Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ambtenaar »

Erasmiaan schreef:
@Ambtenaar: het ging over het woord eisen dat door ds. Huisman is gebruikt. Dat is nog niet zo lang geleden.
Dat begrijp ik. Ik vraag me enkel af of deze predikant zich wel bewust is van de historische betekenis van 'eisen'.

Psalm 81 is ook al aangehaald in dit topic. 'Eist van mij vrijmoedig' krijgt een andere betekenis als je de huidige betekenis van 'eisen' verandert in bijv. 'verzoeken' of 'wensen'. 'Eisen' in de contemporaine betekenis neigt meer naar met de vuist op tafel slaan en op hoge toon iets verlangen van een ander, althans die beleving kan het hebben bij mensen. Als exegeet moet je dus zeer zorgvuldig omgaan met woorden die in de loop der eeuwen van betekenis zijn veranderd. Taal is namelijk ontzettend belangrijk en ook de context waar binnen woorden worden gebruikt. Door uit te gaan van een onjuiste betekenis, in de zin van een betekenis niet passend bij de context, krijg je een construct van verkeerde uitleg en toepassing.

Ik stel hiermee niet dat de betreffende predikant een onjuiste betekenis heeft gegeven aan 'eisen', maar in de reacties merk ik dat er nogal een beperkte betekenis wordt gegeven aan 'eisen'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Erasmiaan schreef:
@Ambtenaar: het ging over het woord eisen dat door ds. Huisman is gebruikt. Dat is nog niet zo lang geleden.
Dat begrijp ik. Ik vraag me enkel af of deze predikant zich wel bewust is van de historische betekenis van 'eisen'.

Psalm 81 is ook al aangehaald in dit topic. 'Eist van mij vrijmoedig' krijgt een andere betekenis als je de huidige betekenis van 'eisen' verandert in bijv. 'verzoeken' of 'wensen'. 'Eisen' in de contemporaine betekenis neigt meer naar met de vuist op tafel slaan en op hoge toon iets verlangen van een ander, althans die beleving kan het hebben bij mensen. Als exegeet moet je dus zeer zorgvuldig omgaan met woorden die in de loop der eeuwen van betekenis zijn veranderd. Taal is namelijk ontzettend belangrijk en ook de context waar binnen woorden worden gebruikt. Door uit te gaan van een onjuiste betekenis, in de zin van een betekenis niet passend bij de context, krijg je een construct van verkeerde uitleg en toepassing.

Ik stel hiermee niet dat de betreffende predikant een onjuiste betekenis heeft gegeven aan 'eisen', maar in de reacties merk ik dat er nogal een beperkte betekenis wordt gegeven aan 'eisen'.
Juist. Ik denk dat dít de kern vormt van mijn bezwaren tegen het citaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef:
Jantje schreef:Met de eerste drie citaten heb ik geen enkele moeite. Het laatste citaat en ook het citaat van @Ad Anker deel ik niet. Het spijt me zeer, maar ik kan daar niet in mee. Volgens mij wordt de doop dan te ver veralgemeniseert. Ik ben overigens zeer benieuwd of ds. G.H. Kersten hier ook iets over zegt in zijn dogmatiek.
Ds. Kersten was het daarmee eens, getuige zijn laatste publicatie, de uitleg van het Verbond der genade door de Erskines en E. Fisher. In dit boekje wordt het bekende onderscheid gemaakt tussen het 'recht van toegang' op de beloften van élke hoorder van het Evangelie, en het 'recht van bezit', dat de gelovige heeft, 'uit kracht van de vereniging met Christus'.
Ds. Kersten had er dus geen problemen mee.
Wat is je probleem met de citaten van Erskine? Waarom kan je er niet in mee?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:Noem er eens twee of drie die het woord "eisen" wel gebruiken. Die ga je niet vinden. Dat is geen goed woord in het verband van de toe-eigening des heils. Eisen en rechteloos passen niet bij elkaar. Dat is het grote bezwaar in deze discussie. Zoals ds. Harinck al schreef: ds. Huisman verloor wel eens de balans.

Een afgeleide discussie is of er beloften zijn voor vijanden van God. Ten diepste niet. We mogen God wel manen op Zijn Woord. Maar is dat mijn gestalte als mijn zonden mij steeds voor ogen zweven? Dan kan een predikant alle beloften uit de Bijbel voor mij opsommen, maar dan kan ik nergens komen (begrijp me goed: hij moet het evangelie verkondigen, daar doe ik niets aan af). Totdat Christus een belofte gaat toepassen en Hij alle dingen nieuw maakt. Maar dan zijn ook alle beloften in Hem ja en amen. Een predikant vertelde het me zo: bij de laatste weeën van de wedergeboorte dacht ik dat het niet meer kon, precies zoals een moeder het beleeft als een kind geboren moet worden. Dan moet je omkomen en dan weet je echt niet dat er een vis zwemt die je redt. Maar toen viel ik in de liefdesarmen van Christus. Geen leed zal het ooit uit het geheugen wissen.

En hiermee zeg ik niet dat er gezwegen moet worden over Gods beloften!!! Ik lees ook met vermaak Erskine.

@Ambtenaar: het ging over het woord eisen dat door ds. Huisman is gebruikt. Dat is nog niet zo lang geleden.
Dit kan ik goed volgen. Ik vind het wel lastig om deze discussie zo vast te pinnen op dat woordje 'eisen'. Tenzij je vindt dat het alleen om dat woordje gaat, maar @Jantje heeft duidelijk aangegeven dat het om méér gaat.

Erskine schrijft duidelijk wel over 'recht hebben op'. Terwijl hij echt niet doet alsof een zondaar die tot Christus komt, in zichzelf rechten heeft. Volgens mij is de oplossing dus vrij eenvoudig: rechten in zichzelf heeft de zondaar in het geheel niet. Maar hij mag wel recht ontlenen aan de belofte.

We hoeven dus niet tot Christus te gaan zoals Esther naar Ahasveros ging: kom ik om, dan kom ik om. Al kan de beleving van onze onwaardigheid zover gaan dat dat wel onze grondhouding is: ik kan niet anders dan toegaan tot de troon der genade, zelfs al zou ik niet gered worden, omdat ik dat totaal niet verdiend heb.
Ziende op de beloften die er zijn, zouden we wel meer vrijmoedigheid mogen hebben. En dat vind ik het mooie van Erskine, van Bunyan en vele anderen: ze zijn vrijmoedig in het hanteren van Gods Woord, in het toepassen van de algemene beloften, zonder te spreken over 'beloften hebben een adres' of 'de belofte moet eerst wel toegepast worden'. En die mannen hebben echt het werk van de Heilige Geest niet onbelangrijk geacht, of de noodzaak van wedergeboorte ontkend.

Daarom nogmaals: kieper vrijmoedig het woordje 'eisen' in de kliko, als de rest maar blijft staan.
Volkomen eens met eilander.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Adagio »

Posthoorn schreef:
Adagio schreef:
huisman schreef:Helaas gaan velen verloren met een toegezegde belofte die ze hebben laten liggen
Belooft de Heere iets wat Hij niet waar maakt? Een mens is de vader der leugenen toegevallen, maar God daarentegen is getrouw, Die nooit laat varen de werken van Zijn Handen. Je gelooft toch ook niet in een afval der heiligen?
God belooft inderdaad weleens dingen die niet doorgaan. Denk maar aan het volk Israël, dat God beloofde in Kanaän te brengen. Maar het merendeel van hen is niet ingegaan door hun ongeloof (Hebr. 3 en 4).
Tenslotte. Dit (God belooft inderdaad weleens dingen die niet doorgaan) zonder tekst en uitleg te stellen in deze context (waar Gods Zoon Zijn leven voor gegeven heeft en waar Zijn eigen eer aan hangt) doet zeer. Het zaait twijfel, en opent de weg tot een volgende stelling: zou een mens God dan niet hoeven lief te hebben? "Is het om niet, dat Job God vreest? Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem en voor zijn huis en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in het land. Maar toch strek nu Uw hand uit en tast aan alles wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen!"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Adagio schreef:
Posthoorn schreef:
Adagio schreef:
huisman schreef:Helaas gaan velen verloren met een toegezegde belofte die ze hebben laten liggen
Belooft de Heere iets wat Hij niet waar maakt? Een mens is de vader der leugenen toegevallen, maar God daarentegen is getrouw, Die nooit laat varen de werken van Zijn Handen. Je gelooft toch ook niet in een afval der heiligen?
God belooft inderdaad weleens dingen die niet doorgaan. Denk maar aan het volk Israël, dat God beloofde in Kanaän te brengen. Maar het merendeel van hen is niet ingegaan door hun ongeloof (Hebr. 3 en 4).
Tenslotte. Dit (God belooft inderdaad weleens dingen die niet doorgaan) zonder tekst en uitleg te stellen in deze context (waar Gods Zoon Zijn leven voor gegeven heeft en waar Zijn eigen eer aan hangt) doet zeer. Het zaait twijfel, en opent de weg tot een volgende stelling: zou een mens God dan niet hoeven lief te hebben? "Is het om niet, dat Job God vreest? Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem en voor zijn huis en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in het land. Maar toch strek nu Uw hand uit en tast aan alles wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen!"
Wat God beloofd doet Hij, behalve als wij Hem niet geloven of het niet aannemen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

Adagio schreef:
Posthoorn schreef:God belooft inderdaad weleens dingen die niet doorgaan. Denk maar aan het volk Israël, dat God beloofde in Kanaän te brengen. Maar het merendeel van hen is niet ingegaan door hun ongeloof (Hebr. 3 en 4).
Tenslotte. Dit (God belooft inderdaad weleens dingen die niet doorgaan) zonder tekst en uitleg te stellen in deze context (waar Gods Zoon Zijn leven voor gegeven heeft en waar Zijn eigen eer aan hangt) doet zeer. Het zaait twijfel, en opent de weg tot een volgende stelling: zou een mens God dan niet hoeven lief te hebben? "Is het om niet, dat Job God vreest? Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem en voor zijn huis en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in het land. Maar toch strek nu Uw hand uit en tast aan alles wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen!"
Hebr. 3 en 4 zijn een uitstekend voorbeeld over hoe 'belofte' en 'geloof' aan elkaar vastzitten. "Ook hun was het Evangelie verkondigd, gelijk als ons", staat er in Hebr. 4. Het gaat hier dus echt over geestelijke zaken. Het woord 'belofte' heeft in onze kringen de betekenis gekregen dat iets onvoorwaardelijk gebeurt, ongeacht de omstandigheden. Dat is echter niet Bijbels en niet reformatorisch. Een belofte vraagt altijd om geloof. En als dat geloof er niet is, 'vervalt' de belofte. Lees bijv. wat Calvijn hierover schrijft in de Institutie, H III, 24.
Een andere kant hiervan is dat God uiteindelijk Zelf zal zorgen voor een 'respons' op de beloften. Dat gebeurt bij de uitverkorenen. Dát zijn uiteindelijk de kinderen der belofte. Ik denk dat jij met name dit laatste wil veilig stellen. Dat kan ik mij voorstellen, maar dat eerste moet je niet over het hoofd zien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Adagio schreef:
Posthoorn schreef:
Adagio schreef: Belooft de Heere iets wat Hij niet waar maakt? Een mens is de vader der leugenen toegevallen, maar God daarentegen is getrouw, Die nooit laat varen de werken van Zijn Handen. Je gelooft toch ook niet in een afval der heiligen?
God belooft inderdaad weleens dingen die niet doorgaan. Denk maar aan het volk Israël, dat God beloofde in Kanaän te brengen. Maar het merendeel van hen is niet ingegaan door hun ongeloof (Hebr. 3 en 4).
Tenslotte. Dit (God belooft inderdaad weleens dingen die niet doorgaan) zonder tekst en uitleg te stellen in deze context (waar Gods Zoon Zijn leven voor gegeven heeft en waar Zijn eigen eer aan hangt) doet zeer. Het zaait twijfel, en opent de weg tot een volgende stelling: zou een mens God dan niet hoeven lief te hebben? "Is het om niet, dat Job God vreest? Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem en voor zijn huis en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in het land. Maar toch strek nu Uw hand uit en tast aan alles wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen!"
Wat God beloofd doet Hij, behalve als wij Hem niet geloven of het niet aannemen.
Zoals jij het zegt lijkt het dat God afhankelijk is van ons geloven en aannemen. Gelukkig is dat niet zo want dan werd er niemand zalig. Het onmisbare en onwederstandelijke werk van Gods Geest moet zeker in deze tijd benadrukt worden. Het geloof is niet uit de mens het is Gods gave en wordt door Hem gewerkt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door CvdW »

Psalm 81 vers 12 (1773)
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Psalm 81 vers 12 (Datheen)
Opent uwen mond
Zeer wijd onbeladen,
Ik zal hem terstond
Met goede spijze,
Naar Mijne wijze
Rijkelijk verzaden.

Ik hoop dat u ook het verschil ziet.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Het gevaar is dat mensen vallen over het woord, maar dat op de achtergrond meespeelt dat ze zich eigenlijk afvragen of er voor hen wel beloften zijn.

Dat is een veel ernstiger probleem. Als je erkent dat er beloften zijn, dan zie je in Luther en de Erskines en in het citaat van ds. Huisman helemaal geen probleem. En anders is het woord 'eisen' en de rechthebbende connotatie een reden om zich in het van de hoofdlijn van de gereformeerde traditie afwijkende standpunt te staven.

Dat neemt niet weg dat de redeneringen soms zozeer uitgaan van Gods vrijmacht, dat Gods andere volmaaktheden als betrouwbaarheid, liefde, rechtvaardigheid geheel uit het oog lijken te zijn verloren. Alsof het God zou vrijstaan om niet te doen wat Hij belooft, en toch God te blijven. Maar dat gaat niet. Dat heeft met rechten uit onszelf niets te maken, maar heeft alles te maken met hoe God zichzelf openbaart. Aan de andere kant: vanaf het begin van de GG zijn er voorgangers geweest die het woord 'eisen' in dit verband niet gebruikten. Dus ik wil ook niet doen of Jantje nu zulke heel verschrikkelijke dingen zegt.
Noem er eens twee of drie die het woord "eisen" wel gebruiken. Die ga je niet vinden. Dat is geen goed woord in het verband van de toe-eigening des heils. Eisen en rechteloos passen niet bij elkaar. Dat is het grote bezwaar in deze discussie. Zoals ds. Harinck al schreef: ds. Huisman verloor wel eens de balans.

Een afgeleide discussie is of er beloften zijn voor vijanden van God. Ten diepste niet. We mogen God wel manen op Zijn Woord. Maar is dat mijn gestalte als mijn zonden mij steeds voor ogen zweven? Dan kan een predikant alle beloften uit de Bijbel voor mij opsommen, maar dan kan ik nergens komen (begrijp me goed: hij moet het evangelie verkondigen, daar doe ik niets aan af). Totdat Christus een belofte gaat toepassen en Hij alle dingen nieuw maakt. Maar dan zijn ook alle beloften in Hem ja en amen. Een predikant vertelde het me zo: bij de laatste weeën van de wedergeboorte dacht ik dat het niet meer kon, precies zoals een moeder het beleeft als een kind geboren moet worden. Dan moet je omkomen en dan weet je echt niet dat er een vis zwemt die je redt. Maar toen viel ik in de liefdesarmen van Christus. Geen leed zal het ooit uit het geheugen wissen.

En hiermee zeg ik niet dat er gezwegen moet worden over Gods beloften!!! Ik lees ook met vermaak Erskine.

@Ambtenaar: het ging over het woord eisen dat door ds. Huisman is gebruikt. Dat is nog niet zo lang geleden.
De psalmberijmers gebruiken het. Het wordt in civiele procedures nog werkdagelijks gebruikt. En ik ben het niet met je eens over de beloften voor ongelovigen. Voor alle gedoopten zijn er beloften, en er zijn zelfs beloften voor ongedoopte luisteraars van het evangelie.

Ik vind dat ds. Huisman niets verkeerd zegt, maar dat sommige mensen wat hij zegt, verkeerd uitleggen.

Voor het overige ben ik het met de laatste bijdrage van Posthoorn eens, en ik begrijp dat dit andersom vast niet het geval zal zijn.

@CvdW: Het is al minstens de derde keer dat dit wordt geciteerd. Wat voegt dat toe? In de psalmberijming 1967 is het in ieder geval uitstekend samengevat:

Leef uit mijn verbond.
Vraag van Mij vrijmoedig.
Open wijd uw mond.
Al wat u ontbreekt,
al waar gij om smeekt
geef Ik overvloedig.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Mona Lisa »

M. Philippa, F. Debrabandere, A. Quak, T. Schoonheim en N. van der Sijs (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands schreef:
eisen ww. ‘vorderen’

Mnl. eescht (3e pers. ev.) ‘vereist’ [1236; CG I, 24], eisgen ‘vragen, verzoeken, verlangen’ [1240; Bern.].
Os. ēskon ‘verlangen’; ohd. eiscōn ‘verlangen’ (nhd. heischen ‘eisen’ met protetische h- wrsch. onder invloed van nhd. heissen ‘bevelen; heten’); ofri. āskia (nfri. easkje); oe. āscian, ācsian (me. asche, ne. ask ‘vragen’); < pgm. *aiskōn-. In het Noord-Germaans en het Gotisch is het werkwoord verloren gegaan, nde. æske en nzw. äska zijn ontleend aan mnd. eschen. Als afgeleide zn. bestaan verder nog: ohd. eisca ‘vraag’, mnd. eisch ‘vordering, begeerte’, esche ‘sommatie’, oe. aesce ‘vraag, opsporing’.
Verwant met Sanskrit iccháti ‘zoekt’; Avestisch isaiti ‘wenst’; Litouws ieškóti ‘zoeken’; Oudkerkslavisch iskati ‘zoeken’ (Pools iskac, Russisch iskát') ‘zoeken’; bij de wortel < pie. *h2eis-sko- ‘wensen, begeren’ (IEW 16). Verder misschien verwant met Latijn aeruscāre ‘verzoeken’, waarvan de formatie onduidelijk is, misschien < *aisos-sko-.
De oorspr. betekenis ‘wensen’ is in de verschillende talen nog overal terug te vinden. In het Middelnederlands vinden we eisen nog in de betekenis ‘begeren’.
eisen : De oorspronkelijke betekenis 'wensen' is in de verschillende talen nog overal terug te vinden. In het Middelnederlands vinden we eisen nog in de betekenis 'begeren'.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

@huisman
Zoals jij het zegt lijkt het dat God afhankelijk is van ons geloven en aannemen. Gelukkig is dat niet zo want dan werd er niemand zalig. Het onmisbare en onwederstandelijke werk van Gods Geest moet zeker in deze tijd benadrukt worden. Het geloof is niet uit de mens het is Gods gave en wordt door Hem gewerkt.

Matteüs 23

37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild.

De Heere Jezus is ook niet afhankelijk van de wil van de mensen.

Haal het niet uit elkaar zoals ik al eerder schreef, de Israëlieten konden niet naar het beloofde land vanwege hun ongeloof en niet omdat God niet gaf wat Hij beloofd had.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door DDD »

Je hebt niet goed gelezen. Als je beweert dat Huisman zo iets schrijft, dan heb je echt al een paar jaar niet goed opgelet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Je hebt niet goed gelezen. Als je beweert dat Huisman zo iets schrijft, dan heb je echt al een paar jaar niet goed opgelet.
Ik reageer op zijn reactie sat God Zijn belifte altijd vervuld, maar als wij ons in n ongeloof afkeren niet. Dan is God niet afhankelijk van ons geloven of aannemen, maar wij kunnen het zeker versmaden zie mijn reactie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
DDD schreef:Je hebt niet goed gelezen. Als je beweert dat Huisman zo iets schrijft, dan heb je echt al een paar jaar niet goed opgelet.
Ik reageer op zijn reactie sat God Zijn belifte altijd vervuld, maar als wij ons in n ongeloof afkeren niet. Dan is God niet afhankelijk van ons geloven of aannemen, maar wij kunnen het zeker versmaden zie mijn reactie.
Het is toch ongelooflijk onverzorgd wat je schrijft.
a) qua taal
b) qua eenzijdige oneliners
En nu heeft Huisman het gedaan...

Met alle respect: schrijf eerst netjes uit wat volgens jou bij elkaar moet worden gehouden, en verval niet in eenzijdige oneliners waarin je zelf juist niet bij elkaar houdt wat bij elkaar gehouden moet worden.
Plaats reactie