Zeker moet leven en dood gepredikt worden maar dat ontkende ik niet. Ik kan alleen niet oordelen over de motivatie van mensen die aan het avondmaal gaan.KDD schreef:Daar zijn veel gemeentes zonder levende zielen. Maar terug naar de topic: het is wel ongezond natuurlijk maar ik heb wel liever met een gemeente te doen die erg voorzichtig is met avondaal houden dan met een gemeente waar er geen onderscheid tussen dood en leven is gepredikt en iedereen aangaat omdat het zo gezellig isUkkie schreef:Ik vind dat echt verdrietig. Ik bedoel het niet veroordelend maar in theorie zou er dan een gemeente kunnen bestaan zonder levende leden.Forummer schreef:In theorie is belijdenis doen het belijden van een waar geloof.
In de praktijk komt het vaak neer op het belijden van een historisch geloof, ook wel verwoord als belijdenis van de waarheid of belijdenis van de leer. Een praktijk die ook gestimuleerd wordt. Als men er van uit gaat dat slechts een klein kuddeke zal zalig worden, dan zijn onder andere dit de consequenties.
Discussie voortgezet OGGiN
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ik ken niemand die aan het avondmaal gaat " omdat het zo gezellig is"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Dit stukje van Smytegelt gelezen?KDD schreef:Daar zijn veel gemeentes zonder levende zielen. Maar terug naar de topic: het is wel ongezond natuurlijk maar ik heb wel liever met een gemeente te doen die erg voorzichtig is met avondaal houden dan met een gemeente waar er geen onderscheid tussen dood en leven is gepredikt en iedereen aangaat omdat het zo gezellig isUkkie schreef:Ik vind dat echt verdrietig. Ik bedoel het niet veroordelend maar in theorie zou er dan een gemeente kunnen bestaan zonder levende leden.Forummer schreef:In theorie is belijdenis doen het belijden van een waar geloof.
In de praktijk komt het vaak neer op het belijden van een historisch geloof, ook wel verwoord als belijdenis van de waarheid of belijdenis van de leer. Een praktijk die ook gestimuleerd wordt. Als men er van uit gaat dat slechts een klein kuddeke zal zalig worden, dan zijn onder andere dit de consequenties.
Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 04c3c2f6bads Smytegelt schreef: Bijna onmerkbaar maakt Smytegelt dan de overgang naar het Avondmaal. Dat is begrijpelijk, als we bedenken dat belijdenis en Avondmaal in die tijd praktisch samenvallen. „Ze zijn toch niet allen zalig die ten Avondmaal gaan? " werpt iemand op. „Nee", krijgt die ten antwoord, „ze zijn ook niet allen zalig die naar de kerk komen, bidden en lezen".
Maar het Avondmaal is toch niet strikt nodig tot zaligheid, horen we een ander zeggen. Letterlijk: „Ze zijn toch niet allen verloren die niet ten Avondmaal gaan? " En dan antwoordt de pastor:
„Gij zegt dat zo ruim, maar ik zou dat zo ruim niet durven zeggen, waar de gelegenheid en het aanbod er is. Ik zou eerder durven zeggen dat ze naar de hel gaan".
Al dringt u nog zo aan, laat Smytegelt weer iemand anders zeggen, ge zult mij er niet toe krijgen. Wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel. Ge kunt er uw oordeel verzwaren. Waarop hij heel laconiek antwoord: kunt ge met vloeken en ongodsdienstig zijn uw oordeel niet verzwaren?
Een ander voert als excuus aan: ik zou dan zo stipt moeten leven. Wilt ge niet stipt leven? vraagt Smytegelt, dan moet ge naar de hel!
„Ach, zegt dan een ander, ik ben toch niet in staat om ten Avondmaal te kunnen gaan. Weet gij wel wat gij dan zegt? Gij zegt: ik ben niet bekeerd, ik heb geen droefheid over mijn zonden, geen geloof in de Heere Jezus, geen liefde tot God. Is dat zo? Hoe zult ge dan in staat zijn om voor God te komen? Hoe zijt ge dan in staat om te sterven? "
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Smijtegelt vocht tegen het fatalisme en de passiviteit in zijn kerk. Dat zie je hier ook. Ik vraag me echter af hoe hij zou omgaan met een gemeente waarin iedereen voelt dat ze wedergeboren zijn.ejvl schreef:Dit stukje van Smytegelt gelezen?KDD schreef:Daar zijn veel gemeentes zonder levende zielen. Maar terug naar de topic: het is wel ongezond natuurlijk maar ik heb wel liever met een gemeente te doen die erg voorzichtig is met avondaal houden dan met een gemeente waar er geen onderscheid tussen dood en leven is gepredikt en iedereen aangaat omdat het zo gezellig isUkkie schreef:Ik vind dat echt verdrietig. Ik bedoel het niet veroordelend maar in theorie zou er dan een gemeente kunnen bestaan zonder levende leden.Forummer schreef:In theorie is belijdenis doen het belijden van een waar geloof.
In de praktijk komt het vaak neer op het belijden van een historisch geloof, ook wel verwoord als belijdenis van de waarheid of belijdenis van de leer. Een praktijk die ook gestimuleerd wordt. Als men er van uit gaat dat slechts een klein kuddeke zal zalig worden, dan zijn onder andere dit de consequenties.Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 04c3c2f6bads Smytegelt schreef: Bijna onmerkbaar maakt Smytegelt dan de overgang naar het Avondmaal. Dat is begrijpelijk, als we bedenken dat belijdenis en Avondmaal in die tijd praktisch samenvallen. „Ze zijn toch niet allen zalig die ten Avondmaal gaan? " werpt iemand op. „Nee", krijgt die ten antwoord, „ze zijn ook niet allen zalig die naar de kerk komen, bidden en lezen".
Maar het Avondmaal is toch niet strikt nodig tot zaligheid, horen we een ander zeggen. Letterlijk: „Ze zijn toch niet allen verloren die niet ten Avondmaal gaan? " En dan antwoordt de pastor:
„Gij zegt dat zo ruim, maar ik zou dat zo ruim niet durven zeggen, waar de gelegenheid en het aanbod er is. Ik zou eerder durven zeggen dat ze naar de hel gaan".
Al dringt u nog zo aan, laat Smytegelt weer iemand anders zeggen, ge zult mij er niet toe krijgen. Wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel. Ge kunt er uw oordeel verzwaren. Waarop hij heel laconiek antwoord: kunt ge met vloeken en ongodsdienstig zijn uw oordeel niet verzwaren?
Een ander voert als excuus aan: ik zou dan zo stipt moeten leven. Wilt ge niet stipt leven? vraagt Smytegelt, dan moet ge naar de hel!
„Ach, zegt dan een ander, ik ben toch niet in staat om ten Avondmaal te kunnen gaan. Weet gij wel wat gij dan zegt? Gij zegt: ik ben niet bekeerd, ik heb geen droefheid over mijn zonden, geen geloof in de Heere Jezus, geen liefde tot God. Is dat zo? Hoe zult ge dan in staat zijn om voor God te komen? Hoe zijt ge dan in staat om te sterven? "
Re: Discussie voortgezet OGGiN
We kunnen toch ook gewoon vaststellen dat deze situatie er is, hoewel niet wenselijk, zonder gelijk het andere uiterste erbij te halen?
We kunnen de vraag niet aan Smytegeld stellen, dus het komt op mij wat suggestief over.
We kunnen de vraag niet aan Smytegeld stellen, dus het komt op mij wat suggestief over.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Zou je willen zeggen dat er nu geen passiviteit is?
Natuurlijk zijn er nu ook mensen die ongegrond aan het avondmaal gaan maar wij kunnen alleen maar afgaan op hun belijdenis en naar het oordeel der liefde als gelovige zien.
Natuurlijk zijn er nu ook mensen die ongegrond aan het avondmaal gaan maar wij kunnen alleen maar afgaan op hun belijdenis en naar het oordeel der liefde als gelovige zien.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Bedoel je mij of KDD?
Ik zie namelijk best veel passiviteit.
Ik zie namelijk best veel passiviteit.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ik vind dat er te veel fatalisme en passiviteit is. Daar is ok heel veel mensen die hun wedergeboorte vaststellen op een historisch geloof. Maar ik vind dat je een serieus iemand die belijdenis doen wil niet mag weigeren omdat ze niet kunnen zeggen dat ze wedergeboren zijn.Ukkie schreef:Zou je willen zeggen dat er nu geen passiviteit is?
Natuurlijk zijn er nu ook mensen die ongegrond aan het avondmaal gaan maar wij kunnen alleen maar afgaan op hun belijdenis en naar het oordeel der liefde als gelovige zien.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Dan is het wel mijn vraag wat jij onder een serieus iemand verstaat? En dat er aan de ene en andere kant dingen misgaan ontken ik niet hoor.KDD schreef:Ik vind dat er te veel fatalisme en passiviteit is. Daar is ok heel veel mensen die hun wedergeboorte vaststellen op een historisch geloof. Maar ik vind dat je een serieus iemand die belijdenis doen wil niet mag weigeren omdat ze niet kunnen zeggen dat ze wedergeboren zijn.Ukkie schreef:Zou je willen zeggen dat er nu geen passiviteit is?
Natuurlijk zijn er nu ook mensen die ongegrond aan het avondmaal gaan maar wij kunnen alleen maar afgaan op hun belijdenis en naar het oordeel der liefde als gelovige zien.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Kun je mij een bron aanwijzen van een goede theoloog of historicus die dit heeft onderzocht? Het komt niet overeen met het beeld van Smijtegeld en zijn tijd wat ik heb.KDD schreef:Smijtegelt vocht tegen het fatalisme en de passiviteit in zijn kerk. Dat zie je hier ook.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ik reageerde meer op dat je zei dat je liever een kerk had waar voorzichtig met het avondmaal werd omgegaan dan een kerk waar iedereen zomaar aangaat.KDD schreef: Smijtegelt vocht tegen het fatalisme en de passiviteit in zijn kerk. Dat zie je hier ook. Ik vraag me echter af hoe hij zou omgaan met een gemeente waarin iedereen voelt dat ze wedergeboren zijn.
Ik bedoel te zeggen, het is allebei verschrikkelijk, ongegrond aangaan en niet aangaan terwijl wel wedergeboren omdat het iets exclusiefs is geworden.
Ik vind van wel. Natuurlijk hoeft men niet vol van geloof te zijn maar een zuigeling in het geloof kan, mag, moet ook belijdenis doen.KDD schreef: Ik vind dat er te veel fatalisme en passiviteit is. Daar is ok heel veel mensen die hun wedergeboorte vaststellen op een historisch geloof. Maar ik vind dat je een serieus iemand die belijdenis doen wil niet mag weigeren omdat ze niet kunnen zeggen dat ze wedergeboren zijn.
Iets van persoonlijk geloof moet er wel zijn. Het is niet aan ons om dat verder te beoordelen maar iemand die openlijk belijd de Heere niet te kennen, denk ik niet dat die belijdenis moet doen.
Laatst gewijzigd door ejvl op 21 jan 2021, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ik zie een serieus iemand als een teer iemand die bezorgd is over hun ziel en uitwending naar de wet leven maar die de wonder van wedergeboorte (nog)niet ontvangen hebben. Ze staan er wel naar.Ukkie schreef:Dan is het wel mijn vraag wat jij onder een serieus iemand verstaat? En dat er aan de ene en andere kant dingen misgaan ontken ik niet hoor.KDD schreef:Ik vind dat er te veel fatalisme en passiviteit is. Daar is ok heel veel mensen die hun wedergeboorte vaststellen op een historisch geloof. Maar ik vind dat je een serieus iemand die belijdenis doen wil niet mag weigeren omdat ze niet kunnen zeggen dat ze wedergeboren zijn.Ukkie schreef:Zou je willen zeggen dat er nu geen passiviteit is?
Natuurlijk zijn er nu ook mensen die ongegrond aan het avondmaal gaan maar wij kunnen alleen maar afgaan op hun belijdenis en naar het oordeel der liefde als gelovige zien.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
In een van zijn catechismus preken heb ik gelezen waar hij de gemeente vermaande om hun fatalisme. Waar precies weet ik niet meer maar het viel wel op.Herman schreef:Kun je mij een bron aanwijzen van een goede theoloog of historicus die dit heeft onderzocht? Het komt niet overeen met het beeld van Smijtegeld en zijn tijd wat ik heb.KDD schreef:Smijtegelt vocht tegen het fatalisme en de passiviteit in zijn kerk. Dat zie je hier ook.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Wat staat zo iemand dan te doen volgens jou? Er zijn veel mensen die bang zijn om verloren te gaan en naar de wet proberen te leven. Ook teer zijn is niet direct een reden om belijdenis te doen. Dit betekend niet ,zoals evjl al zei, dat een zuigeling geen kind is natuurlijk maar zolang er geen liefde en verlangen is vind ik het een vage grond om belijdenis te doen.KDD schreef:Ik zie een serieus iemand als een teer iemand die bezorgd is over hun ziel en uitwending naar de wet leven maar die de wonder van wedergeboorte (nog)niet ontvangen hebben. Ze staan er wel naar.Ukkie schreef:Dan is het wel mijn vraag wat jij onder een serieus iemand verstaat? En dat er aan de ene en andere kant dingen misgaan ontken ik niet hoor.KDD schreef:Ik vind dat er te veel fatalisme en passiviteit is. Daar is ok heel veel mensen die hun wedergeboorte vaststellen op een historisch geloof. Maar ik vind dat je een serieus iemand die belijdenis doen wil niet mag weigeren omdat ze niet kunnen zeggen dat ze wedergeboren zijn.Ukkie schreef:Zou je willen zeggen dat er nu geen passiviteit is?
Natuurlijk zijn er nu ook mensen die ongegrond aan het avondmaal gaan maar wij kunnen alleen maar afgaan op hun belijdenis en naar het oordeel der liefde als gelovige zien.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;Ukkie schreef:Wat staat zo iemand dan te doen volgens jou? Er zijn veel mensen die bang zijn om verloren te gaan en naar de wet proberen te leven. Ook teer zijn is niet direct een reden om belijdenis te doen. Dit betekend niet ,zoals evjl al zei, dat een zuigeling geen kind is natuurlijk maar zolang er geen liefde en verlangen is vind ik het een vage grond om belijdenis te doen.KDD schreef:Ik zie een serieus iemand als een teer iemand die bezorgd is over hun ziel en uitwending naar de wet leven maar die de wonder van wedergeboorte (nog)niet ontvangen hebben. Ze staan er wel naar.Ukkie schreef:Dan is het wel mijn vraag wat jij onder een serieus iemand verstaat? En dat er aan de ene en andere kant dingen misgaan ontken ik niet hoor.KDD schreef: Ik vind dat er te veel fatalisme en passiviteit is. Daar is ok heel veel mensen die hun wedergeboorte vaststellen op een historisch geloof. Maar ik vind dat je een serieus iemand die belijdenis doen wil niet mag weigeren omdat ze niet kunnen zeggen dat ze wedergeboren zijn.