Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 10 feb 2024, 00:04 Dat vind ik niet. De CGK zijn een veel duidelijker belijdende, en ook een afgescheiden kerk met een lange orthodoxe traditie. Bij opsplitsing zou de CGK links beter bij de NGK passen en de rechterflank bij de GG. Het midden zal een ingewikkelde keuze moeten maken tussen GG HHK en NGK.

Maar ik hoop dat het optie 2 wordt, of desnoods optie 1.
DGK-h/GKN is denk ik voor velen ook nog wel een optie
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Ik stel voor de conventdiscussie in het convent topic te doen.
Achter de schermen zal ik het proberen samen te voegen.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

em. Prof. Peels in TR nr 1 2024

“Het is mijn ervaring, nu vanuit mijn emiritaat terugziende, dat binnen de CGK er zóveel meer is dat ons bindt dan dat ons scheidt. In de loop der jaren mocht ik voorgaan in 165 van de 180 gemeenten - en steeds was mijn ervaring dat in een eredienst, hoe verschillend ook van vorm, tempo en lengte ook, alles wegviel bij het openen van de Bijbel en het luisteren daarnaar. Dát is wat ons samenbrengt. Dicht bij het Woord, het levende Woord van God dat al onze meningen verre transcendeert. Een kerkscheuring anno 2024 is van geen kant ooit te verantwoorden. De diversiteit kan een probleem vormen, maar mag ook winst zijn, om van elkaar te leren, elkaar te behoeden voor eenzijdigheden. De leden van een lichaam zijn bepaald niet eenvormig: ‘Indien zij alleen één lid vormden, waar bleef het lichaam?’. Daarom geen einde, maar zoeken naar een nieuw begin.”
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Refojongere »

Hij pleit voor 80% ipv 50+1. En niet alles hoeft synodaal besloten.

Maar wat betekent dit dan? Dat als niet 80% vindt dat vrouwen in het ambt mogen, het ambt voor hen gesloten blijft? Ik denk dat hij het omdraait: als niet 80% vindt dat vrouwen niet een ambt mogen bekleden dat het dan tot christelijke vrijheid behoort.

Maw: het is geen helder standpunt.

Daarnaast: wie bepaalt wat synodaal besloten moet worden: wel liedbundels, hoogte van salarissen en vertalingen, maar niet zaken omtrent Schriftgezag zoals in de PKN? Of juist andersom? Wat valt nog onder de definitie van gereformeerd dan?

Dus ook dit biedt geen uitweg uit de impasse.

Prof Peels vindt de huidige praktijk en breedte volgens mij prima.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Professor Peels Pleit voor Pappen en nathouden
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Refojongere schreef: 09 mar 2024, 00:37 Hij pleit voor 80% ipv 50+1. En niet alles hoeft synodaal besloten.

Maar wat betekent dit dan? Dat als niet 80% vindt dat vrouwen in het ambt mogen, het ambt voor hen gesloten blijft? Ik denk dat hij het omdraait: als niet 80% vindt dat vrouwen niet een ambt mogen bekleden dat het dan tot christelijke vrijheid behoort.

Maw: het is geen helder standpunt.

Daarnaast: wie bepaalt wat synodaal besloten moet worden: wel liedbundels, hoogte van salarissen en vertalingen, maar niet zaken omtrent Schriftgezag zoals in de PKN? Of juist andersom? Wat valt nog onder de definitie van gereformeerd dan?

Dus ook dit biedt geen uitweg uit de impasse.

Prof Peels vindt de huidige praktijk en breedte volgens mij prima.
Hij wil in ieder geval de kerkelijke spelregels veranderen zodat de praktijk van kerkelijke ongehoorzaamheid weer klopt. Zijn inzicht in de huidige situatie vind ik uiterst mager. Hij komt met een analyse die 30 jaar geleden nog kon. In 2024 zijn er teveel stations gepasseerd zodat de geit allang teveel kolen heeft gegeten en daaraan is doodgegaan. M.a.w, de tijd van kolen en geiten sparen is voorbij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Evangelist »

huisman schreef: 09 mar 2024, 10:18
Refojongere schreef: 09 mar 2024, 00:37 Hij pleit voor 80% ipv 50+1. En niet alles hoeft synodaal besloten.

Maar wat betekent dit dan? Dat als niet 80% vindt dat vrouwen in het ambt mogen, het ambt voor hen gesloten blijft? Ik denk dat hij het omdraait: als niet 80% vindt dat vrouwen niet een ambt mogen bekleden dat het dan tot christelijke vrijheid behoort.

Maw: het is geen helder standpunt.

Daarnaast: wie bepaalt wat synodaal besloten moet worden: wel liedbundels, hoogte van salarissen en vertalingen, maar niet zaken omtrent Schriftgezag zoals in de PKN? Of juist andersom? Wat valt nog onder de definitie van gereformeerd dan?

Dus ook dit biedt geen uitweg uit de impasse.

Prof Peels vindt de huidige praktijk en breedte volgens mij prima.
Hij wil in ieder geval de kerkelijke spelregels veranderen zodat de praktijk van kerkelijke ongehoorzaamheid weer klopt. Zijn inzicht in de huidige situatie vind ik uiterst mager. Hij komt met een analyse die 30 jaar geleden nog kon. In 2024 zijn er teveel stations gepasseerd zodat de geit allang teveel kolen heeft gegeten en daaraan is doodgegaan. M.a.w, de tijd van kolen en geiten sparen is voorbij.
Volgens mij gaat hij voorbij aan het feit dat een deel van de gemeenten het in geweten niet kan dragen om onderdeel te zijn van een kerkverband waar vrouwen in de ambten een legale plek hebben.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Evangelist schreef: 09 mar 2024, 12:05Volgens mij gaat hij voorbij aan het feit dat een deel van de gemeenten het in geweten niet kan dragen om onderdeel te zijn van een kerkverband waar vrouwen in de ambten een legale plek hebben.
Dat is correct. Daarnaast is het geleidelijke loslaten van het gezag van Gods Woord ten faveure van de goddeloze opvattingen in onze samenleving (hoe mooi dat ook verpakt wordt) een ziekte in een kerkverband, dat steeds verdervreet. Als dit niet gestopt wordt en zelfs als legitiem erkend, dan zal deze ziekte uiteindelijk het hele kerkverband aantasten en vernietigen.

Verschillen in liturgie binnen een bepaalde bandbreedte is legitiem. Maar een gezwel in een lichaam is dat niet. Dat wordt je dood als je dat accepteerd.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 09 mar 2024, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: 09 mar 2024, 12:22
Evangelist schreef: 09 mar 2024, 12:05Volgens mij gaat hij voorbij aan het feit dat een deel van de gemeenten het in geweten niet kan dragen om onderdeel te zijn van een kerkverband waar vrouwen in de ambten een legale plek hebben.
Dat is correct. Daarnaast is het geleidelijke loslaten van het gezag van Gods Woord ten faveure van de goddeloze opvattingen in onze samenleving (hoe mooi dat ook verpakt wordt) een ziekte in een kerkverband, dat steeds verdervreet. Als dit niet gestopt wordt en zelfs als legitiem erkend, dan zal deze zoekte uiteindelijk het hele kerkverband aantasten en vernietigen.

Verschillen in liturgie binnen een bepaalde bandbreedte is legitiem. Maar een gezwel in een lichaam is dat niet. Dat wordt je dood als je dat accepteerd.
Inderdaad. Lees de column in het RD vandaag van ds. J.M.J. Kieviet. Hij haalt met instemming de Waarheidsvriend aan waar de hoofdredacteur onlangs schreef: “ De gedachte leeft breed dat terwijl je gereformeerd bent in je denken, je zowel voor als tegen de vrouw in het ambt kunt zijn, zowel voor als tegen de volledige aanvaarding van homoseksuele relaties, zowel voor als tegen de erkenning van de evolutieleer…..Als twee die in een gereformeerd spoor willen gaan, tegengesteld uitkomen raakt dat zelfs aan de Godsleer…..Immers, het kan niet dat de Heere in cruciale thema’s beide uitkomsten zou willen” (einde citaat)

Ik zou nog aan de laatste zin toevoegen: Daarom heeft Hij in Zijn Woord ook duidelijk aangeven wat de uitkomsten zijn.

Prof. Peels is al decennia een vertegenwoordiger van die gedachte die breed leeft en in de Waarheidsvriend terecht veroordeeld wordt. In dat licht moet je zijn woorden lezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef: 09 mar 2024, 13:26Inderdaad. Lees de column in het RD vandaag van ds. J.M.J. Kieviet. Hij haalt met instemming de Waarheidsvriend aan waar de hoofdredacteur onlangs schreef: “ De gedachte leeft breed dat terwijl je gereformeerd bent in je denken, je zowel voor als tegen de vrouw in het ambt kunt zijn, zowel voor als tegen de volledige aanvaarding van homoseksuele relaties, zowel voor als tegen de erkenning van de evolutieleer…..Als twee die in een gereformeerd spoor willen gaan, tegengesteld uitkomen raakt dat zelfs aan de Godsleer…..Immers, het kan niet dat de Heere in cruciale thema’s beide uitkomsten zou willen” (einde citaat)

Ik zou nog aan de laatste zin toevoegen: Daarom heeft Hij in Zijn Woord ook duidelijk aangeven wat de uitkomsten zijn.
Gelukkig zijn er nog getrouwe wachters op Sions muur, die zich uitspreken tegen de grote afval van Gods Woord, die zich aftekend.

Helaas beseffen we tegenwoordig om den lieve vrede wil niet meer dat er in kerkelijke kring nog steeds valse profeten zijn.

Enkele citaten uit Ezechiel 13:

Zo zegt de Heere HEERE: Wee over die dwaze profeten, die hun geest nawandelen, en hetgeen zij niet gezien hebben!
(...)Daarom zo zegt de Heere HEERE: omdat gijlieden ijdelheid spreekt, en leugen ziet; daarom, ziet, Ik wil aan u, spreekt de Heere HEERE.
(...)Daarom, ja, daarom dat zij Mijn volk verleiden, zeggende: Vrede, daar geen vrede is; en dat de een een lemen wand bouwt, en ziet, de anderen denzelven pleisteren met loze kalk.
Zeg tot degenen, die met loze kalk pleisteren, dat hij omvallen zal; er zal een overstelpende plasregen zijn; en gij, o grote hagelstenen, zult vallen, en een grote stormwind zal hem splijten.
Ziet, als die wand zal gevallen zijn, zal dan niet tot u gezegd worden: Waar is de pleistering, waarmede gij gepleisterd hebt?
Daarom alzo zegt de Heere HEERE: Ja, Ik zal hem door een groten stormwind in Mijn grimmigheid splijten, en er zal een overstelpende plasregen zijn in Mijn toorn, en grote hagelstenen in Mijn grimmigheid, om dien te verdoen.
Zo zal Ik den wand afbreken, dien gijlieden met loze kalk gepleisterd hebt, en zal hem ter aarde nederwerpen, dat zijn grond zal ontdekt worden; alzo zal de stad vallen, en gij zult in het midden van haar omkomen; en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben.
Zo zal Ik Mijn grimmigheid tegen den wand voortbrengen, en tegen degenen, die hem pleisteren met loze kalk; en Ik zal tot ulieden zeggen: Die wand is er niet meer, en die hem pleisterden, zijn er niet;
Te weten de profeten Israëls, die van Jeruzalem profeteren, en voor haar een gezicht des vredes zien, waar geen vrede is, spreekt de Heere HEERE.
En gij, mensenkind, zet uw aangezicht tegen de dochteren uws volks, dewelke profeteren uit haar hart, en profeteer tegen haar;
En zeg: Zo zegt de Heere HEERE: Wee die vrouwen, die kussens naaien voor alle okselen der armen, en maken hoofddeksels voor het hoofd van alle statuur, om de zielen te jagen! Zult gij de zielen Mijns volks jagen, en zult gij u de zielen in het leven behouden?
(...)Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan uw kussens, waarmede gij aldaar de zielen jaagt naar de bloemhoven, en Ik zal ze uit uw armen wegscheuren; en Ik zal die zielen losmaken, de zielen, die gij jaagt naar de bloemhoven.
Daartoe zal Ik uw hoofddeksels scheuren, en Mijn volk uit uw hand redden, zodat zij niet meer in uw hand zullen zijn tot een jacht; en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben.
Omdat gijlieden het hart des rechtvaardigen door valsheid hebt bedroefd gemaakt, daar Ik hem geen smart aangedaan heb; en omdat gij de handen des goddelozen gesterkt hebt, opdat hij zich van zijn bozen weg niet afkeren zou, dat Ik hem in het leven behield;

Ik vraag me weleens af: beseffen we wel dat dit nog steeds geld? Dat er predikers, hoogleraars en gemeenteleden zijn die verkondigen dat God het goed vindt, terwijl God in Zijn Woord geopenbaard heeft deze zaken een gruwel te vinden? En dat hierdoor mensen verloren gaan?

We mogen wel bidden voor hen (op dit moment in het bijzonder in de CGK) die van Godswege geroepen zijn om en getrouwe wachter te zijn, en tegen alles wat daar tegenop te getuigen wat Gods Heilig en onfeilbaar Woord is, en waar God geen afstand van doet, wat de moderne mens daar ook van vind.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Refojongere »

Het valt mij op dat degenen die Bewaar het Pand afvallen of aanvallen altijd pro vrouw ambt of pro evolutie zijn.

Of zijn er ook dominees die tegen vrouw ambt zijn en moeite hebben met de opstelling van BwP?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat mag ik wel hopen. Het zou wel heel treurig zijn als er geen middenpredikanten zijn die moeite hebben met het optreden van BhP.

In het ND van vandaag stond een artikel over de samenwerkingsgroep van samenwerkingsgemeenten. Die komt zaterdag bijeen. In het artikel stond juist dat men niet als een machtsblok wil opereren, want men wil niet ongeestelijk handelen in de kerk.

BhP opereert blijkens de nieuwsberichten juist wel als een machtsblok. Het is te hopen dat de Heere in alle manieren om de kerk naar onze hand te zetten, blaast en dat er weer geestelijke eenheid ontstaat.

De andere kant is, dat het wellicht een probleem is dat zichzelf oplost, want niet iedereen wil met zulke acties geassocieerd worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef: 13 mar 2024, 23:35 Dat mag ik wel hopen. Het zou wel heel treurig zijn als er geen middenpredikanten zijn die moeite hebben met het optreden van BhP.

In het ND van vandaag stond een artikel over de samenwerkingsgroep van samenwerkingsgemeenten. Die komt zaterdag bijeen. In het artikel stond juist dat men niet als een machtsblok wil opereren, want men wil niet ongeestelijk handelen in de kerk.

BhP opereert blijkens de nieuwsberichten juist wel als een machtsblok. Het is te hopen dat de Heere in alle manieren om de kerk naar onze hand te zetten, blaast en dat er weer geestelijke eenheid ontstaat.

De andere kant is, dat het wellicht een probleem is dat zichzelf oplost, want niet iedereen wil met zulke acties geassocieerd worden.
Feitelijk onjuist. Juist de samenwerkingsgemeenten werken als machtsblok. Dat zien we op classis en PS vergaderingen. De meest felle weerstand komt niet van BhP maar van ambtsdragers uit de middengemeenten. Wel logisch omdat zij vrezen dat hun gemeenten dwars doormidden scheuren.
@DDD alle lezers kunnen zien dat jij traumatisch reageert op bv GBS en ook op BhP. Ik ben dankbaar dat wij als BhP veel breder optrekken. Kijk op de site van Christelijk Gereformeerd beraad. Bij de laatste drie bijdragen zijn er twee van midden predikanten. (ds. Korving en ds. Schoonderwoerd ) Zeer lezenswaardig.

https://www.cgberaad.nl/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat kan ik maar beperkt beoordelen. Dit stond in de krant.

https://www.nd.nl/lees/1216120
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef: 14 mar 2024, 08:16 Dat kan ik maar beperkt beoordelen. Dit stond in de krant.

https://www.nd.nl/lees/1216120
Kan ik niet lezen. Alleen de eerste alinea. Daar lees ik dat deze gemeenten hun tweejaarlijkse bijeenkomst vervroegd hebben i.v.m. het convent. Dat mag natuurlijk maar vind het apart dat jij dat geen groepsvorming vindt.
Hopelijk komen ze tot de conclusie dat hun optreden en ongehoorzaamheid deze impasse heeft veroorzaakt. Bij hen ligt de sleutel om een breuk te voorkomen.
Sleutel 1. Zich voegen naar de afspraken binnen het kerkverband.
Sleutel 2. Zich voegen bij het kerkverband waar zij legitiem vrouwen in het ambt kunnen bevestigen. De NGK dus waar het grooste deel van hun leden al lid van is.

Als zij niet één van deze 2 sleutels gebruiken zijn zij ten volle verantwoordelijk voor de gevolgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie