tweede fase en boeken

Loïs

tweede fase en boeken

Bericht door Loïs »

Dag scholieren onder ons,

gisteren heb ik eens een literatuurlijst bekeken van een havo-examenkandidaat.. ik viel van schrik bijna flauw: welgeteld 10 boeken stonden er op, in de hele bovenbouw gelezen.

Is het op alle scholen zo slecht gesteld of wordt er nog wel wat meer gelezen? Van deze jongen begreep ik dat voor Duits nog meer gelezen moest worden dan voor Nederlands..

Achteruitgang of niet?

Gr. Loïs.
Kikker

Bericht door Kikker »

Ik zit op het VWO en moet voor Nederlands 12 boeken lezen, voor Duits, Frans en Engels elk een stuk of 4. Dat is redelijk, toch? Niet te veel van het goeie, dat vind ik.
Em.

Bericht door Em. »

Ik heb VWO 2e fase gedaan en heb 12 boeken voor nederlands moeten lezen. Op de Havo moest je er 8 lezen.

Niet veel klopt, maar ik had toen ook echt geen tijd voor meer. Die schade haal ik nu in ;)
Loïs

Bericht door Loïs »

12 boeken.. ik heb m'n vwo nog in oude stijl gedaan en toen waren het er wel wat meer..

Maar als je maar zo weinig boeken leest weet je toch heel weinig van de Nederlandse literatuur?

Groetjes van Loïs.
Adje

Bericht door Adje »

Ik vind het echt een kwalijke zaak. Dat meen ik! Je kan toch je verleden niet zomaar negeren? Waar moet het heen met de jeugd...

[Veranderd op 10/1/03 door Adje]
Em.

Bericht door Em. »

Op de Havo kregen ze amper of geen literatuurgeschiedenis, op het VWO deden ze daar wel wat aan. Dus ik ben echt niet onbekend met de literatuur. We hadden het geloof ik 1 uur in de week ofzo.
Toen vond ik het niet zo erg dat ik niet veel moest lezen. Maar ik merk dat ik nu heel veel literatuur lees. Inhalen van de schade waarschijnlijk (bevalt goed hoor).
Loïs

Bericht door Loïs »

Tsja.. wat zal ik u van deze dingen zeggen.. :)

Ik begrijp dat de mensen die van lezen houden die boeken toch wel lezen, maar de mensen die de hele dag zitten te computeren of drummen (dat doen moderne kindertjes toch altijd :D, ik ken zelf niemand die dat doet..) lezen weinig meer denk ik.

Jammer!

Groetjes van Loïs.
Em.

Bericht door Em. »

tja, het is triest.....
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Achteruitgang of niet?
Natuurlijk is dit achteruitgang, de hele tweede fase is achteruitgang dus dit ook.

En Em, volgens mij had jij het nog superluxe met een uur literatuur per week. Ik heb een uur literatuur per maand.. en ik mag op vwo in drie jaar tijd wel tien boeken lezen..

Ik word helemaal depressief als ik hieraan denk..
:mad2:

Groetjes van een bedroefde Lebaoth
Em.

Bericht door Em. »

is er al weer een verlichting doorgevoerd?????
het 1 keer per week kan ook wel om de week zijn geweest, weet ik niet goed meer. (t'is tenslotte alweer een jaar geleden...)

Heel veel sterkte verder....xal aan je denken :%


[Veranderd op 10/1/03 door Em.]
Kikker

Bericht door Kikker »

Ik lees liever zelf een literatuurboek wat ik ergens tegen kom dan eentje die ik opzoek voor school en een verslag van moet inleveren.
Ik snap trouwens niet wat er zo triest aan is als je weinig literatuur leest? Toch gewoon voor de liefhebbers (ben ik zelf)? Of vinden jullie het echt zo vreselijk belangrijk?
Em.

Bericht door Em. »

t'is denk ik wel belangrijk dat je er wat van af weet. Als je nu bijv. Havo doet weet je echt gewoon bijna nix van literatuurgeschiedenis. Een stukje algemene ontwikkeling is nooit weg.
Ik vind het gewoon jammer. Maar misschien ben ik ook gewoon te veel liefhebber ;)
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Dankje Em. :D

En Kikker: het probleem is nu juist dat de mensen die niet van lezen houden helemaal niets van de literatuur afweten straks. Terwijl ik denk dat je door boeken ook een belangrijk deel van de Nederlandse cultuur kunt ontdekken.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Em.

Bericht door Em. »

Graag gedaan :,
Kikker

Bericht door Kikker »

Origineel geplaatst door lebaoth
Dankje Em. :D

En Kikker: het probleem is nu juist dat de mensen die niet van lezen houden helemaal niets van de literatuur afweten straks. Terwijl ik denk dat je door boeken ook een belangrijk deel van de Nederlandse cultuur kunt ontdekken.
Zou waar kunnen zijn. Maar hebben die mensen dat dan écht nodig? Nou ja, je hebt er sowieso wat aan dat vin ik ook.
Plaats reactie