Statelijke en standelijke vrijspraak
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Dat zei Forummer. De quote gaat niet goed.
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
We worden zalig omdat goddeloze zondaren door God worden teruggebracht in het huisgezin van God, de Vader van onze Heere Jezus Christus. Het geloof is een gave van God en een middel om dit aan te nemen.Forummer schreef:
We worden nog steeds, door alle eeuwen heen, zalig door het geloof in Jezus Christus en Zijn werk. Niet door dogma's of schema's.
Ik neem nadrukkelijk afstand van de zgn. Jezus van vijf letters, die bestaat namelijk niet!
Je laatste zin klopt helemaal. Het is een uitdrukking voor mensen die zeggen in Hem te geloven maar Hem niet kennen, omdat er nooit een wonder in hun leven is gebeurd.
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Nee Ad.Herman schreef:Dat zei Forummer. De quote gaat niet goed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Helemaal mee eens.DDD schreef:
Afhankelijk van de inhoud van de preek, kan het heel vertroostend zijn dat de rechtvaardigmaking vanuit God niet afhankelijk is van menselijke ervaringen.
Het wordt pas een probleem als de ware gelovigen niet het vertrouwen op God wordt aangeleerd, maar een voortdurend afwachten op nadere belevenissen.
Christus moet centraal staan, niet de christen met zijn belevenissen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Dat laatste is dan een beoordeling of veroordeling van een ander.Ad Anker schreef:We worden zalig omdat goddeloze zondaren door God worden teruggebracht in het huisgezin van God, de Vader van onze Heere Jezus Christus. Het geloof is een gave van God en een middel om dit aan te nemen.Forummer schreef:
We worden nog steeds, door alle eeuwen heen, zalig door het geloof in Jezus Christus en Zijn werk. Niet door dogma's of schema's.
Ik neem nadrukkelijk afstand van de zgn. Jezus van vijf letters, die bestaat namelijk niet!
Je laatste zin klopt helemaal. Het is een uitdrukking voor mensen die zeggen in Hem te geloven maar Hem niet kennen, omdat er nooit een wonder in hun leven is gebeurd.
Toen de Israelieten door de Rode Zee geleid werden konden zij daar later van verhalen: er was een wonder gebeurd in hun leven. Hun kinderen worden in Kanaän geboren, maar hebben dat wonder niet beleefd.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Dat is zeker verschrikkelijk. Maar begrijp je ook wat er met die uitdrukking bedoeld wordt? Ik heb zeer de indruk dat je dat namelijk helemaal niet snapt.samanthi schreef:De uitdrukking Jezus met vijf letters is echt verschrikkelijk. Jezus is dé Zaligmaker, je haalt Hem naar beneden.
En verder maak je een vreselijke karikatuur van hetgeen @Ad Anker heeft opgetekend. Juist de oudvaders hebben zo schriftuurlijk gesproken over de weg van overtuiging van zonde en schuld en het buigen onder de eis van Gods heilig recht, waarlangs een hel- en doemwaardig zondaar wederom tot genade kan komen en tot een kind van Jezus Christus kan worden aangenomen.
Als we dat oude goud wat onze vaderen ons hebben nagelaten, allemaal maar aan de kant schuiven, omdat 'ik dit zo vind', of 'dat zo meen', dan bekruipt mij een onbestemd gevoel.
Gods Woord is hét richtsnoer en de lamp voor onze voet. Maar dat oude goud, wat op Gods Woord gegrond is, kan wel degelijk helpen als reflector om Gods wegen duidelijker te zien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Dat wordt niet aan de kant geschoven, het wordt geplaats in de manieren hoe God een mens kan bekeren. Niet iedereen krijgt dezelfde weg. Er is geen vaststaand schema. De Heilige Geest is niet in een hokje te stoppen. Daar mog wel eens meer aandacht voor zijn.Jantje schreef:Dat is zeker verschrikkelijk. Maar begrijp je ook wat er met die uitdrukking bedoeld wordt? Ik heb zeer de indruk dat je dat namelijk helemaal niet snapt.samanthi schreef:De uitdrukking Jezus met vijf letters is echt verschrikkelijk. Jezus is dé Zaligmaker, je haalt Hem naar beneden.
En verder maak je een vreselijke karikatuur van hetgeen @Ad Anker heeft opgetekend. Juist de oudvaders hebben zo schriftuurlijk gesproken over de weg van overtuiging van zonde en schuld en het buigen onder de eis van Gods heilig recht, waarlangs een hel- en doemwaardig zondaar wederom tot genade kan komen en tot een kind van Jezus Christus kan worden aangenomen.
Als we dat oude goud wat onze vaderen ons hebben nagelaten, allemaal maar aan de kant schuiven, omdat 'ik dit zo vind', of 'dat zo meen', dan bekruipt mij een onbestemd gevoel.
Gods Woord is hét richtsnoer en de lamp voor onze voet. Maar dat oude goud, wat op Gods Woord gegrond is, kan wel degelijk helpen als reflector om Gods wegen duidelijker te zien.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Ik houd graag de orde van de Heidelbergse Catechismus aan.
Zoals één der predikanten, met wie ik deze zomer enkele avonddiensten meeluisterde, dat deze zomer in zijn gemeente bepreekte: De weg tot de enige troost van de ware christen gaat langs de ravijnen van de ellende, door de paden van de verlossing en in de weiden van de dankbaarheid. En dat is niet een station wat je passeert, maar het leven van een schaap, wat steeds weer opnieuw ravijnen zal tegenkomen, door paden zal gaan en in weiden zal grazen, totdat het eenmaal zal komen in de hemelse schaapskooi.
Zoals één der predikanten, met wie ik deze zomer enkele avonddiensten meeluisterde, dat deze zomer in zijn gemeente bepreekte: De weg tot de enige troost van de ware christen gaat langs de ravijnen van de ellende, door de paden van de verlossing en in de weiden van de dankbaarheid. En dat is niet een station wat je passeert, maar het leven van een schaap, wat steeds weer opnieuw ravijnen zal tegenkomen, door paden zal gaan en in weiden zal grazen, totdat het eenmaal zal komen in de hemelse schaapskooi.
Laatst gewijzigd door Jantje op 28 okt 2020, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- J.C. Philpot
- Berichten: 9002
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Uiteraard word de Heere Jezus met de term "een Jezus met 5 letters" niet naar beneden gehaald.
Het gaat erom: is jouw en mijn kennen van Jezus iets van ons verstand (een theoretisch kennen, zoals ik Willem van Oranje uit de boeken ken)? Of is Hij als persoon voor mij een levende werkelijkheid geworden, en is dat kennen een persoonlijk kennen vanuit mijn hart, als Zaligmaker van mijn zondeschuld die de toorn van God ook voor mij heeft weggedragen.
De brief van Jacobus leert ons dat er een dood geloof is, en een levend geloof.
Het gaat erom: is jouw en mijn kennen van Jezus iets van ons verstand (een theoretisch kennen, zoals ik Willem van Oranje uit de boeken ken)? Of is Hij als persoon voor mij een levende werkelijkheid geworden, en is dat kennen een persoonlijk kennen vanuit mijn hart, als Zaligmaker van mijn zondeschuld die de toorn van God ook voor mij heeft weggedragen.
De brief van Jacobus leert ons dat er een dood geloof is, en een levend geloof.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Een tandje lager mag wel hoor, je haalt maar een paar dingetjes eruit en ga vol in de aanval.Jantje schreef:Dat is zeker verschrikkelijk. Maar begrijp je ook wat er met die uitdrukking bedoeld wordt? Ik heb zeer de indruk dat je dat namelijk helemaal niet snapt.samanthi schreef:De uitdrukking Jezus met vijf letters is echt verschrikkelijk. Jezus is dé Zaligmaker, je haalt Hem naar beneden.
En verder maak je een vreselijke karikatuur van hetgeen @Ad Anker heeft opgetekend. Juist de oudvaders hebben zo schriftuurlijk gesproken over de weg van overtuiging van zonde en schuld en het buigen onder de eis van Gods heilig recht, waarlangs een hel- en doemwaardig zondaar wederom tot genade kan komen en tot een kind van Jezus Christus kan worden aangenomen.
Als we dat oude goud wat onze vaderen ons hebben nagelaten, allemaal maar aan de kant schuiven, omdat 'ik dit zo vind', of 'dat zo meen', dan bekruipt mij een onbestemd gevoel.
Gods Woord is hét richtsnoer en de lamp voor onze voet. Maar dat oude goud, wat op Gods Woord gegrond is, kan wel degelijk helpen als reflector om Gods wegen duidelijker te zien.
Nu moet je het geheel lezen.
Jezus van vijf letters is net zoiets als een gestolen Jezus, het eerste vind ik heel erg én onbijbels en het tweede is helemaal onbijbels.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
En dat is natuurlijk helemaal 2020. Wees jezelf, vrij, focus op de veelkleurigheid van Gods genade. Dogmatiek is beklemmend, wat oudvaders schrijven over de weg waarlangs God Zijn kinderen leidt ook. Zeg er ook niets van, want dan ben je aan het veroordelen.Forummer schreef:
Dat wordt niet aan de kant geschoven, het wordt geplaats in de manieren hoe God een mens kan bekeren. Niet iedereen krijgt dezelfde weg. Er is geen vaststaand schema. De Heilige Geest is niet in een hokje te stoppen. Daar mog wel eens meer aandacht voor zijn.
En zo wordt het 'zonder ons in ons' weggeredeneerd.
Het gaat verder niet meer over de topictitel. Ik geloof dat ik mijn punt ruim heb toegelicht. Als daar nog vragen over zijn hoor ik het wel. Anders trek ik me ook terug.
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Dit is niet waar, de weg waarlangs als dit een stramien wordt wel, maar er zijn vele oudvadets die dit juist niet leren, maar de veelkleurigheid van het werk van de Heere. Net zoals het in de Bijbel staat.Ad Anker schreef:En dat is natuurlijk helemaal 2020. Wees jezelf, vrij, focus op de veelkleurigheid van Gods genade. Dogmatiek is beklemmend, wat oudvaders schrijven over de weg waarlangs God Zijn kinderen leidt ook. Zeg er ook niets van, want dan ben je aan het veroordelen.Forummer schreef:
Dat wordt niet aan de kant geschoven, het wordt geplaats in de manieren hoe God een mens kan bekeren. Niet iedereen krijgt dezelfde weg. Er is geen vaststaand schema. De Heilige Geest is niet in een hokje te stoppen. Daar mog wel eens meer aandacht voor zijn.
En zo wordt het 'zonder ons in ons' weggeredeneerd.
Het gaat verder niet meer over de topictitel. Ik geloof dat ik mijn punt ruim heb toegelicht. Als daar nog vragen over zijn hoor ik het wel. Anders trek ik me ook terug.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Tja dat is ook zo'n term inderdaad.Posthoorn schreef:Wat bedoel je met 'in banden' gehouden worden? En hoe komt dan specifiek door de prediking?Tiberius schreef:Het voorbeeld van Dia's moeder heb ik gelezen. Het is groot en mooi dat het bij haar aan het einde toch nog licht werd. Ook voor haar kinderen, Dia en zijn broers (en zussen?).
Maar veel mensen onder dit soort prediking hebben dat niet. Die worden hierdoor 'in banden' gehouden en blijven hun hele leven in duisternis.
Ik zal niet zeggen dat ze daardoor uit de hemel gehouden worden (alhoewel ik dat ook niet eens heel zeker weet, want hoe zullen ze geloven indien het hun niet gepredikt wordt), maar ze missen in ieder geval wel de troost en hoop in hun leven. En zijn ook geen goede getuigen van God en Zijn werk tegenover hun kinderen, kleinkinderen en verdere omgeving. (*Goed, in de betekenis van royaal).
Ik geloof vast dat Zijn werk doorgaat; en overvloedig ook.
Maar ik bedoel dat ze niet tot geloof komen, of toeëigening.
Door in de prediking verhullend taalgebruik te gebruiken, wollige vaagtaal of (zoals Ad het noemt) gemoedelijke prediking.
Prediking is de oproep 'Laat u met God verzoenen'. En geen wiskundige optelsom van hoe iemand dat allemaal zou moeten beleven.
Of misschien anders gezegd (edit van dit bericht): prediking is oproep tot geloof en bekering. En niet: vraag er straks direct na de dienst maar veel om.
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Eens, dat leren alle oudvaders. Gelukkig maar.samanthi schreef:Dit is niet waar, de weg waarlangs als dit een stramien wordt wel, maar er zijn vele oudvadets die dit juist niet leren, maar de veelkleurigheid van het werk van de Heere. Net zoals het in de Bijbel staat.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Statelijke en standelijke vrijspraak
Inderdaad. Alle oudvaders. Ook Flavel en Hellenbroek.Ad Anker schreef:Eens, dat leren alle oudvaders. Gelukkig maar.samanthi schreef:Dit is niet waar, de weg waarlangs als dit een stramien wordt wel, maar er zijn vele oudvadets die dit juist niet leren, maar de veelkleurigheid van het werk van de Heere. Net zoals het in de Bijbel staat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje