Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Terugblik Prediking 2019

1. Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen
22
22%
2. God is mij dit jaar te sterk geworden
0
Geen stemmen
3. Er was in 2019 een paar kerkdiensten die ik nooit meer vergeten zal, namelijk ...
16
16%
4. Ik zit niet onder een Bijbelse prediking. Moeilijk.
6
6%
5. God sprak tot me door andere diensten dan in mijn gemeente.
10
10%
6. Dit jaar voor belijdenis mogen doen
2
2%
7. Ik nam deel aan het Heilig Avondmaal
17
17%
8. Ernstige preken gehoord die me geregeld aanspraken. Echter geen doorbraak.
13
13%
9. Ik vergeet de preken zo gauw.
6
6%
10. Ik ging het jaar onbekeerd in en ik ga het jaar onbekeerd weer uit
7
7%
 
Totaal aantal stemmen: 99

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Prediking 2019

Bericht door Terri »

Susan schreef:Het spijt me dat deze poll opgevat wordt als niet reformatorisch.
Ik heb het verkeerd aangevoeld. Ik verwachtte een mooie inhoudelijke woordenwisseling. En misschien ook wel een stukje bewogenheid en verwondering.

Het spijt me. Misschien kan een moderater deze topic verwijderen.
Ik heb jullie verkeerd ingeschat.
Het heeft er ook mee te maken dat er 'bevindingen' zwart op wit staan, heel confronterend, wellicht is dat voor sommigen ongemakkelijk. Ik denk dat je inschatting niet ver er naast zit, want velen hebben het wel ingevuld, dus de mening van o.a. Jongere wordt niet door iedereen gedeeld.
En vrijmoedig je geloof belijden met een persoonlijk getuigenis wil idd niet zo op dit forum, alhoewel, niet enkel refoforum hoor....forums zijn sowieso vaak pijnlijke communicatie plaatsen als je je kwetsbaar opstelt.
Ik vind je bijdrage in elk geval wel fijn en proef oprechtheid.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Prediking 2019

Bericht door Jongere »

Erskinees schreef:Ik vind het in ieder geval een mooi initiatief om meer tot een persoonlijk en geestelijk gesprek te komen op het forum.
Ik loop hier al heel wat jaren mee (sinds 2004, ruim 15 jaar dus) en heb vrijwel elke poging tot persoonlijk en geestelijk gesprek zien uitmonden in ongeestelijke en te persoonlijke discussies. De aard van een discussieforum leent zich er eenvoudig niet voor. Er zijn altijd wel weer formuleringen die bij een ander vragen oproepen (dat zie je in dit topic al gebeuren) en waar over gediscussieerd wordt. Dat is prima en nuttig als het dogmatiek betreft, maar in dit geval spreek je dan over persoonlijke ervaringen van mensen waar een kritische reactie dan weer niet passend wordt gevonden, etc.
Die ervaring is de reden waarom ik zo reageer, nog los van het feit dat het me echt niet juist lijkt dit soort dingen in een poll te vangen.

Persoonlijk en geestelijk gesprek over deze zaken? Absoluut en was het er maar meer. Maar ik heb keer op keer ervaren dat dit forum daarvoor niet het middel is. Wel voor veel andere mooie gesprekken, die hopelijk ten diepste ook gekleurd worden door wat ons geestelijk drijft.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking 2019

Bericht door -DIA- »

Over het algemeen, ook over het niet persoonlijke, wordt er over de bevindelijke prediking wel eens wat schamper gedaan. En dat is niet vreemd, want daar gaat de mens met alle vroomheid kopje onder. (als het toch eens werkelijk mocht zijn, en dat mijzelf erbij ingesloten).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking 2019

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Over het algemeen, ook over het niet persoonlijke, wordt er over de bevindelijke prediking wel eens wat schamper gedaan. En dat is niet vreemd, want daar gaat de mens met alle vroomheid kopje onder. (als het toch eens werkelijk mocht zijn, en dat mijzelf erbij ingesloten).
Dat gebeurd ook met Bijbellezen en onder preken die door de massa niet bevindelijk genoemd worden.
Als het wel is gaat alles van jezelf eraan en blijft alleen de drienige God over.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking 2019

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Over het algemeen, ook over het niet persoonlijke, wordt er over de bevindelijke prediking wel eens wat schamper gedaan. En dat is niet vreemd, want daar gaat de mens met alle vroomheid kopje onder. (als het toch eens werkelijk mocht zijn, en dat mijzelf erbij ingesloten).
Dat gebeurd ook met Bijbellezen en onder preken die door de massa niet bevindelijk genoemd worden.
Als het wel is gaat alles van jezelf eraan en blijft alleen de drienige God over.
Dat is waar. Dat is de mens van nature. Maar ik bedoel dat men in deze tijd massaal de oude bevindelijke leer meer gaat mijden, en men wil zachtere dingen horen waar men bij in het leven denkt te kunnen blijven. Ook dit is vanaf de val zo, maar we zien het in ons land zeer toenemen. Vroeger kwam bespotting van buitenaf, denk verschillende Godslasterlijke boeken, maar ook mensen als Anne van der Meiden bedacht de spotnaam "Zwarte Kousenkerken', een naam die lang is blijven beklijven. Nu zien we het onbegrip en het tegenspreken uit kerken komen die voorheen op dezelfde grondslag stonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prediking 2019

Bericht door Jantje »

Jongere schreef: Persoonlijk en geestelijk gesprek over deze zaken? Absoluut en was het er maar meer. Maar ik heb keer op keer ervaren dat dit forum daarvoor niet het middel is.
Achter de schermen is er vaak meer mogelijk, dus met je laatste zin ben ik het niet eens. Dat is mijn ervaring tenminste. En gelukkig maar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking 2019

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Jongere schreef: Persoonlijk en geestelijk gesprek over deze zaken? Absoluut en was het er maar meer. Maar ik heb keer op keer ervaren dat dit forum daarvoor niet het middel is.
Achter de schermen is er vaak meer mogelijk, dus met je laatste zin ben ik het niet eens. Dat is mijn ervaring tenminste. En gelukkig maar.
Dat is zeker waar!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Prediking 2019

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
Jongere schreef: Persoonlijk en geestelijk gesprek over deze zaken? Absoluut en was het er maar meer. Maar ik heb keer op keer ervaren dat dit forum daarvoor niet het middel is.
Achter de schermen is er vaak meer mogelijk, dus met je laatste zin ben ik het niet eens. Dat is mijn ervaring tenminste. En gelukkig maar.
Daar heb je gelijk in!
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Prediking 2019

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Over het algemeen, ook over het niet persoonlijke, wordt er over de bevindelijke prediking wel eens wat schamper gedaan. En dat is niet vreemd, want daar gaat de mens met alle vroomheid kopje onder. (als het toch eens werkelijk mocht zijn, en dat mijzelf erbij ingesloten).
Dat gebeurd ook met Bijbellezen en onder preken die door de massa niet bevindelijk genoemd worden.
Als het wel is gaat alles van jezelf eraan en blijft alleen de drienige God over.
Dat is waar. Dat is de mens van nature. Maar ik bedoel dat men in deze tijd massaal de oude bevindelijke leer meer gaat mijden, en men wil zachtere dingen horen waar men bij in het leven denkt te kunnen blijven. Ook dit is vanaf de val zo, maar we zien het in ons land zeer toenemen. Vroeger kwam bespotting van buitenaf, denk verschillende Godslasterlijke boeken, maar ook mensen als Anne van der Meiden bedacht de spotnaam "Zwarte Kousenkerken', een naam die lang is blijven beklijven. Nu zien we het onbegrip en het tegenspreken uit kerken komen die voorheen op dezelfde grondslag stonden.
Wanneer je een zuster ziet afdwalen dan is het Bijbels om die zuster te waarschuwen en te vermanen. Iemand behouden voor haar ondergang. Een grote dwaling is dan ook om te zeggen dat iemand wedergeboren is en Christus niet kent. Ik bemerk dat er zijn die de leer van Calvijn (gegrond op Gods Woord) ingeruild hebben voor de leer uit de twintigste eeuw.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prediking 2019

Bericht door Jantje »

Waarom vermeld je dat steeds in je postings? Je bent toch zelf ook lid van één van de reformatorische kerken?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Prediking 2019

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Anne van der Meiden bedacht de spotnaam "Zwarte Kousenkerken', een naam die lang is blijven beklijven. Nu zien we het onbegrip en het tegenspreken uit kerken komen die voorheen op dezelfde grondslag stonden.
De term is niet bedacht door Anne van der Meiden, die was al veel eerder gangbaar. Van der Meiden gebruikte de term alleen als titel voor zijn boekje uit 1966.
~~Soli Deo Gloria~~
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Prediking 2019

Bericht door Framboos »

CvdW schreef: Wanneer je een zuster ziet afdwalen dan is het Bijbels om die zuster te waarschuwen en te vermanen. Iemand behouden voor haar ondergang. Een grote dwaling is dan ook om te zeggen dat iemand wedergeboren is en Christus niet kent. Ik bemerk dat er zijn die de leer van Calvijn (gegrond op Gods Woord) ingeruild hebben voor de leer uit de twintigste eeuw.
Waar komt deze opmerking opeens vandaan? Ik zag in de voorgaande postings hier geen aanleiding toe. Maar goed, het stokpaardje is weer naar voren gebracht.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking 2019

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Anne van der Meiden bedacht de spotnaam "Zwarte Kousenkerken', een naam die lang is blijven beklijven. Nu zien we het onbegrip en het tegenspreken uit kerken komen die voorheen op dezelfde grondslag stonden.
De term is niet bedacht door Anne van der Meiden, die was al veel eerder gangbaar. Van der Meiden gebruikte de term alleen als titel voor zijn boekje uit 1966.
Weet je da oorsprong van deze term? Ik weet wel dat die door dhr. van der Meiden ingeburgerd raakte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Prediking 2019

Bericht door Susan »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Anne van der Meiden bedacht de spotnaam "Zwarte Kousenkerken', een naam die lang is blijven beklijven. Nu zien we het onbegrip en het tegenspreken uit kerken komen die voorheen op dezelfde grondslag stonden.
De term is niet bedacht door Anne van der Meiden, die was al veel eerder gangbaar. Van der Meiden gebruikte de term alleen als titel voor zijn boekje uit 1966.
Weet je da oorsprong van deze term? Ik weet wel dat die door dhr. van der Meiden ingeburgerd raakte.

Het is een begrip dat in de volksmond is ontstaan vanwege de donkere kleding bij bepaalde 'zware' stromingen of modaliteiten. Het wordt niet gezien als een garantie voor een bekeerde binnenkant.

Beste kledingadvies voor mannen en vrouwen: "Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken." Laat uw klederen wit zijn (of gewassen) van alle vuiligheid van zonde.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Prediking 2019

Bericht door Susan »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Over het algemeen, ook over het niet persoonlijke, wordt er over de bevindelijke prediking wel eens wat schamper gedaan. En dat is niet vreemd, want daar gaat de mens met alle vroomheid kopje onder. (als het toch eens werkelijk mocht zijn, en dat mijzelf erbij ingesloten).
Dat gebeurd ook met Bijbellezen en onder preken die door de massa niet bevindelijk genoemd worden.
Als het wel is gaat alles van jezelf eraan en blijft alleen de drienige God over.
Dat is waar. Dat is de mens van nature. Maar ik bedoel dat men in deze tijd massaal de oude bevindelijke leer meer gaat mijden, en men wil zachtere dingen horen waar men bij in het leven denkt te kunnen blijven. Ook dit is vanaf de val zo, maar we zien het in ons land zeer toenemen. Vroeger kwam bespotting van buitenaf, denk verschillende Godslasterlijke boeken, maar ook mensen als Anne van der Meiden bedacht de spotnaam "Zwarte Kousenkerken', een naam die lang is blijven beklijven. Nu zien we het onbegrip en het tegenspreken uit kerken komen die voorheen op dezelfde grondslag stonden.
Wanneer je een zuster ziet afdwalen dan is het Bijbels om die zuster te waarschuwen en te vermanen. Iemand behouden voor haar ondergang. Een grote dwaling is dan ook om te zeggen dat iemand wedergeboren is en Christus niet kent. Ik bemerk dat er zijn die de leer van Calvijn (gegrond op Gods Woord) ingeruild hebben voor de leer uit de twintigste eeuw.
Wat betreft wedergeboren zijn en Christus niet kennen, lees wat Calvijn zegt bij Johannes 1:13. Ik denk niet dat reformatorische mensen veel kennis van de leer van Calvijn hebben. Zie uitkomst: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... lvijn+Poll
Laatst gewijzigd door Susan op 02 jan 2020, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie