Advent

Roos2018

Advent

Berichtdoor Roos2018 » 06 Dec 2018, 00:28

De tijd van Kerst - de herdenking van de geboorte van de Heere Jezus - is eind deze maand weer aangebroken.
Los van de discussie of de Heere Jezus op 25 december is geboren - wat ten zeerste discutabel is, en wat in dit topic de bedoeling niet is om hierover een discussie te houden - toch enkele vragen:

1. Waar komt advent vandaan?
2. Waarom is dat 4 weken?
3. Heeft advent een Bijbelse achtergrond?

Ik weet niet of een dergelijk topic eerder is gepost, maar ik vind het persoonlijk wel belangrijk om dit onder de aandacht te brengen.

J.C. Philpot

Re: Advent

Berichtdoor J.C. Philpot » 06 Dec 2018, 06:35

Wikipedia schreef:Wanneer de viering van de advent in de Kerk voor het eerst werd geïntroduceerd, kan niet met zekerheid bepaald worden.[1] De advent wordt voor het eerst vermeld in een boek van Gregorius van Tours (ca. 538-594), die schrijft dat St. Perpetuus, een van zijn voorgangers, rond 480 een vastentijd van drie weken voorafgaand aan kerstmis had ingesteld. Of dit een nieuw gebruik was dan wel de bekrachtiging van een bestaande regeling is onduidelijk.
I once laboured hard for the free will of man, until the grace of God at length overcame me. Augustine of Hippo

Credo in unam sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam.

Terri

Berichtdoor Terri » 06 Dec 2018, 11:46

https://visie.eo.nl/2017/11/de-oorspron ... an-advent/

Hier staat ook e.e.a. in.
Kan me goed vinden in de opmerking van ds. Brussaard. Tegelijk is het mooi om juist deze weken extra te benadrukken dat er nog 'iets' geweldigs staat te gebeuren;
Zijn wederkomst!

Daarom sprak dat lied wat iemand poste in een ander topic mij zo aan.

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 06 Dec 2018, 11:49

Roos2018 schreef:De tijd van Kerst - de herdenking van de geboorte van de Heere Jezus - is eind deze maand weer aangebroken.
Los van de discussie of de Heere Jezus op 25 december is geboren - wat ten zeerste discutabel is, en wat in dit topic de bedoeling niet is om hierover een discussie te houden - toch enkele vragen:

1. Waar komt advent vandaan?
2. Waarom is dat 4 weken?
3. Heeft advent een Bijbelse achtergrond?

Ik weet niet of een dergelijk topic eerder is gepost, maar ik vind het persoonlijk wel belangrijk om dit onder de aandacht te brengen.

Goede vragen. Het is duidelijk dat het kerkelijk jaar niet stoelt op de Schrift en ook in de vroeg kerk niet gebruikelijk was. Na de reformatie is ook geprobeerd dit gedoe af te schaffen maar dat is helaas niet gelukt. Kerst is verworden tot een romantisch familie feest en tijdens de adventsweken en vaak ook de -preken doen we alsof Jezus nog geboren moet worden. Vervolgens hangt Goede Vrijdag er een beetje bij, terwijl op Goede Vrijdag en Pasen de verzoening en verlossing echt zichtbaar worden.
Je zou verwachten dat advent verbonden wordt met artikel 37 van de NGB: ' Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.'

Mara

Berichtdoor Mara » 06 Dec 2018, 12:00

Er is niets mis met het in stand houden van tradities.
Het geeft o.m. structuur in het kerkelijk leven.
De wereld heeft ook zo haar eigen tradities. Blijkbaar hebben mensen dit toch nodig.

N.B. Ik hoorde vanmorgen dat als de zwartepietendiscussie ten einde is gekomen, de discussie over de kerst gaat beginnen.
Want steeds minder mensen in Nederland weten nog wat kerst inhoudt.
Vraag het aan de man of vrouw op straat en ze roepen: gezellig, kerstboom, familie, vrede, samen komen, samen eten.
Geen kerstbrood of kerststol meer, maar winterbrood en winterstol.
Ik ben geen PVVer, maar erger me hier wel aan.
Twijfel nooit in het donker aan wat God je in het licht liet zien.

Terug naar “Theologie - Algemeen”