Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hier een interssant artikel, van 30 jaar geleden, wat zeer actueel is: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... eel-worden

En verder schrijft ds. M. van Kooten (Elspeet), notabene een PKN-dominee, er ook een heel behartigenswaardig stukje over: https://www.digibron.nl/search/detail/a ... sch-zingen
Laatst gewijzigd door Jantje op 11 mar 2019, 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Als je een beetje opschiet, kunnen ze het nog meenemen op de Generale Synode. Maar ik veronderstel dat er (terecht) geen draagvlak voor zal zijn. Het begint met ritmisch zingen en het eindigt met de HSV en gezangen uit de liedbundel.

Bovendien vind ik dat ook hier geldt dat we rekening moeten houden met het zwakste lid. En verder, zolang de GBS zal blijven bestaan, zal het afdrukken van ritmische noten, in die Bijbels niet gebeuren. Dus dat is ook nog een mooie bijkomstigheid.

Ik hoop dat de wijkouderling dusdanig verstandig is dat hij hierin niet meegaat. Laten we ons toch niet druk maken om zulke bijkomstigheden, want dat leidt af van hetgeen wérkelijk belangrijk is voor ons aller hart en leven.
Ach, er zijn ook gemeenten waar ze de HSV gebruiken maar niet-ritmisch zingen. Noem eens een paar bijbelse argumenten, in plaats van smaak of gevoel.
Ik denk dat ik het zwakste lid van de gemeente ben dus dan moet mijn gemeente in jouw redenering ritmisch gaan zingen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

VRAAG
Waarom zingen we zo langzaam in onze diensten en niet ritmisch? Ik vind langzaam zingen echt oneerbiedig; zo zingen we vast niet in de hemel.

ANTWOORD
Het spreekwoord zegt: over de smaak valt niet te twisten. De een vindt langzaam zingen eerbiedig, de ander acht wat meer tempo eerbiediger. De een vindt ritmisch eerbiedig, de ander juist niet. Laat elkaar alsjeblieft een beetje vrij in bijzaken en laten we ons op de hoofdzaak richten (zie vraag en antwoord 1 van onze Heidelbergse Catechismus)!!!!

Hoe er in de hemel gezongen wordt? Vlug? langzaam? In ieder geval volkomen tot eer van God.

Een persoonlijke vraag aan de vraagsteller(ster): Weet jij al door Gods genade dat jij dan ook zult meezingen? Dat moet je hiér leren!

Ds. J. Driessen


https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... -ritmisch/

Laten we hiermee aleen maar eens tot onszelf inkeren. Dan gaat de hand op de mond!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: RE: Liturgische

Bericht door Bezorgd »

...
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 11 mar 2019, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Wegens een hapering dubbel geplaatst, blijkbaar was het niet alleen in Zeeland het geval... ;)
Laatst gewijzigd door Jantje op 11 mar 2019, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: RE: Liturgische

Bericht door Bezorgd »

...
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 11 mar 2019, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: RE: Liturgische

Bericht door Bezorgd »

...
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 11 mar 2019, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Tannievanv schreef:
Delftenaar schreef:Er zijn best gemeenten waar ze ritmisch zouden willen zingen als dat van hoger hand wordt toegelaten. In een gemeente als Vlissingen zal er best draagvlak voor zijn.

De GG is met dit soort dingen vaak wat te krampachtig.
Waarom doe jij uitspraken over een gemeente die jij niet kent? Creer toch geen onrust als dat niet nodig is. We worden al vaak genoeg ten onrechte in een kwaad daglicht gesteld hier!

Ik kerk in Vliss en degenen die ik persoonlijk goed ken vinden niet-ritmisch op onze manier prima en prachtig.... Stel er zou gestemd zou worden dan zou het zeker zoals nu blijven. Gelukkig, vind ik persoonlijk
Ik wil niet teveel op de persoon spelen, maar soms ontbreekt het nogal eens aan gedegen onderzoek, @Ambtenaar. Dat blijkt niet alleen in de casus 'Kruiningen', maar ook hier.

En verder ben ik zeer verheugd met deze reactie van @Tannievanv!
Laatst gewijzigd door Jantje op 11 mar 2019, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: RE: Liturgische

Bericht door Bezorgd »

OutOfTheBox schreef:
Carrie schreef: Was het maar zo simpel ;-)
Ik wens je er veel succes mee, maar acht de slagingskans binnen de GG op 0,0 %
Maar waardeer je inzet!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
We gaan het zien, ik zal jou/jullie op de hoogte houden. Als het idd op synodaal niveau is vastgelegd, dan geef ik het idd 0,0% kans. Als dit echter lokaal beoordeeld mag worden, dan ligt het toch wel anders lijkt mij.

Dit is niet synodaal vastgelegd.
Er zijn voldoende gemeenten waar op verenigingen en zangvonden wel deels rimtisch gezongen wordt. Ik zou er ook geen halszaak van maken. Er zijn wel belangrijkere zaken. Maar als er een meerderheid voor is zou het ingevoerd kunnen worden.
Jantje schreef:Als je een beetje opschiet, kunnen ze het nog meenemen op de Generale Synode. Maar ik veronderstel dat er (terecht) geen draagvlak voor zal zijn. Het begint met ritmisch zingen en het eindigt met de HSV en gezangen uit de liedbundel.

Bovendien vind ik dat ook hier geldt dat we rekening moeten houden met het zwakste lid. En verder, zolang de GBS zal blijven bestaan, zal het afdrukken van ritmische noten, in die Bijbels niet gebeuren. Dus dat is ook nog een mooie bijkomstigheid.
Wat hier geroepen wordt zijn de gebruikelijke ongegronde gevoelsargumenten.
Er zijn buiten de GG genoeg gemeenten die ritmisch zingen en verder helemaal geen liturgische vernieuwingen doorvoeren. En zoals gezegd, er wordt aan de overzijde van de oceaan altijd al ritmisch gezongen. Er zijn voldoende opnamen bewaard gebleven waar de hooggeachte ds Lamain , zijn ritmische kunsten overluid zonder ook maar enig bezwaar laat horen.

Verder is het feitelijk onjuist wat Jantje zegt over de GBS. Sinds enige jaren gebruikt de GBS in haar uitgaven terecht weer de oude zetting waar de noten ritmisch weergegeven worden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef: Er zijn voldoende opnamen bewaard gebleven waar de hooggeachte ds Lamain , zijn ritmische kunsten overluid zonder ook maar enig bezwaar laat horen.
Dit vind ik zeer interessant. Weet iemand daar een opname van en zijn die 'kunsten' nog in het Nederlands, of al reeds in het Engels?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef: Er zijn voldoende opnamen bewaard gebleven waar de hooggeachte ds Lamain , zijn ritmische kunsten overluid zonder ook maar enig bezwaar laat horen.
Dit vind ik zeer interessant. Weet iemand daar een opname van en zijn die 'kunsten' nog in het Nederlands, of al reeds in het Engels?
Als het over psalters gaat zijn die meestal in het Engels. Ik heb iig nog nooit een Nederlandse psalter gehoord.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef: Er zijn voldoende opnamen bewaard gebleven waar de hooggeachte ds Lamain , zijn ritmische kunsten overluid zonder ook maar enig bezwaar laat horen.
Dit vind ik zeer interessant. Weet iemand daar een opname van en zijn die 'kunsten' nog in het Nederlands, of al reeds in het Engels?
In het Engels. Scrol maar door wat preken heen: http://www.sermonweb.org/en/Zoeken?PredikantId=330
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik neem aan dat er in die tijd ook nog wel Nederlandstalige diensten werden gehouden. Dus ik vroeg me af of er ook dáárvan ritmische zang bekend is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Ik neem aan dat er in die tijd ook nog wel Nederlandstalige diensten werden gehouden. Dus ik vroeg me af of er ook dáárvan ritmische zang bekend is.
Ik denk dat in de Nederlandse diensten niet-ritmisch gezongen werdt.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten

Bericht door OutOfTheBox »

Erskinees schreef:
OutOfTheBox schreef: in mijn optiek
vind ik
ik zie
Ik vraag me dit af
Ik realiseer me
Besef je je wel dat het hier gaat om jouw persoonlijke mening? Terwijl je in een gemeente zit met een X-aantal man? Dat je dus onderdeel bent van een groep mensen, ieder met zijn of haar eigen mening? Dat jouw mening, ben ik bang, daarin nooit overgenomen zal worden door iedereen? Dat je zoiets onbenulligs als het zangtempo dan wellicht maar gewoon moet accepteren?
Realiseer je je dat je hetzelfde doet als waar je mij van "beschuldigt"? Jij vindt dit onbenullig, ik vind dit niet. Is inderdaad puur persoonlijk, maar jouw reactie is dat niet minder.
Plaats reactie