De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Van Ewijk »

En daarmee bedoel ik niet de kwaliteit van de vertaling of iets dergelijks, ik heb het hier letterlijk over de degelijkheid en houdbaarheid van de hedendaagse gedrukte exemplaren.
Pas geleden weer een recente bijbel uit de band gescheurd, en nog niet eens zo heel oud en vaak gebruikt.
Laat ik zeggen pas twee jaar.
Door de jaren heen is me dit vaker gebeurd met bijbels in allerlei uitvoeringen en vertalingen van de laatste 20 jaar.
Terwijl de echt oude exemplaren van de kringloop die ik ook het meeste tracht te gebruiken weliswaar gebruikssporen vertonen maar qua degelijkheid nog stevig in elkaar zitten ondanks het feit dat deze vaak meegingen in variërende omgevingen en omstandigheden.
Heeft u dergelijke ervaringen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door J.C. Philpot »

De kwaliteit van de uitvoering vind ik inderdaad vaak onder de maat, als je het met oude bijbels vergelijkt. Het moet tegenwoordig vaak zo kostenefficient mogelijk.

En dat staat in schril contast met de verkoopprijs. Ik vind Nederlandse bijbels vaak te duur, terwijl een bijbel juist voor iedereen betaalbaar zou moeten zijn. Als je een Engelse of een Duitse bijbel koopt, dan merk je dat je daar minder voor betaald.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Zeeuw »

Van Ewijk schreef:En daarmee bedoel ik niet de kwaliteit van de vertaling of iets dergelijks, ik heb het hier letterlijk over de degelijkheid en houdbaarheid van de hedendaagse gedrukte exemplaren.
Pas geleden weer een recente bijbel uit de band gescheurd, en nog niet eens zo heel oud en vaak gebruikt.
Laat ik zeggen pas twee jaar.
Door de jaren heen is me dit vaker gebeurd met bijbels in allerlei uitvoeringen en vertalingen van de laatste 20 jaar.
Terwijl de echt oude exemplaren van de kringloop die ik ook het meeste tracht te gebruiken weliswaar gebruikssporen vertonen maar qua degelijkheid nog stevig in elkaar zitten ondanks het feit dat deze vaak meegingen in variërende omgevingen en omstandigheden.
Heeft u dergelijke ervaringen?
Ik heb er eentje uit 1677 (tenminste, als het geschetste jaartal klopt). Is nog in redelijke staat.
Misschien is het wat off-topic, maar kent iemand een persoon die een dergelijke Bijbel weer in goede staat kan brengen? Het exemplaar is én prachtig, én waardevol, én familiebezit.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Bonny »

Zoek maar eens op boeken restaureren of boekbinderij. Ik heb een oude Bijbel laten restaureren, die ziet er als nieuw uit! Er is vast wel iets bij jou in de buurt
The Groom's still waiting at the altar
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Zeeuw »

Bonny schreef:Zoek maar eens op boeken restaureren of boekbinderij. Ik heb een oude Bijbel laten restaureren, die ziet er als nieuw uit! Er is vast wel iets bij jou in de buurt
Ok, deze is ooit wel een bij een restaurateur geweest om een offerte te krijgen, maar ik begreep dat mijn ouders destijds terugschrokken voor het bedrag. Was het bij jou erg duur?
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Bertiel »

kerkbijbel SV met kantekeningen incl psalmen etc, was na 4 jaar uit de band gescheurd
BMU voor gebruik aan tafel idem.

Heb nu een BMU met een leren cover en die zou volgens de verkoper langer mee moeten gaan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door John Galt »

Decennia geleden werd er vaak geklaagd over de kwaliteit van de GBS-bijbels. Reactie van de GBS: Blijkbaar worden ze goed gelezen.
Maar inderdaad, bijbels liggen hier ook snel uit de band. Van welke uitgever dan ook. Misschien zijn de bladzijden gewon te zwaar voor een gewone band. Het zijn weliswaar dunne bladen, maar het zijn er wel een heleboel.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:De kwaliteit van de uitvoering vind ik inderdaad vaak onder de maat, als je het met oude bijbels vergelijkt. Het moet tegenwoordig vaak zo kostenefficient mogelijk.

En dat staat in schril contast met de verkoopprijs. Ik vind Nederlandse bijbels vaak te duur, terwijl een bijbel juist voor iedereen betaalbaar zou moeten zijn. Als je een Engelse of een Duitse bijbel koopt, dan merk je dat je daar minder voor betaald.
Onze vorige dominee had een NBG51 van dertig jaar oud in de fietstas zitten.
Dat exemplaar had onderhand al alles meegemaakt, regen, koffie vlekken, valpartijen en ontelbare preken.
Hij nam een NBV 2004 en binnen een jaar kon hij weer een nieuwe bestellen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Mistig »

Bertiel schreef:kerkbijbel SV met kantekeningen incl psalmen etc, was na 4 jaar uit de band gescheurd
BMU voor gebruik aan tafel idem.

Heb nu een BMU met een leren cover en die zou volgens de verkoper langer mee moeten gaan.
Ja die flexibele kaft gaat een stuk langer mee dan de harde kaft. We hebben ze beiden vanaf het begin en het verschil is opmerkelijk. En dat voor € 5,00 meer.

Overigens, de HSV die ik vanaf 2010 al in bezit heb, doet het ook nog prima. Alleen wat blaadjes gescheurd, maar dit is mijn eigen lompheid.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Bertiel schreef:kerkbijbel SV met kantekeningen incl psalmen etc, was na 4 jaar uit de band gescheurd
BMU voor gebruik aan tafel idem.

Heb nu een BMU met een leren cover en die zou volgens de verkoper langer mee moeten gaan.
Ja die flexibele kaft gaat een stuk langer mee dan de harde kaft. We hebben ze beiden vanaf het begin en het verschil is opmerkelijk. En dat voor € 5,00 meer.

Overigens, de HSV die ik vanaf 2010 al in bezit heb, doet het ook nog prima. Alleen wat blaadjes gescheurd, maar dit is mijn eigen lompheid.
Ik heb een hekel aan een flexibele kaft. En mijns inziens gaat die juist korter mee. Ik heb dan ook alleen maar harde kaft-Bijbels. En dat werkt prima.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Bertiel schreef:kerkbijbel SV met kantekeningen incl psalmen etc, was na 4 jaar uit de band gescheurd
BMU voor gebruik aan tafel idem.

Heb nu een BMU met een leren cover en die zou volgens de verkoper langer mee moeten gaan.
Ja die flexibele kaft gaat een stuk langer mee dan de harde kaft. We hebben ze beiden vanaf het begin en het verschil is opmerkelijk. En dat voor € 5,00 meer.

Overigens, de HSV die ik vanaf 2010 al in bezit heb, doet het ook nog prima. Alleen wat blaadjes gescheurd, maar dit is mijn eigen lompheid.
Ik heb een hekel aan een flexibele kaft. En mijns inziens gaat die juist korter mee. Ik heb dan ook alleen maar harde kaft-Bijbels. En dat werkt prima.
Prima...
Ze gaan dus alleen korter mee.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Erskinees »

Ik vind de BMU echt tegenvallen qua kwaliteit. De eerste uitgaven van de HSV ook, al gaat de nieuwste die we hier hebben nu al wel lang mee. Het is jammer dat Bijbels in Nederland zo duur zijn.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Van Ewijk »

Zijn hier ook mensen die vallen over de drukkwaliteit?
Hoewel in oudere bijbels de letters soms niet echt rechtlijnig en in sommige gevallen te dicht bij elkaar staan zijn ze in de meeste gevallen toch dikker en donkerder afgedrukt, wat in mijn ervaring toch prettiger is als je al aan de leesbril bent.
Erskinees schreef:Ik vind de BMU echt tegenvallen qua kwaliteit. De eerste uitgaven van de HSV ook, al gaat de nieuwste die we hier hebben nu al wel lang mee. Het is jammer dat Bijbels in Nederland zo duur zijn.
Dat terwijl de GBS en de Zakbijbelbond toch heel vaak schermen met de term ''betaalbare bijbels''
Voor het bedrag van de simpelste editie heb ik echter al een kar met boodschappen voor de hele week...
Vandaar dat het gross van mijn bijbels uit de kringloop of tweedehands boekwinkel komt.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 26 nov 2020, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Tiberius »

Eens met Jantje: ik heb zelf ook voornamelijk harde-kaft-bijbels.
En ik moet eerlijk zeggen: de BMU, die ik toch vrij intensief gebruik, heeft nauwelijks gebruikssporen. Alleen gaat bij mij gauw het goud op de omslag er vanaf.
Datzelfde geldt voor de HSV bijbels die ik heb.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De kwaliteit van hedendaagse bijbels...

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Eens met Jantje: ik heb zelf ook voornamelijk harde-kaft-bijbels.
En ik moet eerlijk zeggen: de BMU, die ik toch vrij intensief gebruik, heeft nauwelijks gebruikssporen. Alleen gaat bij mij gauw het goud op de omslag er vanaf.
Datzelfde geldt voor de HSV bijbels die ik heb.
Inderdaad. Dat goud gaat er wat sneller af. Dat heb ik ook.
Mistig schreef:Prima...
Ze gaan dus alleen korter mee.
Dat is een mening. Geen vaststaand feit... :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie