De standenleer is niet Bijbels!

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
De Heere Jezus Zelf vergelijkt het koninkrijk van God met het zaad wat gestrooid wordt! In dat zaad zit alles wat het nodig heeft. Immers, dat zaad is nog geen plant. Dat moet nog tot ontwikkeling komen. Zo is dat met het geloof ook. Wanneer God in het hart komt, dan is dat hart levendgemaakt, wedergeboren. Dan kun je niet meer verloren gaan. Dan kan het niet anders dat je leren wie je zelf bent en Wie God is. Tot die God ga je bidden, daar mag je je hoop op stellen, daar bouw je op. Dus vanaf het eerste begin heb je al met Christus te maken. Kennis van de zonde, zonder dat daar Christus 'mee te maken' heeft, veroorzaakt wanhoop. Dat is natuurlijk niet goed. Voor alle duidelijkheid; buiten Christus geen zaligheid. En dat weet die zondaar ook zo goed. Het kan toch niet bestaan dat een klein kind gelijk al lopen kan? Volwassen is? enz.
ook weer mee eens
Wouter

Bericht door Wouter »

Het kan niet anders dan dat je uitgedreven wordt tot Christus. Je gaat Hem aanroepen, wanneer je je eigen ellende doorleeft. Het bidden is iets van de dankbaarheid, dus aan het begin gaat een mens gelijk al iets leren van die drie stukken.

Maar een beleefde schuld, is nog geen vergeven schuld! En dan komen we weer bij de standen.
limosa

Bericht door limosa »

Begrijk ik nu goed Wouter dat je stelt dat een mens wederomgeboren kan zijn zonder Christus te kennen? En dat ná de wedergeboorte er een groeien komt waardoor de wederomgeborene dan later Christus nog wel leert kennen.

[Aangepast op 22/7/04 door limosa]
Wouter

Bericht door Wouter »

Ik vind dit een gevaarlijke discussie omdat er toch weer belevingen als voorwaarde gesteld gaan worden.>>>>

Geen voorwaarde, maar je gaat me toch niet vertellen dat God buiten de mens om werkt? De Heere werkt zonder ons, in ons. Ned. Gb.
>>>>
Begrijk ik nu goed Wouter dat je stelt dat een mens wederomgeboren kan zijn zonder Christus te kennen? >>>>>

Inderdaad. We leren onze zonden niet kennen door Christus kennen. Hij is niet de spiegel van de zonde! Dat is de wet. En door die wet wordt een zondaar uitgedreven tot Christus. En inderdaad NA die wedergeboorte komt er een groeien. Iets wat dood is, groeit niet.
De discipelen begrepen het toch ook heel lang niet waarvoor Christus op de aarde kwam? Dat Hij juist kwam voor hun zondeschuld, dat leerden ze later pas.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mag ik jullie de lezingen over Bevinding tippen.

Niet omdat het PrekenWeb is hoor, maar mensen die lezingen zijn zoooo verschrikkelijk leerzaam. en zo evenwichtig. Ben nu bezig met nummer 7 - Eenheid en verscheidenheid.

Wedergeboren worden is voor iedereen een wonder. Want een dode wordt levend. Maar de bevinding (beleving van het geloof) kan zo verschillend zijn. Dat is bijzonder afhankelijk van je karakter, je persoonlijkheid, je (geestelijke) omgeving, etc, etc.

[Aangepast op 22/7/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
Begrijk ik nu goed Wouter dat je stelt dat een mens wederomgeboren kan zijn zonder Christus te kennen?
Inderdaad. We leren onze zonden niet kennen door Christus kennen.
Maar met kennis van onze zonden gaan we verloren hoor. We zullen Christus moeten kennen als onze Zaligmaker. Buiten Jezus is geen leven.
Wouter

Bericht door Wouter »

wanneer je het leven niet meer zoekt in jezelf, omdat je daar de dood vindt, ga je het leven buiten jezelf zoeken. Dat is een vrucht van het werk Gods. Maar dat is inderdaad niet genoeg. Wat God begint, volbrengt Hij ook. Van Gods zijde is het werk al volbracht, alleen moet dit toegepast worden in het hart. Het hangt niet van onze beleving af, of we zalig worden! Gelukkig niet. Dan zou het een verschrikking zijn voor verstandelijke gehandicapten enz. De enige grond waardoor wij kunnen en moeten zalig worden is JEZUS CHRISTUS EN DIEN GEKRUISIGD!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
Het hangt niet van onze beleving af, of we zalig worden! Gelukkig niet. Dan zou het een verschrikking zijn voor verstandelijke gehandicapten
Die zouden wel eens een veel zuiverdere beleving kunnen hebben. Maar inderdaad: daar hangt het niet van af.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
wanneer je het leven niet meer zoekt in jezelf, omdat je daar de dood vindt, ga je het leven buiten jezelf zoeken. Dat is een vrucht van het werk Gods. Maar dat is inderdaad niet genoeg. Wat God begint, volbrengt Hij ook. Van Gods zijde is het werk al volbracht, alleen moet dit toegepast worden in het hart. Het hangt niet van onze beleving af, of we zalig worden! Gelukkig niet. Dan zou het een verschrikking zijn voor verstandelijke gehandicapten enz. De enige grond waardoor wij kunnen en moeten zalig worden is JEZUS CHRISTUS EN DIEN GEKRUISIGD!
Beste broeder,

Ik hoop en ga er van uit dat je dit(en al het andere wat je geschreven hebt) ook uit persoonlijke ervaring hebt neergeschreven. Dit kan ook niet anders gezien je postings. Wat een voorrecht dat je ogen er voor open gegaan zijn. Ik hoop ook dat je aan je omgeving mag getuigen dat je de Heere mag kennen.

Dan even over die standen:

Natuurlijk zijn er standen in het genadeleven. Kijk maar naar 1 Johannes 2. Kinderen, jongelingen en Vaders. Maar allemaal hebben ze, volgens Johannes, vergeving van zonden ontvangen(vers 12). Dus daar zit het verschil niet in. En als je dit gedeelte goed(in de grondtekst) leest, dan gaat het ergens anders over, dan de standen waar we in onze kringen over praten.
Verschillende standen dus, maar allemaal hebben ze zekerheid des geloofs. Ze zijn alleen in een andere soort strijd verwikkeld lijkt het wel. Het heeft echter niets met de standen(waar de bijbels m.i. niet over spreekt) te maken met: er buiten staan, geopnbaarde christus, toegespaste christus, etc, dus waar Polemicus over begonnen is.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Wouter

Bericht door Wouter »

. En als je dit gedeelte goed(in de grondtekst) leest, dan gaat het ergens anders over, dan de standen waar we in onze kringen over praten.
Verschillende standen dus, maar allemaal hebben ze zekerheid des geloofs. Ze zijn alleen in een andere soort strijd verwikkeld lijkt het wel. Het heeft echter niets met de standen(waar de bijbels m.i. niet over spreekt) te maken met: er buiten staan, geopnbaarde christus, toegespaste christus, etc, dus waar Polemicus over begonnen is.

In welke strijd zijn ze dan verwikkeld? Kun je hier concreet over zijn?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
wanneer je het leven niet meer zoekt in jezelf, omdat je daar de dood vindt, ga je het leven buiten jezelf zoeken. Dat is een vrucht van het werk Gods. Maar dat is inderdaad niet genoeg. Wat God begint, volbrengt Hij ook. Van Gods zijde is het werk al volbracht, alleen moet dit toegepast worden in het hart. Het hangt niet van onze beleving af, of we zalig worden! Gelukkig niet. Dan zou het een verschrikking zijn voor verstandelijke gehandicapten enz. De enige grond waardoor wij kunnen en moeten zalig worden is JEZUS CHRISTUS EN DIEN GEKRUISIGD!
Als het werk al volbracht is, waarom "moet" het dan nog toegepast worden? Ik denk dat je twee zaken uit elkaar trekt die bij elkaar horen. Wedergeboorte en geloof horen bij elkaar. Er kan geen wedergeboorte zijn zonder geloof. Als de Heere Jezus zegt dat we wederomgeboren moeten worden om het eeuwige leven te be-erven vraagt Nicodemus hoe dat kan waarop de uitleg volgt: "Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God." Laat die twee zaken nu bij elkaar, als twee zijden van dezelfde medaille. En laat dan los dat er sprake kan zijn van rechtvaardig zijn voor God zonder dat Christus als Middelaar in beeld is.
Wouter

Bericht door Wouter »

Als het werk al volbracht is, waarom "moet" het dan nog toegepast worden?
>>>>>>

Anders heb je er geen deel aan. Het is ons eigen hart dat levend gemaakt moet worden!

En inderdaad er is geen wedergeboorte zonder geloof, en geen geloof zonder wedergeboorte.>>>>>>


En laat dan los dat er sprake kan zijn van rechtvaardig zijn voor God zonder dat Christus als Middelaar in beeld is.>>>>>>>>

Dat heb ik ook niet gezegd/bedoeld. En toch is het zo dat er een toeleidende weg is tot Christus. Als de tollenaar bidt; wees mij zondaar genadig, dan zijn z'n zonden in de hemel van eeuwigheid vergeven, maar dat beleeft hij nog niet zo. Dan had hij toch kunnen bidden: dank u dat mijn zonden vergeven zijn?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
Als het werk al volbracht is, waarom "moet" het dan nog toegepast worden?
>>>>>>

Anders heb je er geen deel aan. Het is ons eigen hart dat levend gemaakt moet worden!
Oké, ik dacht dat je bedoelde "volbracht in de zondaar" . Laat ik het zo zeggen, ik dacht dat je bedoelde "habitus" en de toepassing als "actus" zag.
Oorspronkelijk gepost door Wouter
En inderdaad er is geen wedergeboorte zonder geloof, en geen geloof zonder wedergeboorte.>>>>>>

En laat dan los dat er sprake kan zijn van rechtvaardig zijn voor God zonder dat Christus als Middelaar in beeld is.>>>>>>>>

Dat heb ik ook niet gezegd/bedoeld. En toch is het zo dat er een toeleidende weg is tot Christus. Als de tollenaar bidt; wees mij zondaar genadig, dan zijn z'n zonden in de hemel van eeuwigheid vergeven, maar dat beleeft hij nog niet zo. Dan had hij toch kunnen bidden: dank u dat mijn zonden vergeven zijn?
De tollenaar z'n zonden waren inderdaad vergeven. Niet "van eeuwigheid" overigens, vergeving is er vanaf het moment dat bij de zondaar een waar geloof in Christus als zijn Zaligmaker wordt gevonden. Maar ook bij iemand die zeer goed weet geborgen te zijn in Christus kan er wel (bij het zien op de eigen zondigheid) de bede zijn "Wees mij zondaar genadig" . Ik zie niet wat dat met een toeleidende weg te maken moet hebben.
Plaats reactie