Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Ik vraag me meer af waarom ouderlingen niet zelf een korte preek voorbereiden in plaats van een preek te lezen.
Er waren wel ouderlingen die na de gelezen preek zelf wat verder preekten of er zelf iets tussendoor zeiden. Dat kon toen nog. Denk bv. aan eerwaarde heren dhr. Pleun Kleijn of B. Roest...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Toen ik klein was, hield ik het meest van ouderlingen die preken lazen met weinig woorden.
Maar nu ik groot geworden ben, duren de preken me nooit te lang.
Nou nee. Preken zijn meestal veel te lang. Althans in Gouda.
Een uur praten kunnen de meeste predikanten niet. Daarvoor hebben ze dan vullingen.
Vulling = Tussenzang?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Er waren wel ouderlingen die na de gelezen preek zelf wat verder preekten of er zelf iets tussendoor zeiden. Dat kon toen nog. Denk bv. aan eerwaarde heren dhr. Pleun Kleijn of B. Roest...
Mijn punt is meer dat ik vind dat ouderlingen zelf een korte preek moeten voorbereiden en helemaal niet een oude preek moeten voorlezen.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Er waren wel ouderlingen die na de gelezen preek zelf wat verder preekten of er zelf iets tussendoor zeiden. Dat kon toen nog. Denk bv. aan eerwaarde heren dhr. Pleun Kleijn of B. Roest...
Mijn punt is meer dat ik vind dat ouderlingen zelf een korte preek moeten voorbereiden en helemaal niet een oude preek moeten voorlezen.
In het geval als hier, waar in de middagdiensten vaak vervolgstoffen worden gelezen kan dat natuurlijk niet. De meeste leesdiensten zijn overigens een stuk korter dan dan bij de levende verkondiging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
J.C. Philpot schreef:@Hendrikus: Het doel was om in te kunnen schatten of een preek lang of kort is, aangezien de lengte van leespreken nogal verschilt.

Allen hartelijk dank voor de inbreng.
Een bladzijde hardop lezen met stopwatch erbij geeft ook wel een redelijke indicatie.
Inderdaad maar zelf lees ik de hele preek een keer hardop. Dit om ook te kijken welke woorden wat meer nadruk moeten hebben. Zet ik een streepje onder. Soms een zin een beetje verbouwen zodat die beter loopt of vinden jullie dat te ver gaan?
Nee zeker niet, dat is geen enkel probleem.
Maar ook een preek actualiseren zou ik niet erg vinden: het gaat erom dat de preek actueel is voor jouw gemeente.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Er waren wel ouderlingen die na de gelezen preek zelf wat verder preekten of er zelf iets tussendoor zeiden. Dat kon toen nog. Denk bv. aan eerwaarde heren dhr. Pleun Kleijn of B. Roest...
Mijn punt is meer dat ik vind dat ouderlingen zelf een korte preek moeten voorbereiden en helemaal niet een oude preek moeten voorlezen.
Preken maken is echt een vak, waarvoor een behoorlijke opleiding nodig is, in verschillende disciplines. Dat kan echt niet zomaar elke ouderling. En als hij dat wel kan, kan hij preekbevoegdheid aanvragen.
Het verbaast me overigens dat jij dat zegt; volgens mij leg je altijd nadruk op een goede opleiding voor predikanten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Er waren wel ouderlingen die na de gelezen preek zelf wat verder preekten of er zelf iets tussendoor zeiden. Dat kon toen nog. Denk bv. aan eerwaarde heren dhr. Pleun Kleijn of B. Roest...
Mijn punt is meer dat ik vind dat ouderlingen zelf een korte preek moeten voorbereiden en helemaal niet een oude preek moeten voorlezen.
Preken maken is echt een vak, waarvoor een behoorlijke opleiding nodig is, in verschillende disciplines. Dat kan echt niet zomaar elke ouderling. En als hij dat wel kan, kan hij preekbevoegdheid aanvragen.
Het verbaast me overigens dat jij dat zegt; volgens mij leg je altijd nadruk op een goede opleiding voor predikanten.
In de hervormde kerkorde wordt voor het leiden van een dienst door een predikant of ouderling dezelfde woorden gebruikt. Een preek houden door een ouderling kan dus en ik weet ook wel een gemeente waar dit gebeurt. Dat kun je niet iedereen laten doen maar als je een of meer ouderlingen hebt die een theologische opleidingen hebben, kan dat prima.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Tiberius »

Maar dan is dat wel getoetst door een instantie (ik denk de classis), neem ik aan?
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Het verbaast me overigens dat jij dat zegt; volgens mij leg je altijd nadruk op een goede opleiding voor predikanten.
De kerken waar veelal sprake is van preeklezing, kennen geen of nauwelijks een fatsoenlijke predikantenopleiding. Dus dat is nauwelijks een verschil. Ik ben er bovendien van overtuigd dat een verhaal dat uit jezelf komt meer zeggingskracht heeft dan een verhaal van iemand anders.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Louis2 »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Het verbaast me overigens dat jij dat zegt; volgens mij leg je altijd nadruk op een goede opleiding voor predikanten.
De kerken waar veelal sprake is van preeklezing, kennen geen of nauwelijks een fatsoenlijke predikantenopleiding. Dus dat is nauwelijks een verschil. Ik ben er bovendien van overtuigd dat een verhaal dat uit jezelf komt meer zeggingskracht heeft dan een verhaal van iemand anders.
In de Gereformeerde Gemeente te Groningen heeft de kerkenraad een prekencursus gevolg om de preken dusdanig voor te lezen alsof ze door een dominee gepreekt worden.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c55ec132eb
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Het verbaast me overigens dat jij dat zegt; volgens mij leg je altijd nadruk op een goede opleiding voor predikanten.
De kerken waar veelal sprake is van preeklezing, kennen geen of nauwelijks een fatsoenlijke predikantenopleiding. Dus dat is nauwelijks een verschil. Ik ben er bovendien van overtuigd dat een verhaal dat uit jezelf komt meer zeggingskracht heeft dan een verhaal van iemand anders.
Waarom altijd zo denigrerend over kerken die blijkbaar verder van jou afstaan?

Ook in de CGK wordt met regelmaat een preek gelezen. Denk dat de CGK een ‘fatsoenlijke predikantenopleiding’ heeft.
Om zelf te preken heb je in de CGK op zijn minst classicale toestemming nodig. Dat zal ook samengaan met toetsing van leer en leven en bekwaamheid neem ik aan.
Er zijn verschillende broeders die beperkt mogen voorgaan. Soms alleen in één gemeente, soms in een de hele classis of PS.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
refo schreef:Nou nee. Preken zijn meestal veel te lang. Althans in Gouda.
Een uur praten kunnen de meeste predikanten niet. Daarvoor hebben ze dan vullingen.
Vulling = Tussenzang?
Nee, herhaling en niet-relevante opmerkingen. Althans in Gouda. ;)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Maar dan is dat wel getoetst door een instantie (ik denk de classis), neem ik aan?
Dat kon in het geval van Pleun Kleijn niet. Die behoorde tot geen kerkverband, maar hij was een vriend en metgezel van o.a. ds. Lamain en ds. Kersten, en iedereen die van die weg waren, beide mannen en vrouwen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Waarom altijd zo denigrerend over kerken die blijkbaar verder van jou afstaan?
Het is slechts een feitelijke constatering dat de opleiding in bepaalde kerken niet van het vereiste niveau is.
Ook in de CGK wordt met regelmaat een preek gelezen. Denk dat de CGK een ‘fatsoenlijke predikantenopleiding’ heeft.
Om zelf te preken heb je in de CGK op zijn minst classicale toestemming nodig. Dat zal ook samengaan met toetsing van leer en leven en bekwaamheid neem ik aan. Er zijn verschillende broeders die beperkt mogen voorgaan. Soms alleen in één gemeente, soms in een de hele classis of PS.
Ik deel je mening dat de CGK een goede predikantenopleiding heeft. Ik verwacht dat in de kerkenraad één of meerdere ouderlingen zitting hebben die in staat is om een korte voordracht te houden. Als er geen predikant (dienaar des Woords) aanwezig is, moet je dus een keuze maken. Ik zie het verschil niet zo tussen iemand die zijn eigen voordracht doet, of een preek van een ander leest. Het is allebei substitutie.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef: Een goede tip voor coaching van preeklezers is mevr. Nynke Duijzer uit Delft, zie haar website https://www.dixit.info/ en https://www.tua.nl/nl/mw-n-duijzer-algra
Ze coacht niet alleen (aanstaande) predikers, maar ook preeklezers.
Zeker aan te bevelen! Fijn persoon (en nog muzikaal ook) :super
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie