Gewone catechismus

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gewone catechismus

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:Maar ik heb niet even naar het Nature artikel gekeken waar je naar verwees via je link. Allereerst kunnen je twee theorieen niet samengaan. Als men werkelijk zo dogmatisch over gemeenschappelijke afstamming is als je beweert dan is of dit artikel niet bruikbaar als argument tegen gemeenschappelijke afstamming of het had niet in het (glossy) wetenschapstijdschrift met het grootste lezerspubliek verschenen.
Natuurlijk wel. De wetenschappelijk aangetoonde feiten ten aanzien van de grote verschillen in het Y-chromosoom zijn zeer bruikbaar tegen de theorie van gemeenschappelijke afstamming, hoewel de auteurs ervan ondanks de feiten daaraan vasthouden. Mi was het wetenschappelijker geweest gewoon de objectieve vergelijking te maken en deze te ontkoppelen van de afstammingsvraag. Daarmee scheidt je wetenschappelijk bewijs van speculatie.
Nu begin ik me toch af te vragen hoeveel je van genetica en van de theorie achter interpretatie van DNA weet. Je bent wel erg stellig hier. Er zijn waarneembare principes die evolutie kunnen versnellen, die werden in eerste instantie niet verwacht op het Y-chromosoom, maar toch wel waargenomen. Dit is mooi voor wetenschappers want je ontdekt iets onverwachts, maar het valt niet buiten het plaatje van de grote theorie, (Ik ken het gevoel, tijden bezig zijn met het bewijzen van een stelling, en dan het probleem oplossen door een tegenvoorbeeld :) ).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

Ik weet zeker niet zoveel als jij over genetica. Niettemin kan ik meen ik de redelijkheid van argumentaties wel enigermate volgen. Wel een goede basiskennis op dit gebied en op het gebied van erfelijkheidsleer. Idem goed ingevoerd in DNA verwantschapsonderzoek. Maar ik ben verder een leek, zeker.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:... Er zijn waarneembare principes die evolutie kunnen versnellen, die werden in eerste instantie niet verwacht op het Y-chromosoom, maar toch wel waargenomen...
Klopt dit wel wat je hier zegt. Is het in het onderzoek voor het Y-chromosoom waargenomen of is het een hypothese?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gewone catechismus

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:... Er zijn waarneembare principes die evolutie kunnen versnellen, die werden in eerste instantie niet verwacht op het Y-chromosoom, maar toch wel waargenomen...
Klopt dit wel wat je hier zegt. Is het in het onderzoek voor het Y-chromosoom waargenomen of is het een hypothese?
Dit was niet zorgvuldig geformuleerd van me. De waarneembare principes zijn er en blijkbaar zijn die consistent met de verschillen op het Y-chromosoom (hoewel niet verwacht werd dat deze principes invloed zouden hebben op het Y-chromosoom).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:... Er zijn waarneembare principes die evolutie kunnen versnellen, die werden in eerste instantie niet verwacht op het Y-chromosoom, maar toch wel waargenomen...
Klopt dit wel wat je hier zegt. Is het in het onderzoek voor het Y-chromosoom waargenomen of is het een hypothese?
Dit was niet zorgvuldig geformuleerd van me. De waarneembare principes zijn er en blijkbaar zijn die consistent met de verschillen op het Y-chromosoom (hoewel niet verwacht werd dat deze principes invloed zouden hebben op het Y-chromosoom).
Ik had de indruk dat de oorzaken van een (sterk) versnelde mutatiegraad op het chimpansee Y-chromosoom (zoals nodig in een evolutiescenario) nu juist zeer onduidelijk en ongewis waren. Maar als het anders is, hoor ik het graag.
Voor het menselijke Y-chromosoom gaat men meen ik uit van gemiddeld 1 mutatie in circa 140 jaar (gebaseerd op vergelijking van DNA van verre familieleden. Dat zijn trouwens andersoortige mutaties omdat het genoom daardoor niet verandert.)
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

Moderators, is het mogelijk de hele discussie over genetica en evolutie af te splitsen naar een ander topic?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gewone catechismus

Bericht door Boertje »

Voor mij is het gewoon vreselijk simpel: ik geloof, en dat is voor mij afdoende. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs nodig om te geloven. Die genade heb ik gekregen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewone catechismus

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/kerk-religie/bewaar-h ... -1.1569648

Nota bene Bewaar het Pand vindt de openstelling van de ambten voor de zusters der gemeente minder bezwaarlijk dan de vraag en het antwoord in deze catechismus over de schepping.

Ik ben daar toch wel verbaasd over. Dr. Huijgen zegt terecht dat hij niets nieuws zegt. Prof. Oosterhoff zei werkelijk toch niets anders?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewone catechismus

Bericht door Jantje »

Tsja, @DDD, dat had je vast niet gedacht. Misschien begrijp je nu ook beter waarom @huisman zijn account heeft opgezegd. Het is hoogst kwalijk wat prof. Huijgen ook weer zegt. Blijkbaar wil hij er niet aan. Maar dit statement is in ieder geval een begin, hopelijk leert de beste dominee in te zien dat hij hier de fundamentele waarden van Gods onfeilbaar en onwankelbaar baar Woord en eeuwig blijvend Getuigenis ernstig schaadt en dat deze niet terug te brengen is tot iets vaags en mystieks.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewone catechismus

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Moderators, is het mogelijk de hele discussie over genetica en evolutie af te splitsen naar een ander topic?
Dat lijkt me niet nodig. Dít is namelijk ook het probleem wat ik aan het begin al aangaf in dit draadje en waar Bewaar het Pand inmiddels ook een statement over gepubliceerd heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewone catechismus

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Tsja, @DDD, dat had je vast niet gedacht. Misschien begrijp je nu ook beter waarom @huisman zijn account heeft opgezegd. Het is hoogst kwalijk wat prof. Huijgen ook weer zegt. Blijkbaar wil hij er niet aan. Maar dit statement is in ieder geval een begin, hopelijk leert de beste dominee in te zien dat hij hier de fundamentele waarden van Gods onfeilbaar en onwankelbaar baar Woord en eeuwig blijvend Getuigenis ernstig schaadt en dat deze niet terug te brengen is tot iets vaags en mystieks.
Maar ben je het er mee eens dat dan het boekje 'Hoe lezen we Genesis 1-3' van prof. B.J. Oosterhoff ook onrechtzinnig moet zijn? Niet dat ik dat vind, integendeel. Maar het verbaast me inderdaad nogal dat nu dr. Huijgen op zijn kop krijgt voor zo'n citaat.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gewone catechismus

Bericht door liz boer »

DDD schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/bewaar-h ... -1.1569648

Nota bene Bewaar het Pand vindt de openstelling van de ambten voor de zusters der gemeente minder bezwaarlijk dan de vraag en het antwoord in deze catechismus over de schepping.

Ik ben daar toch wel verbaasd over. Dr. Huijgen zegt terecht dat hij niets nieuws zegt. Prof. Oosterhoff zei werkelijk toch niets anders?
Dat is een rare uitdrukking, net zoiets als: stelen is erger dan vloeken of echtbreken is erger dan liegen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewone catechismus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Tsja, @DDD, dat had je vast niet gedacht. Misschien begrijp je nu ook beter waarom @huisman zijn account heeft opgezegd. Het is hoogst kwalijk wat prof. Huijgen ook weer zegt. Blijkbaar wil hij er niet aan. Maar dit statement is in ieder geval een begin, hopelijk leert de beste dominee in te zien dat hij hier de fundamentele waarden van Gods onfeilbaar en onwankelbaar baar Woord en eeuwig blijvend Getuigenis ernstig schaadt en dat deze niet terug te brengen is tot iets vaags en mystieks.
Maar ben je het er mee eens dat dan het boekje 'Hoe lezen we Genesis 1-3' van prof. B.J. Oosterhoff ook onrechtzinnig moet zijn? Niet dat ik dat vind, integendeel. Maar het verbaast me inderdaad nogal dat nu dr. Huijgen op zijn kop krijgt voor zo'n citaat.
Ik ben niet op de hoogte van dat boekje. Dus daar kan ik niet over oordelen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gewone catechismus

Bericht door Ambtenaar »

Als iedereen het boek van prof. Van den Brink over dit onderwerp had gelezen, was er nu niet zoveel ophef.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gewone catechismus

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:Als iedereen het boek van prof. Van den Brink over dit onderwerp had gelezen, was er nu niet zoveel ophef.
Zeg je dat ook over het boek van Prof. dr. M.J. Paul ?

Verder of het de meest juiste weg is om online een bericht te plaatsen weet ik niet, maar het geeft wel weer hoe groot de zorg is. En die leeft breder dan alleen binnen BhP weet ik inmiddels uit gesprekken.

En als je dan leest dat gelijk mannen als Stefan Paas zich nadrukkelijk uitspreken op Twitter en juist het BhP beschuldigd van verwarring zaaien en het zelfs 'stoken' noemt: https://twitter.com/StefanPaas/status/1 ... 1773218816
En je ziet wie dat soort berichten dan liken, weet dat er wel meer op het spel staat.
Plaats reactie