Afwachten of Verwachten?

1LT

Bericht door 1LT »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Hoe ik het bedoel? Wel, zoals de Schrift het me vertelt, juist in Romeinen 8:30.
God heeft een volk verordineerd (verkoren) van eeuwigheid. Dat geeft Paulus ook aan 'die hij tevoren verordineerd heeft.
Hoe werkt God Zijn verordinering (verkiezing) uit? Door de roepende stem van het Woord. Daarom schrijft Petrus ook dat dit Woord het zaad der wedergeboorte is. Als Gods Woord ons roept, of als God ons een geloofshand schenkt om onze hand te leggen op Zijn Woord dan worden we gerechtvaardigd door dat geloof.

Ok, mee eens, als je daarmee bedoelt: verkoren van eeuwigheid, in de tijd toegebracht (en dus ook gerechtvaardigd in de tijd, door het geloof).
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Zou het voor de kerkelijke leidslieden, [maar ook voor posters op het forum] niet eens verstandiger te zijn om hun meningen in herziend Nederlands uit te drukken en zich niet steeds te verschuilen achter namen als Comrie e.d. Dat zou m.i. meer duidelijkheid verschaffen dan nu gebeurt. Als ik moet lezen en herlezen [en dan ook nog met behulp van anderen]om te begrijpen wat iemand schrijft ben je [denk ik] niet goed bezig. Zo ontstaat verwarring ook in kerkelijke kringen. Dat dit desastreuze gevolgen kan hebben leert on 1951 en 1952/53. Het wordt denke ik tijd voor een algemene openbare synode van de GG waar alle predikanten aanwezig zijn en ook mogen zeggen wat ze denken. Dat zal m.i. meer duidelijkheid geven en kan kerkelijke verdeeldheid voorkomen. Ik zie als belijdend en meelevend lid 'mijn' kerk aan verwarring ten onder gaan. Dat doet mij pijn.:#
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Hans van Gemerden

Bericht door Hans van Gemerden »

Niek,

Leuk dat je brief gisteren geplaatst is!

Groet, Hans
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ok, mee eens, als je daarmee bedoelt: verkoren van eeuwigheid, in de tijd toegebracht (en dus ook gerechtvaardigd n de tijd, door het geloof).

Ik heb één vraagje 1LT over je opmerking. Je bedoelt toch wel dat het toegebracht in de tijd is de rechtvaardiging door het geloof?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Niek,
Je stukje op het forum en vanavond in de krant heb ik ook gelezen. Jij schrijft: "Als Comrie schrijft dat Gods Geest door de Wet op dit ingewrocht geloof werkt, dan mogen we hier niets anders verstaan dan de heiligmaking."
Ik twijfel of het hier gaat om de heiligmaking. Als je dat stukje namelijk in de context leest (zie het kranteartikel 2-10-2003) dan kom ik tot de conclusie dat de Wet hier werkt om de zondaar aan zijn ellende te ontdekken. Daarom staat er als logisch gevolg dan ook in de volgende zin: "Werkt Gods Geest door het Evangelie op het ingewrocht geloof, Jezus in het Evangelie openbarende aan de ziel, dan werkt het geloof omtrent den Middelaar, zooals Hij ontdekt wordt," enz. Hier maak ik dus uit op dat de Geest de Wet hier gebruikt als tuchtmeester tot Christus (Gal. 3:24). Het gaat hier om de ellende en de verlossing en dan zitten we toch nog niet bij de heiligmaking of heb ik het nu mis?
Graag jouw toelichting hierop.


Ten eerste, jij schrijft als ik dat stukje in de context van dat artikel lees, ja 1LT dat is de context van Ds. Moerkerken. Nee, lees dan de verklaring van Zondag 7 door Alexander Comrie. Dan mag je terecht van een context spreken. Wat ik lees ik Zondag 7? Dit:

“niets duidelijker is, dan dat de Geest eerst de wet gebruikt om de zondaar te doden, door haar eis en vloek in de conscientie te doen indringen, om de zondaar te benauwen, te verschrikken en te doen wanhopen, om ooit ofte immer door iets in zichzelf tot de genade te komen, voor en aleer Hij het Evangelie gebruikt om hem levend te makenâ€
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Hans van Gemerden

Bericht door Hans van Gemerden »

J. R. A. Dekker

"Vervlakking en verstarring voeden elkaar"

TERNEUZEN - Vervlakking en verstarring. Ds. C. Harinck signaleert in kerken binnen de gereformeerde gezindte beide gevaren. Hij vindt ze ook beide even gevaarlijk. "e zou zelfs kunnen zeggen: ze voeden elkaar. Als jongeren onder invloed van de evangelische beweging kritiek hebben op een predikant, zie je nogal eens dat zo iemand als reactie daarop verstart. Dat is jammer. Je kunt als dominee veel beter het gesprek zoeken en vanuit de Schrift laten zien hoe rijk en bijbels de gereformeerde leer is."

Ds. Harinck heeft iets met jongelui. Veel brieven en e-mails vinden hun weg naar de pastorie van de gereformeerde gemeente in Terneuzen. "Daarin stellen jongeren, maar ook wel ouderen, vragen die betrekking hebben op het geestelijk leven. Ik probeer ze altijd zo goed mogelijk te beantwoorden. Inderdaad, dat kost veel tijd. Maar het is met name voor jonge mensen heel belangrijk dat ze serieus antwoord krijgen op hun levensvragen."

Nog een paar dagen, en dan verhuist de Terneuzense pastor met zijn echtgenote naar Kortgene. Woensdagavond neemt hij afscheid van de laatste gereformeerde gemeente die hij heeft gediend. De cardioloog gaf aan dat langer doorgaan onverantwoord zou zijn. Ruim 41 jaar na de bevestiging in zijn eerste gemeente, Utrecht, zal hij preken over 1 Korinthe 3 vers 7: "Zo is dan noch hij die plant iets, noch hij die nat maakt, maar God, Die de wasdom geeft." "Terugkijkend merk je dat de optelsom van ons werk zo gering is", vertelt de 70-jarige predikant. "En toch, ondanks al het gebrekkige, heeft de Heere wasdom willen geven. Er mocht vrucht zijn. Daarvoor komt Hem alleen alle eer toe."

Als jongeman van rond de 18 jaar had Cor Harinck wel eens van de zwartekousenkerk gehoord. Verder wist hij van godsdienst niet veel af. Geboren in een socialistisch gezin zag hij nooit een kerkgebouw vanbinnen. Het voetbalveld kende hij des te beter. Daar ging hij iedere zondag met zijn vrienden heen. Operette, handbal en turnen hadden ook zijn interesse.

De kennismaking met het meisje dat later zijn vrouw zou worden, was het begin van een grote verandering. "Omdat zij lid was van zo’n zogenaamde zwartekousenkerk, besloot ik af en toe naar de hervormde kerk in mijn woonplaats Goes te gaan. Een midden-orthodoxe gemeente. De liederen spraken me aan, hoewel ik na verloop van tijd de preken er nogal oppervlakkig vond. Maar voor mij was het al heel wat dat het Woord openging. Niet lang erna heb ik zelf ook een Bijbel aangeschaft. Ondertussen ging ik zondagsmiddags nog gewoon met mijn vrienden naar het voetbalveld."

In Wolphaartsdijk maakte de jonge Cor voor het eerst een dienst mee in een gereformeerde gemeente. Een collega had hem meegenomen. "Wat me direct opviel, was de sfeer van grote eerbied en ontzag voor God. Wat voelde ik mezelf een heiden, een buitenstaander. Ds. L. Rijksen preekte over de tekst "Geeft de Heere de hand en komt tot Zijn heiligdom." Ik nam ervan mee dat de Heere Zich wil ontfermen over heidenen. Terug op de fiets naar huis kreeg ik diepe indrukken van het bestaan van God. ’s Avonds ben ik voor mijn bed op mijn knieën gegaan. "Wilt U mij trekken, Heere? Mag ik U dienen?" bad ik. Mijn onlangs overleden broer Frans, met wie ik op dezelfde kamer sliep, begreep dit niet. "Wat doe je toch?" zei hij. "Bidden, Frans", antwoordde ik. "En dat moet jij ook doen. Want God bestáát. En als we onbekeerd sterven, gaan we voor eeuwig verloren." Na deze gebeurtenis kwam het bij hem tot een geestelijk ontwaken. Dat vertelde hij me vele jaren later pas. Ook hij is predikant binnen de Gereformeerde Gemeenten geworden."

Na de eerste indrukken werkte de Heere verder. De contacten met ds. A. F. Honkoop betekenden veel voor Cor. "Na de kinderbijbel van Vreugdenhil gaf hij me de Erskines te lezen, Brahé en "Het zien op Jezusâ€
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Aan de Theologische School bewaart ds. Harinck goede herinneringen. "De jonge ds. J. W. Kersten was daar destijds docent, samen met ds. L. Rijksen. Ds. Kersten gaf alle ruimte tot discussie over thema’s als de beloften, het aanbod van genade en de rechtvaardigmaking. Soms raakte ik hierdoor wat in de war. Ik durfde over deze zaken niet te veel na te denken, bang als ik was dat er mogelijk in de Gereformeerde Gemeenten iets werd geleerd dat bijstelling behoefde. De oude ds. P. Honkoop zei destijds tegen me: "Maak je er maar niet al te druk om. Onthoud dit: Wie Christus heeft, heeft alles. Wie Hem niet heeft, heeft niets." Dat was een wijze raad."


Wie zegt er nu nog dat er niets veranderd is in de GG? Dit is op de Th. school absoluut niet meer mogelijk!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoezo Marcel, zit je er soms op? Of hoe weet je dat?

Niek,

Toch geloof ik dat je kunt spreken van geestelijk leven voor de bewuste geloofsomhelzing van Christus.

Heel eenvoudig hierom: 'Begint men het geloof van de eerste daad des geloofs, die men met bewustzijn en bijzondere hartelijkheid deed, zo rekent men te laat, want naar alle waarschijnlijkheid had men het geloof al te voren." (Brakel)

[Aangepast op 7/10/03 door Refojongere]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Hoezo Marcel, zit je er soms op? Of hoe weet je dat?

Niek,

Toch geloof ik dat je kunt spreken van geestelijk leven voor de bewuste geloofsomhelzing van Christus.

Heel eenvoudig hierom: 'Begint men het geloof van de eerste daad des geloofs, die men met bewustzijn en bijzondere hartelijkheid deed, zo rekent men te laat, want naar alle waarschijnlijkheid had men het geloof al te voren." (Brakel)

[Aangepast op 7/10/03 door Refojongere]
Hiermee heb ik geen moeite RJ. Ds. Brakel spreekt nadrukkelijk over de daad van het geloof en Ds. Brakel zal nooit de rechtvaardiging en geloof uit elkaar halen. Dat gebeurt nu juist wel.


Dat Comrie dat bedoelt Zeeuw, zal kunnen, maar de Wet functioneert of in de handen van de Gekruisigde tot het leven, of hij functioneert in het stuk der dankbaarheid tot heiligmaking. Een Wet die zonder de troost, dus buiten de handen van de Gekruisigde zou functioneren is voor mij niets anders dan de Wet die dondert en bliksemt aan de Sinai. Die Wet eist mij: doe dat en gij zult leven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"maar de Wet functioneert of in de handen van de Gekruisigde tot het leven"

"Een Wet die zonder de troost, dus buiten de handen van de Gekruisigde zou functioneren is voor mij niets anders dan de Wet die dondert en bliksemt aan de Sinai."


Ik weet het niet hoor Niek, maar of de Wet nou in de handen van de Gekruisigde functioneert of niet. De Wet vervloekt alleen maar. Wanneer de Heilige Geest je de geestelijkheid van de wet laat zien, dat je dus gaat inzien dat je Gods deugden hebt geschonden en niet leeft naar het doel waartoe je bent geschapen, dan ga je inzien dat je een doelmisser bent. Een waardeloos leven dat je leidt op die manier.

De wet laat je dan ook alle hoogmoed en eigengerechtigheid zien. Ja, de schrik des Heeren komt op je af. En dan ga je zoeken naar zaligheid. Die is bij Jezus te vinden. De wet is er om alle hoop op leven weg te snijden, zodat het hopeloos wordt. Het Evangelie is er om de redding aan te bieden.

Dus ik zie dat onderscheid niet zo.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"De Wet vervloekt alleen maar."
Is pertinent onwaar.
Als onze dominee het lezen van de wet aankondigt zegt-ie altijd: "Laten wij ons stellen onder de tucht en de beloften van Gods' heilige wet."

Exodus 20:6 [GNB]
Maar wie mij liefhebben en zich houden aan mijn geboden, die blijf ik trouw tot in de duizendste generatie.

Exodus 20:12
Heb eerbied voor je vader en je moeder. Dan zul je een lang leven hebben in het land dat ik, de Heer, je God, je ga geven.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Lecram

Bericht door Lecram »

De wet staat in de HC niet voor nix in het stuk van de dankbaarheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

2 citaten van ds Clements van afgelopen zondag:

'We leren drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar de belangrijkste van de drie, waar het om gaat is.........de dankbaarheid. Het gaat erom dat we God de eer géven."

"we worden van diverse zijden aangevallen. Er worden dikke boeken geschreven over ons. We zouden een standenleer hebben. Maar hier staat het toch: er is maar één stand."

Applaus.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door refo
2 citaten van ds Clements van afgelopen zondag:

'We leren drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar de belangrijkste van de drie, waar het om gaat is.........de dankbaarheid. Het gaat erom dat we God de eer géven."

"we worden van diverse zijden aangevallen. Er worden dikke boeken geschreven over ons. We zouden een standenleer hebben. Maar hier staat het toch: er is maar één stand."

Applaus.
Ds. Clements is OK.

Helaas, helaas heeft hij bedankt voor het beroep van onze gemeente. :#:#
Plaats reactie