Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Adje »

Bezorgd schreef:
- Het zingen uit JdH bundels gebeurde dus nog breder als dat ik al dacht. Tot in OGG gezinnen toe. En dat vind ik nu juist de meest interessante vraag.
Waar komt die doorgaande verrrechtsing vandaan?
Waarom kon er vroeger veel ontspannener omgegaan worden met dit soort discussies?
In de Islam is een vorm van extremisme gaande. soms ben ik wel eens bang dat dit soort opkomende extremisme in alle zuilen / groepen / levensbeschouwingen momenteel gaande is. Je ziet het bij populisten, bij de Groenen, bij Eurofielen, maar ook onder bevindelijke christenen. De lijnen worden steeds harder en radicaler neergezet. En alles wat anders is wordt veroordeeld.
We moeten echt waken om die kant op te gaan.
Kam dit mede veroorzaakt zijn door de opkomst van Reformatorische scholen en het RD?

Ook ik herken wat van het "extremer" worden in standpunten over bepaalde zaken.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Al lezend is dat misschien ook wel de pijn dat alle muziek nu op één hoop weggeveegd wordt.
Er zijn denk veel liederen die mensen persoonlijk geraakt hebben, of waar ze zich in herkennen.
Persoonlijk heb ik dat met die lied...

Heer, wijs mij Uw weg
En leid mij als een kind
Dat heel de levensweg
Slechts in U richting vindt
Als mij de moed ontbreekt
Om door te gaan
Troost mij dan liefdevol
En moedig mij weer aan

Heer, leer mij Uw weg
Die zuiver is en goed
Uw woord is onderweg
Als een lamp voor mijn voet
Als mij het zicht ontbreekt
Het donker is
Leidt mij dan op Uw weg
De weg die eeuwig is

Heer, leer mij Uw wil
Aanvaarden als een kind
Dat blindelings en stil
U vertrouwd, vrede vindt
Als mij de wil ontbreekt
Uw weg te gaan
Spreek door Uw woord en Geest
Mijn hart en leven aan

Heer, toon mij Uw plan
Maak door Uw Geest bekend
Hoe ik U dienen kan
En waarheen U mij zendt
Als ik de weg niet weet
De hoop opgeef
Toon mij dat Christus
Heel mijn weg gelopen heeft
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Adje »

Carrie schreef:Al lezend is dat misschien ook wel de pijn dat alle muziek nu op één hoop weggeveegd wordt.
Er zijn denk veel liederen die mensen persoonlijk geraakt hebben, of waar ze zich in herkennen.
Persoonlijk heb ik dat met die lied...

Heer, wijs mij Uw weg
En leid mij als een kind
Dat heel de levensweg
Slechts in U richting vindt
Als mij de moed ontbreekt
Om door te gaan
Troost mij dan liefdevol
En moedig mij weer aan

Heer, leer mij Uw weg
Die zuiver is en goed
Uw woord is onderweg
Als een lamp voor mijn voet
Als mij het zicht ontbreekt
Het donker is
Leidt mij dan op Uw weg
De weg die eeuwig is

Heer, leer mij Uw wil
Aanvaarden als een kind
Dat blindelings en stil
U vertrouwd, vrede vindt
Als mij de wil ontbreekt
Uw weg te gaan
Spreek door Uw woord en Geest
Mijn hart en leven aan

Heer, toon mij Uw plan
Maak door Uw Geest bekend
Hoe ik U dienen kan
En waarheen U mij zendt
Als ik de weg niet weet
De hoop opgeef
Toon mij dat Christus
Heel mijn weg gelopen heeft
Een prachtig lied!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef:Een oproep tot het verlaten van een gemeente om de muziek die gebruikt wordt is m.i. gewoon fout en gaat in tegen de eenheid van de kerk en m.i. ook tegen het belijden van de hele kerk.

Verder is het al genoemd, maar het blijft waard om de psalmen langs dezelfde maatstaf te leggen als je opwekkingsliederen legt en als de afzonderlijke psalmen er dan niet goed uit komen, dan is je maatstaf verkeerd.
Er zijn weinig psalmen die over de hele trits van ellende, verlossing en dankbaarheid gaan (al zijn ze er wel) en in veel gevallen is de ellende ook nog eens "externe ellende" in de zin dat het om verdrukking van buitenaf gaat en niet om de eigen zonde en de gevolgen daarvan.

Opwekking heeft redelijk wat liederen die zo hun problemen hebben, maar er zit ook gewoon veel goud tussen. Soms letterlijke bijbelteksten, soms liederen met diepte of belijdenissen. Liederen als "Groot is Uw trouw o Heer", "Ik bouw op U", "Heer ik kom tot U (hoor naar mijn gebed)" om er maar drie op een rij te noemen. Of mooie vertaalde liederen zoals "de dag door Uwe gunst ontvangen" of moderne liederen van bijvoorbeeld Stuart Townend, de Gettys maar ook Graham Kendrick en Matt Redman (al weet ik niet of die laatste twee in een reformatorische traditie staan).

Om eerlijk te zijn spreekt zeker "de dag door Uwe gunst ontvangen" mij erg aan en het spreekt meer tot mij bij het denken over de wereldwijde kerk en bij het denken aan een begrafenis dan welke psalm dan ook.
Afgezien van het feit dat liederen als "Groot is Uw trouw", "Heer ik kom tot U" of "De dag door Uwe gunst ontvangen" geen opwekkingsliederen zijn, maar gewone hymns die al eerder bestonden dan Opwekking, ben ik het met je eens.
Eerstgenoemd lied dateert al uit 1923 https://hymnary.org/text/great_is_thy_f ... d_my_fathe , laatstgenoemd lied zelfs uit 1870 https://hymnary.org/text/the_day_thou_g ... d_is_ended
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3058
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef:Een oproep tot het verlaten van een gemeente om de muziek die gebruikt wordt is m.i. gewoon fout en gaat in tegen de eenheid van de kerk en m.i. ook tegen het belijden van de hele kerk.

Verder is het al genoemd, maar het blijft waard om de psalmen langs dezelfde maatstaf te leggen als je opwekkingsliederen legt en als de afzonderlijke psalmen er dan niet goed uit komen, dan is je maatstaf verkeerd.
Er zijn weinig psalmen die over de hele trits van ellende, verlossing en dankbaarheid gaan (al zijn ze er wel) en in veel gevallen is de ellende ook nog eens "externe ellende" in de zin dat het om verdrukking van buitenaf gaat en niet om de eigen zonde en de gevolgen daarvan.

Opwekking heeft redelijk wat liederen die zo hun problemen hebben, maar er zit ook gewoon veel goud tussen. Soms letterlijke bijbelteksten, soms liederen met diepte of belijdenissen. Liederen als "Groot is Uw trouw o Heer", "Ik bouw op U", "Heer ik kom tot U (hoor naar mijn gebed)" om er maar drie op een rij te noemen. Of mooie vertaalde liederen zoals "de dag door Uwe gunst ontvangen" of moderne liederen van bijvoorbeeld Stuart Townend, de Gettys maar ook Graham Kendrick en Matt Redman (al weet ik niet of die laatste twee in een reformatorische traditie staan).

Om eerlijk te zijn spreekt zeker "de dag door Uwe gunst ontvangen" mij erg aan en het spreekt meer tot mij bij het denken over de wereldwijde kerk en bij het denken aan een begrafenis dan welke psalm dan ook.


In kerkdiensten zing je meerdere psalmen. En dan komt alles toch meestal wel langs. Na de lezing van de Wet. En naar aanleiding van de preek. Alhoewel het psalmboek in werkelijkheid dikker is dan wat we vaak zingen. ;)

Wordt er alleen andere liederen gezongen,is het gevaar dat veel meer eenzijdig gezongen wordt? Misschien dat?

Je hebt gelijk dat er ook andere liederen zijn. Daarom ook mijn eerdere voorstel. Laten we gewoon eens liederen op een eerlijke, nette manier bespreken die veel gezongen worden.En nu zo lijkt het wel afgewezen worden. Zie eerder bericht vandaag van mij.
Nu blijft het zo algemeen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4092
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef: ... Hij beweert dat hij nooit een bekeerde dominee heeft gehoord in de Gereformeerde Kerk van Waardenburg (of ergens daar in de buurt, want volgens mij is daar helemaal geen gereformeerde kerk of PKN op internet te vinden). Hoe haalt hij het in zijn hoofd. Maar goed. Zulke dingen kunnen voorkomen...
Even de feiten: Waardenburg heeft een Hervormde gemeente binnen de PKN, een gezamenlijke kerkelijke gemeente met Neerijnen. Lean McLeane heeft zijn wortels in de Gereformeerde Kerk van Herwijnen.
Een korte blik op het preekrooster laat zien dat het een confessionele, orthodoxe gemeente is met wat evangelische invloeden. In dat geval zijn dit soort publieke opinies van iemand die slechts één van de twee diensten op een zondag meemaakte en verder niet deelnam aan het kerkelijk leven nog ergerlijker dan ze al waren.
Jouw analyse over de gemeente lijkt me juist. Het tweede deel zou ik het ook nog eens mee kunnen zijn, ware het niet dat je dan op basis van enkele uitspraken van iemand uit de media een oordeel geeft over de persoon.

Het lijkt me dat niemand van ons er bij is geweest toen de uitspraken, zowel waarin aangegeven wordt te vertrekken uit de gemeente waar opwekking gezongen wordt, als het interview zijn gedaan. Mijn ervaring is dat uitspraken vaak ik een context staan. Wij discussiëren nu over uitspraken zonder die context te kennen. Als voorbeeld: ik heb één keer een preek gehoord van ds. de Heer. Op basis daarvan zou ik geneigd zijn aan te bevelen direct een vertrek uit zijn gemeente te overwegen. Maar ik vermoed en hoop dat ik dan geen recht doe aan zijn prediking.

Vooropgesteld: een oproep zonder nuancering en uitleg waarom het goed is om een gemeente te verlaten waar opwekkingsmuziek wordt gezongen ben ik het mee oneens. Een oproep om de gemeente te verlaten lijkt me in veel gevallen onjuist. Maar je kunt niet op basis van een dergelijke in de media genoteerde opmerking de persoon weg zetten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Lilian1975 schreef:
parsifal schreef:Een oproep tot het verlaten van een gemeente om de muziek die gebruikt wordt is m.i. gewoon fout en gaat in tegen de eenheid van de kerk en m.i. ook tegen het belijden van de hele kerk.

Verder is het al genoemd, maar het blijft waard om de psalmen langs dezelfde maatstaf te leggen als je opwekkingsliederen legt en als de afzonderlijke psalmen er dan niet goed uit komen, dan is je maatstaf verkeerd.
Er zijn weinig psalmen die over de hele trits van ellende, verlossing en dankbaarheid gaan (al zijn ze er wel) en in veel gevallen is de ellende ook nog eens "externe ellende" in de zin dat het om verdrukking van buitenaf gaat en niet om de eigen zonde en de gevolgen daarvan.

Opwekking heeft redelijk wat liederen die zo hun problemen hebben, maar er zit ook gewoon veel goud tussen. Soms letterlijke bijbelteksten, soms liederen met diepte of belijdenissen. Liederen als "Groot is Uw trouw o Heer", "Ik bouw op U", "Heer ik kom tot U (hoor naar mijn gebed)" om er maar drie op een rij te noemen. Of mooie vertaalde liederen zoals "de dag door Uwe gunst ontvangen" of moderne liederen van bijvoorbeeld Stuart Townend, de Gettys maar ook Graham Kendrick en Matt Redman (al weet ik niet of die laatste twee in een reformatorische traditie staan).

Om eerlijk te zijn spreekt zeker "de dag door Uwe gunst ontvangen" mij erg aan en het spreekt meer tot mij bij het denken over de wereldwijde kerk en bij het denken aan een begrafenis dan welke psalm dan ook.


In kerkdiensten zing je meerdere psalmen. En dan komt alles toch meestal wel langs. Na de lezing van de Wet. En naar aanleiding van de preek. Alhoewel het psalmboek in werkelijkheid dikker is dan wat we vaak zingen. ;)

Wordt er alleen uit bijv opwekking gezongen is het gevaar dat veel meer eenzijdig gezongen wordt?

Je hebt gelijk dat er ook andere liederen zijn. Daarom ook mijn eerdere voorstel. Laten we gewoon eens liederen op een eerlijke, nette manier bespreken die veel gezongen worden. En nu zo lijkt het wel afgewezen worden. Zis eerder bericht vandaag van mij.
Nu blijft het zo algemeen.
Ik vind het een goed idee, misschien een nieuw topic starten?
Heb hier al 2x gevraagd waarin een lied van Christian verwoerd botst met wet en evangelie, maar niemand reageert.

Net als het net geposte lied van Sela

Mag dan officieel geen opwekking zijn, maar Ds de Heer noemt hen wel specifiek.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrikus »

Adje schreef:
Carrie schreef:Al lezend is dat misschien ook wel de pijn dat alle muziek nu op één hoop weggeveegd wordt.
Er zijn denk veel liederen die mensen persoonlijk geraakt hebben, of waar ze zich in herkennen.
Persoonlijk heb ik dat met die lied...

[...]

Heer, toon mij Uw plan
Maak door Uw Geest bekend
Hoe ik U dienen kan
En waarheen U mij zendt
Als ik de weg niet weet
De hoop opgeef
Toon mij dat Christus
Heel mijn weg gelopen heeft
Een prachtig lied!
Niet het meest overtuigende voorbeeld, naar mijn mening.
"Heer, toon mij Uw plan". Modieuze term, wat moet ik me daarbij voorstellen? Zo ook "Samen bidden, samen zoeken Naar het plan van onze heer".
Maar goed, zo is er overal wel wat te vinden. Zelfs in de psalmen van Datheen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9205
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door parsifal »

Hendrikus schreef:
parsifal schreef:Een oproep tot het verlaten van een gemeente om de muziek die gebruikt wordt is m.i. gewoon fout en gaat in tegen de eenheid van de kerk en m.i. ook tegen het belijden van de hele kerk.

Verder is het al genoemd, maar het blijft waard om de psalmen langs dezelfde maatstaf te leggen als je opwekkingsliederen legt en als de afzonderlijke psalmen er dan niet goed uit komen, dan is je maatstaf verkeerd.
Er zijn weinig psalmen die over de hele trits van ellende, verlossing en dankbaarheid gaan (al zijn ze er wel) en in veel gevallen is de ellende ook nog eens "externe ellende" in de zin dat het om verdrukking van buitenaf gaat en niet om de eigen zonde en de gevolgen daarvan.

Opwekking heeft redelijk wat liederen die zo hun problemen hebben, maar er zit ook gewoon veel goud tussen. Soms letterlijke bijbelteksten, soms liederen met diepte of belijdenissen. Liederen als "Groot is Uw trouw o Heer", "Ik bouw op U", "Heer ik kom tot U (hoor naar mijn gebed)" om er maar drie op een rij te noemen. Of mooie vertaalde liederen zoals "de dag door Uwe gunst ontvangen" of moderne liederen van bijvoorbeeld Stuart Townend, de Gettys maar ook Graham Kendrick en Matt Redman (al weet ik niet of die laatste twee in een reformatorische traditie staan).

Om eerlijk te zijn spreekt zeker "de dag door Uwe gunst ontvangen" mij erg aan en het spreekt meer tot mij bij het denken over de wereldwijde kerk en bij het denken aan een begrafenis dan welke psalm dan ook.
Afgezien van het feit dat liederen als "Groot is Uw trouw", "Heer ik kom tot U" of "De dag door Uwe gunst ontvangen" geen opwekkingsliederen zijn, maar gewone hymns die al eerder bestonden dan Opwekking, ben ik het met je eens.
Eerstgenoemd lied dateert al uit 1923 https://hymnary.org/text/great_is_thy_f ... d_my_fathe , laatstgenoemd lied zelfs uit 1870 https://hymnary.org/text/the_day_thou_g ... d_is_ended

Dat weet ik, maar opwekkingsmuziek is ook niet gedefinieerd wat mij betreft, dus ik gebruik als definitie dat het in de opwekkingsbundel staat. Er is vrij weinig muziek in die bundel die origineel is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3058
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Lilian1975 »

Carrie schreef:
Lilian1975 schreef:
parsifal schreef:Een oproep tot het verlaten van een gemeente om de muziek die gebruikt wordt is m.i. gewoon fout en gaat in tegen de eenheid van de kerk en m.i. ook tegen het belijden van de hele kerk.

Verder is het al genoemd, maar het blijft waard om de psalmen langs dezelfde maatstaf te leggen als je opwekkingsliederen legt en als de afzonderlijke psalmen er dan niet goed uit komen, dan is je maatstaf verkeerd.
Er zijn weinig psalmen die over de hele trits van ellende, verlossing en dankbaarheid gaan (al zijn ze er wel) en in veel gevallen is de ellende ook nog eens "externe ellende" in de zin dat het om verdrukking van buitenaf gaat en niet om de eigen zonde en de gevolgen daarvan.

Opwekking heeft redelijk wat liederen die zo hun problemen hebben, maar er zit ook gewoon veel goud tussen. Soms letterlijke bijbelteksten, soms liederen met diepte of belijdenissen. Liederen als "Groot is Uw trouw o Heer", "Ik bouw op U", "Heer ik kom tot U (hoor naar mijn gebed)" om er maar drie op een rij te noemen. Of mooie vertaalde liederen zoals "de dag door Uwe gunst ontvangen" of moderne liederen van bijvoorbeeld Stuart Townend, de Gettys maar ook Graham Kendrick en Matt Redman (al weet ik niet of die laatste twee in een reformatorische traditie staan).

Om eerlijk te zijn spreekt zeker "de dag door Uwe gunst ontvangen" mij erg aan en het spreekt meer tot mij bij het denken over de wereldwijde kerk en bij het denken aan een begrafenis dan welke psalm dan ook.


In kerkdiensten zing je meerdere psalmen. En dan komt alles toch meestal wel langs. Na de lezing van de Wet. En naar aanleiding van de preek. Alhoewel het psalmboek in werkelijkheid dikker is dan wat we vaak zingen. ;)

Wordt er alleen uit bijv opwekking gezongen is het gevaar dat veel meer eenzijdig gezongen wordt?

Je hebt gelijk dat er ook andere liederen zijn. Daarom ook mijn eerdere voorstel. Laten we gewoon eens liederen op een eerlijke, nette manier bespreken die veel gezongen worden. En nu zo lijkt het wel afgewezen worden. Zis eerder bericht vandaag van mij.
Nu blijft het zo algemeen.
Ik vind het een goed idee, misschien een nieuw topic starten?
Heb hier al 2x gevraagd waarin een lied van Christian verwoerd botst met wet en evangelie, maar niemand reageert.

Net als het net geposte lied van Sela

Mag dan officieel geen opwekking zijn, maar Ds de Heer noemt hen wel specifiek.
Laten we dan met Sela even wachten...
Maar inderdaad die Verwoerd. Juist ook omdat hij terecht of onterecht in een verdachte hoek werd gezet in dat artikel. Ik heb vandaag veel andere bezigheden. Maar misschien dat iemand dat wil openen.

Ik ben te onbekend met zijn liederen om te weten welk lied nu heel bekend, vaak gezongen wordt onder ons....
Misschien jij beter?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3988
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Terri »

Adje schreef:
Bezorgd schreef:
- Het zingen uit JdH bundels gebeurde dus nog breder als dat ik al dacht. Tot in OGG gezinnen toe. En dat vind ik nu juist de meest interessante vraag.
Waar komt die doorgaande verrrechtsing vandaan?
Waarom kon er vroeger veel ontspannener omgegaan worden met dit soort discussies?
In de Islam is een vorm van extremisme gaande. soms ben ik wel eens bang dat dit soort opkomende extremisme in alle zuilen / groepen / levensbeschouwingen momenteel gaande is. Je ziet het bij populisten, bij de Groenen, bij Eurofielen, maar ook onder bevindelijke christenen. De lijnen worden steeds harder en radicaler neergezet. En alles wat anders is wordt veroordeeld.
We moeten echt waken om die kant op te gaan.
Kam dit mede veroorzaakt zijn door de opkomst van Reformatorische scholen en het RD?

Ook ik herken wat van het "extremer" worden in standpunten over bepaalde zaken.
Ik denk dat het komt omdat de liefde verkilt en het 'ik' zich ongelooflijk manifesteert.
Het is blijkbaar niet meer mogelijk om je mening te ventileren in milde en bewogen bewoordingen.
Veel gaat onder het mom van rechtzinnigheid vlijmscherp de ander 'te lijf' en het empathisch vermogen lijkt uit te sterven.
Blij met de bijdrage van @ Manenschijn, bijzonder dat het 'ver weg' wel mogelijk is en vooral erg mooi!
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

@Maanenschijn:
Er is een verschil tussen een persoon wegzetten of bespreken of iemand een goede geestelijke leidsman is.

Ik heb helemaal geen behoefte om iemand weg te zetten. Soms doe ik dat wel, dat is meestal onbewust, en dat is reden om schuld te belijden.

Maar ik maak mij bijzonder ernstige zorgen over de groupthink en het extremisme dat hand over hand toeneemt in gereformeerde kringen, zoals ook hierboven, maar ook in de brede samenleving. De hele manier waarop mensen ageren tegen mensen die enige nuance proberen aan te brengen -dan heb ik het nog niet eens over mijzelf, want ik ben ook iemand die helder en duidelijk positie inneemt- en waarin mensen anderen volgen die extreme standpunten innemen, of het nu Thierry Baudet is, ds. De Heer of deze man, baart mij ernstige zorgen.

Iemand die zich opwerpt als geestelijk leider, mogen we ook beoordelen op zijn uitspraken, tenzij hij daarop is teruggekomen. Dat heeft Paulus niet anders gedaan. Het is mijns inziens een zwaktebod om niet op de journalisten van het RD, die werkelijk met iedere gevoeligheid rekening houden en daar volkomen op zijn afgericht te mogen afgaan.

En daarmee schrijf ik niemand als persoon af. Ik zou mij er zelfs niet over verbazen als ik in zijn plaats ook extreme opmerkingen zou maken. En daarom ben ik daar ook zo gevoelig voor.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Hendrikus schreef:
Adje schreef:
Carrie schreef:Al lezend is dat misschien ook wel de pijn dat alle muziek nu op één hoop weggeveegd wordt.
Er zijn denk veel liederen die mensen persoonlijk geraakt hebben, of waar ze zich in herkennen.
Persoonlijk heb ik dat met die lied...

[...]

Heer, toon mij Uw plan
Maak door Uw Geest bekend
Hoe ik U dienen kan
En waarheen U mij zendt
Als ik de weg niet weet
De hoop opgeef
Toon mij dat Christus
Heel mijn weg gelopen heeft
Een prachtig lied!
Niet het meest overtuigende voorbeeld, naar mijn mening.
"Heer, toon mij Uw plan". Modieuze term, wat moet ik me daarbij voorstellen? Zo ook "Samen bidden, samen zoeken Naar het plan van onze heer".
Maar goed, zo is er overal wel wat te vinden. Zelfs in de psalmen van Datheen ;)
Wat bedoel je met "overtuigende voorbeeld"
Ik had dit niet als "voorbeeld" geplaatst, maar in context omdat dit lied mij raakt.

En als het woord "plan" modieus is, stam ik uit 1500 denk...
Gods plan is volgens mij volkomen bijbels en staat al in Job
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Posthoorn »

Wandelende schreef:Veel goede gezangen worden ook overboord gezet door het selectie criterium dat je het als onbekeerde niet kan zingen.

Daarbij wordt vergeten dat dit criterium natuurlijk ook zou kunnen gelden voor de psalmen.
Bovendien is het een vreemd criterium: moeten er dan gezangen komen die kunnen worden gezonden door vijanden van God?Dat is dan eigenlijk wat je wilt.
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Een plan is een voornemen voor de toekomst.

In het westen van Nederland is dat heel normaal Nederlands.
Plaats reactie