Votum en groet

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Votum en groet

Bericht door Mara »

De vaak aan het begin van een kerkdienst uitgesproken begroeting 'goedemorgen gemeente' maakt de liturgische groet overbodig
en is een teken van verburgerlijking van de kerk.

Dit is een citaat van M.J.G. van der Velden.

Ds. Heikamp zegt:
Het doel van het votum is Psalm 121: 2 (in meervorm). “Onze hulp is in de Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt ( geschapen) heeft.” En de groet is: “Genade en vrede zij u van God den Vader, en van Jezus Christus Zijnen Zoon, in de gemeenschap des Heiligen Geestes.”

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/237 ... m-en-groet

Wat is jullie mening hierover? Is goedemorgen een bijzaak of past het niet bij het votum en groet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Ik ben het met het citaat niet eens.

Als de groet van kerkenraad en gemeente gecombineerd met mededelingen wordt opgevolgd door zingen, kan daarna de kerkdienst beginnen met stilte voor de dienst en votum en groet. Dan hoeven de mededelingen ook niet ergens tussendoor, en veel gasten voelen zich dan ook meer welkom.

Er is ook niets op tegen om de gehele bijeenkomst te beginnen met het votum, maar dat vind ik wel onpersoonlijker. Bovendien laat een afzonderlijke groet van elkaar ook zien dat het de gemeente in zijn gezamenlijkheid is, die voor God verschijnt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Votum en groet

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:De vaak aan het begin van een kerkdienst uitgesproken begroeting 'goedemorgen gemeente' maakt de liturgische groet overbodig
en is een teken van verburgerlijking van de kerk.

Dit is een citaat van M.J.G. van der Velden.

Ds. Heikamp zegt:
Het doel van het votum is Psalm 121: 2 (in meervorm). “Onze hulp is in de Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt ( geschapen) heeft.” En de groet is: “Genade en vrede zij u van God den Vader, en van Jezus Christus Zijnen Zoon, in de gemeenschap des Heiligen Geestes.”

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/237 ... m-en-groet

Wat is jullie mening hierover? Is goedemorgen een bijzaak of past het niet bij het votum en groet?
Vreemd dat ds Heijkamp Psalm 121 noemt voor het votum. Het votum komt uit Psalm 124 vers 8: "Onze hulp is in den Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt heeft." En de groet uit 1 Korinthe 1 vers 3: " Genade zij u en vrede van God onzen Vader, en den Heere Jezus Christus." Tegenwoordig lijkt iedereen zo'n beetje zijn eigen versie daarvan te maken maar dit zijn de teksten van votum en groet.

Ja, als je de dienst begint met 'goede morgen gemeente' kun je de groet achterwege laten. Ik denk dat het probleem is dat veel mensen niet beseffen dat het om een groet gaat omdat die niet met 1 gesloten hand wordt uitgesproken maar met twee geopende handen alsof het een zegen is. De meeste mensen horen die ook met gesloten ogen aan. Ook niet netjes als je wordt gegroet. Het wordt tijd dat de gemeenten (en de voorgangers) weer eens worden opgevoed.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Votum en groet

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Als de groet van kerkenraad en gemeente gecombineerd met mededelingen wordt opgevolgd door zingen, kan daarna de kerkdienst beginnen met stilte voor de dienst en votum en groet. Dan hoeven de mededelingen ook niet ergens tussendoor, en veel gasten voelen zich dan ook meer welkom.
De volgorde dient m.i. te zijn:
Mededelingen van de k.r. - uitgesproken door een ouderling - waarbij hij een welkom uitspreekt naar de gemeente, de gasten in ons midden en de luisteraars thuis.
Daarna een Psalm zingen, waarna er een moment stilte is voor persoonlijk gebed en waarin de predikant onder aan de trap van de kansel een persoonlijk gebed doet.
Daarna kan de predikant het votum en groet uitspreken,.

Deze volgorde zie ik regelmatig en vind ik persoonlijk het fijnst.
Ik hoor bij ons van gasten dat ze het heel prettig vinden dat bij de mededelingen wordt verteld hoe het eraan toegaat. Vooral de mensen die niet regelmatig of nooit in de kerk komen.
We zijn er m.i. te lang van uitgegaan - en dat gebeurt nog steeds - dat buitenstaanders het maar in één keer meteen moeten snappen wat er van hen verwacht wordt.
Hier kun je er meer over lezen:
VOTUM EN GROET
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:dat ds Heijkamp
Voor alle duidelijkheid: het gaat om ds. J.D. Heikamp en niet om ds. P.G. of ds. G. Heijkamp.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Votum en groet

Bericht door Jongere »

Ditbenik schreef:Ja, als je de dienst begint met 'goede morgen gemeente' kun je de groet achterwege laten. Ik denk dat het probleem is dat veel mensen niet beseffen dat het om een groet gaat omdat die niet met 1 gesloten hand wordt uitgesproken maar met twee geopende handen alsof het een zegen is. De meeste mensen horen die ook met gesloten ogen aan. Ook niet netjes als je wordt gegroet. Het wordt tijd dat de gemeenten (en de voorgangers) weer eens worden opgevoed.
In de groet wordt mij namens Christus genade en vrede toegezegd. Ik richt mij daarom op dat moment ook op Hem en niet op de voor(bij)ganger die die woorden uitspreekt. Ten diepste is Hij het die mij groet met Zijn Woord. Ik ben gewend dat met de ogen dicht te doen, om mijn hart "opwaarts in de hemel te verheffen, waar Christus is". Dat is dus niet "niet netjes", maar juist bedoeld als eerbied.
Wat mij betreft is iedereen vrij in de eigen houding bij dit soort momenten. Laten we elkaar vooral liturgisch niet teveel voorschrijven. Ik vind het juist daarom wat ver gaan om mijn (en die van vele anderen) houding af te doen als gebrek aan opvoeding. Het is een heel bewuste keuze.
Al zullen er ook zijn die uit gewoonte maar 'meedraaien' in de liturgie; maar dat probleem heb je ook bij hoogliturgische diensten.

Wat betreft het topiconderwerp. Zelf ben ik gewend: eerst een welkom aan gemeente en gasten door een ouderling, daarna de opening van de eredienst met votum en groet. Ik vind dat een mooie vorm.
Maar heb in het buitenland ook tientallen andere vormen gezien, die ook stuk voor stuk zeggingskracht hadden. We moeten vooral onze liturgie niet te veel verabsoluteren, maar dat wat we doen, met overtuiging en betrokkenheid doen.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Votum en groet

Bericht door Roos2018 »

Mooie reactie van Jongere.
In veel kleine christengemeenten in Israel en omringende Arabische landen begint men de sjabbat (op vrijdagavond) gezamenlijk met een sjabbatmaaltijd. Dat werkt heel samenbindend. Ik begrijp wel dat dit om praktische redenen niet mogelijk is in grote(re) gemeenten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
DDD schreef:
Als de groet van kerkenraad en gemeente gecombineerd met mededelingen wordt opgevolgd door zingen, kan daarna de kerkdienst beginnen met stilte voor de dienst en votum en groet. Dan hoeven de mededelingen ook niet ergens tussendoor, en veel gasten voelen zich dan ook meer welkom.
De volgorde dient m.i. te zijn:
Mededelingen van de k.r. - uitgesproken door een ouderling - waarbij hij een welkom uitspreekt naar de gemeente, de gasten in ons midden en de luisteraars thuis.
Daarna een Psalm zingen, waarna er een moment stilte is voor persoonlijk gebed en waarin de predikant onder aan de trap van de kansel een persoonlijk gebed doet.
Daarna kan de predikant het votum en groet uitspreken,.

Deze volgorde zie ik regelmatig en vind ik persoonlijk het fijnst.
Ik hoor bij ons van gasten dat ze het heel prettig vinden dat bij de mededelingen wordt verteld hoe het eraan toegaat. Vooral de mensen die niet regelmatig of nooit in de kerk komen.
We zijn er m.i. te lang van uitgegaan - en dat gebeurt nog steeds - dat buitenstaanders het maar in één keer meteen moeten snappen wat er van hen verwacht wordt.
Hier kun je er meer over lezen:
VOTUM EN GROET
Ik ben het hier dus absoluut niet mee eens.
Mijns inziens hoort éérst de dominee en de gemeente een stil gebed te doen waarna de dominee het votum en de groet uitspreekt. En pas dáárna kan de ouderling die voorleest, de gemeente welkom heten en de mededelingen doen. Vroeger werd dat ook zo gedaan. Ik meen dat het in Rijssen er zo aan toe gaat, maar dat weet @DIA waarschijnlijk beter. Ook in gemeenten als (o.a.) Barneveld (Centrum en Zuid), Genemuiden, Rotterdam-IJsselmonde en Uddel is dit zo. Daar doet eerst de dominee het votum en de groet en daarna volgen het welkom en de afkondigingen. Tegenwoordig zie je dat ouderlingen eerst de gemeente welkom heten en daarna pas het votum en de groet is. Maar dat is niet juist. Ik krijg dan toch een beetje een gevoel alsof ik in een Gereformeerde Kerk kom.
Laatst gewijzigd door Jantje op 11 aug 2018, 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:
Als de groet van kerkenraad en gemeente gecombineerd met mededelingen wordt opgevolgd door zingen, kan daarna de kerkdienst beginnen met stilte voor de dienst en votum en groet. Dan hoeven de mededelingen ook niet ergens tussendoor, en veel gasten voelen zich dan ook meer welkom.
De volgorde dient m.i. te zijn:
Mededelingen van de k.r. - uitgesproken door een ouderling - waarbij hij een welkom uitspreekt naar de gemeente, de gasten in ons midden en de luisteraars thuis.
Daarna een Psalm zingen, waarna er een moment stilte is voor persoonlijk gebed en waarin de predikant onder aan de trap van de kansel een persoonlijk gebed doet.
Daarna kan de predikant het votum en groet uitspreken,.

Deze volgorde zie ik regelmatig en vind ik persoonlijk het fijnst.
Ik hoor bij ons van gasten dat ze het heel prettig vinden dat bij de mededelingen wordt verteld hoe het eraan toegaat. Vooral de mensen die niet regelmatig of nooit in de kerk komen.
We zijn er m.i. te lang van uitgegaan - en dat gebeurt nog steeds - dat buitenstaanders het maar in één keer meteen moeten snappen wat er van hen verwacht wordt.
Hier kun je er meer over lezen:
VOTUM EN GROET
Ik ben het hier dus absoluut niet mee eens.
Mijns inziens hoort éérst de dominee en de gemeente een stil gebed te doen waarna de dominee het votum en de groet uitspreekt. En pas dáárna kan de ouderling die voorleest, de gemeente welkom heten en de mededelingen doen. Vroeger werd dat ook zo gedaan. Ik meen dat het in Rijssen er zo aan toe gaat, maar dat weet @DIA waarschijnlijk beter. Ook gemeenten als Barneveld, Genemuiden, Rotterdam-IJsselmonde en Uddel is dit zo. Daar doet eerst de dominee het votum en de groet en daarna volgen de afkondigingen. Tegenwoordig zie je dat ouderlingen eerst de gemeente welkom heten en daarna pas het votum en de zegenbede is. Maar dat is niet juist. Ik krijg dan toch een beetje een gevoel alsof ik in een Gereformeerde Kerk kom.
Waarom hoort het zo?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Je hoort te beginnen met de aanroeping van Gods naam en niet met de gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Je hoort te beginnen met de aanroeping van Gods naam en niet met de gemeente.
Eerst stil gebed dan de mededelingen dan votum en groet?
Er zijn gemeente die eerst alles doen schriftlezeing wet zingen en dan pas gaat de predikant het votum en groet uitspreken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:
Jantje schreef:Je hoort te beginnen met de aanroeping van Gods naam en niet met de gemeente.
Eerst stil gebed dan de mededelingen dan votum en groet?
Er zijn gemeente die eerst alles doen schriftlezeing wet zingen en dan pas gaat de predikant het votum en groet uitspreken.
Nee, eerst stil gebed, dan votum en groet en dán het welkom en de mededelingen.
Ja, dat doen met name de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik keur dat dan ook af.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Votum en groet

Bericht door FlyingEagle »

Apart om te stellen dat het per se zo moet. Er is geen moeten, laat het lekker aan de plaatselijke gemeenten over om een vorm te kiezen die bij de gemeente past.

En @Jantje, het klopt dat in die gemeenten die je noemt de dominee begint met het votum en groet maar daarna wordt de gemeente echt niet door de ouderling van dienst nog eens welkom geheten, die begint dan gewoon de eerste psalm op te lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:Vreemd dat ds Heijkamp Psalm 121 noemt voor het votum. Het votum komt uit Psalm 124 vers 8: "Onze hulp is in den Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt heeft."
Jawel. Maar ik lees in Psalm 121 vers 2: Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Je hoort te beginnen met de aanroeping van Gods naam en niet met de gemeente.
Eerst stil gebed dan de mededelingen dan votum en groet?
Er zijn gemeente die eerst alles doen schriftlezeing wet zingen en dan pas gaat de predikant het votum en groet uitspreken.
Nee, eerst stil gebed, dan votum en groet en dán het welkom en de mededelingen.
Ja, dat doen met name de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik keur dat dan ook af.
Ik vind dat mededelingen best vooraf kunnen. Dat is niet echt een onderdeel van de dienst. Volgende week komt die en die en ivm de schoonmaak allemaal je kussen en Bijbel mee naar huis nemen enz.
Ik heb er geen bezwaar tegen als dit voor de dienst begint gezegt wordt, verder ben ik het met je eens dat het votum en de groet echt het begin van de dienst moet zijn ook heb ik de voorkeur dat voor de Bijbellezing het 'grote gebed' plaatsvindt bidden voor de openingvan het Woord. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie