaad een scheidslijn. Maar waar het hierom gaat is dat er in de prediking geen sprake hoort te zijn van deze tweedeling. De predikant hoort, mijns inziens, alleen het Evangelie te verkondigen.
Dus het verschil tussen de oudvaders en de hedendaagse separatie is dus als volgt: de oudvaders trokken niet zelf de scheidslijn, heden ten dage wordt dat wel gedaan.
Plaats reactie