Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door merel »

DDD schreef: 01 sep 2023, 10:33 Hoeveel uur zou je denk je voor een gewoon rijtjeshuis nodig hebben (niet al te druk ingericht) voor één persoon, maar inclusief vijf overhemden en de rest van de was?
Of je nu voor 1 of 6 personen kookt, de keuken wordt toch vies. Idem met de badkamer en de woonkamer. Het scheelt waarschijnlijk wel dat niet alle slaapkamers wekelijks grondig schoongemaakt worden en qua was maakt het natuurlijk ook een verschil. Ik denk dat het dan ook wel 4-5 uur tijd kost.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door DDD »

Dank! Dan is zes beschikbare uren per week niet onredelijk. Er is in mijn geval nauwelijks sprake van een eisenpakket, al meld ik het wel als een la of de koelkast niet schoon zijn of de badkamerspiegel beslaat.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door merel »

DDD schreef: 01 sep 2023, 10:39
merel schreef: 01 sep 2023, 06:35
GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 23:33
DDD schreef: 31 aug 2023, 23:30 Dat is sowieso goed om te weten als gezinslid. Al was het alleen maar ter waardering. Want dat komt regelmatig terug.

Ik begrijp niet hoe je zoiets in 10 minuten kunt. In mijn geval ben je alleen al 10 minuten kwijt om de wasmanden, vloerkleed, potjes en tubes de badkamer uit en in te krijgen. En dan moet het ontkalken van de douchewand nog beginnen.
Je ontkalkt de douchewand elke week?!?!
Absoluut en in onze badkamer zit een raam dat eigenlijk vervangen moet worden. Daarom hebben we ook sneller last van schimmel in de voegen en kitlaag. Dat inspecteer ik ook elke week grondig en behandel indien nodig.

De badkamer leeghalen is bij ons niet nodig. Ons huis en ook de badkamer is altijd erg opgeruimd. Daar staan eigenlijk geen losse dingen.
Ik ben ook erg van de efficiency, dus daar word ik wel nieuwsgierig naar. Hoe heb je dan wasmanden? Zijn die ingebouwd? Dat zou misschien voor mij ook wel wat zijn. Nu moeten er iedere keer vijf wasmanden de badkamer uit. Ik heb geen kastje in de badkamer, dat scheelt denk ik ook.
Wij hebben 1 wasmand en die staat in een klein hokje/ kamertje op zolder, waar ook de wasmachine en droger staan. Daar hangt ook de CV en is een extra wastafel. Daar houd ik de schone was, zodat ik nergens was heb slingeren. Althans dat is de bedoeling. Op de kamers van de kinderen is het nogal eens anders.

De ombouw rondom de wastafel omvat 2 lades. De bovenste la bevat spullen van mijn man en mij. De onderste la bevat 2 mandjes waarin de toiletartikelen van 2 jongens liggen. Daarnaast ligt daar extra wc papier. Boven de wastafel hangt een spiegelkast met plankjes. Eerlijk gezegd zijn die niet allemaal in gebruik. Naast de wastafel hangt een zwevende kast met planken waar voorraad zeep, tandpasta, tandenborstel en verzorgingsproducten in staan. Op de onderste plank staat chloor, soda en groene zeep om schoon te maken.
Onze dochter heeft een eigen wastafel op haar kamer met lades eronder.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door merel »

DDD schreef: 01 sep 2023, 10:46 Dank! Dan is zes beschikbare uren per week niet onredelijk. Er is in mijn geval nauwelijks sprake van een eisenpakket, al meld ik het wel als een la of de koelkast niet schoon zijn of de badkamerspiegel beslaat.
Ik denk zeker dat dat niet onredelijk is als je daarnaast verder zelf weinig tot niets in huis schoonmaakt.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door Anselmus »

Grappig om te lezen hoe dit bij anderen werkt. Ik denk dat er ook een verschil van mentaliteit is. Voor de één is de wastafel schoon als de tandpasta en het stof weg is en er een doekje door de wastafel is gehaald. Op den duur komt er dan kalk rond de basis van de kraan, een gele rand rond het afvoerputje, schimmel achter het overloopgat en kalk in de wasbak. Anderen boenen de wasbak zodat alle kalk weg is. Dan ben je al meer tijd kwijt aan de wasbak. Hetzelfde geldt voor het toilet. De één doet wc-eens, borstelt en klaar. De ander poetst het kalk grondig uit het toilet, borstelt onder de rand waar het water vandaan speelt tot het ook daar brandschoon is. Voegen idem dito. Het scheelt ook of je een douchegordijn hebt die je in de wasmachine stopt (zoals wij hiervoor hadden) of een douchecabine met drie glazen wanden waar na een week de kalk behoorlijk zichtbaar is. De één is sneller tevreden dan de ander, de één stelt andere prioriteiten dan de ander.

Ooit las ik: later weten kinderen niet meer dat het huis blonk, ze herinneren wel of het gezellig en fijn was. Dat vond ik een mooi gezegde. En prioriteiten stellen helpt soms relativeren. Wat gebeurt er als ik vandaag de Franse slag doe of zelfs een keer oversla als ik daardoor wel met man/kind/vriend(in) een dag weg kan? We vergeten in Nederland denk soms dat relaties belangrijker zijn dan dingen, spullen en een perfect (schoon) huis.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door merel »

Dat laatste wordt vooral gezegd door mensen die het niet zo nauw nemen met het schoonmaken/ opruimen. Alsof gezelligheid en schoon elkaar uitsluiten. Ik kan mij van vriendinnen waar ik vroeger kwam beide dingen herinneren en het was echt niet gezelliger in rommelige/ viezere huizen dan dat het in schone huizen was.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door DDD »

merel schreef: 01 sep 2023, 10:50
DDD schreef: 01 sep 2023, 10:39
merel schreef: 01 sep 2023, 06:35
GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 23:33
Je ontkalkt de douchewand elke week?!?!
Absoluut en in onze badkamer zit een raam dat eigenlijk vervangen moet worden. Daarom hebben we ook sneller last van schimmel in de voegen en kitlaag. Dat inspecteer ik ook elke week grondig en behandel indien nodig.

De badkamer leeghalen is bij ons niet nodig. Ons huis en ook de badkamer is altijd erg opgeruimd. Daar staan eigenlijk geen losse dingen.
Ik ben ook erg van de efficiency, dus daar word ik wel nieuwsgierig naar. Hoe heb je dan wasmanden? Zijn die ingebouwd? Dat zou misschien voor mij ook wel wat zijn. Nu moeten er iedere keer vijf wasmanden de badkamer uit. Ik heb geen kastje in de badkamer, dat scheelt denk ik ook.
Wij hebben 1 wasmand en die staat in een klein hokje/ kamertje op zolder, waar ook de wasmachine en droger staan. Daar hangt ook de CV en is een extra wastafel. Daar houd ik de schone was, zodat ik nergens was heb slingeren. Althans dat is de bedoeling. Op de kamers van de kinderen is het nogal eens anders.

De ombouw rondom de wastafel omvat 2 lades. De bovenste la bevat spullen van mijn man en mij. De onderste la bevat 2 mandjes waarin de toiletartikelen van 2 jongens liggen. Daarnaast ligt daar extra wc papier. Boven de wastafel hangt een spiegelkast met plankjes. Eerlijk gezegd zijn die niet allemaal in gebruik. Naast de wastafel hangt een zwevende kast met planken waar voorraad zeep, tandpasta, tandenborstel en verzorgingsproducten in staan. Op de onderste plank staat chloor, soda en groene zeep om schoon te maken.
Onze dochter heeft een eigen wastafel op haar kamer met lades eronder.
Hoe bestaat het: één wasmand. Ik spaar van vijf soorten totdat ik 7-9 kilo heb. En niet allemaal door elkaar, anders moet ik het alsnog uitzoeken, en dat vind ik zonde van de tijd. Nu kan ik precies zien of de wasmand vol genoeg is om een was te draaien.

Maar goed, met een heel gezin werkt dat anders want het is misschien moeilijk onderscheid maken tussen donkerblauw ondergoed en sokken.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door DDD »

merel schreef: 01 sep 2023, 11:08 Dat laatste wordt vooral gezegd door mensen die het niet zo nauw nemen met het schoonmaken/ opruimen. Alsof gezelligheid en schoon elkaar uitsluiten. Ik kan mij van vriendinnen waar ik vroeger kwam beide dingen herinneren en het was echt niet gezelliger in rommelige/ viezere huizen dan dat het in schone huizen was.
Eens. Ik zie daar ook echt weinig verband tussen. Misschien is het zelfs wel andersom, dat in gezinnen waar veel tijd is om schoon te maken ook vaak de ouders regelmatig thuis zijn.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door merel »

DDD schreef: 01 sep 2023, 11:29
merel schreef: 01 sep 2023, 10:50
DDD schreef: 01 sep 2023, 10:39
merel schreef: 01 sep 2023, 06:35

Absoluut en in onze badkamer zit een raam dat eigenlijk vervangen moet worden. Daarom hebben we ook sneller last van schimmel in de voegen en kitlaag. Dat inspecteer ik ook elke week grondig en behandel indien nodig.

De badkamer leeghalen is bij ons niet nodig. Ons huis en ook de badkamer is altijd erg opgeruimd. Daar staan eigenlijk geen losse dingen.
Ik ben ook erg van de efficiency, dus daar word ik wel nieuwsgierig naar. Hoe heb je dan wasmanden? Zijn die ingebouwd? Dat zou misschien voor mij ook wel wat zijn. Nu moeten er iedere keer vijf wasmanden de badkamer uit. Ik heb geen kastje in de badkamer, dat scheelt denk ik ook.
Wij hebben 1 wasmand en die staat in een klein hokje/ kamertje op zolder, waar ook de wasmachine en droger staan. Daar hangt ook de CV en is een extra wastafel. Daar houd ik de schone was, zodat ik nergens was heb slingeren. Althans dat is de bedoeling. Op de kamers van de kinderen is het nogal eens anders.

De ombouw rondom de wastafel omvat 2 lades. De bovenste la bevat spullen van mijn man en mij. De onderste la bevat 2 mandjes waarin de toiletartikelen van 2 jongens liggen. Daarnaast ligt daar extra wc papier. Boven de wastafel hangt een spiegelkast met plankjes. Eerlijk gezegd zijn die niet allemaal in gebruik. Naast de wastafel hangt een zwevende kast met planken waar voorraad zeep, tandpasta, tandenborstel en verzorgingsproducten in staan. Op de onderste plank staat chloor, soda en groene zeep om schoon te maken.
Onze dochter heeft een eigen wastafel op haar kamer met lades eronder.
Hoe bestaat het: één wasmand. Ik spaar van vijf soorten totdat ik 7-9 kilo heb. En niet allemaal door elkaar, anders moet ik het alsnog uitzoeken, en dat vind ik zonde van de tijd. Nu kan ik precies zien of de wasmand vol genoeg is om een was te draaien.

Maar goed, met een heel gezin werkt dat anders want het is misschien moeilijk onderscheid maken tussen donkerblauw ondergoed en sokken.
Dat onderscheid maak ik zeker niet. Die gaan in dezelfde bonte was. Ik was vrijwel elke dag en sorteer voordat ik het in de machine stop. Ik heb vriendinnen die alles in dezelfde was gooien. Echt onbegrijpelijk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door Orchidee »

De was: ook zoiets persoonlijks!
Dochter en schoonzoon wonen in maar doen wél zelf hun eigen was (uitgezonderd baddoeken, die gaan met mijn grote witte was mee).
Meestal wast mijn dochter hun was maar ik gruwel ervan🫣Afbeelding
Hup gewoon zoveel mogelijk alles bij elkaar en vaak op maar 30 graden, géén kopje azijn of kleurdoekjes erbij....
Ik vind het echt zonde, alles word grauw zie ikAfbeelding
Straks een kleintje erbij; nu is alles nog fris en mooi maar vrees dat op dezelfde manier gewassen gaat worden.
Ik dacht dat ik het proces loslaten al had gehad maar heb het hier toch ook knap lastig mee merk ik aan mezelf Afbeelding🫣
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 01 sep 2023, 13:46 De was: ook zoiets persoonlijks!
Dochter en schoonzoon wonen in maar doen wél zelf hun eigen was (uitgezonderd baddoeken, die gaan met mijn grote witte was mee).
Meestal wast mijn dochter hun was maar ik gruwel ervan🫣Afbeelding
Hup gewoon zoveel mogelijk alles bij elkaar en vaak op maar 30 graden, géén kopje azijn of kleurdoekjes erbij....
Ik vind het echt zonde, alles word grauw zie ikAfbeelding
Straks een kleintje erbij; nu is alles nog fris en mooi maar vrees dat op dezelfde manier gewassen gaat worden.
Ik dacht dat ik het proces loslaten al had gehad maar heb het hier toch ook knap lastig mee merk ik aan mezelf Afbeelding🫣
Word jij binnenkort oma @orchidee?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door Orchidee »

Over ongeveer 2 maanden hopen wij idd opa en oma te worden @merel
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 01 sep 2023, 15:34 Over ongeveer 2 maanden hopen wij idd opa en oma te worden @merel Afbeelding
Wat ontzettend leuk! Gefeliciteerd! Wat boffen jullie dat jullie de eerste jaren zo dichtbij mee kunnen maken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Orchidee schreef: 01 sep 2023, 15:34 Over ongeveer 2 maanden hopen wij idd opa en oma te worden @merel Afbeelding
Wat ontzettend leuk! Gefeliciteerd! Wat boffen jullie dat jullie de eerste jaren zo dichtbij mee kunnen maken.
Dankjewel!
Het is idd héél bijzonder en mooi, ook dat je het hele proces er naar toe mag meebeleven Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is/zijn je laatste verlies(zen)?? 2

Bericht door -DIA- »

De slaap
Ik raak maar niet in slaap.
Zelfs een tabletje helpt niet.
Ben moe... maar slaap niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie