Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Ds L den Butter heeft het vorige week zo benoemd

https://cgkrijnsburg.nl/kerkdiensten/5353
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1469
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Delftenaar »

Wat je wel merkt is dat bij eenmaal per zondag naar de kerk gaan de invulling van de rest van de zondag anders wordt.

Op dat vraagstuk zit ik nu nog wel eens na te denken.
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Delftenaar schreef: 13 apr 2024, 18:59 Wat je wel merkt is dat bij eenmaal per zondag naar de kerk gaan de invulling van de rest van de zondag anders wordt.

Op dat vraagstuk zit ik nu nog wel eens na te denken.
Dat denk ik ook. Meestal wordt het argument 'geen Bijbelse grond voor 2 diensten' namelijk niet gebruikt om 4 diensten, maar 1 te bezoeken/houden.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1469
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Delftenaar »

Aan de andere kant: is het nu verkeerd?

Als je in de ochtend trouw naar de kerk gaat, verder ook leeft als christen, is het dan verkeerd om op een mooie zondagmiddag een wandeling te maken te maken?
Of om een historisch stadje 30 kilometer verder te bezoeken?
Antwoorden op deze vragen zijn niet zo simpel.

Zelf rij ik, tussen de kerkdiensten door, op zondagmiddag wel eens naar een nabijgelegen natuurgebied,
Juist door daar een wandeling te maken vind ik de rust om na te denken over de preek.
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Delftenaar schreef: 13 apr 2024, 20:05 Aan de andere kant: is het nu verkeerd?

Als je in de ochtend trouw naar de kerk gaat, verder ook leeft als christen, is het dan verkeerd om op een mooie zondagmiddag een wandeling te maken te maken?
Of om een historisch stadje 30 kilometer verder te bezoeken?
Antwoorden op deze vragen zijn niet zo simpel.

Zelf rij ik, tussen de kerkdiensten door, op zondagmiddag wel eens naar een nabijgelegen natuurgebied,
Juist door daar een wandeling te maken vind ik de rust om na te denken over de preek.
Ik zie dat laatste ook niet als iets verkeerds. Als je diensten gaat skippen om iets anders te doen, terwijl ze er wel zijn, dat lijkt me niet verstandig.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef: 13 apr 2024, 22:12
Delftenaar schreef: 13 apr 2024, 20:05 Aan de andere kant: is het nu verkeerd?

Als je in de ochtend trouw naar de kerk gaat, verder ook leeft als christen, is het dan verkeerd om op een mooie zondagmiddag een wandeling te maken te maken?
Of om een historisch stadje 30 kilometer verder te bezoeken?
Antwoorden op deze vragen zijn niet zo simpel.

Zelf rij ik, tussen de kerkdiensten door, op zondagmiddag wel eens naar een nabijgelegen natuurgebied,
Juist door daar een wandeling te maken vind ik de rust om na te denken over de preek.
Ik zie dat laatste ook niet als iets verkeerds. Als je diensten gaat skippen om iets anders te doen, terwijl ze er wel zijn, dat lijkt me niet verstandig.
Toch is dat niet zo simpel. Er zijn ook gemeenten die drie diensten per zondag beleggen: 's morgens en 's avonds de dominee, 's middags een leesdienst. Ga jij dan 's middags naar het natuurgebied, terwijl er een ouderling een preek staat te lezen voor een nagenoeg lege kerk?
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28753
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Dat zou ik wel doen. Ik vind het op zich waardevol om twee diensten te houden, juist ook omdat daarmee de hele zondag ook in het teken staat van de kerkgang. Maar sommige dingen zijn mijns inziens absurd. Zoals een leesdienst voor een bijna lege kerk. Ik zie daar het goede niet van in.
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door HannekeL »

Wij hebben maar 1 dienst op zondag. Savonds kijk ik online naar een dienst. Ik hou van 2 diensten op een zondag, omdat zo de zondag volledig in teken van de Heer staat.
Maar een wandeling of fietstocht tussen de diensten door vind ik zeer nuttig om met een fris hoofd de tweede dienst te kunnen volgen... .
merel
Berichten: 9859
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Wandelen of fietsen vindt vrijwel iedereen een goede zondags besteding. Waarom wordt hardlopen op zondag als bezwaarlijk gezien? Ik heb het iig thuis nooit kunnen verklaren.
Henk J
Berichten: 2603
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Henk J »

merel schreef: 15 apr 2024, 08:10 Wandelen of fietsen vindt vrijwel iedereen een goede zondags besteding. Waarom wordt hardlopen op zondag als bezwaarlijk gezien? Ik heb het iig thuis nooit kunnen verklaren.
Verschil tussen wandelen en hardlopen vind ik wel dat wandelen meer ontspannend is en hardlopen een sportieve activiteit is. Maar het blijft altijd een hele discussie. Waarbij ik me afvraag of de keuze om de hele dag binnen te zitten de goede is. Er zijn zeker mensen die makkelijk een dag binnen zitten en een boek lezen maar ken er ook genoeg die dat gewoon niet kunnen. Die rennen tegen de muren op als het ware.
ejvl
Berichten: 5753
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

Henk J schreef: 15 apr 2024, 08:23
merel schreef: 15 apr 2024, 08:10 Wandelen of fietsen vindt vrijwel iedereen een goede zondags besteding. Waarom wordt hardlopen op zondag als bezwaarlijk gezien? Ik heb het iig thuis nooit kunnen verklaren.
Verschil tussen wandelen en hardlopen vind ik wel dat wandelen meer ontspannend is en hardlopen een sportieve activiteit is. Maar het blijft altijd een hele discussie. Waarbij ik me afvraag of de keuze om de hele dag binnen te zitten de goede is. Er zijn zeker mensen die makkelijk een dag binnen zitten en een boek lezen maar ken er ook genoeg die dat gewoon niet kunnen. Die rennen tegen de muren op als het ware.
Ik vind het wel fijn om tijdens het hardlopen te luisteren naar de reformatorische omroep, of een podcast. Een preek heb ik nog niet geprobeerd maar dat zou ook best kunnen.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik het ook meer ter ontspanning doe en niet tot het uiterste gedreven bezig ben.
Maar ook heb ik niets tegen een sportieve activiteit op zondag, zeker met kinderen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sja de ene gaat wandelen, de andere hardlopen, persoonlijk, hou ik het bij wandelen,
maar ik denk altijd waar is de grens?
Ik was gewend op zondag niet buiten te spelen met vriendjes, maar jah sommige hebben geen problemen met sporten...
dus je kan ook gewoon op zondag naar de voetbaltraining/wedstrijd?

Ik zie zondag toch echt als een andere dag, niet wettisch, het is geen sabbat, maar wel als een andere dag dan maandag en zaterdag....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28753
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Het gaat er mijns inziens om dat je vervelende dingen laat liggen tot maandag en dat je dingen doet die een voorafspiegeling zijn van de eeuwige rust. Daar hoort voor mij zeker geen hardlopen bij, helaas. Maar zo wel, dan zou ik dat rustig doen. Al heb ik op zondag meestal een druk programma, dus het zou niet meevallen om dat in te passen.

Ik heb ook nooit begrepen waarom op sommige christelijke campings het zwembad op zondag gesloten is. Dat zorgt voor meer rust (minder herrie) op de camping misschien, maar het doet voor veel kinderen wel af aan de kampeervreugde.
merel
Berichten: 9859
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 15 apr 2024, 10:02 Sja de ene gaat wandelen, de andere hardlopen, persoonlijk, hou ik het bij wandelen,
maar ik denk altijd waar is de grens?
Ik was gewend op zondag niet buiten te spelen met vriendjes, maar jah sommige hebben geen problemen met sporten...
dus je kan ook gewoon op zondag naar de voetbaltraining/wedstrijd?
Dat onderscheid wordt toch ook niet gemaakt tussen wandelen en een Vierdaagse of tussen een stukje fietsen en de Tour de France? Waarom dan wel bij hardlopen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

Maar op dat zwembad kan je toch ook de redenering toepassen dat het weinig met eeuwige rust heeft te maken?
Plaats reactie