Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Het zal wel niet over de regenboog uit Genesis 9:13 gaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:Dit ook: https://youtu.be/DxXLEA6zT7Q?t=1171

Het is werkelijk ongekend.
Idd zeer verdrietig en dan denken dat de CGK na de GS nog ongedeeld verder kan. Ik hoop er op maar dat eenheid ten koste van waarheid zal gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Dit ook: https://youtu.be/DxXLEA6zT7Q?t=1171

Het is werkelijk ongekend.
Ik begrijp vooral niet dat dit een kerkdienst wordt genoemd. Het lijkt meer op een thema-avond.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

huisman schreef:Idd zeer verdrietig en dan denken dat de CGK na de GS nog ongedeeld verder kan. Ik hoop er op maar dat eenheid ten koste van waarheid zal gaan.
?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Ik zag net een berichtje van onze vriend J.C. Philpot. Het is net verdwenen, want het bericht, zo las ik "bestaat niet". Ik wilde zeggen dat zijn uitspraak me vaker heeft getroffen. Als we de kerken in Nederland bekijken, in hoeveel kerken waar eens onze oudvaders de preekstoel beklommen, klinkt nu een ander evangelie?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

In ieder geval kan er geen twijfel over bestaan dat homo's er welkom zijn. Dus er zullen geen jongeren een trauma aan overhouden. Gezien de erge verhalen die zo nu en dan in de media verschijnen over bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten etc. (waar ik trouwens niets van begrijp, gezien de voortdurende aandacht in Daniel en andere jeugdbladen) is het misschien goed om zulke punten niet alleen op een gemeente-avond te behandelen. En zo heel lang duurt het nu ook weer niet. Als daarmee twee mensen voor Christus worden gewonnen of behouden, dan vind ik dat een nuttige tijdsinvestering.

Ik denk dat de zorgen vooral zitten in de verschillen van mening over dit punt. Maar als je van die verschillen van mening op de hoogte bent, dan begrijp ik niet waarom dit schokkend kan zijn.

De kern is dat God tot zijn gemeente spreekt. Andere dingen zijn mijns inziens bijzaak. Het aansluitende gebed om de opening met de heilige Geest vind ik in ieder geval heel mooi gekozen, evenals de samenzang.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 okt 2021, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:Dit ook: https://youtu.be/DxXLEA6zT7Q?t=1171

Het is werkelijk ongekend.
Wat precies?
Ik vraag me soms serieus af of jij je nog thuis voelt op de REFO forum.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:In ieder geval kan er geen twijfel over bestaan dat homo's er welkom zijn. Dus er zullen geen jongeren een trauma aan overhouden. Gezien de erge verhalen die zo nu en dan in de media verschijnen over bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten etc. (waar ik trouwens niets van begrijp, gezien de voortdurende aandacht in Daniel en andere jeugdbladen) is het misschien goed om zulke punten niet alleen op een gemeente-avond te behandelen. En zo heel lang duurt het nu ook weer niet. Als daarmee twee mensen voor Christus worden gewonnen of behouden, dan vind ik dat een nuttige tijdsinvestering.

Ik denk dat de zorgen vooral zitten in de verschillen van mening over dit punt. Maar als je van die verschillen van mening op de hoogte bent, dan begrijp ik niet waarom dit schokkend kan zijn.

De kern is dat God tot zijn gemeente spreekt. Andere dingen zijn mijns inziens bijzaak. Het aansluitende gebed om de opening met de heilige Geest vind ik in ieder geval heel mooi gekozen.
Buiten het pastoraal bezig zijn met deze groep, ja dat is nodig, is het vooral intriest dat het teken van het verbond, de regenboog, verworden is tot een logo van de LHBTI xyz lobby, en deze zelfs in de kerk gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2884
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door FlyingEagle »

Ik heb het te doen met alle GG’rs die de afgelopen jaren zijn overgestapt naar de CGK.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

DDD schreef:In ieder geval kan er geen twijfel over bestaan dat homo's er welkom zijn. Dus er zullen geen jongeren een trauma aan overhouden. Gezien de erge verhalen die zo nu en dan in de media verschijnen over bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten etc. (waar ik trouwens niets van begrijp, gezien de voortdurende aandacht in Daniel en andere jeugdbladen) is het misschien goed om zulke punten niet alleen op een gemeente-avond te behandelen. En zo heel lang duurt het nu ook weer niet. Als daarmee twee mensen voor Christus worden gewonnen of behouden, dan vind ik dat een nuttige tijdsinvestering.

Ik denk dat de zorgen vooral zitten in de verschillen van mening over dit punt. Maar als je van die verschillen van mening op de hoogte bent, dan begrijp ik niet waarom dit schokkend kan zijn.

De kern is dat God tot zijn gemeente spreekt. Andere dingen zijn mijns inziens bijzaak. Het aansluitende gebed om de opening met de heilige Geest vind ik in ieder geval heel mooi gekozen, evenals de samenzang.
Wat schokkend is, is dat een dominee openlijk ingaat tegen het besluit van de synode.
En als je lijnrecht tegen Gods Woord ingaat, is de Geest geweken. Dan spreekt God dus niet tot Zijn gemeente hier. Ik kan het niet anders zien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:Idd zeer verdrietig en dan denken dat de CGK na de GS nog ongedeeld verder kan. Ik hoop er op maar dat eenheid ten koste van waarheid zal gaan.
?

De zin moet zijn: ik hoop er op maar ben bang dat eenheid ten koste van waarheid (trouw aan Gods Woord) zal gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9204
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: Ik vraag me soms serieus af of jij je nog thuis voelt op de REFO forum.
Je dwingt me om een hele video te kijken. Je kunt ook puntsgewijs benoemen waar je verbazing c.q. zorgen zitten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: Ik vraag me soms serieus af of jij je nog thuis voelt op de REFO forum.
Je dwingt me om een hele video te kijken. Je kunt ook puntsgewijs benoemen waar je verbazing c.q. zorgen zitten.
Wat schokkend is, is dat een dominee openlijk ingaat tegen het besluit van de synode, zoals ik net in de richting van DDD zei.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

FlyingEagle schreef:Ik heb het te doen met alle GG’rs die de afgelopen jaren zijn overgestapt naar de CGK.
Als die dachten dat de CGK volmaakt zijn, ja, dan kun je met ze te doen hebben. Ik denk dat de meesten echter een welbewuste keuze hebben gemaakt. Én dat de meesten voor een bepaalde gemeente kozen, neit zozeer voor een kerkverband.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: Ik vraag me soms serieus af of jij je nog thuis voelt op de REFO forum.
Je dwingt me om een hele video te kijken. Je kunt ook puntsgewijs benoemen waar je verbazing c.q. zorgen zitten.
Wat schokkend is, is dat een dominee openlijk ingaat tegen het besluit van de synode, zoals ik net in de richting van DDD zei.
.

En het besluit was genomen op grond van een grondige en uitgebreide studie van alle Schriftplaatsen die over deze problematiek spreken.
Nu staat Dr Loonstra al veel langer op een zijspoor binnen de CGK en heeft hij al eerder een boek over homoseksualiteit moeten terugnemen.

https://www.rd.nl/artikel/134911-dr-loo ... ilie-terug
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie