Synode GGiN(jaarloos)

Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Psalm »

Ambtenaar schreef: 11 sep 2023, 23:04 Wij hadden vroeger buren die kerkten in de GGiN. Bij hen had deze predikant een status waar de status van de Paus bij de meest vrome Rooms-Katholiek bij verbleekte.

Dus ik kan me heel goed voorstellen dat men zich sterk heeft laten beïnvloeden.
Ja, maar je moet natuurlijk wel bedenken dat deze cultuur voortkomt uit een samenleving waarin mensen vaak laagopgeleid waren. De kennisbronnen waren destijds de dominee, schoolmeester en notaris. Zij hadden daardoor ook automatisch het gezag. Dus dat men zich daardoor liet beïnvloeden is niet zo vreemd. Ik denk dat je de restanten van deze samenleving nog het beste ziet bij de oudere generatie.

Daarnaast is het verschil met vandaag de dag niet zo groot als jij denkt. Jij laat je nu ook wel beïnvloeden door o.a. wetenschappers. Alleen is de gezagsbron veranderd.

Verder denk ik niet dat die mensen de dominee pauselijk gezag toekenden.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Bruna »

Piet Puk schreef: 11 sep 2023, 22:41 Ik denk(als ik het zo vluchtig lees) dat Bauke dit bedoelt: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 07bd7c62a4

Ik lees hierin volgens mij wel dat ds. Mallan geen voorstander was om dit te wijzigen. Aan de andere kant vind ik het stemmingmakerij om te onderstellen dat afgevaardigden daardoor niet meer tegen durfden te stemmen. Ik kan me niet voorstellen dat Bauke alle afgevaardigden van destijds benaderd heeft om te vragen of ze zich onder druk gezet voelden.
Dank dat zal het zijn. Ik concentreerde me op de periode tot 2005 maar het heeft nogal wat jaren geduurd (vandaar dat ik het niet zag).
Ik lees trouwens in het synodeverslag 2009 (DWS / digibron) dat er 2 tegenstemmen waren.
Laatst gewijzigd door Bruna op 12 sep 2023, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: 12 sep 2023, 09:10
Piet Puk schreef: 11 sep 2023, 22:41 Ik denk(als ik het zo vluchtig lees) dat Bauke dit bedoelt: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 07bd7c62a4

Ik lees hierin volgens mij wel dat ds. Mallan geen voorstander was om dit te wijzigen. Aan de andere kant vind ik het stemmingmakerij om te onderstellen dat afgevaardigden daardoor niet meer tegen durfden te stemmen. Ik kan me niet voorstellen dat Bauke alle afgevaardigden van destijds benaderd heeft om te vragen of ze zich onder druk gezet voelden.
Dank dat zal het zijn. Ik concentreerde me op de periode tot 2005 maar het heeft nogal wat jaren geduurd (vandaar dat ik het niet zag).
Ik lees trouwens in het synodeverslag dat er 2 tegenstemmen waren.
Dat mag je wel hopen ook(of in ieder geval 1). Ik neem aan dat als er afgevaardigden zijn geweest uit de gemeente die dit in classis Zuid heeft aangekaart, tegen zal stemmen. Of die zijn overtuigd geweest van het opgestelde rapport.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 12 sep 2023, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 11 sep 2023, 23:28
Ambtenaar schreef: 11 sep 2023, 23:04 Wij hadden vroeger buren die kerkten in de GGiN. Bij hen had deze predikant een status waar de status van de Paus bij de meest vrome Rooms-Katholiek bij verbleekte.

Dus ik kan me heel goed voorstellen dat men zich sterk heeft laten beïnvloeden.
Ja, maar je moet natuurlijk wel bedenken dat deze cultuur voortkomt uit een samenleving waarin mensen vaak laagopgeleid waren. De kennisbronnen waren destijds de dominee, schoolmeester en notaris. Zij hadden daardoor ook automatisch het gezag. Dus dat men zich daardoor liet beïnvloeden is niet zo vreemd. Ik denk dat je de restanten van deze samenleving nog het beste ziet bij de oudere generatie.

Daarnaast is het verschil met vandaag de dag niet zo groot als jij denkt. Jij laat je nu ook wel beïnvloeden door o.a. wetenschappers. Alleen is de gezagsbron veranderd.

Verder denk ik niet dat die mensen de dominee pauselijk gezag toekenden.
Even tussendoor: De Oudgereformeerde wijlen ds. J. van Prooijen jr. zei eens: We hebben geen paus, maar het lijkt erop of de GGiN en de OGGiN die wel hebben. Hij doelde toen op ds. Mallan en ds. Joh. van der Poel. Dit was niet echt kwetsend bedoeld, maar hij wees toen op predikantenverheerlijking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HHR
Berichten: 989
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door HHR »

Als ik dit lees is de 'doop door vrouw' discussie nou niet vanzelf gegaan:


Ds. Weststrate was „daarom heel beducht om een wissel om te zetten”, aldus het synodeverslag

Ouderling L. van der Tang (Rhenen) vroeg „hoe moet worden omgegaan met een transgender, een vrouw die als man door het leven gaat en predikant is? Zo zijn er meer situaties te bedenken.”

Ds. D.E. van de Kieft trok de vergelijking met de erkenning van de doop door een priester, die de kerk wel erkent: „Een priester in de roomse kerk die Christus aan de kant schuift en de paus daarvoor in de plaats zet, die erkennen we als een wettig in zijn kring aangestelde ambtsdrager. Hoe verhoudt zich die situatie ten opzichte van een vrouw in het ambt? Is het eerste geval niet erger dan het tweede?”

Scriba ouderling C. Dubbeld vond dat met het besluit van de synode een „wissel wordt omgezet van een eeuwenlange traditie. In het verleden is nooit gevraagd naar de waardigheid van de ambtsdrager maar of deze in zíjn kring een wettige ambtsdrager was.” Dubbeld wees ook op het standpunt van Scholten dat „overdoop de doop omlaag” haalt.

https://www.rd.nl/artikel/1040092-l-m-p ... ouw-geldig


Heel wat afgevaardigden lijken toch zo hun twijfels te hebben.
Snap dan niet dat het dan toch besloten is.
Laatst gewijzigd door HHR op 01 nov 2023, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Herman »

HHR schreef: 01 nov 2023, 09:19 Snap dan niet dat het het dan toch besloten is.
De meerderheid van de vergadering hanteert dus de lijn ds. Van Voorden/ ds. F. Mallan zoals blijkt uit de laatste alinea.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef: 01 nov 2023, 09:24
HHR schreef: 01 nov 2023, 09:19 Snap dan niet dat het het dan toch besloten is.
De meerderheid van de vergadering hanteert dus de lijn ds. Van Voorden/ ds. F. Mallan zoals blijkt uit de laatste alinea.
Huh....?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 01 nov 2023, 14:30
Herman schreef: 01 nov 2023, 09:24
HHR schreef: 01 nov 2023, 09:19 Snap dan niet dat het het dan toch besloten is.
De meerderheid van de vergadering hanteert dus de lijn ds. Van Voorden/ ds. F. Mallan zoals blijkt uit de laatste alinea.
Huh....?
Zie her krantenbericht: https://www.rd.nl/artikel/1040092-l-m-p ... ouw-geldig
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Bauke »

Wim Anker schreef: 01 nov 2023, 14:30
Herman schreef: 01 nov 2023, 09:24
HHR schreef: 01 nov 2023, 09:19 Snap dan niet dat het het dan toch besloten is.
De meerderheid van de vergadering hanteert dus de lijn ds. Van Voorden/ ds. F. Mallan zoals blijkt uit de laatste alinea.
Huh....?
inderdaad is dit het: Ook ds. F. Mallan (1925-2010) weigerde de doop die door een vrouwelijke ambtsdrager was bediend te erkennen, aldus het synodeverslag.
Zo'n zin of uitspraak is einde van alle tegenspraak.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het persoonlijk een goede stap van de GGiN. Het is een logische praktische gevolgtrekking uit het feit dat de bijbel de ambten voorbehoud aan mannen. Hopelijk wordt deze stap snel door andere Reformatorische denominaties overgenomen.

Het is alleen te vrezen dat we zachtjes aan al wat beginnen te wennen aan "de vrouw in het ambt", en het vervagen van God scheppingsorde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Geytenbeekje »

Bauke schreef: 02 nov 2023, 08:38

inderdaad is dit het: Ook ds. F. Mallan (1925-2010) weigerde de doop die door een vrouwelijke ambtsdrager was bediend te erkennen, aldus het synodeverslag.
Zo'n zin of uitspraak is einde van alle tegenspraak.
Je kan je afvragen of of er mensen zijn die door een vrouw gedoopt zijn en lid willen worden van de GGiN.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Bruna »

Bauke schreef: 02 nov 2023, 08:38
Wim Anker schreef: 01 nov 2023, 14:30
Herman schreef: 01 nov 2023, 09:24
HHR schreef: 01 nov 2023, 09:19 Snap dan niet dat het het dan toch besloten is.
De meerderheid van de vergadering hanteert dus de lijn ds. Van Voorden/ ds. F. Mallan zoals blijkt uit de laatste alinea.
Huh....?
inderdaad is dit het: Ook ds. F. Mallan (1925-2010) weigerde de doop die door een vrouwelijke ambtsdrager was bediend te erkennen, aldus het synodeverslag.
Zo'n zin of uitspraak is einde van alle tegenspraak.
Het was niet het einde van alle tegenspraak. Zoals is te lezen in het verslag was er een meerderheid. Dit was niet iedereen.
HHR
Berichten: 989
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door HHR »

J.C. Philpot schreef: 02 nov 2023, 09:25 Ik vind het persoonlijk een goede stap van de GGiN. Het is een logische praktische gevolgtrekking uit het feit dat de bijbel de ambten voorbehoud aan mannen. Hopelijk wordt deze stap snel door andere Reformatorische denominaties overgenomen.

Het is alleen te vrezen dat we zachtjes aan al wat beginnen te wennen aan "de vrouw in het ambt", en het vervagen van God scheppingsorde.
Ik vind dit een beetje vergezocht eerlijk gezegd.
De Paapse mis noemen we vervloekte afgoderij, maar als de bedienaar daarvan een doop uitvoert erkennen we die wel.
Zelfs de doop van een PKN predikant die een historische Jezus ontkent wordt overgenomen.

Omdat we belijden dat het niet gaat om wie de H. Doop bedient, maar om de belovende God.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: 02 nov 2023, 09:25 Ik vind het persoonlijk een goede stap van de GGiN. Het is een logische praktische gevolgtrekking uit het feit dat de bijbel de ambten voorbehoud aan mannen. Hopelijk wordt deze stap snel door andere Reformatorische denominaties overgenomen.

Het is alleen te vrezen dat we zachtjes aan al wat beginnen te wennen aan "de vrouw in het ambt", en het vervagen van God scheppingsorde.
Ik vind het een glijdende schaal. Een volgende stap zou kunnen zijn dat bijv. een doop van een andere denominatie niet meer wordt erkend.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Bruna »

Ambtenaar schreef: 02 nov 2023, 10:01
J.C. Philpot schreef: 02 nov 2023, 09:25 Ik vind het persoonlijk een goede stap van de GGiN. Het is een logische praktische gevolgtrekking uit het feit dat de bijbel de ambten voorbehoud aan mannen. Hopelijk wordt deze stap snel door andere Reformatorische denominaties overgenomen.

Het is alleen te vrezen dat we zachtjes aan al wat beginnen te wennen aan "de vrouw in het ambt", en het vervagen van God scheppingsorde.
Ik vind het een glijdende schaal. Een volgende stap zou kunnen zijn dat bijv. een doop van een andere denominatie niet meer wordt erkend.
Ik ben het eens met hetgeen ds. Vd Kieft, Dubbeld etc verwoorde. Daarnaast zou ik me eerder drukker maken om de glijdende schaal de andere kant op.
Plaats reactie