Zekerheid van geloof

eilander
Moderator

Re: Zekerheid van geloof

Berichtdoor eilander » 12 Okt 2018, 08:23

Natuurlijk is het bijbels om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. Lees bv. het Avondmaalsformulier.

Ditbenik
Inactief

Berichtdoor Ditbenik » 12 Okt 2018, 09:17

eilander schreef:Natuurlijk is het bijbels om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. Lees bv. het Avondmaalsformulier.

Je bedoelt dat Avondmaalsformuliers is om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. En ik begrijp dat je de rest van posting onzin vindt. Maar ik kan met minder niet toe. Ik heb helemaal niets in mezelf. Mijn zaligheid ligt alleen in Christus. En in Hem onwankelbaar en ontwijfelbaar.

Ditbenik
Inactief

Berichtdoor Ditbenik » 12 Okt 2018, 09:18

.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 12 Okt 2018, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

eilander
Moderator

Berichtdoor eilander » 12 Okt 2018, 09:23

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is het bijbels om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. Lees bv. het Avondmaalsformulier.

Je bedoelt dat Avondmaalsformuliers is om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. En ik begrijp dat je de rest van posting onzin vindt. Maar ik kan met minder niet toe. Ik heb helemaal niets in mezelf. Mijn zaligheid ligt alleen in Christus. En in Hem onwankelbaar en ontwijfelbaar.

Hoe kom je bij de onderstreepte zin? Ik vind het helemaal geen onzin, ik zeg alleen dat het bijbels is om desondanks zelfonderzoek te doen. Het gaat immers wel degelijk om Christus in ons.

Ditbenik
Inactief

Berichtdoor Ditbenik » 12 Okt 2018, 09:35

eilander schreef:
Ditbenik schreef:

Hoe kom je bij de onderstreepte zin? Ik vind het helemaal geen onzin, ik zeg alleen dat het bijbels is om desondanks zelfonderzoek te doen. Het gaat immers wel degelijk om Christus in ons.

Omdat je aan mijn toelichting volledig voorbij gaat.
Je zegt dat het Bijbels is maar je verwijst vervolgens niet naar de Bijbel maar naar het Avondmaalsformulier.

Als Christus in mij is en ik in Christus is er dagelijks de omgang met Hem en is er dagelijks het belijden van zonden en is er dagelijks het geloof dat al mijn zonden in Christus vergeven zijn en is er dagelijks de strijd om rein en heilig voor God te leven. De vraag is vervolgens of je dan bij iemand die met een open vraag komt, die vraag kunt afdoen met te roepen dat de duivel ook gelooft. Dat heeft niets te maken met zelfonderzoek of zelfbeproeving in het kader van het HA. Daar ging mijn opmerking over. Het is zo doodvermoeiend om steeds maar de mens in het middelpunt te stellen. Ben ik wel goed genoeg? Is het bij mij wel echt? De duivel gelooft ook, dus hou je mond maar. Enz. Daarmee doe je het volbrachte werk van Christus te kort. Alles ligt in Hem en niets in mij. Dat is wat ik aangaf. Niets meer en niets minder.

eilander
Moderator

Berichtdoor eilander » 12 Okt 2018, 09:47

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Hoe kom je bij de onderstreepte zin? Ik vind het helemaal geen onzin, ik zeg alleen dat het bijbels is om desondanks zelfonderzoek te doen. Het gaat immers wel degelijk om Christus in ons.

Je zegt dat het Bijbels is maar je verwijst vervolgens niet naar de Bijbel maar naar het Avondmaalsformulier.

Als Christus in mij is en ik in Christus is er dagelijks de omgang met Hem en is er dagelijks het belijden van zonden en is er dagelijks het geloof dat al mijn zonden in Christus vergeven zijn en is er dagelijks de strijd om rein en heilig voor God te leven. De vraag is vervolgens of je dan bij iemand die met een open vraag komt, die vraag kunt afdoen met te roepen dat de duivel ook gelooft. Dat heeft niets te maken met zelfonderzoek of zelfbeproeving in het kader van het HA. Daar ging mijn opmerking over. Het is zo doodvermoeiend om steeds maar de mens in het middelpunt te stellen. Ben ik wel goed genoeg? Is het bij mij wel echt? De duivel gelooft ook, dus hou je mond maar. Enz. Daarmee doe je het volbrachte werk van Christus te kort. Alles ligt in Hem en niets in mij. Dat is wat ik aangaf. Niets meer en niets minder.

Ik vind twee dingen absoluut niet fair van je:
- als ik ergens niet op inga, is dat niet hetzelfde als dat het ik het onzin vind. Dat vind ik een hele nare conclusie
- dat je mij dingen tegenwerpt die DIA zegt.
Zelfbeproeving: in de Bijbel staat bijvoorbeeld "Beproeft uzelven, of gij in het geloof zijt." En op vele andere plaatsen wordt gewezen op het gevaar van zelfbedrog. Denk aan de gelijkenis van de dwaze en wijze bouwer.
Lees daar wat over, uit pastoraal getoonzette boeken als van à Brakel of Immens. Daar vind je een gezonde insteek over zelfonderzoek.
Maar als het je dagelijkse praktijk is om dichtbij de Heere Jezus te leven, en je Zijn stem in je hart mag horen, hoef ik je daarover niets te vertellen, denk ik.

Ditbenik
Inactief

Berichtdoor Ditbenik » 12 Okt 2018, 10:06

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Hoe kom je bij de onderstreepte zin? Ik vind het helemaal geen onzin, ik zeg alleen dat het bijbels is om desondanks zelfonderzoek te doen. Het gaat immers wel degelijk om Christus in ons.

Ik vind twee dingen absoluut niet fair van je:
- als ik ergens niet op inga, is dat niet hetzelfde als dat het ik het onzin vind. Dat vind ik een hele nare conclusie
- dat je mij dingen tegenwerpt die DIA zegt.
Zelfbeproeving: in de Bijbel staat bijvoorbeeld "Beproeft uzelven, of gij in het geloof zijt." En op vele andere plaatsen wordt gewezen op het gevaar van zelfbedrog. Denk aan de gelijkenis van de dwaze en wijze bouwer.
Lees daar wat over, uit pastoraal getoonzette boeken als van à Brakel of Immens. Daar vind je een gezonde insteek over zelfonderzoek.
Maar als het je dagelijkse praktijk is om dichtbij de Heere Jezus te leven, en je Zijn stem in je hart mag horen, hoef ik je daarover niets te vertellen, denk ik.

Dat is heel vervelend dat je mijn inbreng niet fair vindt want dat is niet mijn bedoeling. Mijn excuses daarvoor. Ik probeerde alleen aan te geven waarom ik schreef wat ik schreef.

AnJa

Berichtdoor AnJa » 25 Okt 2018, 21:04

Het boek "de zekerheid van het geloof " van Ebenhezer Erskine heb ik er weer eens bijgepakt.
En opnieuw werd ik geraakt door het volgende wat hij schrijft:

Goedheid van God
Zolang als wij God zien als een onverzienlijke vijand, zullen onze vooringenomenheid en vijandschap jegens Hem blijven. Zolang de vijandschap jegens God in haar ongebroken kracht aanwezig is, is het beslist onmogelijk dat wij maar enig vertrouwen in Hem zullen hebben of tot Hem de toevlucht zullen nemen.
In plaats van dat wij tot Hem gaan in de volle zekerheid van het geloof, zullen wij, evenals onze eerste ouders, met ontzetting voor Zijn toorn en wraak van Hem wegvluchten.

Máár... laat ons er eens van overtuigd zijn, dat Hij ín Christus een God van liefde, genade, ontferming en goedwillendheid is, dán en niet eerder zullen wij de toevlucht nemen onder de schaduw van Zijn vleugelen.
Daarom doet Hij de grootst mogelijke moeite ons ervan te overtuigen dat Hij ons in Christus een hartelijke liefde en goedwillendheid toedraagt.

Uit:
"De zekerheid van het geloof"
Ebenezer Erskine

Een boek dat ik iedereen van harte wil aanbevelen!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"

Terug naar “Theologie - Algemeen”