Re: Bijbelstudie in refoland
Geplaatst: 08 okt 2019, 13:52
Dat denk ik wel.samanthi schreef:Dat denk ik nietGeytenbeekje schreef:Kan ook wel troll-gedrag zijn
Dat denk ik wel.samanthi schreef:Dat denk ik nietGeytenbeekje schreef:Kan ook wel troll-gedrag zijn
Wat bedoelen jullie met troll gedrag?eilander schreef:Dat denk ik wel.samanthi schreef:Dat denk ik nietGeytenbeekje schreef:Kan ook wel troll-gedrag zijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)Zonnebloem schreef:Wat bedoelen jullie met troll gedrag?eilander schreef:Dat denk ik wel.samanthi schreef:Dat denk ik nietGeytenbeekje schreef:Kan ook wel troll-gedrag zijn
Begin eens met een klein hoofdstuk, een kleine brief, kijk tekst voor tekst wat er staat, kijk het na, de Kanttekening of de BMU , ook kun jeeens kijken in een andere vertaling bijv. King James of de basis Bijbel, onze ervaring is dat als je het samen met iemand doet, je dieper komt.Latent Talent schreef:Wat mij opviel was dat er mensen zijn die wel Bijbelstudie willen doen maar niet weten hoe. Ik herken mij daar wel in. Hoe doen jullie het? Wat zijn de (eenvoudige) hulpmiddelen?
Ach, we spreken elkaar niet tegen, toch?samanthi schreef:Oh @Mannetje jij hebt ook gereageerd.
Nee bijna hetzelfdeMannetje schreef:Ach, we spreken elkaar niet tegen, toch?samanthi schreef:Oh @Mannetje jij hebt ook gereageerd.
Op theologienet heb je verklaringen van Dächsel en HenryLatent Talent schreef:Wat mij opviel was dat er mensen zijn die wel Bijbelstudie willen doen maar niet weten hoe. Ik herken mij daar wel in. Hoe doen jullie het? Wat zijn de (eenvoudige) hulpmiddelen?
Helemaal eens. Veel meditaties vind ik wat dat betreft ook geestelijk fastfood. En snelle toepassing, als het even kan met een bevindelijk sausje, maar het vormt niet echt. Zelf lees ik nu in twee jaar de Bijbel door met een groepje. Door een bijbelboek achter elkaar te lezen vallen patronen en grote lijnen op. Toch is daar wel achtergrondkennis voor nodig, maar dan denk ik dat een boek met een goede inleiding op bijv. het NT bagage mee kan geven voor het Bijbellezen. De Oosterse (eer)cultuur staat gewoon ver van ons af en belemmert ons om de boodschap altijd direct te begrijpen. En dan bedoel ik begrijpen zoals het er staat, niet begrijpen vanuit een geestelijke leesbril. Die toepassing komt pas daarna. Ik vind dat die stap van omgedraaid wordt: eerst de geestelijke boodschap ontdekken. Dat komt mijns inziens door de vele meditaties die daarop uitkomen.refo schreef:Het valt me op dat de Bijbel blijkbaar altijd een commentaar nodig heeft. Zijn er ook mensen die de Bijbel gewoon lezen? Zonder commentaar?
Wat ik wel plezierig vind is de sfeertekening die we veelal missen. In het oude Jeruzalem woonden veel mensen nogal onhygiënisch. Zo konden ze dus niet aan de reinigingswetten voldoen. Rijke mensen konden dat wel. Als Jezus dan zegt dat het voor een rijke bezwaarlijk is om het Koninkrijk binnen te gaan, roepen de discipelen meteen: wie kan dán zalig worden?
Als je dat allemaal niet weet, is de vraag van de discipelen een beetje vreemd. Alsof iedereen rijk zou zijn. Nu ik dat weet kan ik me concentreren op het antwoord.
En zo zit het ook met vrijwel alle gelijkenissen. Ze worden zo platbecommentarieerd dat de boodschap verdwijnt. En daadwerkelijk verdwenen is.
Wat is het verschil tussen een commentaar en een hulpbron die een sfeertekening geeft? Is dat geen commentaar?refo schreef:Het valt me op dat de Bijbel blijkbaar altijd een commentaar nodig heeft. Zijn er ook mensen die de Bijbel gewoon lezen? Zonder commentaar?
Wat ik wel plezierig vind is de sfeertekening die we veelal missen. In het oude Jeruzalem woonden veel mensen nogal onhygiënisch. Zo konden ze dus niet aan de reinigingswetten voldoen. Rijke mensen konden dat wel. Als Jezus dan zegt dat het voor een rijke bezwaarlijk is om het Koninkrijk binnen te gaan, roepen de discipelen meteen: wie kan dán zalig worden?
Als je dat allemaal niet weet, is de vraag van de discipelen een beetje vreemd. Alsof iedereen rijk zou zijn. Nu ik dat weet kan ik me concentreren op het antwoord.
En zo zit het ook met vrijwel alle gelijkenissen. Ze worden zo platbecommentarieerd dat de boodschap verdwijnt. En daadwerkelijk verdwenen is.
U hebt toch ook het boek 'The King in his beauty' van dr. Schreiner gelezen. Dergelijke boeken geven je meer inzicht in de structuur en samenhang van de gehele Bijbel.Anselmus schreef:Helemaal eens. Veel meditaties vind ik wat dat betreft ook geestelijk fastfood. En snelle toepassing, als het even kan met een bevindelijk sausje, maar het vormt niet echt. Zelf lees ik nu in twee jaar de Bijbel door met een groepje. Door een bijbelboek achter elkaar te lezen vallen patronen en grote lijnen op. Toch is daar wel achtergrondkennis voor nodig, maar dan denk ik dat een boek met een goede inleiding op bijv. het NT bagage mee kan geven voor het Bijbellezen. De Oosterse (eer)cultuur staat gewoon ver van ons af en belemmert ons om de boodschap altijd direct te begrijpen. En dan bedoel ik begrijpen zoals het er staat, niet begrijpen vanuit een geestelijke leesbril. Die toepassing komt pas daarna. Ik vind dat die stap van omgedraaid wordt: eerst de geestelijke boodschap ontdekken. Dat komt mijns inziens door de vele meditaties die daarop uitkomen.refo schreef:Het valt me op dat de Bijbel blijkbaar altijd een commentaar nodig heeft. Zijn er ook mensen die de Bijbel gewoon lezen? Zonder commentaar?
Wat ik wel plezierig vind is de sfeertekening die we veelal missen. In het oude Jeruzalem woonden veel mensen nogal onhygiënisch. Zo konden ze dus niet aan de reinigingswetten voldoen. Rijke mensen konden dat wel. Als Jezus dan zegt dat het voor een rijke bezwaarlijk is om het Koninkrijk binnen te gaan, roepen de discipelen meteen: wie kan dán zalig worden?
Als je dat allemaal niet weet, is de vraag van de discipelen een beetje vreemd. Alsof iedereen rijk zou zijn. Nu ik dat weet kan ik me concentreren op het antwoord.
En zo zit het ook met vrijwel alle gelijkenissen. Ze worden zo platbecommentarieerd dat de boodschap verdwijnt. En daadwerkelijk verdwenen is.