Algemene Politieke Beschouwingen

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:Het is eerder een pijnlijke werkelijkheid.

Juist door dit op deze humoristische manier te verwoorden, kan je als deelnemer aan het kerkelijke leven eens van je krampachtigheid worden verlost.

Maar humor is door hen die het niet begrijpen, vooral een teken aan de wand. En dan begint het cirkeltje van DDD weer volop te draaien.
+1 :OO3
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Herman schreef:Het is eerder een pijnlijke werkelijkheid.

Juist door dit op deze humoristische manier te verwoorden, kan je als deelnemer aan het kerkelijke leven eens van je krampachtigheid worden verlost.

Maar humor is door hen die het niet begrijpen, vooral een teken aan de wand. En dan begint het cirkeltje van DDD weer volop te draaien.
Wat wil je nu zeggen?
Pijnlijke werkelijkheid: mensen die rechtzinnig zijn, kunnen altijd nog een stapje rechtzinniger. Wanneer houdt het op? Pas als de Heere Jezus opnieuw de Farizeeën komt bestraffen als ze het aren plukken van de discipelen minderwaardig achten?

Humor: gebruik maken van extreme en onrealistische voorbeelden die door hun karakter de lach opwekken.

Cirkel: Je zou het ook een pavlovreactie kunnen noemen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Jantje »

Mwa, ik ben het daar dan niet helemaal mee eens, hoewel ik de humor van @DDD wel kan waarderen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door DDD »

Ik heb sterk de indruk dat Herman goed heeft begrepen wat ik bedoel.

De kern was echter, dat ik helemaal niet verbaasd ben dat dit soort dingen in de GG voorkomen. Integendeel, dat past geheel binnen mijn plaatje. Dat neemt niet weg, dat het gelukkig nog wel uitzonderingen zijn.

Overigens is lachwekkend niet per definitie oneerbiedig, en andersom al helemaal niet. Maar dat geheel terzijde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Jantje »

Het zijn geen uitzonderingen. En in die zin zou jij je nog wel eens kunnen verbazen hoe váák zulke uitdrukkingen voorkomen. Hieronder een posting van eergisteren:
DDD schreef:Wij zijn het dus op allerlei punten niet eens. Om precies te zijn, ben ik het met helemaal niets in je eerstvorige bijdrage eens.

Maar mijn punt was dat jouw stelling dat het gros van de dominees in de (O)GG(iN) zo zou praten, onjuist is.
Kijk, hier schrijf je dus iets wat absoluut geen waar is. Maar goed, je kunt het ook niet geloven. Maar ondanks dat blijf ik bij mijn opmerking dat van de predikanten een aanzienlijk aantal de door mij aangehaalde uitspraak bezigt. En ik zuig het absoluut niet uit mijn duim, mocht je dat soms denken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door DDD »

Nee. Dat geloof ik ook wel. De helft is mij niet aangezegd. Maar ik hoop toch dat je een eenzijdig beeld hebt van de werkelijkheid.

En ik vrees dat ik ook een eenzijdig beeld heb van de werkelijkheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Jantje »

Dank voor deze nuancering. Die wilde ik graag horen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Auto »

Waar is de CU meebezig? Als je ziet hoe de discussies verlopen rond de afschaf van de Dividendbelasting, rond het juridische getouwtrek rond de twee Armeense kinderen en dan gisteren weer rond de verdediging van de giftenaftrek. Dat zonder met de ogen te knipperen wordt gezegd dat christenen wel blijven geven aan de kerk en goede doelen. Vervolgens zegt een onkerkelijke buurman (die met een stichting diverse doelen ondersteunt) en denken ze nu dat niet-christenen stoppen met het geven van hun giften? Hij had er geen goed woord voor over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Herman »

Die buurman heeft een stichting, dus deze wetswijziging raakt hem vermoedelijk niet.

En deze hele maatregel treft slechts 10% van de hoogste inkomens. Dus het gemiddelde geefgedrag zal niet wijzigen.

En dan moet je nog verdisconteren dat slechts een deel (ik zou geen verdeling durven schatten) van het kerkvolk hun giften wel of niet opgeeft als aftrekpost in de aangifte inkomstenbelasting. Het aandeel collectebonnen in onze gemeente (dus waar je van kunt aantonen dat je een gift geeft) ligt op 25%. De rest scheelt die aftrek dus niks.

Op dit punt kan je dus met droge ogen van alles beweren.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Auto »

Herman schreef:Die buurman heeft een stichting, dus deze wetswijziging raakt hem vermoedelijk niet.

En deze hele maatregel treft slechts 10% van de hoogste inkomens. Dus het gemiddelde geefgedrag zal niet wijzigen.

En dan moet je nog verdisconteren dat slechts een deel (ik zou geen verdeling durven schatten) van het kerkvolk hun giften wel of niet opgeeft als aftrekpost in de aangifte inkomstenbelasting. Het aandeel collectebonnen in onze gemeente (dus waar je van kunt aantonen dat je een gift geeft) ligt op 25%. De rest scheelt die aftrek dus niks.

Op dit punt kan je dus met droge ogen van alles beweren.
De buurman zit met een aantal mensen in een stichting en zijn juist afhankelijk van de giften van het ‘hogere’ segment. Maar waar het mij om gaat is de redenatie die de CU volgt en die vind ik zeer wispelturig op allerlei vlakken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Herman »

Maar de samenvatting van de redenering van de CU bij monde van Bruins is door de verslaggever zó samengevat:
"ChristenUnie-Kamerlid Bruins stelde woensdag tegenover het betoog van Stoffer dat de inkomstenbelasting in het nieuwe stelsel voor iedereen omlaaggaat en dat iedereen netto meer gaat overhouden. Verder wijst Bruins erop dat in de toekomst alle aftrekposten worden beperkt tot het eerste tarief van 37 procent. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de hypotheekrenteaftrek. „Het is daarom niet logisch dat de giftenaftrek daarop een uitzondering vormt.”

Volgens Bruins zijn het vooral „de heel rijken” die de beperking daadwerkelijk gaan voelen. „De gemiddelde kerkganger merkt hier niets van.” Op dit moment valt zo’n 10 procent van de Nederlanders onder het hoogste belastingtarief. Bruins gaat ervan uit „dat christenen gul geven en blijven geven.”
Je doet onrecht aan hun betoog alleen de slotzin als uitgangspunt van de CU redenering te nemen.

Voor het overige lijken ze niet heel handig te kunnen communiceren over de door hen gesloten compromissen, maar daar kan ik me verder niet over opwinden.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Auto »

Herman schreef:Maar de samenvatting van de redenering van de CU bij monde van Bruins is door de verslaggever zó samengevat:
"ChristenUnie-Kamerlid Bruins stelde woensdag tegenover het betoog van Stoffer dat de inkomstenbelasting in het nieuwe stelsel voor iedereen omlaaggaat en dat iedereen netto meer gaat overhouden. Verder wijst Bruins erop dat in de toekomst alle aftrekposten worden beperkt tot het eerste tarief van 37 procent. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de hypotheekrenteaftrek. „Het is daarom niet logisch dat de giftenaftrek daarop een uitzondering vormt.”

Volgens Bruins zijn het vooral „de heel rijken” die de beperking daadwerkelijk gaan voelen. „De gemiddelde kerkganger merkt hier niets van.” Op dit moment valt zo’n 10 procent van de Nederlanders onder het hoogste belastingtarief. Bruins gaat ervan uit „dat christenen gul geven en blijven geven.”
Je doet onrecht aan hun betoog alleen de slotzin als uitgangspunt van de CU redenering te nemen.

Voor het overige lijken ze niet heel handig te kunnen communiceren over de door hen gesloten compromissen, maar daar kan ik me verder niet over opwinden.
Het eerste deel is een wassenneus. Het is het magische woord dat IB naar beneden gast en dat iedereen erop vooruit gaat. Tel daarbij de stijgingen op dan gaat iedereen er uit eindelijk op achteruit. Dat verschillen kleiner worden klopt, maar het constant dweilen met IB lager klopt niet. In sommige casussen is dat het geval, maar uiteindelijk is er een groot deel die het gat moeten gaan dichten. Het gemak waarmee de CU bepaalde zaken naroept vind ik verontrustend. De meloen van Segers kon ik nog begrijpen maar nu paar weken later, met het naroepen van bepaalde argumenten niet meer.

Daarnaast gaat het niet alleen om de kerkganger, maar vooral om de ontvangende partijen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Herman »

De verhoudingen liggen op 95% vooruit en 5% achteruit bij zowel het rekenbureau waar Rutte zich op beroept als het NIBUD. Koopkracht bedoelen ze dan. Dat krijg je echt niet met een verdachtmaking a la Wilders omgekeerd.

Overigens ben ik van mening dat het een wetmatigheid is dat de relatieve belastingdruk alleen maar zal toenemen. Ik kan het voor 2019 alleen nog niet bewijzen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Er is geen partij die dichter bij Gods Woord staat dan de ChristenUnie!
Uit bovenstaande voorbeeld blijkt dus dat deze zin geen waar is; de ChristenUnie is blijkbaar niet zo standvastig over bepaalde zaken als de SGP dat kan zijn. Denk ook bijvoorbeeld alleen maar aan het onderwerp 'eenverdieners'. Daarom blijft deze zin voor mij staan:
Jantje schreef:Er is immers geen partij die dichter bij Gods Woord staat dan de SGP!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Ambtenaar »

Er is natuurlijk een groot verschil tussen een coalitie partij en een oppositie partij.
Plaats reactie