Korte citaten en spreuken

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9015
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

De 2300 jaar eindigen niet voor het jaar 2132 noch na 2370. De tijd, tijden en halve tijd (uit Daniel 7, JCP) eindigen niet voor 2060. Het kan later eindigen, maar ik zie geen reden voor een eerder einde. Dit zeg ik niet om te beweren wanneer de tijd van het einde zal zijn, maar om een eind te maken aan de onbesuisde vermoedens van ondoordachte mensen die vaak de tijd van het einde voorspellen, en daarmee de heilige profetieën in diskrediet brengen zo vaak als hun voorspellingen mislukken. Christus komt als een dief in de nacht en het is niet aan ons om de tijden en gelegenheden te kennen die God in Zijn eigen hart heeft gelegd.

Isaac Newton
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1543
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Bourdon16 »

Och dat wij allen mochten leren zoeken en vragen naar Jezus, bij aanvang of voortgang, want wie Jezus heeft, die heeft het alles voor nu en voor de onherroepelijke eeuwigheid.

Wulfert Floor, 1855.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4805
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sedert dat ze in Gods kerk, over het geloof zijn gaan schrijven, is het geloof zelf zo uit elkaar gepeuterd, dat er geen geloof meer over bleef.
Alexander Comrie, aangehaald door Ds. J.W. Kersten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Niet op schrift, maar wel een kort citaatje: een citaatje uit een preek, en dat citaatje zou ons allen, mij en u allemaal veel te zeggen moeten hebben. Wat is tijd? Ja, zeg het maar...
https://www.youtube.com/watch?v=_lALkHiA1Fo&t=1s
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1543
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Bourdon16 »

In deze twee dingen bestaat het christelijke leven: geloof in God en help je naaste. Het kruis is de kern van het christelijk geloof.

Maarten Luther
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef: 15 mei 2024, 19:37 Niet op schrift, maar wel een kort citaatje: een citaatje uit een preek, en dat citaatje zou ons allen, mij en u allemaal veel te zeggen moeten hebben. Wat is tijd? Ja, zeg het maar...
https://www.youtube.com/watch?v=_lALkHiA1Fo&t=1s
Het fragment van 12 minuten heb ik beluisterd en ik was benieuwd naar het antwoord op de vraag die je stelt, maar helaas daar kwam geen antwoord op. Ik ben dus benieuwd naar waarom je dit filmpje onder je vraag post terwijl het daar geen antwoord op geeft. Hoewel ik het een stukje vind wat aan het denken zet en waarin het zoek de Heere en leef, wie Hem zoekt zál Hem vinden klonk, vielen me wel ook een aantal zaken op waar ik nog vragen over heb.

Wat me verder opviel:
- Hij stelt dat jongeren met een zaaimachine van de vorst der duisternis in handen zitten terwijl dominees met datzelfde apparaat nuttig werk mee doen. Vanwaar deze tegenstelling tussen jongeren en predikanten? En zouden predikanten een zaaimachine van de vorst der duisternis dan wel of niet moeten gebruiken?
- Op de classis is gesproken of mensen met een Netflix-abonnement wel belijdenis kunnen doen of aan het avondmaal kunnen gaan (= dus censuurmaatregel) of kinderen kunnen laten dopen (is het verbond van God afhankelijk van het netflix-abonnement van ouders?) En blijft het bij een vraag of worden hier dan ook consequenties aan verbonden en mensen daadwerkelijk onder censuur gezet?
- In gesprek met catechisanten hierover geven zij aan: dominee het is waar, ik voel het -> sinds wanneer is gevoel norm voor waarheid?
- Je hebt als man en vader getrouw je goddelijk beroep uit te oefenen en als moeder voor je gezinnetje te zorgen -> hebben vaders niet te zorgen voor hun gezin?
- De mens moet openbaar komen, eigen gerechtigheid moet in haar tekort ontdekt worden, de zonde moet gekruisigd worden -> er moet veel en geldt als voorwaarde -> want pas dan ligt de akker open en kan God aan de slag en zaaien. Hoe verhoudt zich dit tot het feit dat alles uit God is? En als de akker dan braak ligt, ben je dan wedergeboren of niet? Door wie wordt die voorbereidende arbeid gedaan?
- In het hele bovengenoemde stukje klinkt niet de naam van Christus en komt er geen appèl tot geloof. Nu kan dat in een stukje van 12 minuten en kan het in de rest van de preek wel geklonken hebben en het is een tekst uit het Oude Testament, maar als het over de zaligheid gaat, over hel en hemel, over belijdenis, avondmaal en doop kun je toch bijna niet heen om het werk van Christus en dat het alleen Zijn verdienste is in plaats van wat aan de kant van de mensen allemaal geopenbaard moet komen? Het blijft bij 'zuchten met de stofdoek in de hand' 'het roepen bij de berekeningen achter de computer 'wees mij zondaar genadig' (wat je ook heel anders kunt horen voor het specifieke voorbeeld over een computer), terwijl 'het gerechtvaardigt naar huis gaan' niet ter sprake komt en het appèl van geloof niet volgt.
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

ERNST, TIJD, GODSDIENST
Ernst en de tijd die we beleven, en de godsdienst in deze tijd bezien.
Ik noem 3 zaken
-> Ernst
-> Tijd
-> Godsdienst.
Misschien dat we ergens een verband zien als we onze tijd bezien? Kritiek is goedkoop... maar beseffen we de ernst? Is er überhaupt nog een woord van ernst waaraan men zich niet ergert? De Heere Jezus sprak eens, en dat mag toch van de Waarheid gezegd worden, ook al ergert zich er iedereen aam: Zalig die aan Mij niet zal geërgerd worden.
Dan hoor ik al de antwoorden: Maar ik erger me daar niet aan, en je haalt een tekst uit zijn verband. Misschien deels, maar bedenk wel dat we ons allemaal ergeren als we geconfronteerd worden met de Waarheid.
Bij de tekst die ik noemde uit Mattheus 11 staan drie verwijsteksten:
Markus 6:3 Is Deze niet de Timmerman, de Zoon van Maria, en de Broeder van Jakobus en van Joses, en van Judas en van Simon? En zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geërgerd.
Johannes 6:41 De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood Dat uit den hemel nedergedaald is.
Johannes 6:52 De Joden dan streden onder elkander, zeggende: Hoe kan ons Deze Zijn vlees te eten geven?
Johannes 6:66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Zie verder kanttekeningen.

We hebben altijd Schrift met Schrift te vergelijken. Is het zo gezien dan niet zo dat velen zich ergeren aan de Waarheid? Dat velen zeggen of denken: Deze rede is hard? Of ben ik mis?
We denken dat we onszelf ook een heel klein beetje kennen. En dan moeten we immers toch be-amen dat het zo is?
Ik voel haast aan dat ik hier niet zo veel meer van zeggen kan.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef: Gisteren, 19:56 ERNST, TIJD, GODSDIENST
Ernst en de tijd die we beleven, en de godsdienst in deze tijd bezien.
Ik noem 3 zaken
-> Ernst
-> Tijd
-> Godsdienst.
Misschien dat we ergens een verband zien als we onze tijd bezien? Kritiek is goedkoop... maar beseffen we de ernst? Is er überhaupt nog een woord van ernst waaraan men zich niet ergert? De Heere Jezus sprak eens, en dat mag toch van de Waarheid gezegd worden, ook al ergert zich er iedereen aam: Zalig die aan Mij niet zal geërgerd worden.
Dan hoor ik al de antwoorden: Maar ik erger me daar niet aan, en je haalt een tekst uit zijn verband. Misschien deels, maar bedenk wel dat we ons allemaal ergeren als we geconfronteerd worden met de Waarheid.
Bij de tekst die ik noemde uit Mattheus 11 staan drie verwijsteksten:
Markus 6:3 Is Deze niet de Timmerman, de Zoon van Maria, en de Broeder van Jakobus en van Joses, en van Judas en van Simon? En zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geërgerd.
Johannes 6:41 De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood Dat uit den hemel nedergedaald is.
Johannes 6:52 De Joden dan streden onder elkander, zeggende: Hoe kan ons Deze Zijn vlees te eten geven?
Johannes 6:66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Zie verder kanttekeningen.

We hebben altijd Schrift met Schrift te vergelijken. Is het zo gezien dan niet zo dat velen zich ergeren aan de Waarheid? Dat velen zeggen of denken: Deze rede is hard? Of ben ik mis?
We denken dat we onszelf ook een heel klein beetje kennen. En dan moeten we immers toch be-amen dat het zo is?
Ik voel haast aan dat ik hier niet zo veel meer van zeggen kan.
Ik weet niet of dit een reactie is op mijn bijdrage of niet. Ik nam de moeite om de link die je doorstuurde te beluisteren en er inhoudelijk op te reageren. Misschien kun je uit je slachtofferrol komen en inhoudelijk reageren op wat ik aangeef of vraag, dat bevordert de discussie. Mijn ergernis zit niet bij de Heere Jezus, dus je voorbeelden gaan mank. Mijn ergernis zit zelfs niet bij deze predikant en het fragment uit de preek, ik heb er wel wat vragen over, met name over de gevolgtrekking van wat hij zegt. Ik stel je een concrete vraag, misschien kun je concreet antwoorden en met een inhoudelijke reactie komen?
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef: Gisteren, 20:17
-DIA- schreef: Gisteren, 19:56 ERNST, TIJD, GODSDIENST
Ernst en de tijd die we beleven, en de godsdienst in deze tijd bezien.
Ik noem 3 zaken
-> Ernst
-> Tijd
-> Godsdienst.
Misschien dat we ergens een verband zien als we onze tijd bezien? Kritiek is goedkoop... maar beseffen we de ernst? Is er überhaupt nog een woord van ernst waaraan men zich niet ergert? De Heere Jezus sprak eens, en dat mag toch van de Waarheid gezegd worden, ook al ergert zich er iedereen aam: Zalig die aan Mij niet zal geërgerd worden.
Dan hoor ik al de antwoorden: Maar ik erger me daar niet aan, en je haalt een tekst uit zijn verband. Misschien deels, maar bedenk wel dat we ons allemaal ergeren als we geconfronteerd worden met de Waarheid.
Bij de tekst die ik noemde uit Mattheus 11 staan drie verwijsteksten:
Markus 6:3 Is Deze niet de Timmerman, de Zoon van Maria, en de Broeder van Jakobus en van Joses, en van Judas en van Simon? En zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geërgerd.
Johannes 6:41 De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood Dat uit den hemel nedergedaald is.
Johannes 6:52 De Joden dan streden onder elkander, zeggende: Hoe kan ons Deze Zijn vlees te eten geven?
Johannes 6:66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Zie verder kanttekeningen.

We hebben altijd Schrift met Schrift te vergelijken. Is het zo gezien dan niet zo dat velen zich ergeren aan de Waarheid? Dat velen zeggen of denken: Deze rede is hard? Of ben ik mis?
We denken dat we onszelf ook een heel klein beetje kennen. En dan moeten we immers toch be-amen dat het zo is?
Ik voel haast aan dat ik hier niet zo veel meer van zeggen kan.
Ik weet niet of dit een reactie is op mijn bijdrage of niet. Ik nam de moeite om de link die je doorstuurde te beluisteren en er inhoudelijk op te reageren. Misschien kun je uit je slachtofferrol komen en inhoudelijk reageren op wat ik aangeef of vraag, dat bevordert de discussie. Mijn ergernis zit niet bij de Heere Jezus, dus je voorbeelden gaan mank. Mijn ergernis zit zelfs niet bij deze predikant en het fragment uit de preek, ik heb er wel wat vragen over, met name over de gevolgtrekking van wat hij zegt. Ik stel je een concrete vraag, misschien kun je concreet antwoorden en met een inhoudelijke reactie komen?
Dit is niet bedoeld om over te twisten of om te beredeneren, maar om te overdenken, en te bemediteren. Als we gaan redeneren is meteen alle ernst weg en dan heeft de overste van de wereld zijn zin. Daarom laat ik het hierbij.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

God moet aan Zijn recht komen. Aan Zijn gerechtigheid moet voldoening geschieden, en vanuit de diepe val in Adam is dat vanuit de mens gans en al onmogelijk. En dan gaat God je leren in de weg van de wedergeboorte: Je hart wordt geopend en je verduisterd verstand wordt verlicht. Goed luisteren, het zijn hele belangrijke zaken in deze tijd en in de strijd op het kerkelijke leven, waar Dordtse Leerregels ook een voorname plaats zal innemen, ook voor de toekomst hoor! Onthoudt mijn woorden! Want alles staat te wankelen in heel de kerk van Nederland. Geen kerk uitgezonderd! Dat we met de schuld van de kerk nog eens in de binnenkamer terecht mogen komen en zeggen: Heere, wij hebben U op het hoogst misdaan, ook kerkelijk hoor, mensen! Sla jezelf maar niet op de borst.

Ds. J. Veenendaal (uit een preek over 1 Petrus 1:3-5)

PS: Ik heb deze preek geheel uitgeschreven. Wie er belang bij heeft wil ik de preek wel toezenden. Een heel klein deeltje is door de slechte opnamekwaliteit niet goed te beluisteren, dat heb ik ook aangeven en heb zodoende een stukje van hooguit 5 seconden niet weergegeven, Dit maakt echter de preek niet minder waardevol. Hier horen wij de onverkorte leer, overeenkomstig onze oude geloofsbelijdenissen. Overigens is deze preek ook nog via YouTube te beluisteren, maar zoals ik al opmerkte, de geluidskwaliteit laat hier en daar wat te wensen over, niettemin toch hartelijk aanbevolen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie