De wil van God: uw heiligmaking

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
huisman schreef:
Nathanaël schreef:
huisman schreef:Heiligmaking heeft alles te maken met het kruis.(1 Korinthe 1:30) De Heere maakt heilig en de zondaar gaat tot bloedens toe de zonde doden. (Hebr 12:4)

Maar zonder de zonde te doden. (bv met netflix abonnement enz.maar het gaat buiten dit noodzakelijke nog veel dieper. ) is het onmogelijk God te zien en te leven.

Vlieden (=vluchten, wegrennen) van de zonde en de toekomende toorn is een bijbels kenmerk. Nauw voor jezelf en ruim voor je naaste. Zijn wij nauw? .....en ruim?
Mooie bijdrage. Tegelijk vraag ik me af: is het zo 'ruim voor een ander' als je zo stellig beweert dat iemand met een abonnement op Netflix God niet zal kunnen zien. Geen ware gelovige kan zijn dus...
Maar verbeter me gerust als ik je zin verkeerd lees of je op een andere manier verkeerd begrijp!
Vergeet mijn voorbeeld maar. Maar vergeet 1 Korinthe 1:30 niet. Bijbels denken over heiliging begint m.i. bij deze tekst.
Misschien ook goed om te denken over het verschil tussen een wettische en evangelische heiligmaking. Hierover is een belangrijk boek geschreven door Walter Marshall.

https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... ligmaking/
Mooi boek ja! Heiligmaking vraagt ook om radicaliteit, voor mij persoonlijk een reden om mijn proefabonnement op Netflix ooit niet om te zetten in een doorlopende. Omdat ik weet dat ik daarmee veel tijd ga verspillen. Voor mij geeft dat aan dat het een zwakke plek voor mezelf is, terwijl een ander het misschien wel kan.
Ik propageer zeker geen Netflix maar Jij noemt nu weer een zonden die je zelf vindt dat je dat niet doet, we hebben het hier al over gehad, maar daar gaat het nu juist niet om, het gaat om jou persoonlijk, gisteren heeft onze dominee daar over gepreekt, heiliging, door de Heilige Geest, nav zondag 8.
Als je over heilgmaking spreekt en je noemt de zonden van anderen zit je er naast beste broeder.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef: Ik propageer zeker geen Netflix maar Jij noemt nu weer een zonden die je zelf vindt dat je dat niet doet, we hebben het hier al over gehad, maar daar gaat het nu juist niet om, het gaat om jou persoonlijk, gisteren heeft onze dominee daar over gepreekt, heiliging, door de Heilige Geest, nav zondag 8.
Als je over heilgmaking spreekt en je noemt de zonden van anderen zit je er naast beste broeder.
Huisman gaf aan 'vergeet mijn voorbeeld maar'. Ik denk dat dat wel het beste is. Het door hem aangegeven boek over wettische/evangelische heiligmaking lijkt me een aanrader.

Onze dominee ging gisteren sterk in op het feit dat de wet opgenomen is in het stuk der dankbaarheid. We kunnen niet zalig worden door het houden van de wet. Alleen door genade. En juist dan krijgen we de wet. Als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen. Als we Hem mogen kennen als onze Zaligmaker, zal het ons zeer veel pijn doen steeds weer te merken dat we Zijn geboden niet kunnen houden en onze neigingen zo zondig zijn.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Ik propageer zeker geen Netflix maar Jij noemt nu weer een zonden die je zelf vindt dat je dat niet doet, we hebben het hier al over gehad, maar daar gaat het nu juist niet om, het gaat om jou persoonlijk, gisteren heeft onze dominee daar over gepreekt, heiliging, door de Heilige Geest, nav zondag 8.
Als je over heilgmaking spreekt en je noemt de zonden van anderen zit je er naast beste broeder.
Huisman gaf aan 'vergeet mijn voorbeeld maar'. Ik denk dat dat wel het beste is. Het door hem aangegeven boek over wettische/evangelische heiligmaking lijkt me een aanrader.

Onze dominee ging gisteren sterk in op het feit dat de wet opgenomen is in het stuk der dankbaarheid. We kunnen niet zalig worden door het houden van de wet. Alleen door genade. En juist dan krijgen we de wet. Als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen. Als we Hem mogen kennen als onze Zaligmaker, zal het ons zeer veel pijn doen steeds weer te merken dat we Zijn geboden niet kunnen houden en onze neigingen zo zondig zijn.
... als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen ...

Eerlijk gezegd begrijp ik deze terminologie niet. Ik vind dit erg neigen naar een wettische voorstelling van de heiligmaking. Mi spreekt de Heidelbergse Catechismus toch in een andere taal hierover.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Ik propageer zeker geen Netflix maar Jij noemt nu weer een zonden die je zelf vindt dat je dat niet doet, we hebben het hier al over gehad, maar daar gaat het nu juist niet om, het gaat om jou persoonlijk, gisteren heeft onze dominee daar over gepreekt, heiliging, door de Heilige Geest, nav zondag 8.
Als je over heilgmaking spreekt en je noemt de zonden van anderen zit je er naast beste broeder.
Huisman gaf aan 'vergeet mijn voorbeeld maar'. Ik denk dat dat wel het beste is. Het door hem aangegeven boek over wettische/evangelische heiligmaking lijkt me een aanrader.

Onze dominee ging gisteren sterk in op het feit dat de wet opgenomen is in het stuk der dankbaarheid. We kunnen niet zalig worden door het houden van de wet. Alleen door genade. En juist dan krijgen we de wet. Als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen. Als we Hem mogen kennen als onze Zaligmaker, zal het ons zeer veel pijn doen steeds weer te merken dat we Zijn geboden niet kunnen houden en onze neigingen zo zondig zijn.
... als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen .,.
Eerlijk gezegd begrijp ik deze terminologie niet. Ik vind dit erg neigen naar een wettische voorstelling van de heiligmaking. Mi spreekt de Heidelbergse Catechismus toch in een andere taal hierover.
Want? De uitleg geeft aan dat de wet in de HC is opgenomen in het stuk der dankbaarheid, juist omdat in de wedergeboorte het hart veranderd wordt en de neigingen op de Heere worden gericht. Dus dat een wedergeboren mens de geboden zou willen houden, vanwege de werking van de Heilige Geest in zijn hart.
Dat de wedergeboren mens deze geboden niet zal kunnen houden en nog vaak in zonde valt, herkent ieder denk ik.

Vraag 90: Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Het is een hartelijke vreugde in God door Christus , en lust en liefde om naar den wil Gods in alle goede werken te leven.

Vraag 91: Maar wat zijn goede werken?

Alleen die uit waar geloof naar de wet Gods, alleen Hem ter ere geschieden, en niet die op ons goeddunken of op menseninzettingen gegrond zijn.

En hierna volgt de wet. M.i. niet voor niets nadat het gaat over de dankbaarheid die men God verschuldigd is. Niet uit verdienste en om er iets mee te verdienen, maar doordat de genade van Hem dit willen in ons werkt.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:
Zeeuw schreef: Onze dominee ging gisteren sterk in op het feit dat de wet opgenomen is in het stuk der dankbaarheid. We kunnen niet zalig worden door het houden van de wet. Alleen door genade. En juist dan krijgen we de wet. Als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen. Als we Hem mogen kennen als onze Zaligmaker, zal het ons zeer veel pijn doen steeds weer te merken dat we Zijn geboden niet kunnen houden en onze neigingen zo zondig zijn.
... als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen .,.
Eerlijk gezegd begrijp ik deze terminologie niet. Ik vind dit erg neigen naar een wettische voorstelling van de heiligmaking. Mi spreekt de Heidelbergse Catechismus toch in een andere taal hierover.
Want? De uitleg geeft aan dat de wet in de HC is opgenomen in het stuk der dankbaarheid, juist omdat in de wedergeboorte het hart veranderd wordt en de neigingen op de Heere worden gericht. Dus dat een wedergeboren mens de geboden zou willen houden, vanwege de werking van de Heilige Geest in zijn hart.
Dat de wedergeboren mens deze geboden niet zal kunnen houden en nog vaak in zonde valt, herkent ieder denk ik.

Vraag 90: Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Het is een hartelijke vreugde in God door Christus , en lust en liefde om naar den wil Gods in alle goede werken te leven.

Vraag 91: Maar wat zijn goede werken?

Alleen die uit waar geloof naar de wet Gods, alleen Hem ter ere geschieden, en niet die op ons goeddunken of op menseninzettingen gegrond zijn.

En hierna volgt de wet. M.i. niet voor niets nadat het gaat over de dankbaarheid die men God verschuldigd is. Niet uit verdienste en om er iets mee te verdienen, maar doordat de genade van Hem dit willen in ons werkt.
Met deze toelichting in je mail hen ik het van harte eens. Voeg daar ook bv vraag en antwoord 114 nog aan toe.

De evangelische heiligmaking is dat we dit nieuwe leven zoeken vanuit de vereniging met Christus door een waar geloof. Dan bevinden we ook dat we van harte begeren om naar al de geboden Gods te leven. Maar dat verdraagt zich m.i. slecht met de voorstelling van 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven. Deze terminologie trekt de heiligmaking in een wettische sfeer.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef: Met deze toelichting in je mail hen ik het van harte eens. Voeg daar ook bv vraag en antwoord 114 nog aan toe.

De evangelische heiligmaking is dat we dit nieuwe leven zoeken vanuit de vereniging met Christus door een waar geloof. Dan bevinden we ook dat we van harte begeren om naar al de geboden Gods te leven. Maar dat verdraagt zich m.i. slecht met de voorstelling van 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven. Deze terminologie trekt de heiligmaking in een wettische sfeer.
Ik snap je punt. Uiteraard noemde ik ook maar 1 zin, de hele preek was net wat langer en gaf zeker helder de evangelische heiligmaking weer.
Ik vind zelf vraag en antwoord 114 nog wel eens wat lastig. Een klein beginsel en een ernstig voornemen, spreek dat elkaar niet wat tegen?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Herman »

Valcke schreef:... als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen ...

Eerlijk gezegd begrijp ik deze terminologie niet. Ik vind dit erg neigen naar een wettische voorstelling van de heiligmaking. Mi spreekt de Heidelbergse Catechismus toch in een andere taal hierover.
Ook een wedergeboren mens is vanwege zijn oude natuur toch geneigd om Gods geboden op te rekken? Hoe wil je dat dan bewaken? In het complete NT staan toch meer aanwijzingen voor de inrichting van het menselijk leven dan het OT.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
Valcke schreef:... als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen ...

Eerlijk gezegd begrijp ik deze terminologie niet. Ik vind dit erg neigen naar een wettische voorstelling van de heiligmaking. Mi spreekt de Heidelbergse Catechismus toch in een andere taal hierover.
Ook een wedergeboren mens is vanwege zijn oude natuur toch geneigd om Gods geboden op te rekken? Hoe wil je dat dan bewaken? In het complete NT staan toch meer aanwijzingen voor de inrichting van het menselijk leven dan het OT.
Heiligmaking komt van de Heilige Geest,Catechismus
Catechismus
Zondag


Vraag 24
Hoe worden deze Artikelen gedeeld?
In drie delen: Het eerste, is van God den Vader en onze schepping.Het andere, van God den Zoon en onze verlossing. Het derde, van God den HeiligenGeest en onze heiligmaking.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:... als 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven om Hem te dienen ...

Eerlijk gezegd begrijp ik deze terminologie niet. Ik vind dit erg neigen naar een wettische voorstelling van de heiligmaking. Mi spreekt de Heidelbergse Catechismus toch in een andere taal hierover.
Ook een wedergeboren mens is vanwege zijn oude natuur toch geneigd om Gods geboden op te rekken? Hoe wil je dat dan bewaken? In het complete NT staan toch meer aanwijzingen voor de inrichting van het menselijk leven dan het OT.
Het gaat niet over het oprekken van Gods geboden, maar over de terminologie. Gods geboden zijn geheel geestelijk, dat wil zeggen dat iedere geneigdheid tot afwijking reeds zonde is en als zonde benoemd moet worden.

In het NT lees ik echter nergens: U gelovigen moet Gods geboden houden, deze geboden zijn de piketpalen waarbinnen u moet blijven om God te dienen. Wel lees ik dat de Heere Jezus en de apostelen de geestelijkheid van de wet ten volle handhaven en de gelovigen vermanen tot een heilige wandel vanuit het nieuwe beginsel dat zij in Christus hebben, alsook de oude mens en zijn begeerten te kruisigen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 aug 2019, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef: Met deze toelichting in je mail hen ik het van harte eens. Voeg daar ook bv vraag en antwoord 114 nog aan toe.

De evangelische heiligmaking is dat we dit nieuwe leven zoeken vanuit de vereniging met Christus door een waar geloof. Dan bevinden we ook dat we van harte begeren om naar al de geboden Gods te leven. Maar dat verdraagt zich m.i. slecht met de voorstelling van 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven. Deze terminologie trekt de heiligmaking in een wettische sfeer.
Ik snap je punt. Uiteraard noemde ik ook maar 1 zin, de hele preek was net wat langer en gaf zeker helder de evangelische heiligmaking weer.
Ik vind zelf vraag en antwoord 114 nog wel eens wat lastig. Een klein beginsel en een ernstig voornemen, spreek dat elkaar niet wat tegen?
Nee, dat is geen tegenspraak. Wanneer we de geestelijke zin van de wet overdenken, dan is het zeker niet meer dan een klein beginsel. Zie ook Romeinen 7.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
Valcke schreef: Met deze toelichting in je mail hen ik het van harte eens. Voeg daar ook bv vraag en antwoord 114 nog aan toe.

De evangelische heiligmaking is dat we dit nieuwe leven zoeken vanuit de vereniging met Christus door een waar geloof. Dan bevinden we ook dat we van harte begeren om naar al de geboden Gods te leven. Maar dat verdraagt zich m.i. slecht met de voorstelling van 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven. Deze terminologie trekt de heiligmaking in een wettische sfeer.
Ik snap je punt. Uiteraard noemde ik ook maar 1 zin, de hele preek was net wat langer en gaf zeker helder de evangelische heiligmaking weer.
Ik vind zelf vraag en antwoord 114 nog wel eens wat lastig. Een klein beginsel en een ernstig voornemen, spreek dat elkaar niet wat tegen?
Nee, dat is geen tegenspraak. Wanneer we de geestelijke zin van de wet overdenken, dan is het zeker niet meer dan een klein beginsel. Zie ook Romeinen 7.
Toch, dat voornemen en dat beginsel is dan toch om te blijven binnen hetgeen in de wet genoemd wordt? Reageer je dan niet te scherp als de 10 geboden genoemd worden als figuurlijke paaltjes om binnen te blijven? Ik vind het meer een discussie over termen dan dat we het niet eens zouden zijn over de inhoud.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
Valcke schreef: Met deze toelichting in je mail hen ik het van harte eens. Voeg daar ook bv vraag en antwoord 114 nog aan toe.

De evangelische heiligmaking is dat we dit nieuwe leven zoeken vanuit de vereniging met Christus door een waar geloof. Dan bevinden we ook dat we van harte begeren om naar al de geboden Gods te leven. Maar dat verdraagt zich m.i. slecht met de voorstelling van 10 piketpaaltjes waarbinnen we moeten blijven. Deze terminologie trekt de heiligmaking in een wettische sfeer.
Ik snap je punt. Uiteraard noemde ik ook maar 1 zin, de hele preek was net wat langer en gaf zeker helder de evangelische heiligmaking weer.
Ik vind zelf vraag en antwoord 114 nog wel eens wat lastig. Een klein beginsel en een ernstig voornemen, spreek dat elkaar niet wat tegen?
Nee, dat is geen tegenspraak. Wanneer we de geestelijke zin van de wet overdenken, dan is het zeker niet meer dan een klein beginsel. Zie ook Romeinen 7.
Toch, dat voornemen en dat beginsel is dan toch om te blijven binnen hetgeen in de wet genoemd wordt? Reageer je dan niet te scherp als de 10 geboden genoemd worden als figuurlijke paaltjes om binnen te blijven? Ik vind het meer een discussie over termen dan dat we het niet eens zouden zijn over de inhoud.
Ik weet niet hoe het precies gezegd is, ik reageer dus alleen op jouw post...

De ervaring van de gelovigen is dat hun iedere kracht ontbreekt om naar Gods geboden te leven. Het is ook hun troost dat Christus in hun plaats de wet volkomen gehouden heeft. Wanneer we dan tot de gelovigen zeggen dat het blijven binnen de grenzen (??) van Gods geboden nodig is (in je mail stond zelfs: moet!) om Hem te kunnen dienen, maken we dit tot een nieuwe wet! Christus heeft de wet voldaan, deze opdracht ligt er niet meer voor de gelovigen. Daarom ben ik hier inderdaad scherp op.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door samanthi »

Ik las net samen met Samentus Titus 2 oh wat schaam ik mij...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Zeeuw, daar komt bij dat de uitdrukking ‘piketpaaltjes om binnen te blijven’ geen recht doet aan de geestelijkheid van de wet. Kun je mij bijvoorbeeld verklaren wat er gedaan of niet gedaan moet worden om te blijven binnen het eerste gebod? Als dit de opdracht aan de gelovige is, dan staat het er hopeloos voor.
Plaats reactie