Eigenwillige godsdienst

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door samanthi »

Susan schreef:
Bezorgd schreef:
Hollander schreef:Betreft de eigenwillige godsdienst ten diepste alles wat uit de oude mens voortkomt?
Natuurlijk. Daarom is het te makkelijk om naar anderen te wijzen.
Maar dat mag ik blijkbaar niet zeggen...
Geen slachtoffertje spelen. Het is juist goed dat je dicht bij jezelf blijf als je wat zegt. Zo kan er een eerlijke discussie ontstaan. Als de ander daar niet tegen kan zegt dat meer over de ander dan over jou.
In die preek van ds V wordt wel naar andere gewezen, daar begon het juist over, maar het blijft juist de vraag of er in de Bijbel bij de term eigenwillige godsdienst hetzelfde bedoeld wordt als wat Ds V hier zegt mi juist het tegenovergestelde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:Betreft de eigenwillige godsdienst ten diepste alles wat uit de oude mens voortkomt?
Eigenwillige godsdienst betreft m.i. alles aan godsdienst waarin we God niet eren en dienen zoals Hij dit in Zijn Woord geboden heeft. Zonden tegen de eerste tafel van Gods wet, niet door (dagelijkse) struikelingen, maar vooringenomen vanuit verkeerde denkbeelden.

Natuurlijk komt alle eigenwillige godsdienst uit het verdorven hart van de mens. Maar ook godsdienst buiten het Woord om die we van anderen overnemen, is eigenwillige godsdienst.

Kanttekening Kol. 2:23: zulke godsdienst die de mensen zichzelf opleggen (buiten of boven Gods Woord)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Arja »

Valcke schreef:
Hollander schreef:Betreft de eigenwillige godsdienst ten diepste alles wat uit de oude mens voortkomt?
Eigenwillige godsdienst betreft m.i. alles aan godsdienst waarin we God niet eren en dienen zoals Hij dit in Zijn Woord geboden heeft. Zonden tegen de eerste tafel van Gods wet, niet door (dagelijkse) struikelingen, maar vooringenomen vanuit verkeerde denkbeelden.

Natuurlijk komt alle eigenwillige godsdienst uit het verdorven hart van de mens. Maar ook godsdienst buiten het Woord om die we van anderen overnemen, is eigenwillige godsdienst.

Kanttekening Kol. 2:23: zulke godsdienst die de mensen zichzelf opleggen (buiten of boven Gods Woord)
Ik heb dit nooit zo gelezen (Kol 2:23). Het past er echt bij. Ook de oproep in het eerste vers van hoofdstuk 3: "INDIEN gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods."
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

Hebben jullie de preek geluisterd van ds. Verschuure? Vanaf minuut 23 stelt hij, dat als je aan tafel met je kinderen uit bijv. de HSV leest, je je niet onderwerpt aan het besluit van de synode. Ds. Verschuure stelt dit dan als voorbeeld van eigenwillige godsdienst.

Volgens mij sla je de plank dan geheel mis. Het lezen van een bepaalde bijbelvertaling heeft toch niets, maar dan ook echt helemaal niets te maken met eigenwillige godsdienst? Sterker nog, je doet dit met je kinderen omdat je hoopt en bidt dat ze Gods Woord goed kunnen begrijpen en dat dit gezegend mag worden tot hun behoud. Ds. Verschuure stelt echter letterlijk dat dit echt de Statenvertaling moet zijn (omdat je je anders niet onderwerpt aan het gezag, namelijk de synode).

Overigens: volgens mij heeft de synode nooit besloten dat GG leden thuis aan tafel niet uit de HSV mogen lezen. Ze heeft het gebruik van de HSV alleen niet toegestaan in het kerkelijk leven.

Wij lezen thuis aan tafel uit de HSV, maar sinds kort ook regelmatig uit de Bijbel in gewone taal. Ik kan je wel zeggen dat de Bijbel in gewone taal soms keihard binnenkomt (lees bijv. Jakobus maar eens in die vertaling). Als we uit de SV lezen, dan begrijpen ze het niet eens (we hebben allemaal kids op de basisschool).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

Ik keur de HSV al af. Maar als je de Bijbel in gewone taal leest, dan zou ik dat nog maar eens ernstig onderzoeken. Want Gods Woord leent zich ten enenmale nooit voor populaire taal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Ik keur de HSV al af. Maar als je de Bijbel in gewone taal leest, dan zou ik dat nog maar eens ernstig onderzoeken. Want Gods Woord leent zich ten enenmale nooit voor populaire taal.
Kun je vinden, maar dat maakt het nog niet tot eigenwillige godsdienst. Overigens, de Bijbel in gewone taal kenmerkt zich niet zo zeer door populaire taal, als wel door hedendaags Nederlands.

Dat ernstige onderzoeken geldt voor ons allemaal, SV lezer of HSV lezer.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ik keur de HSV al af. Maar als je de Bijbel in gewone taal leest, dan zou ik dat nog maar eens ernstig onderzoeken. Want Gods Woord leent zich ten enenmale nooit voor populaire taal.
Het Grieks in de grondtaal is in het gewone grieks wat de gewone mensen spreken, behalve dan de Hebreeën brief, de uitdrukkingen die in de Bijbel, zijn ook gewoon als de mensen bezigden, niets geen verheven taal, maar de taal die mensen spraken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Ik keur de HSV al af. Maar als je de Bijbel in gewone taal leest, dan zou ik dat nog maar eens ernstig onderzoeken. Want Gods Woord leent zich ten enenmale nooit voor populaire taal.
Gods Woord afkeuren, het is nogal wat.

Het Synodebesluit ging over kerkelijk gebruik. Niet over prive gebruik uiteraard. Anders zou het gewetensdwang zijn.
Met eigenwillige godsdienst heeft het al helemaal niets te maken.

Ik ken mensen die na jaren weer in de bijbel gingen lezen. En geraakt werden door Gods Woord. Maar dat zou niet echt zijn, of eigenwillig omdat er uit de HSV gelezen werd?
Wat zijn we soms ver heen...

En elke keer blijkt weer dat kansels gebruikt mogen worden voor dit soort vermaningswaardige uitspraken. Wanneer treden kerkenraden nu eens op. Dat is hun taak.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Ik keur de HSV al af. Maar als je de Bijbel in gewone taal leest, dan zou ik dat nog maar eens ernstig onderzoeken. Want Gods Woord leent zich ten enenmale nooit voor populaire taal.
Dat is je goed recht Jantje. Als een ander bijvoorbeeld vanwege verstaanbaarheid voor de kinderen een andere keuze maakt is dat zijn verantwoordelijkheid. Ook wij pakken regelmatig de BGT, ipv de kinderbijbel. Zo kunnen we met hen ook meer lezen dan alleen geschiedenissen.
Jammer dat je reactie direct altijd zo afkeurend en afwijzend is. Zie het uit verantwoordelijkheid naar de kinderen toe.
Overigens is het geen populaire taal, maar gewoon hedendaags Nederlands. En geen letterlijke vertaling maar een parafrase.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Valcke »

Ik denk niet dat dit topic gaat over Bijbelvertalingen.
:offtopic
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

Valcke schreef:Ik denk niet dat dit topic gaat over Bijbelvertalingen.
:offtopic
Je hebt helemaal gelijk, maar mijn vraag blijft staan: kan/mag ds. Verschuure dit typeren als eigenwillige godsdienst? Dat is namelijk de centrale vraag van dit topic. Als ik dan beluister dat ds. Verschuure dit typeert als een voorbeeld van eigenwillige godsdienst, is het te makkelijk om te stellen dat dit topic niet gaat over Bijbelvertalingen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
Wij lezen thuis aan tafel uit de HSV, maar sinds kort ook regelmatig uit de Bijbel in gewone taal. Ik kan je wel zeggen dat de Bijbel in gewone taal soms keihard binnenkomt (lees bijv. Jakobus maar eens in die vertaling). Als we uit de SV lezen, dan begrijpen ze het niet eens (we hebben allemaal kids op de basisschool).
Wij gebruiken uitsluitend SV thuis. Ik heb deze ervaring niet. Ik ben verrast door het begrip wat de kinderen tonen. Ik geloof ook dat we het onderwijs uit de Bijbel niet moeten verwarren met een les begrijpend lezen. 'Och, schonk Gij mij de hulp van Uwe Geest.'
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Ik keur de HSV al af. Maar als je de Bijbel in gewone taal leest, dan zou ik dat nog maar eens ernstig onderzoeken. Want Gods Woord leent zich ten enenmale nooit voor populaire taal.
De BGT is prima als kinderbijbel te gebruiken bijvoorbeeld, doen wij ook. Natuurlijk is het geen niveau (H)SV maar prima als kinderbijbel.
Heeft ook niks met eigenwillige godsdienst te maken overigens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Wij lezen thuis aan tafel uit de HSV, maar sinds kort ook regelmatig uit de Bijbel in gewone taal. Ik kan je wel zeggen dat de Bijbel in gewone taal soms keihard binnenkomt (lees bijv. Jakobus maar eens in die vertaling). Als we uit de SV lezen, dan begrijpen ze het niet eens (we hebben allemaal kids op de basisschool).
Wij gebruiken uitsluitend SV thuis. Ik heb deze ervaring niet. Ik ben verrast door het begrip wat de kinderen tonen. Ik geloof ook dat we het onderwijs uit de Bijbel niet moeten verwarren met een les begrijpend lezen. 'Och, schonk Gij mij de hulp van Uwe Geest.'
Die laatste zin is uit een berijmde psalm.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Wij lezen thuis aan tafel uit de HSV, maar sinds kort ook regelmatig uit de Bijbel in gewone taal. Ik kan je wel zeggen dat de Bijbel in gewone taal soms keihard binnenkomt (lees bijv. Jakobus maar eens in die vertaling). Als we uit de SV lezen, dan begrijpen ze het niet eens (we hebben allemaal kids op de basisschool).
Wij gebruiken uitsluitend SV thuis. Ik heb deze ervaring niet. Ik ben verrast door het begrip wat de kinderen tonen. Ik geloof ook dat we het onderwijs uit de Bijbel niet moeten verwarren met een les begrijpend lezen. 'Och, schonk Gij mij de hulp van Uwe Geest.'
Die laatste zin is uit een berijmde psalm.
Goed zo, refo!
Plaats reactie