Vader, ik klaag u aan!

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In de Woordontmoeting worden we eveneens een verbondskind? Waar haal je dat vandaan? De doop laat zien dat God je alle beloften toezegt, je hebt zeg maar een erfenis, die kun je laten liggen, of je die kun je door het geloof in bezit krijgen.
Ja, waar haal ik dat nu vandaan? Ten eerste verwerp ik hiermee de Roomse dwaling dat de Doop noodzakelijk is tot zaligheid. Ten tweede maakt de Doop ons niet tot verbondskind, maar de geboorte uit gelovige ouders en dus het plaatsen onder de Woordbediening, daarom noemde Calvijn het geboren worden uit gelovige ouders een ‘eerste verkiezing’.
Echter RJ., als we belijden toch dat we leven in het ‘laatste der dagen’. In dit laatste der dagen behoort het verbond niet alleen Israël toe, nee zover als de Woordbediening strekt (gaat heen en verkondigt het Evangelie aan alle creaturen) zover strekt Zijn verbond. Ons zijn als verbondskind ligt verankerd in Pinksteren!
Hiermee werd ook de heiden die onder het Woord kwam een verbondskind (Gal. 3,28 vv). Daarom sprak de profeet Jesaja al ‘tot het volk dat naar Mij niet gevraagd heeft zeg Ik, Zie op Mij, Zie op Mij.’ \

Dan Koelman, zoals jezelf aangeeft Zeeuw, sprak Koelman over een uitwendig en een inwendig verbond en dat is andere taal dan het Doopformulier. Maar goed, ik zal proberen te achterhalen waar Koelman dat schrijft.
Calvijn (en Kievit) zegt enerzijds dat de Schrift alle besneden (gedoopte) kinderen het verbondsvolk noemt. Daarnaast spreekt Calvijn eveneens onderscheiden over 2-erlei kinderen van het verbond.

Wat ik wil aangeven is dat al deze visies naar mijn idee wezenlijk niet verschillen; dan alleen in terminologie.
De laatste zin kan ik niet overnemen, wel dat er theologen zijn die in terminologie verschillen echter niet in het wezen van de zaak. Echter de conclusie gaat mi voorbij dat er wel degelijk wezenlijke verschillen zijn. Ik noem alleen het citaat van Ds. Moerkerken over de Doop in de HC. Hierdoor slaat men de pleitgrond en de troost van de kinderdoop weg.
Maar 't ging over het boek van Hegger...........
Breekijzertje. Als je wat wezenlijks aan de discussie hebt toe te voegen, graag. Deze opmerkingen getuigen van weinig zicht op een discussie. De verbondsvisie is namelijk een belangrijke factor in de gereformeerde theologie en heeft bij de GG geleid tot de leeruitspraken van 1931.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie