Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Ambtenaar
Berichten: 9254
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Predikanten die ook de grondtalen geleerd hebben? Dat zou heel vreemd zijn.
De vraag is of ze kennis hebben van de grondtalen en de tweede vraag is of ze wel uitgebreid zelf studeren op een tekst, of gewoon een bekende uitleg van een collega overnemen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

moeder schreef:Als de Heere Ruth van van dood levend maakt en Zijn Liefde in haar hart uitstort, wordt de brug naar de wereld ( moab ) opgehaald. Dan krijgt zij een betrekking op Gods Woord, Gods volk, Gods dag, Gods instellingen. Dan gaat haar hart uit naar dat volk. Uw volk mijn volk. En naar de God van dat volk. Uw God mijn God. Het woordje 'is' kan ze er nog niet bij zeggen omdat ze nog niet bij dat volk is ingelijfd. Dat gebeurd pas bij het huwelijk met Boas.
Ruth was de schoondochter van Naomi, dus weduwe van iemand van dat volk wat zij noemt, Ruth kende de Heere en dat is te zien aan de vruchten, het huwelijk met Boaz is in de eerste plaats om zaad te verwekken voor haar overleden man, om de erfenis van naomi en haar zonen terug te krijgen, over dat woordje 'is' kun je veel verzinnen, maar er staat 'amek, ammi wat betekent uw volk, mijn volk, net als bij de kinderen van Hosea lo ammi, niet mijn volk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Predikanten die ook de grondtalen geleerd hebben? Dat zou heel vreemd zijn.
De vraag is of ze kennis hebben van de grondtalen en de tweede vraag is of ze wel uitgebreid zelf studeren op een tekst, of gewoon een bekende uitleg van een collega overnemen.
Of gewoon inpassen in hun raster.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Hollander »

moeder schreef:Als de Heere Ruth van van dood levend maakt en Zijn Liefde in haar hart uitstort, wordt de brug naar de wereld ( moab ) opgehaald. Dan krijgt zij een betrekking op Gods Woord, Gods volk, Gods dag, Gods instellingen. Dan gaat haar hart uit naar dat volk. Uw volk mijn volk. En naar de God van dat volk. Uw God mijn God. Het woordje 'is' kan ze er nog niet bij zeggen omdat ze nog niet bij dat volk is ingelijfd. Dat gebeurd pas bij het huwelijk met Boas.
Dit is inlegkunde en dus een ongefundeerde uitleg. Zie de tweede post in dit topic.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door windorgel »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Predikanten die ook de grondtalen geleerd hebben? Dat zou heel vreemd zijn.
De vraag is of ze kennis hebben van de grondtalen en de tweede vraag is of ze wel uitgebreid zelf studeren op een tekst, of gewoon een bekende uitleg van een collega overnemen.
Het betrof inderdaad predikanten die de grondtaal niet beheersen en te goeder trouw een bekende uitleg overnemen.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door johannes »

DIA: En die en die hoorde ik zeggen: "Maar er zijn tegenwoordig ook andere vertalingen en... die hebben soms nieuwere inzichten. De wetenschap staat ook niet stil. Dit is voortschrijdend inzicht"
[Wie heeft er nu nieuwe inzichten DIA? heb al vaker gezegd wat jij oud noemt is juist nieuw gereformeerd.
:bobo
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Forummer »

Ik kreeg van iemand deze reactie:


We weten allemaal dat de priegelige uiteen-rafeling van de orde des heils typisch een product is van de tijd ná de Reformatie met name in het bevindelijk gereformeerde protestantisme, toch maar een kleine uithoek van het christendom als je het op de totale wijdte van het christendom in tijd en ruimte bekijkt.
Bovendien heeft Ruth of de schrijver van het boek Ruth nooit en nergens iets mee gekregen van de christelijke taal en het gedachtegoed dat hierbij hoort. Zij verhield zich tot de Israëlitische godsdienst.
En toch menen wij met terugwerkende kracht de gereformeerde visie op het heil in Christus en de bewegingen die daar bij horen in de ziel van de mens te projecteren op alle Bijbelse figuren en dus ook zonder meer op Ruth. In termen en uitdrukkingen die de Bijbel-schrijver niet zou hebben kunnen begrijpen.

En dan krijg je van dit soort vragen: "Wanneer wordt ze nou precies een kind van God?", "moest zij nog verder worden doorgeleid?"
Het ontbreekt er nog maar aan of we onszelf afvragen of Ruth wel een hoedje droeg als ze elke zondag (!) naar de kerk ging.


Ik vond het helder geformuleerd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23866
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door refo »

En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
Trollengedrag:
Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen. De trol is een intrigant die vooral reactie wil uitlokken. Het is van geen belang of de inbreng overeenkomt met het werkelijke gedachtegoed van de poster.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
Ondanks dat Naomi geliefd was bij haar schoondochters, zie je duidelijk een verbittering, ook bij haar aankomst, de Allerhoogste heeft mij bitterheid aangedaan, dat is geen schuldbelijdenis, de rol van Naomi is bij het weggaan van Orpa idd niet zo, dat zei haar wilde winnen voor de Heere.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
Trollengedrag:
Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen. De trol is een intrigant die vooral reactie wil uitlokken. Het is van geen belang of de inbreng overeenkomt met het werkelijke gedachtegoed van de poster.
Waarom?
Je hoort zelden in de preek dat het over Orpa gaat. Ja, ze koos verkeerd en ging terug.
We horen vaker ook over de verloren zoon preken, dan over de oudste.
En in hoeveel gezinnen zijn ook Orpa's en Ruths, Kaïns en Abels, oudste en jongste zonen?

Zijn er niet velen die tot de grens meegaan en dan toch zeggen: "nee, ik ga terug".
De Heere is begonnen in het hart van Ruth, zij kon niet anders dan meegaan met haar schoonmoeder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door gallio »

Forummer schreef:Ik kreeg van iemand deze reactie:


We weten allemaal dat de priegelige uiteen-rafeling van de orde des heils typisch een product is van de tijd ná de Reformatie met name in het bevindelijk gereformeerde protestantisme, toch maar een kleine uithoek van het christendom als je het op de totale wijdte van het christendom in tijd en ruimte bekijkt.
Bovendien heeft Ruth of de schrijver van het boek Ruth nooit en nergens iets mee gekregen van de christelijke taal en het gedachtegoed dat hierbij hoort. Zij verhield zich tot de Israëlitische godsdienst.
En toch menen wij met terugwerkende kracht de gereformeerde visie op het heil in Christus en de bewegingen die daar bij horen in de ziel van de mens te projecteren op alle Bijbelse figuren en dus ook zonder meer op Ruth. In termen en uitdrukkingen die de Bijbel-schrijver niet zou hebben kunnen begrijpen.

En dan krijg je van dit soort vragen: "Wanneer wordt ze nou precies een kind van God?", "moest zij nog verder worden doorgeleid?"
Het ontbreekt er nog maar aan of we onszelf afvragen of Ruth wel een hoedje droeg als ze elke zondag (!) naar de kerk ging.


Ik vond het helder geformuleerd.
Ik had deze posting op Refoweb ook al gelezen. Leuk dat je op 2 verschillende fora je vraag stelt, maar ik vraag me af als dit gewaardeerd wrodt door de andere bijdragers, dat ze zo tegen elkaar uitgespeeld worden.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Forummer »

Goed punt, dat was niet mijn bedoeling. Ik zal daar in het vervolg beter over nadenken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:
refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
Trollengedrag:
Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen. De trol is een intrigant die vooral reactie wil uitlokken. Het is van geen belang of de inbreng overeenkomt met het werkelijke gedachtegoed van de poster.
Beschuldig je mij of refo nu van trollen gedrag?

Sorry hoor maar dit zijn werkelijk vragen die leven. Als jij iets niet herkent of begrijpt wil dat niet zeggen dat het er niet is.

Ik verwoord mijn eigen gedachten, geef aan waar ik iets mee kan. Dat dit wellicht totaal anders is dan jouw mening, betekent niet automatisch dat het niet oprecht zou zijn! Misschien wil je daar eens over nadenken.

Ik word wel vaker niet begrepen, blijkbaar denk ik op een andere manier dan veel andere mensen. Maar God weet wie ik ben en kent mij.

Ik ben me er wel van bewust dat reacties vanachter een beeldscherm makkelijker anders opgevat worden omdat je geen gezichtsuitdrukking enz erbij ziet. Daarom neem ik je het niet heel erg kwalijk. Maar enig nadenken voordat er veroordeeld wordt zou menigeen sieren hier op dit forum.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8987
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:
Valcke schreef:
refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
Trollengedrag:
Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen. De trol is een intrigant die vooral reactie wil uitlokken. Het is van geen belang of de inbreng overeenkomt met het werkelijke gedachtegoed van de poster.
Beschuldig je mij of refo nu van trollen gedrag?
Valcke citeerd refo, en classificeerd zijn "input" als trollengedrag.

Aangezien Valcke jou niet heeft geciteerd, gaat het niet over jou ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie