Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Bezorgd »

Het Rd artikel van vandaag over jongeren die Youtube gebruiken om filmpjes te bekijken met een christelijke boodschap, verbaasde me wel wat.
Naast de positieve reacties klonk er echt wel weer wat negativiteit.

Wat is het toch dat mensen met nieuwe initiatieven altijd weer terughoudend zijn. Er zijn nu toch voorbeelden genoeg van vormen van evangelieverkondiging die aanvankelijk bekritiseerd werden en waar men later toch ook van moest erkennen dat het gezegend werd?
Neem bv boekdrukkunst, cassetebandjes of preken online.

Goed dat het Rd er aandacht voor heeft:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/jo ... -1.1525047

Wel jammer dat het mooie initiatief van ds IJsselstein in het artikel niet wordt genoemd: https://www.youtube.com/channel/UCWSNF5 ... Fyw/videos

Ik schaar me niet zozeer meer onder de jongeren, toch maak ik er ook geregeld gebruik van.

Welke youtube video met geestelijke inhoud zou jij aanbevelen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Jantje »

Ik ben nu heel erg stout. Maar er staan op Youtube ook preken van dominees (ter uiterst rechterzijde). Dat zijn natuurlijk niet direct video's, want het beeld blijft stil. Maar toch, ze zijn de aanbeveling waardig.

Verder ben ik het eens met ds. Van Reenen en Maarten Otten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Herman »

"Het lezen van een goed boek, is geen concurrent van de kerkgang'.

Dat vind ik een mooie aanhaker. Vooral omdat ik het niet mee eens ben. Mensen die op zondag genoeg zegen krijgen, hoeven doordeweeks niet in een goed boek te neuzen. En dus ook niet op youtube.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Jantje »

Dus alle boeken van de oudvaders de deur uit? Overigens dwalen we na een enkele post al weer gelijk af van het onderwerp.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Panny »

HHG Apeldoorn heeft een youtube kanaal waar heel veel preken opstaan.
Toch ook wel prettig om ook de dominee te zien, in plaats van alleen te horen.

Ook staan er weleens interessante lezingen op youtube van bijvoorbeeld amerikanen als Dr John MacArthur.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Dus alle boeken van de oudvaders de deur uit? Overigens dwalen we na een enkele post al weer gelijk af van het onderwerp.
Nee hoor. Maar, omdat ik een andere mening ben toegedaan over het functioneren van de zondagse eredienst, kom ik ook tot een andere conclusie over de nut en noodzaak van youtube.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Junia »

Herman schreef:"Het lezen van een goed boek, is geen concurrent van de kerkgang'.

Dat vind ik een mooie aanhaker. Vooral omdat ik het niet mee eens ben. Mensen die op zondag genoeg zegen krijgen, hoeven doordeweeks niet in een goed boek te neuzen. En dus ook niet op youtube.

Nou, ik kan niet toe met alleen een preek op zondag. Hoe mooi die preken soms ook zijn, ik heb elke dag (geestelijke) voeding nodig. Ik ben daarom ook heel blij met Youtube en anders sites waar preken staan.Ik beluister niet alleen preken van mijn eigen kerkverband, maar ook daar buiten.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Zeeuw »

Panny schreef:HHG Apeldoorn heeft een youtube kanaal waar heel veel preken opstaan.
Toch ook wel prettig om ook de dominee te zien, in plaats van alleen te horen.

Ook staan er weleens interessante lezingen op youtube van bijvoorbeeld amerikanen als Dr John MacArthur.
Dat beeld zou net wat meer ingezoomd moeten worden. Ds lijkt zo ver weg.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Ik ben nu heel erg stout. Maar er staan op Youtube ook preken van dominees (ter uiterst rechterzijde). Dat zijn natuurlijk niet direct video's, want het beeld blijft stil. Maar toch, ze zijn de aanbeveling waardig.

Verder ben ik het eens met ds. Van Reenen en Maarten Otten.
Ik snap niet goed waarom die Maarten er een tegenstelling van moet maken. Het hoeft toch niet of een kerkdienst of youtubepreek of lezing te zijn.
Het kan ook heel goed allebei.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:"Het lezen van een goed boek, is geen concurrent van de kerkgang'.

Dat vind ik een mooie aanhaker. Vooral omdat ik het niet mee eens ben. Mensen die op zondag genoeg zegen krijgen, hoeven doordeweeks niet in een goed boek te neuzen. En dus ook niet op youtube.
Hoe bedoel jij je tweede alinea? Is dat sarcastisch of lees ik iets wat jij niet bedoeld?
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Herman »

Nee. Dat meen ik oprecht. Maar het is wel gevoed vanuit de gedachte dat bij velen de zondag niet vaak als zegenrijk wordt ervaren.

Aangewezen middelen om de week door te komen zijn overigens het gebed, gebod en de Schrift.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Hendrien »

Wat wel opmerkelijk is, dat goede boeken lezen altijd door iedereen aangeraden wordt. Misschien niet door@Herman? Dat heb ik nog nooit iemand horen noemen als eten bij een hotdogkraampje, zodat je minder eetlust hebt. Het wordt juist erg aanbevolen! Nu kun je ook heel selectief lezen, net zo goed als het luisteren en kijken op internet. Ik vind dat het ergens wel wringt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door parsifal »

Terzijde: In dit geval vind ik het woord "bron" vreemd. Ik weet dat het vaak niet gebruikt wordt als de echte bron, maar YouTube is toch echt meer een medium of kanaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:Nee. Dat meen ik oprecht. Maar het is wel gevoed vanuit de gedachte dat bij velen de zondag niet vaak als zegenrijk wordt ervaren.

Aangewezen middelen om de week door te komen zijn overigens het gebed, gebod en de Schrift.
Helder.
De aangewezen middelen om de week door te komen benoem je denk ik goed. Alleen zou ik niet graag mijn boekenkast wegdoen. De inhoud daarvan is ook nuttig voor door de week en zeker geen teken dat de zondagen te weinig voeding geven.

YouTube gebruik ik vrij weinig voor dit soort verdieping, een enkele keer wel. Meestal vind ik het voor mijzelf niet méér verrijkend dan een preek.
(~)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Herman schreef:Nee. Dat meen ik oprecht. Maar het is wel gevoed vanuit de gedachte dat bij velen de zondag niet vaak als zegenrijk wordt ervaren.

Aangewezen middelen om de week door te komen zijn overigens het gebed, gebod en de Schrift.
Helder.
De aangewezen middelen om de week door te komen benoem je denk ik goed. Alleen zou ik niet graag mijn boekenkast wegdoen. De inhoud daarvan is ook nuttig voor door de week en zeker geen teken dat de zondagen te weinig voeding geven.

YouTube gebruik ik vrij weinig voor dit soort verdieping, een enkele keer wel. Meestal vind ik het voor mijzelf niet méér verrijkend dan een preek.
Voor mij geldt dat juist een zegenrijke zondag, voor meer lezen door de week zorgt. Bv gisterochtend een preek over Nehemia. Nu een verklaring van Matthew Henry over Nehemia aan het lezen. Ik denk dat het makkelijk en-en kan zijn. En wat dan het medium is vind ik niet zo belangrijk.
Plaats reactie