Gezag en gehoorzaamheid

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

Dus alleen vrouwen die niet getrouwd zijn, mogen zelf hun geweten volgen???
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

Mara schreef:Dus alleen vrouwen die niet getrouwd zijn, mogen zelf hun geweten volgen???
Nee, hoe kom je op die gedachte?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Dus alleen vrouwen die niet getrouwd zijn, mogen zelf hun geweten volgen???
Nee, hoe kom je op die gedachte?
Dat blijkt wel uit de postings.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

O. Volgens mij heb ik een positief voorbeeld gegeven. Het gaat om een kwestie waarin je beiden meent dat je niet anders kunt, voor beiden een gewetenskwestie, waar je ook niet elk een eigen weg in kunt gaan. Dan is de Bijbelse weg niet om een strootje te trekken ofzo. Nee, dan is Gods inzetting "...en hij zal over u heerschappij hebben." Dat klinkt heel dominant, maar het is Gods Woord toch?
Volgens mij een gezegende weg.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18733
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door helma »

Ja, heel gezegend.
Wat maakt dat je je daar zo ongemakkelijk bij voelt Mara?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18733
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door helma »

Ik denk dat die heerschappij is gaan knellen vanaf de zondeval. Omdat man en vrouw niet meer voldoen aan hun oorspronkelijke verhouding tegenover God en tegenover elkaar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

eilander schreef:O. Volgens mij heb ik een positief voorbeeld gegeven. Het gaat om een kwestie waarin je beiden meent dat je niet anders kunt, voor beiden een gewetenskwestie, waar je ook niet elk een eigen weg in kunt gaan. Dan is de Bijbelse weg niet om een strootje te trekken ofzo. Nee, dan is Gods inzetting "...en hij zal over u heerschappij hebben." Dat klinkt heel dominant, maar het is Gods Woord toch?
Volgens mij een gezegende weg.
Nee, het kan tot Zegen zijn om met elkaar te overleggen.
Maar hier lijkt te worden uitgedragen: zodra je getrouwd bent moet je je onderwerpen aan je man, want hij heeft immers alle gezag. Gekregen. Van Godswege.
Dus mag hij eisen dat jij, als vrouw, tegen je geweten moet ingaan.

Stel, je bent vrouw, 45, leidinggevende functie, en je komt een lieve meneer tegen. Je gaat trouwen. En dan kom je er achter dat je na 45 jaar niet meer zelf mag bepalen of je je laat inenten. Nee, dat moet die lieve meneer doen.
Ik chargeer.

Maar anno 2021 kun je dit echt niet meer handhaven. Ook niet in refokringen, waarin vrouwen ook een leidinggevende functie kunnen hebben. Dat botst, dat kan niet anders. Dan moet je ook vanaf het begin van je huwelijk de bijbelse beginselen van het huwelijk in acht nemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:Dus alleen vrouwen die niet getrouwd zijn, mogen zelf hun geweten volgen???
Interessante vraag. Getrouwde vrouwen hebben bij hun huwelijk wel belooft de man te gehoorzamen, te dienen en te helpen en Efeze 5 vers 22 zegt: vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:O. Volgens mij heb ik een positief voorbeeld gegeven. Het gaat om een kwestie waarin je beiden meent dat je niet anders kunt, voor beiden een gewetenskwestie, waar je ook niet elk een eigen weg in kunt gaan. Dan is de Bijbelse weg niet om een strootje te trekken ofzo. Nee, dan is Gods inzetting "...en hij zal over u heerschappij hebben." Dat klinkt heel dominant, maar het is Gods Woord toch?
Volgens mij een gezegende weg.
Nee, het kan tot Zegen zijn om met elkaar te overleggen.
Maar hier lijkt te worden uitgedragen: zodra je getrouwd bent moet je je onderwerpen aan je man, want hij heeft immers alle gezag. Gekregen. Van Godswege.
Dus mag hij eisen dat jij, als vrouw, tegen je geweten moet ingaan.

Stel, je bent vrouw, 45, leidinggevende functie, en je komt een lieve meneer tegen. Je gaat trouwen. En dan kom je er achter dat je na 45 jaar niet meer zelf mag bepalen of je je laat inenten. Nee, dat moet die lieve meneer doen.
Ik chargeer.

Maar anno 2021 kun je dit echt niet meer handhaven. Ook niet in refokringen, waarin vrouwen ook een leidinggevende functie kunnen hebben. Dat botst, dat kan niet anders. Dan moet je ook vanaf het begin van je huwelijk de bijbelse beginselen van het huwelijk in acht nemen.
Mara, heb je enig idee hoeveel we overlegd hebben hierover?
Denk niet dat mijn vrouw aan mijn voeten ligt ofzo, als een dienstwillige dienares.
De vraag van @Helma blijft over.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

helma schreef:Ja, heel gezegend.
Wat maakt dat je je daar zo ongemakkelijk bij voelt Mara?
Nee ik voel me daar niet ongemakkelijk bij, zoals het oorspronkelijk was.
Zie mijn posting!
Maar we zijn zelf allemaal mee gaan doen met de emancipatie. We zitten niet meer met een hoofddoekje in de keuken totdat de man zegt: kom maar in de huiskamer.
Als je 8 uren leiding hebt gegeven op de werkvloer, of zelf beslissingen moest nemen, ga je je echt niet meer onderwerpen.
Dat kan er bij mij niet in.
Ik heb inmiddels al zoveel ellende gezien van dit misbruikgedrag, ook in refokringen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

Mara schreef:
helma schreef:Ja, heel gezegend.
Wat maakt dat je je daar zo ongemakkelijk bij voelt Mara?
Nee ik voel me daar niet ongemakkelijk bij, zoals het oorspronkelijk was.
Zie mijn posting!
Maar we zijn zelf allemaal mee gaan doen met de emancipatie. We zitten niet meer met een hoofddoekje in de keuken totdat de man zegt: kom maar in de huiskamer.
Als je 8 uren leiding hebt gegeven op de werkvloer, of zelf beslissingen moest nemen, ga je je echt niet meer onderwerpen.
Dat kan er bij mij niet in.
Ik heb inmiddels al zoveel ellende gezien van dit misbruikgedrag, ook in refokringen.
...zodat je zelfs een positief voorbeeld niet meer als positief kunt zien. Of ben ik nu te negatief?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18733
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door helma »

Volgens mij heeft Eilander niet geëist maar heeft zijn vrouw vrijwillig haar man gevolgd. Dat maakt het toch wel anders toch Mara?

Ik hoor net mijn echtgenoot een telefoongesprek afsluiten na een offerte over zonnepanelen: ik ga het met mijn vrouw overleggen.
Dus ik heb echt wel een rol in het geheel... Ik voel me nooit de mindere van mijn man. Toch erken ik zijn gezag. Hij voelt zich niet mijn meerdere. We overleggen dingen samen. Maar hij is eindverantwoordelijk. Ook al ben ik vaak gespreksvoerder :huhu
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18733
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door helma »

Ja, het is erg als er misbruik van gemaakt wordt. Maar dat heft Gods inzetting niet op!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

eilander schreef: ...zodat je zelfs een positief voorbeeld niet meer als positief kunt zien. Of ben ik nu te negatief?
Jawel, omdat dit op een forum heel moeilijk persoonlijk gemaakt kan worden. Dat besef ik heel goed, want dit zijn tere zaken.
Maar ik neem nu de praktijk, zoals het nu gaat.
Hoogopgeleide vrouwen kunnen zich niet meer dociel onderwerpen aan hun (soms lager opgeleide) man.
Zij hebben geleerd om een mening te vormen, dus zal dit altijd in een overleg plaatsvinden en niet in een gezagsverhouding.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4632
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Bertiel »

Ik denk dat het ook aan karakter ligt.
Mijn vader was visserman en mijn moeder is nogal mondig.
Toch ging alles in overleg. Mijn moeder zocht zaken uit, besprak het met mijn vader in het weekend en dan werd er samen een beslissing genomen

Ze waren het meestal eens maar doorslaggevend was mijn vaders mening!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie