Occultisme in boeken

WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Maar je zou je kunnen afvragen waarom het merendeel van de mensheid het gebied van jouw belangstelling occult noemt. Het gaat dus over datgene wat in het algemeen gesteld verborgen moet blijven. Waarom zou dat zijn denk je?

Ik denk dat mensen dat vinden omdat ze bang zijn voor wat ze niet kennen. Iets wat verborgen is hoeft niet slecht te zijn (hoewel dat natuurlijk van wat je al dan wel slecht vind afhangt). Dat is mijn mening daarover..
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Op zich begrijp ik wat je zegt Kena, maar wat Madtice zegt is idd ook waar. Ik begrijp dat God voor jou waar is, de waarheid. Dat jij die dingen slecht vind omdat God dat heeft gezegd. Ik begrijp het, but I can't grip it. Ik bedoel ik kan me er geen voorstelling van doen hoe dat is. Voor mij is dat iets onbegrijpelijks.

Dit zijn mijn gedachten:
"Hoezo is iets lezen over occultisme slecht, hoe zou dat ooit slecht zijn. Occultisme is NIET slecht. Dus hoe kunnen mensen dat denken?"

Dat is mijn werkelijkheid, maar niet de jouwe. We leven in een soort andere realiteit. En ik ben nou al een tijdje bezig om te proberen de realiteit van christenen te begrijpen, maar dat lukt niet. En zo zullen veel mensen de realiteit van wiccans ook niet begrijpen. En dan lijkt het dat je een doodlopende weg ingeslagen bent maar dat kan ik niet accepteren ik moet erachter komen hoe de realiteit van anderen eruit ziet.. Maar ja ik ben ook koppig.....
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel geplaatst door voorbijganger

Nee, die redenering klopt niet want dan wordt het niet verborgen. Dan zou sprake zijn van iets wat men niet kent en van iets dat verborgen wordt gehouden. nee, men kent het. Men kent het heel goed en heel diep zelfs. En juist daarom wordt het verborgen. De krachten worden gezien als brekend, als te serk van een individu. Nee, het verwoestende en geestverterende is er de oorzaak van dat het verborgen moet blijven. Is de deur open (de geest uit de fles) dan is er geen houden aan.
Sorry maar ben jij de alwetende? Je bent het niet eens met mijn redenering, okeej maar zeg dan niet meteen dat ie niet klopt..
Want weten mensen echt wel wat het occulte is? Er worden vaak verschillende versies van het occulte verteld. En het is dan maar net welke versie je hoort. Want weet jij bijvoorbeeld wat wicca ECHT inhoud?
Denk en geloof als een christen en je zult het weten. Maar dat is gelijktijdig een kiezen. De menselijke geest is niet gemaakt voor een dubbele realiteit. Wij kunnen niet in meerdere werelden leven. Zij die dat wel noemen we ziek; een gespleten persoonlijkheid.
Ja maar toch denk ik dat het daar wel mee te maken heeft. Met meerdere werkelijkheden. Want jij veroordeelt nou dingen van mij, maar je weet niet precies hoe het zit, hoe ik echt over dingen denk. Maar dat kan je ook niet weten omdat jij gewoon niet zo kan denken. En ik kan niet als jij denken. Ik geloof gewoon niet dat er een God bestaat zoals jij dat gelooft. Heb ik nooit gedaan, zal ik waarschijnlijk nooit doen. Maar voor jou bestaat hij wel, geen twijfel mogelijk, jij kunt niet denken zonder voor jou de waarheid dat God bestaat.. Dus dan kun je niet denken zoals ik...

[Veranderd op 7-1-2003 door WiccanGirl]
Kena

Bericht door Kena »

Hoi Wiccan Girl,

Ondanks ik tegen wicca ben, betekent niet dat ik of voorbijganger niet weet wat dit inhoudt. Sterker, ik weet héél erg veel van wicca, satanisme, enz. af. Nee, nee, nee, ik scheer wicca en satanisme niet over 1 kam, maar schaar hen beide onder het occulte, dat is wel een feit waar jij ook niet onderuit kan. Alleen is de discussie hier... is het occulte fout of niet? Ik zeg als navolgster van Yeshua HaAdon (Here Jezus) ´ja´.

Ik ontdekte dat ik ´gaven´ had wanneer ik me in het occultisme zou gaan begeven. Naast mijn Joodse achtergrond heb ik nl een Indonesische achtergrond en iedere Indo weet wat het occulte inhoudt. Dat is generatie op generatie doorgegeven.

Ik ken G´d mijn leven lang, maar toch krijg je die keus. Omdat ik de ernst van het occultisme inzag, ben ik nooit verleid geweest (prijs G´d). Dit uit liefde voor mijn Schepper.

Voor de niet-wetende, waarom vertel je hier niet iets meer over wicca? Dan kunnen andere mensen eerlijk mee discussieëren.

Groetjes,
Kena
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Sorry ben jij dan de alwetende die alleen een mening neer mag schrijven? Als ik schrijf dat de redenering niet klopt is dat geen waarde oordeel, maar de constatering dat de redenatie niet logisch is.

Hiervan zeg ik dat het niet correct is. Iets wat je niet kent, kun je ook niet achterhouden of verstoppen, want je weet in dat geval helemaal niet dat het er is. En dat is nu net wat met het occulte wel aan de hand is. Het is verstopt, verborgen. Dus de mensen weten het wel degelijk. De buitenkant is in het algemeen genoeg om het gevaar te herkennen en het te willen mijden.
Ik ben het daar niet mee eens. Als je iets niet kent hoeft het niet persee te zijn dat je niet weet wat het is. Mensen weten vaak dat er occulte dingen zijn zoals wicca, satanisme. Maar echt weten wat het inhoud, het dus kennen doen ze vaak niet..
Waarom zou ik dat willen en vanwaar deze vraag. Jij wilt iets over het christen denken weten. Daar begint deze topic toch mee? Laat het daar dan ook bij blijven.
Waarom je iets er over zou willen weten? Nou misschien om te weten wat het werkelijk inhoud? En het is gewoon maar een voorbeeld hoor, ik had net zo goed handlezen neer kunnen zetten. Maar ik vind dat je niet kunt zeggen of iets slecht of niet is als je niet weet wat het echt inhoud........

PS over die gespleten persoonlijkheid opmerking: Een gespleten persoonlijkheid is in 1 persoon. Ik had het erover dat ieder mens een andere realiteit had. Dus niet één persoon meerdere realiteiten...
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel geplaatst door Kena
Hoi Wiccan Girl,

Ondanks ik tegen wicca ben, betekent niet dat ik of voorbijganger niet weet wat dit inhoudt. Sterker, ik weet héél erg veel van wicca, satanisme, enz. af. Nee, nee, nee, ik scheer wicca en satanisme niet over 1 kam, maar schaar hen beide onder het occulte, dat is wel een feit waar jij ook niet onderuit kan. Alleen is de discussie hier... is het occulte fout of niet? Ik zeg als navolgster van Yeshua HaAdon (Here Jezus) ´ja´.

Ik ontdekte dat ik ´gaven´ had wanneer ik me in het occultisme zou gaan begeven. Naast mijn Joodse achtergrond heb ik nl een Indonesische achtergrond en iedere Indo weet wat het occulte inhoudt. Dat is generatie op generatie doorgegeven.

Ik ken G´d mijn leven lang, maar toch krijg je die keus. Omdat ik de ernst van het occultisme inzag, ben ik nooit verleid geweest (prijs G´d). Dit uit liefde voor mijn Schepper.

Voor de niet-wetende, waarom vertel je hier niet iets meer over wicca? Dan kunnen andere mensen eerlijk mee discussieëren.

Groetjes,
Kena
Heej Kena
Ik snap dat jij voor het christendom hebt gekozen, en het occulte slecht vind.
Voor jou is wicca inderdaad occult, voor mij in zoverre niet dat het voor mij niet meer verborgen is. Want dat werd hier ook gezegd dat het verborgen is, nou dus voor mij niet meer.

Wat voor de nietwetende over wicca:

Voor mij is wicca het eren van de natuur. In alles van de natuur zit het goddelijke (er zijn hier veel woorden voor maar goddelijke is het beste te begrijpen denkik). In ieder mens zit het goddelijke. Ik denk altijd na voor ik iets doe, namelijk een belangrijke regel:

Do what ye will, and ye harm none.

Je kan doen wat je wil zolang je niemand schaadt. Daarbij komt ook nog:

Three Three times what thou givest returns to thee

Dus wat jij doet, goed of slecht krijg je terug, hier met een drie keer zo grote sterkte, maar dat is just a matter of speaking. Dus als je iets goeds doet, krijg je het terug maar als je iets slecht doet dus ook.
Ik geloof ook dat er niet zoiets als een duivel bestaat. Het goede EN het slechte zit in de mens zelf, het is de eigen keuze wat de persoon naar buiten laat komen.

Verder kan er aan magie gedaan worden, dit is niet noodzakelijk in wicca maar het draagt wel wat bij. In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt is de magi NIET bovennatuurlijk. Er wordt gebruik gemaakt van de krachten van de natuur zelf, waar dus niks bovennatuurlijks aan is. En het lijkt ook niet op special effects, en het werkt ook niet altijd.

Dit is zo'n beetje de algehele lijn van wat ik over Wicca kan vertellen....

Dit gaat niet meer zo zeer over boeken maar ach wat maakt t uit...
:+:+
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Heej voorbijganger,
het spijt me als het allemaal erg hard klonk wat ik zei maar ik wa gewoon even gefrustreerd.
We mogen allebei onze mening tegen heb ik niks tegen,
maar ik vond jou opmerking klinken alsof het de juiste mening was van iedereen.. en daar had ik wat moeite mee...
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Heej Voorbijganger,
ik begrijp niet helemaal wat bedoelt maar zal even wat over witte en zwarte magie vertellen.
De lijn daartussen is dun, maar meestal voelt iemand wel aan wanneer iets slecht of niet slecht is.
Met de magie die ik bedoel is het niet de bedoeling mensen te manipuleren, want dat is slecht en dat zal je dan ook terug krijgen. Het is de bedoeling om mensen te helpen, als iemand ziek is om de genezing to bespoedigen, als je de weg niet weet die weer vinden. Dat soort dingen.

Zelf ben ik nog niet zoveel met magie bezig, ik wil het af en toe wel maar voel dat ik daar nog niet klaar voor ben. Ik voel zelf niet dat het een gevaarlijk iets zou zijn. Maar je moet wel weten wat je moet doen..
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Hoi Wiccangirl.

Wat ik schrijf over magie is de betekenis die daaraan wordt gegeven in het gewone spraakgebruik. Magie gaat dus in het spraakgebruik gepaard met het aanroepen van bovenmenselijke (= bovennatuurlijke) krachten.
Dat kun je doen met goddelijke krachten (beoogde positieve gevolgen vanuit een bepaald perspectief) of met duivelse krachten (het tegendeel). Waar het om draait is dat magie dus altijd te maken heeft met boven natuurlijke krachten.

Nu zeg jij zelf dat het goddelijke zit in de natuur en in de mens. Als je dat echt gelooft, dan heb je aan die goddelijkheid niets, als het gaat om bezweringen, etc. Want dan zou je jezelf bezweren. Dat helpt niet veel lijkt me.

Dat betekent dat je dan alleen magie over zou houden op basis van duivelse krachten. En dat wil je ook niet zeg je. Nou dan begrijp ik het niet meer. Miscchien dat je nog iets duidelijker of meer exact aan moet geven wat wicca nu exact betekent. Zowel voor jezelf, als in het algemeen.
Wicca is niet nog exacter aan te geven, het is een gevoel. Net zoals het christendom denk ik.
Jij hebt het over het duivelse. Maar voor mij bestaat dat niet, er is alleen het 'goddelijke', maar ik noem het zelf nooit echt het goddelijke omdat ik niet in die verpersoonlijking geloof. Ik geloof in de kracht van de natuur. In alles zit het goede èn het kwade. Maar eigenlijk zijn dat voor mij niet echt twee aparte dingen. Er is één kracht met twee verschillende gezichten, de schaduwzijde en de zonnezijde.

En ik doe geen bezweringen zoals jij het noemt. Dat woord heeft een hele negatieve lading. Dat klinkt dan alsof ik een jongen bezweer om mij leuk te vinden ofzo. Dat zou ik nooit doen, en een mens heeft een vrije wil dus dat zou hoogstwaarschijnlijk ook nooit werken. Maar dat zal ik nooit weten omdat ik het niet ga proberen.

ik zou magie alleen gebruiken om andere mensen en ook mezelf een handje te helpen in de goede richting.

Bidden is ook een soort magie, want wat je eigenlijk alleen nodig hebt is een open geest. Je wil iemand helpen. Nou als je ergens voor bid om iemand beter te laten worden zend je die positieve energie uit. Ook een vorm van magie....
Kena

Bericht door Kena »

Hajjj Wiccangirl,

Ik verbaas me op een uitspraak van je: je gelooft niet in de verpersoonlijking van het goddelijke. Dat is binnen de Wicca absoluut niet juist. Ik vind jouw antwoorden en als ik andere Wiccans hoor een contradixie. Ik denk dat er een verwarring in het spel is... Wiccans geloven niet in de verpersoonlijking van het kwaad.

Als het goed is, geloof jij in de oergodin die jou die krachten zoù geven. Deze drievoudige godin dien jij te kennen als de maagd, moeder en de oude wijze vrouw. Daarnaast heb je de mannelijke god die voor de vruchtbaarheidsaspect zorgt. De Wiccans geloven in een héél pantheon van goden en godinnen in personen. Deze god en godin (de wil) zouden beslissen of jij van hen krachten krijgt of niet. Daarbij roepen de Wiccans krachten op van de heersers van de 4 windstreken.

Betreft de magie die jij niet occult noemt, die is voor de Wiccans ook occult, omdat zij die van deze god en godin zou krijgen ipv henzelf. De magie van de Wiccans staat gelijk met de hoge magie van de satanen en satanisten. De satanen geloven ook in de krachten van buitenaf (satan), maar de satanisten geloven in het goddelijke van henzelf en zij geloven zoals jij.

Don´t get me wrong en ik respecteer jouw mening. Ik hoor en zie alleen andere dingen om me heen :in

Ik hoop alleen dat je niet te diep in deze chips komt. Ik heb veel verdriet en tranen ´gezien´ van meisjes en vrouwen die zeer getraumatiseerd uit de Wicca zijn gestapt. Ze ontmoetten nl wèl het kwaad in persoon. Vandaar dat Voorbijganger en ik jou met liefde willen waarschuwen, ook al wil je het niet horen. Toch wil ik mijn posting besluiten met de volgende noot:

Mocht je ooit eruit willen, roep Yeshua/Jezus aan. Juist doordat meisjes en vrouwen kwaad in persoon tegenkwamen, juìst door dat occulte in de Wicca, kwamen ze tot de conclusie dat dan het Goed ook in Persoon zal bestaan (de tegenstelling bestaat nu eenmaal: zwart-wit, man-vrouw, goed-slecht).

Moest ik ff kwijt zonder je niet serieus te nemen, want dat doe ik wel degelijk.

Lfs,
Kena
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Heej Kena,
ik begrijp wat je zegt maar voor mij persoonlijk is dat niet waar. Ik geloof niet dat er allerlei goden en godinnen zijn. Dat maakt mij niet meteen geen wiccan, want op zich geloof ik in hetzelfde maar zonder de goden en godinnen.
Bij een ritueel roep ik ook de vierwindstreken aan, maar dan de natuurlijke krachten die de windstreken bezitten.

Ik vind het lief dat je me waarschuwt, maar ik weet wat ik doe, nou ja ik weet wat ik wel en niet kan doen.

Ik weet trouwens niks van satanisten af, zou me er misschien is in moeten gaan verdiepen aangezien wicca er vaak mee in relatie wordt gebracht. Dus over hun rituelen kan ik ook niks zeggen...
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door WiccanGirl
Heej Kena,
ik begrijp wat je zegt maar voor mij persoonlijk is dat niet waar. Ik geloof niet dat er allerlei goden en godinnen zijn. Dat maakt mij niet meteen geen wiccan, want op zich geloof ik in hetzelfde maar zonder de goden en godinnen.
Bij een ritueel roep ik ook de vierwindstreken aan, maar dan de natuurlijke krachten die de windstreken bezitten.

Ik vind het lief dat je me waarschuwt, maar ik weet wat ik doe, nou ja ik weet wat ik wel en niet kan doen.

Ik weet trouwens niks van satanisten af, zou me er misschien is in moeten gaan verdiepen aangezien wicca er vaak mee in relatie wordt gebracht. Dus over hun rituelen kan ik ook niks zeggen...
Zou ´k maar niet doen. Vele valkuilen. Dramaaaaamaaaa´s..

Greezzzz...
Kena
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel geplaatst door Kena

Zou ´k maar niet doen. Vele valkuilen. Dramaaaaamaaaa´s..

Greezzzz...
Kena
ken je dan mensen PERSOONLIJK die er slechte ervaringen mee hebben?
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door WiccanGirl
Origineel geplaatst door Kena

Zou ´k maar niet doen. Vele valkuilen. Dramaaaaamaaaa´s..

Greezzzz...
Kena
ken je dan mensen PERSOONLIJK die er slechte ervaringen mee hebben?
Ja, héél persoonlijk!

Meis, ik weet erg veel van die duistere wereld. Ik ben niet voor niets in deze thread gesprongen ;-) Ik weet voor sommige zelfs te veel :(

Wees niet wantrouwig. Ik ken deze occulte wereld. Ik weet dat ik meer weet dan jij over wicca en satansime en ben hier om jou alleen maar te waarschuwen. Dus wees vrij en jezelf zonder schroom, ok? Maar wantrouw ons niet. Dat praat niet fijn, meisje. :in

Lees goed wat Voorbijganger zegt: niet iedere christen heeft bekeringsdrang

Lfs Kena

[Veranderd op 10/1/03 door Kena]
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Origineel geplaatst door voorbijganger

Beste Wiccangirl,

Je maakt het me nu wel een beetje moeilijk. Want eigenlijk schrijf je dat je gelooft in je eigen omschrijving van wicca en vervolgens geloof je in je eigen goede bedoelingen.
Dat laatste mag ik wel. Het is een gezond teken als iemand positief in het leven staat. Het is ook prima om zuinig op de natuur te zijn en daarmee in nauw contact te staan.
Verder heeft iedereen wel zo zijn gedachten en overtuigingen. Daar is niets mis mee.

Het wordt lastig als je zegt: ik ben wicca en je bedoelt iets heel anders. Want natuurlijk is wicca heel goed meer exact te beschrijven. Er bestaan boeken genoeg over, ondanks alles (oude) geboden van geheimhouding. Duidelijk wordt daarbij aangegeven dat sprake is van een religie, dit betekent geloofsleer!

Op het moment dat je die geloofsleer niet onderschrijft, moet je ook niet zeggen dat je Wicca bent. Althans dat is mijn mening. Mensen denken dan iets heel anders als wat je probeert te vertellen.

Groet,
Ik bedoel niet iets anders dan wicca, wat ik al uit heb gelegd vind ik al erg specifiek. Ja ik kan het over esbats en sabats hebben. Bedoel je dat misschien?
Wicca is wel een religie (ja ik noem het religie) die heel persoonlijk ingevuld wordt door iedereen. De ene viert alle maanstanden, de ander alleen vollemaan. De ene doet niks met de sabats de andere juist heel veel. Maar dat is in t christendom denkik ook wel.

Maar moet ik nog over sabats gaan vertellen. Dat wil ik serieus wel, maar ik wist gewoon niet wat je bedoelde met specifieker zijn..
Plaats reactie