Dankdag 2020

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Dankdag 2020

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef:
William Cowper schreef:
God gaat Zijn ongekende gang

God gaat Zijn ongekende gang
vol donkere majesteit,
die in de zee Zijn voetstap plant
en op de wolken rijdt.

Uit grondeloze diepten put
Hij licht en vreugd`uit pijn.
Hij voert volmaakt zijn plannen uit,
zijn wil is souverein.

Geliefden Gods, schept nieuwe moed,
de wolken die gij vreest,
zijn zwaar van regen, overvloed
van zegen allermeest.

Zoudt gij verstaan waar Hij u leidt?
Vertrouw Hem waar Hij gaat.
Zijn duistere voorzienigheid
verhult zijn mild gelaat.

Wat Hij bedoelt dat rijpt tot zin,
wordt klaar van uur tot uur.
De knop is bitter, is begin,
de bloem wordt licht en puur.

Hoe blind vanuit zichzelve is
het menselijk gezicht.
God zelf vertaalt de duisternis
in eindlijk eeuwig licht.
Heel mooi. In het Engels met dit refrein:

God of mercy, God of grace
Give us eyes to see;
Eyes to see Your smiling face
Within the mystery.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Dankdag 2020

Bericht door Arja »

Leerzame, mooie, moedgevende preek: ds Molenaar (uit Ede) in oude kerk Veenendaal:

https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 7830000758
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2020

Bericht door -DIA- »

Vanmiddag een preek van wijlen ds. J. Koster over Openbaring 17:14

Dezen zullen tegen het Lam krijgen, en het Lam zal hen overwinnen (want Het is een Heere der heren, en een Koning der koningen), en die met Hem zijn, de geroepenen en uitverkorenen en gelovigen.

DOOR DE STRIJD NAAR DE EEUWIGE DANKDAG
1. Degenen die de strijd zullen verliezen
2. Hij Die zal overwinnen
3. Degenen die in het Lam overwinnen zullen


Als het ware een profetische blik op de tijd die we nu beleven en die nog komen zal. Want de strijd zal veel zwaarder worden.
Het gaat hier over het gericht over Babylon. Het oordeel over de grote hoer, een vrouw die zit op een scharlaken rood beest.
Hier verstaan we hetzelfde beest dat uit de aarde opkomt. Het beest (de antichrist) werkt samen met de vrouw die dronken is van het bloed der heiligen en van het bloed van de getuigen van Jezus. Lees het hele gedeelte in zijn verband.
Dan staat de Kerk een grote strijd te wachten die ze in eigen kracht niet kunnen winnen. Verleidingen van de kant van de wereldse hoer, die de antichrist gebruikt, maar ook de strijd tegen een valse godsdienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

KAND. V.S. VAN DER MEER – MEESTER JEZUS ONDERWIJST ONS IN EEN DANKBAAR LEVEN
Psalm 99:2
Psalm 51:4
Schriftlezing: Lukas 17:1-19
Psalm 116:1, 2 en 3
Psalm 116:10 en 11
Psalm 103:1 en 2

Meester Jezus onderwijst ons in een dankbaar leven
1. Ontferming voor tien (11-14)
2. Dankbaarheid van een (15-16)
3. Onderwijzing door Een (17-19)

van harte aanbevolen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Vanmiddag een preek van wijlen ds. J. Koster over Openbaring 17:14

Dezen zullen tegen het Lam krijgen, en het Lam zal hen overwinnen (want Het is een Heere der heren, en een Koning der koningen), en die met Hem zijn, de geroepenen en uitverkorenen en gelovigen.

DOOR DE STRIJD NAAR DE EEUWIGE DANKDAG
1. Degenen die de strijd zullen verliezen
2. Hij Die zal overwinnen
3. Degenen die in het Lam overwinnen zullen


Als het ware een profetische blik op de tijd die we nu beleven en die nog komen zal. Want de strijd zal veel zwaarder worden.
Het gaat hier over het gericht over Babylon. Het oordeel over de grote hoer, een vrouw die zit op een scharlaken rood beest.
Hier verstaan we hetzelfde beest dat uit de aarde opkomt. Het beest (de antichrist) werkt samen met de vrouw die dronken is van het bloed der heiligen en van het bloed van de getuigen van Jezus. Lees het hele gedeelte in zijn verband.
Dan staat de Kerk een grote strijd te wachten die ze in eigen kracht niet kunnen winnen. Verleidingen van de kant van de wereldse hoer, die de antichrist gebruikt, maar ook de strijd tegen een valse godsdienst.
Ik las deze week dit
7 Want 25de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk 26die hem nu wederhoudt, die zal hem wederhouden, totdat 27hij 28uit het midden zal weggedaan worden.
25 Dat is, de heimelijke opkomst dezer ongerechtige antichristelijke heerschappij wordt allengskens in de kerk van Christus bevorderd, namelijk door den satan en enige van zijn instrumenten, die door begeerte van heersen (gelijk een Diotrefes daarover bestraft wordt, 3 Joh. vss. 9, 10) en door invoering van valse en bijgelovige leringen en menselijke inzettingen hierin den satan al van de tijden der apostelen af de hand hebben geboden. Zie 1 Joh. 2:18. Of: de verborgenheid der ongerechtigheid werkt alrede. verwijsteksten
26 Namelijk den antichrist in zijn opkomst wederhoudt, waarvan in het voorgaande vers is gesproken.
27 Namelijk die hem wederhoudt.
28 Dat is, alzo gebroken zal worden, en zijn kracht verliezen, dat hij deze opkomende geestelijke heerschappij niet langer zal kunnen wederstaan.


Het begon toen al, maar je kunt er in lezen dat er een opwas in het kwaad is.

Dit even ter aanvulling.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2020

Bericht door -DIA- »

Vanavond leesdienst, preek van wijlen ds. J. van Haaren.
JESAJA 63:7 (eigenlijk ook de verzen 8-10, en meerdere verzen in dit verband).
Ik zal de goedertierenheid des HEEREN vermelden, den veelvoudigen lof des HEEREN, naar alles wat de HEERE ons heeft bewezen, en de grote goedheid aan het huis Israëls, die Hij hun heeft bewezen, naar Zijn barmhartigheden, en naar de veelheid Zijner goedertierenheden.
Thema en punten:
HET VERMELDEN VAN DE GOEDERTIERENHEDEN DES HEEREN
1. De goedertierenheid des Vaders
2. De goedertierenheid des Zoons
3. De goedertierenheid des Heiligen Geestes.

Werd vanmorgen nog gemeld dat de dominee gisteren plotseling door een griep was overvallen, vanavond leek het ernstiger: Onze dominee is geveld door 'het virus', zoals het werd gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Dankdag 2020

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Werd vanmorgen nog gemeld dat de dominee gisteren plotseling door een griep was overvallen, vanavond leek het ernstiger: Onze dominee is geveld door 'het virus', zoals het werd gezegd.
Onze dominee heeft ook corona, maar is gelukkig weer aan de beterende hand.
Wat zal het groot zijn als jullie dominee gespaard mag worden voor zijn familie en jullie gemeente.
Zo kan een dankdag zomaar veranderen in een biddag, en een biddag in een dankdag.
Dat ligt niet zo ver uit elkaar hoor, als de Heere de hoogste plaats krijgen mag.
En de Heere je hart als dat hijgende hert brengt aan de oevers van het levende water.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Dankdag 2020

Bericht door Erskinees »

Nu de kinderen wat ouder (lees: pubers) worden, luisteren ze ook wat kritischer naar de preken.

Bij ons is het op dankdag gebruikelijk dat in de middag het thema danken en dankbaarheid wel enigszins centraal staat en de dienst wat meer op kinderen gericht is, maar dat in de avond het vooral gaat over de "nood van de tijd" of soms richting een boetepreek. Waar komt dat eigenlijk vandaan? In de avonddienst, zo merkte de jeugd hier terecht op, heeft de predikant nergens voor gedankt. En het thema danken kwam ook niet terug in de preek. Centraal stond dat er een weg geopend is om in een verzoende betrekking te komen met God. "Ook mooi, maar dat horen we iedere zondag ook al 2x. Het is toch dankdag?". Ik ben daarom wel benieuwd: is het op deze wijze inrichten van de dankdagavonddienst een GG-dingetje, of komt dat breder voor in onze gezindte?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dankdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Nu de kinderen wat ouder (lees: pubers) worden, luisteren ze ook wat kritischer naar de preken.

Bij ons is het op dankdag gebruikelijk dat in de middag het thema danken en dankbaarheid wel enigszins centraal staat en de dienst wat meer op kinderen gericht is, maar dat in de avond het vooral gaat over de "nood van de tijd" of soms richting een boetepreek. Waar komt dat eigenlijk vandaan? In de avonddienst, zo merkte de jeugd hier terecht op, heeft de predikant nergens voor gedankt. En het thema danken kwam ook niet terug in de preek. Centraal stond dat er een weg geopend is om in een verzoende betrekking te komen met God. "Ook mooi, maar dat horen we iedere zondag ook al 2x. Het is toch dankdag?". Ik ben daarom wel benieuwd: is het op deze wijze inrichten van de dankdagavonddienst een GG-dingetje, of komt dat breder voor in onze gezindte?
In onze HHK kwam het aspect van de nood der tijd en boete ook aan de orde. Het is dus mijns inziens geen GG dingetje.

Ik vind het ook niet geheel onlogisch: je kijkt terug op het afgelopen seizoen. Maar uiteraard is er ook de dank, wat bij ons bijvoorbeeld in het gebed ook in vele aspecten benoemd mocht worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Erskinees schreef:Nu de kinderen wat ouder (lees: pubers) worden, luisteren ze ook wat kritischer naar de preken.

Bij ons is het op dankdag gebruikelijk dat in de middag het thema danken en dankbaarheid wel enigszins centraal staat en de dienst wat meer op kinderen gericht is, maar dat in de avond het vooral gaat over de "nood van de tijd" of soms richting een boetepreek. Waar komt dat eigenlijk vandaan? In de avonddienst, zo merkte de jeugd hier terecht op, heeft de predikant nergens voor gedankt. En het thema danken kwam ook niet terug in de preek. Centraal stond dat er een weg geopend is om in een verzoende betrekking te komen met God. "Ook mooi, maar dat horen we iedere zondag ook al 2x. Het is toch dankdag?". Ik ben daarom wel benieuwd: is het op deze wijze inrichten van de dankdagavonddienst een GG-dingetje, of komt dat breder voor in onze gezindte?
In onze HHK kwam het aspect van de nood der tijd en boete ook aan de orde. Het is dus mijns inziens geen GG dingetje.

Ik vind het ook niet geheel onlogisch: je kijkt terug op het afgelopen seizoen. Maar uiteraard is er ook de dank, wat bij ons bijvoorbeeld in het gebed ook in vele aspecten benoemd mocht worden.
Ik was het vanuit de CGK vroeger ook gewend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Dankdag 2020

Bericht door Bertiel »

ik ken het ook wel vanuit mijn vorige gemeente. Maar vind het altijd een beetje ondankbaar om dat met dankdag dusdanig te accentueren.
Ja de situatie is zorgelijk, maar als je ziet wat God ons gegeven en gelaten heeft, dan kan een dankdag, enkel maar lofprijzing en dankzegging bevatten!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Dankdag 2020

Bericht door FlyingEagle »

Erskinees schreef:Nu de kinderen wat ouder (lees: pubers) worden, luisteren ze ook wat kritischer naar de preken.

Bij ons is het op dankdag gebruikelijk dat in de middag het thema danken en dankbaarheid wel enigszins centraal staat en de dienst wat meer op kinderen gericht is, maar dat in de avond het vooral gaat over de "nood van de tijd" of soms richting een boetepreek. Waar komt dat eigenlijk vandaan? In de avonddienst, zo merkte de jeugd hier terecht op, heeft de predikant nergens voor gedankt. En het thema danken kwam ook niet terug in de preek. Centraal stond dat er een weg geopend is om in een verzoende betrekking te komen met God. "Ook mooi, maar dat horen we iedere zondag ook al 2x. Het is toch dankdag?". Ik ben daarom wel benieuwd: is het op deze wijze inrichten van de dankdagavonddienst een GG-dingetje, of komt dat breder voor in onze gezindte?
Ik dacht dat een boetepreek meer was voor biddag? Tenminste dan doet onze predikant het wel.
Gisteren had hij echter toch twee preken echt gericht op dankdag.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2020

Bericht door Jantje »

Bij ons in de gemeente zijn er de laatste jaren 2 diensten. Voorheen ging ds. M. Karens jarenlang voor op de Dankdag, in drie diensten. Ik kan me niet herinneren dat de avonddienst dan een boetepreek was. De laatste jaren ben ik op Dankdagavond verbonden met een gemeente in de nabije omgeving en daar gebeurt dat echter wel. Dus blijkbaar ligt het ook sterk aan de ligging der gemeente. Althans, die indruk heb ik wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Bij ons in de gemeente zijn er de laatste jaren 2 diensten. Voorheen ging ds. M. Karens jarenlang voor op de Dankdag, in drie diensten. Ik kan me niet herinneren dat de avonddienst dan een boetepreek was. De laatste jaren ben ik op Dankdagavond verbonden met een gemeente in de nabije omgeving en daar gebeurt dat echter wel. Dus blijkbaar ligt het ook sterk aan de ligging der gemeente. Althans, die indruk heb ik wel.
De ligging van de gemeente? Hoe zwaarder hoe meer boete? Echt niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dankdag 2020

Bericht door Zita »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Bij ons in de gemeente zijn er de laatste jaren 2 diensten. Voorheen ging ds. M. Karens jarenlang voor op de Dankdag, in drie diensten. Ik kan me niet herinneren dat de avonddienst dan een boetepreek was. De laatste jaren ben ik op Dankdagavond verbonden met een gemeente in de nabije omgeving en daar gebeurt dat echter wel. Dus blijkbaar ligt het ook sterk aan de ligging der gemeente. Althans, die indruk heb ik wel.
De ligging van de gemeente? Hoe zwaarder hoe meer boete? Echt niet.
Ik kan het niet laten: https://youtu.be/uKfS47Omwsc?list=RDgIIbGfT3djg&t=34
Plaats reactie