Boekenreeks 'de laatste bazuin'

Jootje

Boekenreeks 'de laatste bazuin'

Bericht door Jootje »

Hallo allemaal,
Ik heb een boek gekregen uit de reeks 'de laatste bazuin', namelijk 'verlaten' van Tim Lahaye en Jerry B. Jenkins.
Hebben jullie deze boeken gelezen en zo ja wat vinden jullie ervan?
groetjes Jootje
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Ttja, wat valt erover te zeggen? Ik heb er een stuk of 8 thuis staan, maar eigenlijk gaan ze me steeds meer tegenstaan. Het kunnen wel goede boeken zijn, zolang je ze blijft zien als een roman en niets meer (maar dan wel een roman met een flinterdun verhaaltje)
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ze zijn zo vreselijk Amerikaans, brrr :( :( :(. De film vond ik nog minder erg dan de boeken en dat gebeurt haast nooit. :,

Ik geloof trouwens niet dat mijn beeld van de wederkomst er erg door beïnvloed wordt, Lo-Rucháma. Juist niet, waarschijnlijk.
janneke

Bericht door janneke »

ik vind het echt supermooie boeken om te lezen!! en wel een aanrader!!!
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oorspronkelijk gepost door lo-rucháma
Maar geldt dat voor alle mensen die deze boeken lezen lezen? Denk je niet, dat er een reeel gevaar in deze boeken schuilt?

Mensen denken dat er via de christelijke boekhandel alleen maar waarheden verkocht worden. Kijk nu niet alleen naar je zelf, maar gewoon naar het algemene publiek.

Janneke: Dan kunnen het nog wel mooie boeken zijn om te lezen, maar dan nog vind ik dat ze gevaarlijk kunnen zijn.. zie boven..
Gevaar? Ik denk niet dat christenen een gevaar voor andere christenen kunnen vormen.
Ik denk juist dat de boeken een positieve invloed kunnen hebben op het leven van in slaap gesuste christenen. Zelf ben ik juist door het bijhouden van de hele serie boeken mijn interesse in het onderwerp eindtijd kwijtgeraakt (wat op zich wel jammer is) Maar de eerste boeken van de serie hadden een positieve invloed op mij. Vandaar dat ik ze nog wel eens uitleen.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Lebaoth: Nee, dat komt omdat jij nu niet eenmaal makkelijk te beinvloeden bent, omdat jij sceptisch tegenover Amerikaanse boeken staat en omdat je gewoon je ogen goed open hebt. (Oftewel, je bent gewoon verschikkelijk bijdehand :P)
Dank u dank u dank u :D.
Maar geldt dat voor alle mensen die deze boeken lezen lezen? Denk je niet, dat er een reeel gevaar in deze boeken schuilt? Mensen denken dat er via de christelijke boekhandel alleen maar waarheden verkocht worden. Kijk nu niet alleen naar je zelf, maar gewoon naar het algemene publiek.
Je hebt gelijk, had er niet aan gedacht. Er schuilt inderdaad wel gevaar in. Als je makkelijk beïnvloed raakt met het lezen van boeken moet je ze niet lezen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik ben ook in de serie bezig en ik vind de boeken enorm fascinerend. Onderstaande discussie heb ik gelezen, maar ik zou er toch nog graag wat dieper op in gaan.

1. We kunnen wel concluderen dat deze boeken eenzijdig zijn, maar door het zo duidelijk stellen dat lijdelijkheid funest is (wat de schrijvers doen), kan dit boek toch juist een positieve invloed hebben? Als mensen hierdoor onrustig worden, lijkt me dat niet direct negatief.

2. De schrijvers erkennen zelf ook dat dit fictie is en e.e.a. in het einde der dagen zou zo kunnen zijn. Kritiek is dat men profetien te letterlijk neemt en er teveel op voortborduurt. Maar dat brengt me toch bij de vraag hoe wij aankijken tegen het boek Openbaringen en andere soortgelijke teksten in de bijbel? Wat zou Gods bedoeling geweest zijn met dit moeilijke boek? Zou het niet juist de bedoeling geweest zijn om ons signalen te geven omtrent het einde der dagen en ons er mee bezig te laten zijn?

3. Dit boek, of de visie en geloofsovertuiging wat misschien vanuit onze tradities/visie moeilijk te bevatten is zet iedereen die dit leest toch minimaal aan het denken. Onderstaand werd in postings verwoord dat het 'gevaarlijke boeken zijn' (in het algemeen gezegd). Zou zo'n boek, waarin we 'wakker geschud' worden gevaarlijker zijn dan een streekromannetje waar het even de vraag is wie met wie trouwt en wie boven of beneden zijn/haar stand zal trouwen?

Pim.
ries

Bericht door ries »

Ik ben ook begonnen met het lezen van deze serie, maar ik wil ze niet meer lezen. Ik werd er ook erg onrustig van. Doordat er een eigentijdse invulling wordt gegeven aan wat God voor ons verborgen heeft. Ik vindt persoonlijk dat dit niet kan.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ries
Ik ben ook begonnen met het lezen van deze serie, maar ik wil ze niet meer lezen. Ik werd er ook erg onrustig van. Doordat er een eigentijdse invulling wordt gegeven aan wat God voor ons verborgen heeft. Ik vindt persoonlijk dat dit niet kan.
Maar als je Openbaringen goed leest wordt je toch ook onrustig? Zou je aan kunnen geven wat jouw visie is op Openbaringen? Waarom staat dat in de bijbel?

Pim.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik heb deze boeken zelf niet gelezen, alleen als ik de recencies in de verschillende bladen hierover lees dan worden ze over het algemeen niet positief beoordeeld.
Iemand die zwak staat komt gauw ten val en vanuit dat oogpunt zou ik ze niet graag aan anderen willen aanbevelen.
ries

Bericht door ries »

Openbarigen is een boek waarin in beeldspraak gesproken wordt. Alles heeft een diepe geestelijke betekenis. Ik vindt dat je hierover geen roman moet schrijven waarin alles wordt vertaald naar eigen denken (manier waarop het zou kunnen gebeuren). Het boek Openbaringen is gegeven om te laten zien de dingen die haast geschieden moeten, want de tijd is nabij (zie inleiding op boek Openbaringen door Johannes). Het is bedoelt als waarschuwing en vertroosting voor gelovigen. Maar juist door de diepe geestelijke betekenis van alle zaken in dit boek vindt ik het oneerbiedig om hierover een roman te schrijven. Wij moeten de verborgenheden Gods niet op onze eigen manier willen verklaren.
Loïs

Bericht door Loïs »

Nou, het zijn absoluut mijn favoriete schrijvers.




:D
Plaats reactie