Vluchtelingenbeleid

Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 12 aug 2023, 19:12
Zeeuw schreef:Democratie op lokaal niveau is lastig als het je niet uitkomt?
Ter Apel is een voorbeeld hoe de overheid de boel uit de hand laat lopen. Logisch dat anderen niet hetzelfde willen. Dat is geen niet in mijn tuin, maar gewoon gezond verstand.
Er zit een soort discrepantie in jouw zin: de overheid (de Haagse, neem ik aan) laat de boel uit de hand lopen, maar de lokale democratie houd het tegen want het wil geen Ter Apel. En dus blijft Ter Apel uit de hand lopen. Is dat wat je bedoelt? En, belangstellend: welke oplossingen zou jij voorstellen?
Veel meer toezicht en represaille op wangedrag in Ter Apel.
Ik ben het eens dat veel van de angst zit in (de verhalen over) het wangedrag van vluchtelingen en asielzoekers. Filmpjes over agressieve busklanten of supermarktbezoekers gaan soms viral. Het zou zeker helpen als daar adequaat en afdoende tegen opgetreden zou worden.

Ook maakt onbekend, onbemind. Op een steenworp afstand van mij wonen ca. 80 arbeidsmigranten uit Roemenië. Die wandelen door onze straat naar de diverse kleinfruitpercelen om te plukken. Vriendelijke mensen, heeft geen man last van. De huisvesting in de buurt is dan ook geen enkel probleem. Omdat we die positieve ervaring hebben.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 12 aug 2023, 19:37
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: 12 aug 2023, 19:09
Dat laatste is natuurlijk niet waar. Veel hoog opgeleide en/of boven modaal verdienende medemensen protesteren tegen de komst van vluchtelingen/statushouders/arbeidsmigranten. Ik zie zelden tokkies inspreken tijdens politieke vergaderingen, de door mij genoemde groep veel meer. Als er ergens NIMBY aan de orde is, dan zeker daar.
Nou, dan heb ik zeker andere bijeenkomsten bijgewoond. En ongeacht dat, ook de beter gesitueerden moeten niet zeuren.
Dat zou zeker kunnen, mijn bubbel (en omgeving) kent weinig tokkies denk ik. Vandaar dat ik ze weinig tegenkom denk ik.

Overigens zijn wij behept met een burgemeester die de raad uitstekend meeneemt. Het kan dus prima.
Er zijn legio goede burgemeesters. Je zou wel echt dwaas zijn als je dit soort grote dingen alleen denkt te kunnen regelen.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 12 aug 2023, 19:41
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 12 aug 2023, 19:12
Zeeuw schreef:Democratie op lokaal niveau is lastig als het je niet uitkomt?
Ter Apel is een voorbeeld hoe de overheid de boel uit de hand laat lopen. Logisch dat anderen niet hetzelfde willen. Dat is geen niet in mijn tuin, maar gewoon gezond verstand.
Er zit een soort discrepantie in jouw zin: de overheid (de Haagse, neem ik aan) laat de boel uit de hand lopen, maar de lokale democratie houd het tegen want het wil geen Ter Apel. En dus blijft Ter Apel uit de hand lopen. Is dat wat je bedoelt? En, belangstellend: welke oplossingen zou jij voorstellen?
Veel meer toezicht en represaille op wangedrag in Ter Apel.
Ik ben het eens dat veel van de angst zit in (de verhalen over) het wangedrag van vluchtelingen en asielzoekers. Filmpjes over agressieve busklanten of supermarktbezoekers gaan soms viral. Het zou zeker helpen als daar adequaat en afdoende tegen opgetreden zou worden.

Ook maakt onbekend, onbemind. Op een steenworp afstand van mij wonen ca. 80 arbeidsmigranten uit Roemenië. Die wandelen door onze straat naar de diverse kleinfruitpercelen om te plukken. Vriendelijke mensen, heeft geen man last van. De huisvesting in de buurt is dan ook geen enkel probleem. Omdat we die positieve ervaring hebben.
Nee, het gaat daar echt fout.
Het AZC hier valt reuze mee. Ik hoop overigens wel dat je het verschil tussen arbeidsmigranten en asielzoekers uit 'veilige' landen ook ziet. Die laatste hebben de hele dag niets te doen en ik begrijp dat dan, als je (net als een tijdje geleden hier) een paar honderd jonge mannen bij elkaar stopt, de vlam af en toe in de pan slaat. Kijk maar naar waar het fout gaat in Ter Apel. Bijna altijd jonge mannen, uit landen die kansloos zijn een verblijfsvergunning te krijgen. Deel van de oplossing? Direct terug. Maar wat hebben de mannen gedaan? Hun persoonsdocumenten laten verdwijnen. Hoe kom je er dan achter waar iemand vandaan komt? Dat kost heel veel tijd, want ze werken niet mee enz enz.

Het AZC wat tot voor kort hier stond, was een locatie van gezinnen met een verblijfsvergunning, dat is al weer anders. Daar werd vanuit de buurt ook veel vrijwilligerswerk gedaan.

Ook weer anders is dat ik bv vorig jaar een opdracht heb gedaan, waar veel jonge asielzoekers op school zaten. Ik verbaasde me iedere keer weer over ouders die zich zo weinig inzetten om de taal te leren kennen.
In mijn eigen buurt heeft mijn zoontje een vriendje waarvan de ouders in 1995 vanuit Irak hier zijn komen wonen. Je kunt er met de beste wil van de wereld nog geen gesprek mee voeren. Ik vind dat jammer.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door HersteldHervormd »

Het is ergens een beetje flauw om te vragen of iemand dan een oplossing heeft. Er word al jaren geroepen dat er teveel asielzoekers naar Nederland komen. En echt niet alleen maar de tokkies die blijkbaar in Ambtenaars omgeving wonen. Ik vraag me overigens af tegen wie hij aardiger doet; de asielzoekers of de tokkies?

Ik snap ook niet zo heel goed waarom asiel nu een hot topic is. In de voorgaande jaren was je een racistische PVV'er als je dit zei, maar op het ogenblik vind volgens mij iedereen dat de maat vol is. Echt apart weer allemaal. Zou de VVD dit willen regisseren?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 12 aug 2023, 19:40 Het probleem is dat die Rijksoverheid het niet overziet en het daardoor bv in Ter Apel al jaren volledig uit de hand loopt. Je laatste woorden zie ik als voorbeeld van hoe het fout loopt. Domme taal van mensen die het van grote afstand denken te weten.
Het probleem is de politieke onwil van rechtse partijen. Tijd voor een linkse coalitie, met frisse andere ideeën.

Het gaat er niet om dat het Rijk het beter weet, maar het Rijk is er wel voor om te zorgen voor een eerlijke verdeling van de lasten. En dat betekent mijns inziens opvang van asielzoekers naar rato.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 20:23 Het is ergens een beetje flauw om te vragen of iemand dan een oplossing heeft. Er word al jaren geroepen dat er teveel asielzoekers naar Nederland komen. En echt niet alleen maar de tokkies die blijkbaar in Ambtenaars omgeving wonen. Ik vraag me overigens af tegen wie hij aardiger doet; de asielzoekers of de tokkies?

Ik snap ook niet zo heel goed waarom asiel nu een hot topic is. In de voorgaande jaren was je een racistische PVV'er als je dit zei, maar op het ogenblik vind volgens mij iedereen dat de maat vol is. Echt apart weer allemaal. Zou de VVD dit willen regisseren?
Zoveel migranten komen helemaal niet binnen, in vergelijking met andere jaren. Onder leiding van de VVD is de capaciteit van het COA beperkt.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 12 aug 2023, 20:28
Zeeuw schreef: 12 aug 2023, 19:40 Het probleem is dat die Rijksoverheid het niet overziet en het daardoor bv in Ter Apel al jaren volledig uit de hand loopt. Je laatste woorden zie ik als voorbeeld van hoe het fout loopt. Domme taal van mensen die het van grote afstand denken te weten.
Het probleem is de politieke onwil van rechtse partijen. Tijd voor een linkse coalitie, met frisse andere ideeën.

Het gaat er niet om dat het Rijk het beter weet, maar het Rijk is er wel voor om te zorgen voor een eerlijke verdeling van de lasten. En dat betekent mijns inziens opvang van asielzoekers naar rato.
Dat laatste mag je uiteraard vinden. Maar dan moet het Rijk vooral ook de randvoorwaarden scheppen zodat de opvang zomin mogelijk overlast veroorzaakt.
Mijn ervaring met de meeste AZC’s met gezinnen in Zeeland is positief.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef: 12 aug 2023, 20:32
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 20:23 Het is ergens een beetje flauw om te vragen of iemand dan een oplossing heeft. Er word al jaren geroepen dat er teveel asielzoekers naar Nederland komen. En echt niet alleen maar de tokkies die blijkbaar in Ambtenaars omgeving wonen. Ik vraag me overigens af tegen wie hij aardiger doet; de asielzoekers of de tokkies?

Ik snap ook niet zo heel goed waarom asiel nu een hot topic is. In de voorgaande jaren was je een racistische PVV'er als je dit zei, maar op het ogenblik vind volgens mij iedereen dat de maat vol is. Echt apart weer allemaal. Zou de VVD dit willen regisseren?
Zoveel migranten komen helemaal niet binnen, in vergelijking met andere jaren. Onder leiding van de VVD is de capaciteit van het COA beperkt.
Dan nog meer de vraag, waarom is dit nu ineens zo onwijs urgent?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 20:46
Ambtenaar schreef: 12 aug 2023, 20:32
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 20:23 Het is ergens een beetje flauw om te vragen of iemand dan een oplossing heeft. Er word al jaren geroepen dat er teveel asielzoekers naar Nederland komen. En echt niet alleen maar de tokkies die blijkbaar in Ambtenaars omgeving wonen. Ik vraag me overigens af tegen wie hij aardiger doet; de asielzoekers of de tokkies?

Ik snap ook niet zo heel goed waarom asiel nu een hot topic is. In de voorgaande jaren was je een racistische PVV'er als je dit zei, maar op het ogenblik vind volgens mij iedereen dat de maat vol is. Echt apart weer allemaal. Zou de VVD dit willen regisseren?
Zoveel migranten komen helemaal niet binnen, in vergelijking met andere jaren. Onder leiding van de VVD is de capaciteit van het COA beperkt.
Dan nog meer de vraag, waarom is dit nu ineens zo onwijs urgent?
Het is urgent, omdat zoals @ambtenaar het al aangeeft, afgelopen jaren de capaciteit van het COA te veel beperkt is. Hierdoor is met hetzelfde aantal vluchtelingen, de situatie nijpend.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 12 aug 2023, 20:28
Zeeuw schreef: 12 aug 2023, 19:40 Het probleem is dat die Rijksoverheid het niet overziet en het daardoor bv in Ter Apel al jaren volledig uit de hand loopt. Je laatste woorden zie ik als voorbeeld van hoe het fout loopt. Domme taal van mensen die het van grote afstand denken te weten.
Het probleem is de politieke onwil van rechtse partijen. Tijd voor een linkse coalitie, met frisse andere ideeën.

Het gaat er niet om dat het Rijk het beter weet, maar het Rijk is er wel voor om te zorgen voor een eerlijke verdeling van de lasten. En dat betekent mijns inziens opvang van asielzoekers naar rato.
Mee eens. Ik vind sowieso de decentralisatie van de overheid doorgeschoten. Wat mij betreft mag meer overgeheveld worden naar de provincies.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 12 aug 2023, 19:47
Maanenschijn schreef: 12 aug 2023, 19:41
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 12 aug 2023, 19:12
Er zit een soort discrepantie in jouw zin: de overheid (de Haagse, neem ik aan) laat de boel uit de hand lopen, maar de lokale democratie houd het tegen want het wil geen Ter Apel. En dus blijft Ter Apel uit de hand lopen. Is dat wat je bedoelt? En, belangstellend: welke oplossingen zou jij voorstellen?
Veel meer toezicht en represaille op wangedrag in Ter Apel.
Ik ben het eens dat veel van de angst zit in (de verhalen over) het wangedrag van vluchtelingen en asielzoekers. Filmpjes over agressieve busklanten of supermarktbezoekers gaan soms viral. Het zou zeker helpen als daar adequaat en afdoende tegen opgetreden zou worden.

Ook maakt onbekend, onbemind. Op een steenworp afstand van mij wonen ca. 80 arbeidsmigranten uit Roemenië. Die wandelen door onze straat naar de diverse kleinfruitpercelen om te plukken. Vriendelijke mensen, heeft geen man last van. De huisvesting in de buurt is dan ook geen enkel probleem. Omdat we die positieve ervaring hebben.
Nee, het gaat daar echt fout.
Het AZC hier valt reuze mee. Ik hoop overigens wel dat je het verschil tussen arbeidsmigranten en asielzoekers uit 'veilige' landen ook ziet. Die laatste hebben de hele dag niets te doen en ik begrijp dat dan, als je (net als een tijdje geleden hier) een paar honderd jonge mannen bij elkaar stopt, de vlam af en toe in de pan slaat. Kijk maar naar waar het fout gaat in Ter Apel. Bijna altijd jonge mannen, uit landen die kansloos zijn een verblijfsvergunning te krijgen. Deel van de oplossing? Direct terug. Maar wat hebben de mannen gedaan? Hun persoonsdocumenten laten verdwijnen. Hoe kom je er dan achter waar iemand vandaan komt? Dat kost heel veel tijd, want ze werken niet mee enz enz.

Het AZC wat tot voor kort hier stond, was een locatie van gezinnen met een verblijfsvergunning, dat is al weer anders. Daar werd vanuit de buurt ook veel vrijwilligerswerk gedaan.

Ook weer anders is dat ik bv vorig jaar een opdracht heb gedaan, waar veel jonge asielzoekers op school zaten. Ik verbaasde me iedere keer weer over ouders die zich zo weinig inzetten om de taal te leren kennen.
In mijn eigen buurt heeft mijn zoontje een vriendje waarvan de ouders in 1995 vanuit Irak hier zijn komen wonen. Je kunt er met de beste wil van de wereld nog geen gesprek mee voeren. Ik vind dat jammer.
Ook mee eens. De problemen die de opvang kunnen geven, mogen niet onderschat worden. Mijns inziens lijkt centreren en vastzetten mij de enige oplossing voor de veilige landers die niet mee willen werken met hun terugkeer en overlast veroorzaken.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 12 aug 2023, 20:38
Ambtenaar schreef: 12 aug 2023, 20:28
Zeeuw schreef: 12 aug 2023, 19:40 Het probleem is dat die Rijksoverheid het niet overziet en het daardoor bv in Ter Apel al jaren volledig uit de hand loopt. Je laatste woorden zie ik als voorbeeld van hoe het fout loopt. Domme taal van mensen die het van grote afstand denken te weten.
Het probleem is de politieke onwil van rechtse partijen. Tijd voor een linkse coalitie, met frisse andere ideeën.

Het gaat er niet om dat het Rijk het beter weet, maar het Rijk is er wel voor om te zorgen voor een eerlijke verdeling van de lasten. En dat betekent mijns inziens opvang van asielzoekers naar rato.
Dat laatste mag je uiteraard vinden. Maar dan moet het Rijk vooral ook de randvoorwaarden scheppen zodat de opvang zomin mogelijk overlast veroorzaakt.
Mijn ervaring met de meeste AZC’s met gezinnen in Zeeland is positief.
Mijn ervaring met recente statushouders is verbale en fysieke agressie en heel veel overlast. En ouders die verwachten dat de buurt/omgeving hun kinderen wel opvoed.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door HersteldHervormd »

Ik hoor dat de buurtwacht in Ter Apel hun handen vol hebben.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door JvW »

Er zou inderdaad gelijk al een schifting gemaakt moeten worden tussen de mensen uit veilige landen en anderen. Mijn ervaring is vooral met die anderen. In Vlissingen is de overlast voor de omgeving niet groot heb ik het idee, aan de andere kant is de opvang daar ook echt tijdelijk en worden er op dit moment alleen mannen opgevangen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.youtube.com/watch?v=GN___VS ... igerStudio

Interessante reportage over het reilen en zeilen in Ter Apel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie